شما اینجا هستید
اجتماعی » تداومِ اسکوچیچ یا کام بکِ کی روش !

عباس دارایی/ مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال پیش از انتخاب بعنوان رئیس این فدراسیون وعده داد در صورتی که پیروز انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال کارلوس کی روش سرمربی سابق ایران را برای هدایت تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی قطر به خدمت خواهد گرفت .
یک هفته پس از پیروزی پرحاشیه تاج در انتخابات فدراسیون فوتبال اما به نظر می رسد رئیس جدید فدراسیون فوتبال برای عملی کردن وعده بزرگ انتخاباتی خود با چالش سختی روبه‌رو خواهد بود.
تمرکز بی سابقه صداوسیما بر تخریب تاج تا جایی پیش رفته است که بر اساس یک برنامه طراحی شده تمامی برنامه های ورزشی رادیو و تلویزیون عزم خود را برای دو موضوع جزم کرده اند : نخست زیر سوال بردن روند انتخابات فدراسیون فوتبال و نامشروع بودن حضور تاج در این انتخابات و دوم زمینه سازی برای جلوگیری مجدد کی روش در تیم ملی !
در چنین فضایی قطعا تاج مایل نیست بی گدار به آب بزند ، در همان روز مجمع میرشاد ماجدی رقیب ناکام تاج در انتخابات اعلام کرد بعنوان عضو هیات رئیسه پای برگه ای را امضا نخواهد کرد که در آن اسکوچیچ تغییر کند ، هیات رئیسه اما برخلاف این اظهار نظر ماجدی ، ترکیبش به گونه ای است که رئیس فدارسیون در اتخاذ تصمیم نهایی برای انتخاب مربی تیم ملی و یا هر موضوع دیگری با رئیس جدید فدراسیون فوتبال کاملا هماهنگ است .
سیزدهم شهریور ماه نایب رئیس اول فدراسیون فوتبال برخی صحبت‌ها مبنی بر بازگشت کارلوس کی‌روش به ایران برای سرمربیگری تیم ملی کشورمان را نادرست دانست ، نبی نایب رئیس اول فدراسیون فوتبال در پاسخ به این پرسش که آیا صحبت از حضور کارلوس کی‌روش روی نیمکت تیم ملی ایران صحت دارد یا خیر؟ به گفتن واژه «نه» بسنده کرد و به محل برگزاری جلسه ای با حضور مدیران تیم های لیگ برتری فوتبال در سازمان لیگ رفت.
این اظهار نظر نبی نشان داد ، تاج و نزدیکانش به خوبی متوجه شده اند که هر گونه کار شتاب زده در اوایل حضورشان در فدراسیون بر حواشی دامن خواهد زد و شاید این گذاره که مهدی تاج با وجود عدم تمایل به ادامه کار با اسکوچیچ ، برای جذب کارلوس کی‌روش نمی‌خواهد شتاب زده عمل کند یک گذاره محتمل و درست باشد .
بر اساس شواهد و قرائن تیم ملی با هدایت اسکوچیچ در بازی با اروگوئه و سنگال در دو بازی دوستانه فیفا دی حاضر خواهد شد و در صورتی که عملکرد تیم ملی در این دو بازی قابل قبول باشد تیم ملی با اسکوچیچ ادامه می‌دهد و در غیر اینصورت مهدی تاج طرح بکارگیری از کارلوس کی‌روش را در جلسه هیات رییسه مطرح و نظر هیات اکثریت را با خود همراه خواهد کرد.
این نیز یک گذاره ای است که از سوی برخی مطرح می شود ، نکته اصلی اما این است که تاج و نزدیکانش اصلا تمایلی به حضور اسکوچیچ ندارند و از آن جا که حواشی اخیر او و بازیکنان به شدت حضور این مربی کروات را در تیم ملی لرزان کرده ، شاید بستر و زمینه ای نیز برای ادامه کار با او فراهم نیست .
اسکوچیچ نشان داده است که در زمینه مدیریت در مواجهه با حواشی بسیار متزلزل است و این در حالی است که بر خلاف او ، کی روش یک مربی با نظم و دیسپلین بالا بوده و خصویت اصلی او همین نظمی است که در هشت سال حضورش در تیم ملی فوتبال ایران توانست به نمایش گذاشته شد .
این روزها صداوسیما به انحای مختلف با تهیه گزارش های مردمی و دعوت از منتقدین سرشناس مربی سابق تیم ملی سعی می کند زمینه را برای عدم حضور کی روش در تیم ملی فراهم کند و همین موضوع تا حدودی شرایط را برای تاج سخت کرده است .
