شما اینجا هستید
اجتماعی » قمار بزرگِ تاج

 

عباس دارایی/ کارلوس کی روش رسما بعنوان سرمربی تیم ملی فوتبال ایران انتخاب شد . از آخرین حضور کی روش بر روی نیمکت مربیگری فوتبال ایران ۱۳۱۶ روز می گذرد و او حالا پس از یک دوره حضور کوتاه در کلمبیا و مصر ، مجددآ هدایت تیم ملی کشورمان را قرار است برای حضور در جام جهانی ۲۰۲۲قطر عهده دار شود.
کی روش با ۱۰۰ بار هدایت تیم ملی فوتبال ایران بالاتر از او برانکو ایوانکوویچ با ۵۲ بازی ، محمد مایلی کهن با ۳۸ بازی و علی پروین با ۳۴ بازی رکوردار مربیگری در تیم ملی است و حالا این فرصت را پیدا کرده است که برای بار دوم این فاصله را بیشتر و دور جدیدی از حضورش بر روی نیمکت تیم ملی ایران آغاز کند.
حضور کی روش را باید قمارِ مهدی تاج رئیس جدید فدراسیون فوتبال ایران توصیف کرد که این روزها به شدت از زمین و زمان بر علیه او تاخته می شود و در یکی از بی سابقه ترین ادوار بواسطه برخی حواشی از جمله قرارداد ویلموتس و اوضاع آشفته تیم ملی آن هم در آستانه جام جهانی و مسائل مرتبط با برگزاری انتخابات فدراسیون ، تحت فشار است .
تاج خوب می داند که چه روزهای سختی را سپری می کند ، از یک سو هنوز ریاست او بر فدراسیون و پیروزی اش در انتخاباتی یک طرفه با رای معنا دار اعضای مجمع فوتبال ایران برای مخالفینش در مجلس و تریبون داران صداوسیمایی پذیرفته نیست و به فاصله ده روز پس از پایان انتخابات ، همه شبکه های ورزشی صداوسیما با دعوت از مخالفین او ، سعی و توان خود را معطوف به تخریب وی کرده و کار را به جایی رسانده اند که حتی حضور کی روش و انتخابش بعنوان سرمربی جدید تیم ملی را به تسویه حساب های خود با تاج و نزدیکانش گره زده اند و از سوی دیگر اوضاع بیش از آنچه تاج فکر می کرد هم در فدراسیون و هم در تیم ملی خراب است .
رئیس اصفهانی فدراسیون فوتبال روی سه موضوع به نظر می رسد بیش از هر موضوع دیگری تمرکز کرده است ، موفقیت تیم ملی در جام جهانی با بازی های آبرومند ، وی ای آر برای جبران اشتباهات داوری و بازگشت استقلال و پرسپولیس به آسیا !
سه ماموریتی که دست کم در دو مورد آن فدراسیون قبلی خوب عمل نکرده و موفق نبود ، کمیته تعیین وضعیت فدراسیون قبلی استقلال و پرسپولیس را از آسیا به دلیل فقدان شرایط مد نظر کنفدراسیون فوتبال آسیا کنار گذاشت و در آوردن تکنولوژی وی ای آر نیز ناکام ماند و ماحصل کار در تیم ملی با اسکوچیچ به حواشی این تیم از ماجرای اتوبوس تیم ملی گرفته تا توئیت مخالفت طارمی با سرمربی و نهایتا چند دستگی بین بازیکنان و بیانیه حمایت و مخالفت بازیکنان از سرمربی !
حالا اما تاج می تواند از نفوذش بواسطه نایب رئیسی کنفدراسیون فوتبال آسیا استفاده کرده و یکبار دیگر دو باشگاه پرطرفدار آسیا را به این لیگ برگرداند و در آوردن تکنولوژی داوری نیز موفق عمل کند اما شاید حضوری ضعیف در جام جهانی تمام برنامه های تاج را برهم بزند .
