شما اینجا هستید
اجتماعی » در نوازندگی سعی کرده ام خودم باشم / موسیقی لرستان یک موسیقی فاخر و ذی قیمت است

ساز کمانچه در منطقه لرستان دارای سابقه تاریخی است اصولا در لرستان تمام مردمی که به موسیقی علاقمند هستند حتما دارای کمانچه ای در خانه هستند و در آن منطقه کمانچه سازهای فراوانی وجود دارند که نوع کمانچه آنها به صورت بلندگو بوده و دهنه آن پوست و قسمت روبروی کاسه طنین پشت باز است و صدای آن خیلی با قدرت از آن خارج می شود.

سازهای موسیقی لری عبارتند از سرنا، دهل، تال (کمانچه)، تنبک (تمک)، و سازهای سنتی مرسوم از جمله سازهایی هستند که در موسیقی قوم لر مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این میان کمانچه تنهاسازی است که با ساز سایر اقوام تفاوت اساسی دارد

اختیار بنیادی ، شاه حسن ، همت علی سالم ، حسین سالم ، پیرولی کریمی ، علی کریمی ، علیرضا حسینخانی ، علی خان شفاهی ، رحمان نوازنده ، استوار کاکاوند ، استوار رسولی ، ماشاالله سبزواری ، سبزعلی درویشیان ، غلام جمشیدی ، نریمانی ، قورچ علی راچ ، صید محمد خان شهبازی و.. نام هایی بوده اند که در رونق کمانچه لرستان تاثیر گذار بوده اند .

محمد حسن کاکاوند از سازندگان بنام کمانچه در لرستان است که در این زمینه نام او در کنار سایر نام هایی که در رونق این رشته هنری تاثیر گذار بوده اند ، برجستگی خاصی دارد .

استاد محمد حسن کاکاوند دارای چهار فرزند است که همگی در حوزه موسیقی در کنار پدر از چهره های مطرح به شمار می روند .میلاد نوازنده کمانچه است و مهدی هم نوازنده ساز کوبه ای است و علاوه بر این در کار آموزش نیز فعالیت می کنند.

بلوطستان به همین منظور پای صحبت های میلاد فرزند سوم استاد ممحمد حسن کاکاوند نشسته است که ماحصل این گفتگو را در زیر می خوانید :

آقای کاکاوند خودتان را معرفی کنید و بفرمایید چگونه شد که وارد کار کمانچه شدید ؟

میلاد کاکاوند فرزند محمد حسن کاکاوند ( از سازندگان بنام کمانچه) هستم متولد ۲۹ شهریور  ۱۳۶۹ صادره از خرم آباد محله قدیمی پشت بازار، من از بچگی با صدای ساز کمانچه پدرم بزرگ شدم و همیشه حس خاصی به کمانچه داشتم و از سن بیست سالگی شروع به آموزش اکادمیک کمانچه کردم.

آقا میلاد علاوه بر پدر نزد سایر اساتید موسیقی نیز کسب تجربه کرده اید ؟

بله من دارای مدرک کارشناسی حسابداری هستم  ولی به دلیل علاقه به موسیقی و ساز کمانچه سال ۹۱ روی به آموزش کمانچه بصورت آکادمیک نزد استاد فرید رحمتی آوردم.و طی دو سال آموزش فشرده نزد اساتید همچون : دکتر فرید رحمتی ،محمد ظفری همایون پشتدار ،فرج علیپور موسیقی محلی لری و آواز ایرانی را فراگیرم.

آثار تولیدی هم در زمینه آهنگ و موسیقی دارید ؟

بله دلیل علاقه زیاد به آهنگسازی و تنظیم ، شروع به ساخت قطعات موسیقی محلی کردم که موفق شدم اولین آلبوم رسمی با مجوز ارشاد اسلامی را سال ۹۵ تنظیم و آهنگسازی کنم با نام آلبوم رشمه ، دومین آلبوم محلی سال ۹۸ با مجوز رسمی ارشاد اسلامی با نام خدا بس ، سومین آلبوم با مجوز رسمی سال ۹۹ مالگه نو را ثبت کنم بعنوان نوازنده اهنگساز و تنظیم کننده ، طی این سالهای همکاری زیادی با شبکه استانی لرستان ( افلاک) داشتم که حدود ده قطعه ثبت شده در صدا سیمای مرکز لرستان دارم ، همچنین چندین اجرای زنده در برنامه های مختلف و آهنگ سازی و تنظیم موسیقی تیتراژ‌ برنامه هفت خند و سابقه همکاری با شبکه دو سیما، چندین اجرای زنده در ارشاد اسلامی خرم اباد و سالن های مختلف شهر با خوانندگان مختلف استان از جمله فضل الله صفاری ، فیروز رضایی ، مراد بداق ، غلامرضا سبزعلی ، علی آقایی و … داشته ام و طی این چند سال حدود ۸۰ قطعه برای خواننده های مختلف استان ضبط کردم در قالب نوازنده اهنگساز و تنظیم کننده .