منتقدین کی روش ، او را دارای شخصیتی «خودمحور» توصیف کرده تا حدی که به دستیارانش نهایتا اختیاراتی در حد «توپ‌جمع‌کن» می دهد ، به زمین و زمان گیر می دهد ، حاشیه دار است ، کارنامه اش در دو دوره حضور در جام چهانی با ایران منجر به صعود از مرحله گروهی نشده و در دو دوره حضور در جام ملت ها نیز ناکام بوده و شاید از این منظر است که خداد عزیزی بعنوان یکی از منتقدین اصلی کی روش در برنامه زنده تلویزیونی فوتبال برتر ، کی روش را برای فوتبال ایران تمام شده توصیف کرد که امتحانش را پس داده است !
کار لوس کی‌روش در میان مربیانی که تاکنون هدایت تیم ملی فوتبال مردان ایران را برعهده داشته اند ، طولانی‌ترین دوران مربیگری را از آن خود کرده‌است. پس از کی‌روش، برانکو ایوانکوویچ با بیش از ۵۰ بازی، و علی پروین با بیش از ۴۰ بازی در جایگاه بعدی قرار دارند.
تیم ملی با حضور کی روش در دو جام جهانی متوالی در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۸ حضور داشت ، بحث فنی تیم ملی فوتبال با حضور کی روش کارنامه مثبتی دارد، اما حاشیه‌های حضور این سر مربی و بحث‌های تکراری و دعوا‌های کی روش در فوتبال شاید برخی را از او دلخور و یا از تیم ملی دلزده کرد.
تیم ملی ایران تحت هدایت کی روش آمار ۶۰ پیروزی، ۱۲ شکست و ۲۷ تساوی را دارد که حضور شایسته ایران در جام جهانی روسیه و نمایش درخشان در برابر قدرت های جهانی همچون پرتغال و اسپانیا و پیروزی بر مراکش از جمله نتایجی ماندگاری است که تیم ملی ایران در جام جهانی ۲۰۱۸ را با کسب ۴ امتیاز بهترین تیم تاریخ ایران در جام های جهانی قرار داده است .
تیم ملی در این مدت ۱۸۳ گل زده و ۶۰ گل هم دریافت کرده است. پیروزی در ۶۲ درصد بازی‌ها، میانگین گل زده ۱.۸۵ و میانگین گل خورده حدود ۵۹ صدم دیگر آمار به ثبت رسیده برای تیم ملی تحت هدایت کارلوس کی روش بوده است که سبب شده تا او آمار موفقی در فوتبال ایران داشته باشد.
عملکرد و آمارها نشان می دهد کارلوس کی روش در طول ۸ سال حضور در ایران کارنامه قابل قبولی دارد.
میراث کی روش تنها محدود به این نتایج قابل دفاع نیست ، یکی از پیشنهاد‌ها و اقدامات سازنده کی روش ساختمان پک برای تیم ملی فوتبال بود.
کی روش اما با ناکامی در جام ملت های آسیا از ایران رفت و پس از او نیز در دوران ویلموتس یکی از ضعیف ترین نتایج تاریخ فوتبال ایران رقم خورد و تیم نیز در آستانه حذف از مرحله نخست مقدمانی جام جهانی آن هم با شکست در برابر عراق و بحرین قرار گرفت .
دوران حضور اسکوچیچ یک دوران آرام بود، او به مدد فراهم شدن زمینه خوب برای تیم ملی در دوران عزیزی خادم توانست از شرایط سخت منامه به راحتی عبور کرده و یک صعود خیلی راحت تر را برای ایران در مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲رقم بزند که سریع ترین صعود تاریخ ایران در جام های جهانی محسوب می شود.
با این شرایط اما بین او و بازیکنان تیم ملی اتفاقاتی رقم خورده است که حضور او در تیم ملی شاید ایران را در جام جهانی همچون حواشی سال ۲۰۰۶ با یکی از بدتر،ین شرایط قرار داده و نتایج رقمی خورد که ضعیف ترین نتایج تیم ملی در تاریخ جام های جهانی باشد ، او خود چندان مطمئن نیست که هدایت تیم ملی را در قطر برعهده خواهد داشت یا نه ، توان مدیریت حواشی را ندارد و دستش نیز به نظر نمی رسد باز باشد که با بازیکنان حاشیه ساز به بهانه حاشیه سازی برخورد کند و کیفیت بالای بازیکنان منتقدش در تیم ملی نیز باعث شده است تا او نتواند به بهانه مدیریت حواشی و برخورد با بازیکن سالاری از کنار نام شان به سادگی عبور کند.