از این رو بود که او به صرافت افتاد تا نظم را به تیم بازگردانده و حداقل از فاجعه در جام جهانی نظیر آنچه برای عربستان در جام جهانی ۲۰۰۲ اتفاق افتاد جلوگیری کند ، کی روش همان گزینه ای بود که حداقل در این بازه زمانی حضورش می توانست به تیم ملی سروسامانی ببخشد ، این حضور اما برای افکار عمومی با نگاهی کاملا همراه و مثبت همراه نبود ، در این بین دو دسته شکل گر فته است ، یک دسته موافقین حضور مجدد کی روش و دسته دوم نیز مخالفین او و در این بین دسته ای دیگر وجود ندارد که او را ارزیابی کنند و فضا برای حضور مجدد این مربی موفق پرتغالی کاملا یا سیاه است یا سفید !
کی روش در دوران هشت ساله اش بر روی نیمکت تیم ملی فوتبال ایران که از ۲۶ تیرماه سال ۹۰ تا ۸ بهمن سال ۹۷ به طول انجامیده است در حالی از سوی منتقدینش بعنوان یک مربی ناکام و تمام شده توصیف و قلمداد می شود که از حیث نتیجه موفق ترین مربی تاریخ فوتبال ایران بوده است .
او با پیروزی در ۶۰ درصد بازی های تحت هدایتش در حالی بعنوان موفق ترین مربی تیم ملی در همه ادوار به شمار می رود که در ۱۰۰ بازی ملی ۶۰ برد ، ۲۷ تساوی و ۱۳باخت کسب کرده است که سه باخت از این ۱۳ باخت در دو جام جهانی پیاپی برای او رقم خورده است .
کی روش از سوی منتقدینش یک مربی دفاعی یاد می شود ، این در حالی است که تیم تحت هدایت او در ۱۰۰ بازی ملی ۱۸۳ گل زده و ۶۰ بار نیز دروازه اش گشوده شده است و از حیث گل زده ایران با کی روش با میانگین ۷/۲گل در هر بازی از حیث گل زده نیز در بین همه ادوار در صدر قرار دارد .
او رکوردار بیشترین برد پیاپی با تیم ملی در تاریخ فوتبال ایران است که از ۱۴ خرداد تا ۱۲ اسفند سال ۹۲با ۷برد در ۷ بازی پیاپی در مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۴این رکورد را به نام خود ثبت کرده است .
کی روش صاحب یک رکورد دیگر در تیم ملی است ، تیم تحت هدایت او از ۲۱خرداد ۹۴ تا ۲۵ آبان سال ۹۵در ۱۳ بازی رسمی و ۵ بازی دوستانه صاحب ۱۳برد و ۵ تساوی شده و رکورد شکست ناپذیری تیم ملی ایران را در ۱۸ بازی پیاپی بنام خود ثبت کرد.
با چنین نتایج درخشان اما کی روش از سوی منتقدینش به شدت تخریب می شود که البته نمی توان این حملات را به حضور مجدد تاج در فدراسیون فوتبال بی ارتباط دانست ، از این منظر احتمالا تاج دریافته است که کی روش می تواند زبان منتقدین را با بازی های درخشان در جام جهانی ببندد و راه را برای او در یک فضای بهتر فراهم کند.
اما این معامله که از حیث انعقاد قرار داد برای فوتبال ایران با قرار داد ماهیانه ۵۰ هزار دلار بین فدراسیون و کی روش بر خلاف قرارداد ویلموتس یک قرار داد برد – برد محسوب می شود ، برای تاج در حکم یک قمار است که او اعتبار و حیثیت خود را پای حضور مرد چشم آبی پرتغالی حراج کرده است تا از قبل این حضور ، اعتبار تاراج شده فوتبال ایران را برگرداند ، اینکه تاج در این بازی و طراحی تا چه میزان به اهدافش نزدیک خواهد شد بسته به کیفیت و چگونگی رفتار کی روش و نتایج تیم ملی در جام جهانی خواهد بود و باید طی سه ماه آتی برای رسیدن به نتیجه این قمارِ بزرگ به نظاره نشست .

 

این مطلب در روزنامه یادگار امروز منتشر شده است

 

این مطلب بدون برچسب می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

بلوطستان | نشریه خبری _ تحلیلی بلوطستان