شما اینجا هستید
خبری » طرح نگار خانه کوهدشت؛ ضرورتی که باید اجرا شود

هنرمندان شهرستان کوهدشت بار ها از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان گله مند بودند که چرا کوهدشت فاقد یک نگارخانه ی مناسب است .آنان خواهان مکانی مطلوب هستند تا آثار خود از قبیل،تابلو های نقاشی،انواع خوشنویسی،نقاشی خط‌ها، نمایشگاهای عکس، نمایشگاهای پوستر، کارهای گرافیگی و کاریکاتور، کارهای حجمی و سایر هنر های تجسمی را به نمایش بگذارند.
اخیرا آقای خسروی رئیس اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان کوهدشت، برای پاسخ به این نیاز مبرم فرهنگی و هنری طی توافقی با شهرداری و شورای شهر کوهدشت مجوز واگذاری زمینی را برای احداث یک نگار خانه در مجاورت کتابخانه‌ی شهر گرفته و از شرکت ما کتیبه سازان خواست تا برای زمین مورد توافق نگارخانه‌ی مناسبی را طراحی کنیم. من و پسرم مهندس نوید که ارشد معماریست، بر روی پیشنهاد آقای خسروی مطالعه و تحقیق کردیم. با توجه به اینکه این نگار خانه مکانی برای معرفی آثار هنرمندان شهرستان است و تجسم تعالی اندیشه ها در آنجا به نمایش گذاشته میشود،به این باور رسیدیم که مکان مورد نیاز باید خود از نظر معماری دارای فرمی خاص باشد و خود سازه ، نماد تجلی فرهنگ و هنر شهرستان کوهدشت باشد.
چون نگار خانه باید خانه ای برای به نمایش گذاشتن آثار تجسمی،دست سازه ها و دست بافته ها باشد،به دنبال منابعی گشتیم تا آثاری از الگو های معماری اجدادمان بیابیم و با الهام از شاخص های معماری بومی به بنایی که ساخته میشود هویت بدهیم. ما نتوانستیم خانه هایی از اجدادمان بیابیم تا به آن خانه ها پناه ببریم و از معماری آنها مدد بگیریم و در آنجا به آرامش برسیم وبرای هنرمندان شهرمان نگار خانه ای بسازیم که با آن الگو ها هویت بیابد تا آن خانه را خانه ی پدری خود بدانند و بازیگوشی های کودک درونشان را در آن خانه ی اجدادی به همگان نشان بدهند.
خشت هایی که اگر بر هم گذاشته شده بود،آنقدر ماندگار نمانده بودند که میراث آنان برای ما باقی مانده باشد. همه ی فرهنگ و هنر ایلی پدران ما در مسکن های موقت و در زیر سرپناه سیاه چادر ها شکل گرفته است. ما برای الگو ی معماری نگارخانه کوهدشت به سیاه چادر ها پناه بردیم. سیاه چادر ها خانه ی مادر بزرگ ها و پدر بزرگ های ما بوده است. تصمیم گرفتیم اگر خانه ای برای نمایش فرهنگ و هنر شهرمان طراحی می کنیم اساس را بر سیاه چادر های خانه های همه مادربزرگانمان بگذاریم. همین کار را کردیم.
طراحی نگارخانه کوهدشت را با انطباق دو سیاه چادر بر هم به شیوه ای پست مدرن در نظر گرفتیم. دو سیاه چادر در یک کالبد که در چهار جهت شمال و جنوب،شرق و غرب به روی جهان پیرامون گشوده میشوند. در مرکز و بستر این نگار خانه اجاقی در نظر گرفته شده که به شیوه ای خاص همیشه روشن است تا رقص شعله های آتش در شب ها از روزنه های دیوار ها و درز های سقف بیرون بزند و همگان ببینند که در آن خانه اجدادی، زندگی ادامه دارد.
نگار خانه به گونه ای مدرن طراحی شده است که به همه ی فرم ها و عناصر و متعلقات سیاه چادر توجه شده است. زیر بنای نگار خانه حدود ۲۵۰ متر مربع است و در دو طبقه ساخته میشود طبقه همکف تالار نمایشگاهی اصلی است که با آخرین شیوه ی نور پردازی برای به نمایش گذاشتن ، آثار هنری ساخته می شود. طبقه دوم مکانی برای اداری و سرایداری و امکانات خدماتی و رفاهی و سالنی کوچک برای محافل هنری و نقد و بررسی آثار هنری با ظرفیت محدود در نظر گرفته شده است.