گویا علاوه بر فعالیت های خوبی هم که داشته اید ، استودیوی تخصصی هم دارید ؟

بله در سال ۱۳۹۸ تصمیم به ساخت استودیو گرفتم و به یاری خدا موفق شدم استودیو خایدالو بروز ترین و مجهز ترین استودیو خرم آباد و دایر کنم . که یکی از نقاط ضعف موسیقی استان ما نداشتن یک استودیو تخصصی و حرفه ای بود رو تا حدود زیادی برطرف کنیم.

الگوی شما در حوزه موسیقی لرستان کیست ؟

طی این سالها تمام سعی من این بوده بتوانم کمک کنم موسیقی استان را از تکرار نجات بدم و سعی کردم کارهای گذشتگان را کمتر بازسازی کنم چون گذشتگان قطعات را به نحو احسن اجرا و تنظیم کردن و لزومی بر تکرار این قطعات زیبا نیست و در نوازندگی سعی کردم خودم باشم گرچه الگوهای دارم بطور مثال زنده یاد پیرولی کریمی، ولی همیشه سعی کردم خودم را بجا بذارم تا اینکه تقلید اساتید باشم.

و حرف پایانی ؟

ممنون از اینکه این وقت را در اختیار من قرار داده اید ، موسیقی لرستان یک موسیقی فاخر و ذی قیمت است نباید این هنر و پیشینه تاریخی که به عنوان یک میراث از نسل های مختلف به جای مانده است در گذر زمان کمرنگ شود ، من و امثال من تمام توان و سعی مان این است که این هنر غنی و این میراث فاخر از بین نرود و امیدوارم کم توجهی ها به این عرصه جای خود را به توجه بیشتر و حمایت از جامعه موسیقی بدهد .

 

 

عباس دارایی/ بلوطستان

  1. عباس دارایی

    ورزش بانوان پلدختر پتانسیل زیادی دارند
    با وجود این پتانسیل بالا و استعدادهای زیاد که در ورزش شهرستان خیلی ملموس است اما امکانات و زیرساخت نداریم
    ساختار ورزش ما همچنان مردانه است
    به دید تفریح به ورزش بانوان قبلا نگاه می شد
    الان خوشبختانه کمی نگاهها تغییر کرده و بانوان ما در رشته های فوتبال و رزمی کاراته و ووشو و .. خوب درخشیده اند
    فوتبال بانوان را سال ۸۹ راه انداختیم
    در سطح استان قطب فوتبال بانوان هستیم
    بدلیل عدم زیراساخت امکان فعالیت فوتبال نیست اما در فوتسال متمرکز شده ایم
    اسپانسر نداریم ، در سایر رشته ها هم همینطور است
    حتی امکانات اولیه نظیر توپ و تجهیزات را نیز نداریم و گاها برای تامین آن باید رایزنی کنیم که نگاه انها به ما همچون مردان نیست و یک نگاه ضعیف است
    رفتیم مسابقات استانی ، سهمیه کشور کسب کردیم در فوتسال که در تاریخ پلدختر بی سابقه بود اما کسی حمایت نکرد که در کشوری حضور پیدا کنیم ، خانه ام را خوابگاه کردم ، و برای حضور در کشور کاسه گدایی دستم گرفتم
    در سایر رشته ها هم همینطور است ، رزمی کاران امکانات ندارند ، برای حضور در مسابقات حتی وسیله نقلیه ندارند ، شما شاید برایتان عجیب باشد که خوراک ورزشکاران ما در مسابقات فلافل است و سوسیس و کالباس
    در همین کوهدشت سرمایه گذار ورود پیدا کرده ، خیر آورده اند و مینی بوس برایشان خریده است ، اسپانسرشان می شوند
    مطالبه ما از شما این است که اگر خیری پیدا می شود به سمت ورزش بانوان هم سوق بدهید آنها را
    در زمینه تجهیزات و امکانات یک نگاه ویژه ای به بانوان شود
    سالن بانوان مال بانوان است اما آنرا در مزایده ها به آقایان می دهند و ما باید برای یک سانس تمرین التماس کنیم

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

بلوطستان | نشریه خبری _ تحلیلی بلوطستان