برخلاف او اما کی روش در برخورد با حواشی و مقابله با بازیکن سالاری استاد تمام است ، مهدی رحمتی به خاطر برخی مشکلات در بیانیه‌ای از تیم ملی خداحافظی کرد ، هادی عقیلی نیز بدون اطلاع کی‌روش، اردوی تیم ملی را ترک کرد ، بعد از این اتفاقات کی‌روش دیگر حاضر به پذیرش این دو بازیکن نبود، مجتبی جباری در آستانه جام جهانی و در اقدامی غیر منتظره از تیم ملی خداحافظی کرد و اعلام کرد کی‌روش چیزی به فوتبال ایران اضافه نکرده است ، سرمربی وقت تیم ملی در این باره تنها به این جمله بسنده کرد: “ما به کار خودمان ادامه می‌دهیم. برای جباری آرزوی موفقیت می‌کنم” ، او خیلی راحت خلعتبری و سید جلال حسینی را کنار گذاشت و هر جا هم لازم بود برای ارتقای تیم ملی با وزیر و رئیس فدراسیون هم کلنجار می رفت اما واصح است که اسکوچیچ برای حفظ موقعیت خود نه توان مقابله با بازیکن سالاری را دارد و نه به چالش کشیدن فدراسیون !
خداداد عزیزی که خود بر خلاف دوران بازی اش در عرصه مربیگری هیچ توفیقی نداشته است بر علیه کی روش حرف می زند ، میثاقی که سیرک او در شب برگزاری مجمع انتخاباتی فدراسیون فوتبال شهره عام و خاص شد این روزها پیشتاز حمله به کی روش است و هر کس که چالشی با تاج دارد سعی می کند دق دلی آن را سر کی روش و احتمال بازگشتش به تیم ملی خالی کند غافل از اینکه او از این پتانسیل برخوردار است که شرایط نابسامان تیم ملی را جمع کرده و اصول خود را در همین وقت های باقی مانده برای تیم ملی در بازی های قطر پیاده کند ، او با وجود همه تلخی ها و حواشی اش یک مربی صاحب سبک است و دقیقا در این فضا ما به چنین فردی نیاز داریم که نگران حفظ موقعیتش نباشد ، بازیکن سالار نباشد و برای بازی های تیمش استراتژی داشته باشد .
نتایج کی روش در تیم ملی اگر نه بی نظیر اما دست کم کم نظیر بوده و تیم تحت هدایت او در جام جهانی برزیل مسی و یارانش را تا دقیقه ۹۰ زجر داد و با سوپر گل مسی نایب قهرمان جام جهانی در آن دور از کابوس ایران و کی روش فرار کرد ، نیجریه هم حرفی در برابر ما نداشت و اگر بدشانسی نبود و اشتباهات داوری وجود نداشت بدون تردید شگفتی تاریخ جام های جهانی برای ایرانی ها در مقابل یاران مسی رقم می خورد ، در روسیه هم ایران تا فتح دروازه اسپانیا پیش رفت به سختی از این تیم شکست خورد ، مراکش را شکست داد و در برابر پرتغال هم با بدشانسی در دقیقه ۹۰ و البته کم دقتی طارمی در گشودن دروازه این تیم ، ناکام ماند و قهرمان جام ملت های اروپای ۲۰۱۶ را یک بر یک متوقف کرد و با ۴ امتیاز بهترین نتیجه را در تاریخ جام های جهانی رقم زد ، این تساوی می‌توانست منجر به نخستین صعود ایران به دور دوم جام جهانی شود اما با تساوی اسپانیا و مراکش، این اتفاق محقق نشد و پرتغال و اسپانیا به مرحله بعدی صعود کردند، او به دفاع تیمی ایران در هشت سال حضورش در نیمکت تیم ملی انسجام داد ، ایران را در حوزه فنی ارتقا بخشید و اگر چه همچون سایرین در جام ملت ها توفیقی کسب نکرد اما کارنامه اش به راحتی قابل انکار نیست .
وعده مهدی تاج بعد از گذشت هفت روز از برگزاری انتخابات هنوز عملی نشده و صحبت خاصی هم در این خصوص انجام نشده است،در نهایت باید منتظر ماند و دید تا تصمیم رئیس جدید فدراسیون فوتبال درخصوص نیمکت تیم ملی فوتبال چه خواهد بود.

این یادداشت در شماره ۱۰۶۶ روزنامه یادگار امروز منتشر شده است

این مطلب بدون برچسب می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

بلوطستان | نشریه خبری _ تحلیلی بلوطستان