سقف طبقه فوقانی با الگو از سقف سیاه چادر ها نور گیر ویژه ای خواهد داشت که تمام روشنایی فضای داخلی را تامین میکند. بر دیواره های طبقه فوقانی رگه هایی از شیشه در دیوار های جانبی نصب میشود تا از آنها روشنایی نور خورشید به درون بتابد و در شب روشنایی نور داخلی در بیرون دیده شود.
بنای نگار خانه کوهدشت بخاطر داشتن فرم های بسیار زیبا تبدیل به عنصری بصری میشود که مشاهده مجموعه آن همانند فرم حجمی بسیار بزرگی جلوه ای دیدنی به خود خواهد گرفت. این سازه خوش فرم در تابیدن نور خورشید به خاطر فرم های غیر همسطح از سایه روشن های زیبایی،برخوردار میشود و با نور پردازی در شب جلوه ای رویایی میابد. در این سازه فرم های مضرس الگو گرفته از ناهمواری های اقلیم کوهستانی کوهدشت با نگاه به دو سرخ دم طراحی شده است،تا پا بر جایی آن همانند کوه ها را به بینندگانش القا کند. استحکام و پایداری بنا که با فرم های مثلثی بسیار تکرار شده اند تا ماندگاری باستانی بنا را مثل اهرام ثلاثه مصر به بینندگان منتقل کند.اهرام ثلاثه ی مصر نیز همزمان با تاریخ باستان ودر هنگامه ی شکوفایی هنر در عصر مفرغ لرستان بنا شده اند .
طرح بنای نگار خانه کوهدشت در چهار جهت چهار نمای متفاوت دارد از هر طرف به فرم خاصی دیده میشود. گاهی در یک جهت انحنای سقف طبقه فوقانی به زین اسبی همانند است .فرم زین اسب در حافظه اصیل بومیان این دیار خوشایند است. زین اسب در زندگی چادر نشینان جایگاهی ارجمند دارد. در جهتی دیگر فرم افق بام بنا به (کله بال) شولای نمدین چوپانان شباهت دارد که بالا پوش آنان در بارش برف و باران بوده است.
بر روی همه ی در های شیشه ای نگارخانه کوهدشت نقاشی های صخره ای میرملاس، هومیان و دوشه،سندبلاست میشود بر روی ورودی نگارخانه عنوان آن با حروف بر جسته ی فلزی برنز به زبان های فارسی و لاتین نوشته و نصب میشود. سیستم تهویه و تاسیسات سرمایش و گرمایش مجموعه به شیوه ای خاص و کاملا پنهان در نظر گرفته شده است. به شکل بسیار حساب شده ای برای فضای داخلی و نما های بیرونی نورپردازی ویژه طراحی میشود.
نهایتا نگارخانه در مرکز دایره ای به قطر ۳۰ متر قرار میگیرد که الهام گرفته از پرچین (کرنگ) در قرار گاه های چادر نشینان باشد. پیرامون این دایره با حصاری کوتاه از کاشتن درختچه های مورد یا شمشاد همانند آغل فرم داده میشود. در محوطه این حصار بعدا میتوان همانند باغ مفرغ خرم آباد تعدادی از اشیای مفرغی که متعلق به شهرستان کوهدشت بوده است و هم اکنون در موزه های معتبر جهان هستند ، ساخت و نصب نمود.
فرم های معماری این طرح با مفاهیم فرهنگی و معنوی در هم آمیخته است و نمونه ای از نوعی معماری با اصالت بومی است. قطعا این طرح اگر تبدیل به بنایی شود ، عنوان برندی برای کوهدشت می شود و یکی از فرم های نمادین معرف این شهر خواهد شد.
در مورخه ۱۴۰۰/۱۲/۲۸ طی جلسه ای این طرح برای دکتر مبلغی نماینده محترم شهرستان کوهدشت و جناب آقای فتاحی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و آقای خسروی مدیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کوهدشت توضیح داده شد که ضمن استقبال از این طرح قرار شد برای به نتیجه رسیدن آن اقدامات لازم اتخاذ شود.
طراحی این نگار خانه توسط مهندس نوید آزادبخت انجام گرفته است. برای سانتی متر به سانتی متر این طرخ فکر شده است این طرح در نوع خود یکی از خلاقانه ترین بنا ها خواهد شد که هویتی کاملا بومی و کوهدشتی دارد. شیوه معماری آن پست مدرن است و کانسپت آن از سیاه چادر به عنوان خانه ی آبا و اجدادی مردم کوهدشت گرفته شده است.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

بلوطستان | نشریه خبری _ تحلیلی بلوطستان