شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » اگر طرح به نتیجه برسد مزایایش به مراتب بیشتر از معایب جزئی آن است

اشاره: کیست که در استان لرستان، کنش‌گر سیاسی باشد و مهندس «کریم ملک‌آسا» را نشناسد. او عضو مجمع نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی و عضو انجمن اسلامی مهندسان ایران است. ملک‌آسا چهره‌ای شناخته‌شده در بین اصلاح‌طلبان لرستان محسوب می‌شود و در مجلسهای دوم و سوم پس از انقلاب/  نماینده مردم پلدختر در مجلس بود. مهندس ملک‌اسا در بین سالهای ۶۴ تا ۶۶ مدیرکل صنایع استان و همچنین  از سال ۷۰ تا ۷۲ مشاور وزیر جهاد بود. از سال ۷۴ تاکنون نیز عضو هیئت علمی دانشگاه علمی کاربردی کشور است.برآن شدیم دیدگاه این کنش‌گر سیاسی اصلاح‌طلب را درباره طرح استانی شدن انتخابات مجلس به صورت کوتاه جویا شویم:

ملک آسا سه
جناب مهندس ملک‌آسا، نظرتان درباره طرح استانی‌شدن انتخابات چیست؛ به اعتقاد شما این طرح، چه مزایا و چه معایبی دارد؟

طرح استانی‌شدن انتخابات در مجالس گذشته هم گاهأ مطرح  شده ولی در هیچ دوره‌ای نظیر این دوره، مجلس در این مورد جدی نبوده؛ این طرح در سال گذشته به‌صورت یک فوریتی مطرح و فوریت آن تصویب شد بعد هم برای بررسی به کمیسیون شوراها ارجاع شد و مجددأ حدود یک‌ماه پیش در صحن علنی مجلس مطرح و با آرای قابل توجهی به تصویب نمایندگان رسید و مجددأ جهت بررسی نهایی به کمیسیون، ارجاع و بررسی‌های کارشناسی روی آن انجام شد و لاجرم باید برای شور دوم جزئیات آن مورد بررسی قرار گیرد. مخالفین آن در مجلس در مقایسه با موافقین، بسیار کمتر هستند و نهایتأ باید شورای محترم نگهبان نظرات خود را در خصوص این طرح اعلام نماید. مزایای این طرح این است که افرادی که در دوره‌های مختلف مجلس و یا دولت و قوه قضایه، دانشگاهها و… در مسئولیت‌های مختلف فعالیت داشته‌اند می‌توانند با توجه به اشتهار در سطح استانها، انتخاب شوند و در نتیجه، مجلسی با در اختیار داشتن نیروهای توانمند تشکیل میشود که نیروهای مخلص، مومن، متعهد به انقلاب و قانون اساسی و توان مدیریتی آزمون پس داده در آن حضور دارند. ثمره‌ی چنین مجلسی هم تحکیم پایه‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی خواهد بود.

بالطبع احزاب و فرهیختگان سیاسی مطابق قانون اساسی مورد توجه جامعه قرار خواهند گرفت و نیروهای وفادار به انقلاب در سال همدلی و همزبانی انتخاب خواهند شد و نمایندگان به وظایف اصلی خود که نظارت بر اجرای قوانین و قانون‌گذاری است بیشتر از گذشته، توجه می‌کنند. اما برخی معتقدند که معایب این طرح این است که مردم شهرهای کوچک و روستاها ممکن است دچار مشکلاتی شوند که این امر، نادرست است؛ زیرا در این طرح، نمایندگان هر استان باید آراء مورد نظر را در حوزه انتخابیه و سطح استان کسب نمایند و اگر این طرح به نتیجه برسد مزایای آن به مراتب بیشتر از معایب جزئی آن است؛ من هم امیدوارم هرچه زودتر تکلیف این طرح روشن شود.

با توجه به اینکه شما در مجموعه احزاب اصلاح‌طلب حضور دارید درباره حضور در انتخابات امسال، دیدگاه‌تان چیست؟

بنده معتقدم نیروهای اصیل انقلاب که به‌صورت دو طیف اصولگرایان و اصلاح‌طلبان دسته‌بندی شده‌اند فرزندان انقلاب هستند و باید میدان کاملأ آزاد باشد تا همه افراد حضور داشته باشند. در این میان اقوام و اقشارمختلف نیز باید برای حضور در صحنه با هم تفاهم بیشتری داشته باشند؛ زیرا با اتحاد و اتفاق نظر می‌توان به همدلی و هم‌زبانی رسید و وظیفه دولت این است که در خصوص فعال نمودن احزاب و تشکل‌های وفادار به نظام، برنامه روشنی داشته باشد و همه نیروهای توانمند را تقویت نماید و تشکل‌های حزبی استان‌ها فعال شوند تا بهترین‌ها انتخاب شوند. باید طوری عمل شود که همه نیروهای معتقد و وفادار به نظام احساس امنیت کنند و به خواسته‌های مشروع آنها که توجه به همه نیروهاست، توجه جدی شود و انتخاباتی سالم و بدون حاشیه که آبروی نظام مقدس جمهوری اسلامی است انجام شود.

بفرمایید احزاب و تشکلهایی که شما در آن‌ها فعالیت دارید برنامه‌شان برای انتخابات چیست؟

بنده عضو شورای مرکزی حزب همبستگی ایران اسلامی و نائب رئیس این حزب هستم. در مورد انتخابات، ستادهای انتخاباتی تشکیل شده و سعی همه ما براین است که در استان‌ها توانمندترین نیروها وارد رقابت انتخاباتی شوند واز رانت‌های مختلف، کسی استفاده نکند. علاوه براین دو تشکل صنفی دیگر وجود دارد که بنده عضو شورای مرکزی آنها هستم: تشکل مجمع نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی و تشکل انجمن اسلامی مهندسان ایران. نیاز است توضیح دهم که احزاب و تشکل‌های اصلاح‌طلب با اتحاد واتفاق نظر به‌صورت متحد وارد صحنه انتخابات خواهند شد و ما با هرگونه افراط و تفریط از طرف هر حزب یا گروهی که باشد مخالف هستیم و اعتقاد داریم که همه تشکل‌های اصلاح‌طلب زیر یک چتر قرار می‌گیرند.

تشکلهای اصولگرا نیز به همین صورت با اتحاد و اتفاق نظر وارد صحنه خواهند شد و انشاءالله انتخاباتی سالم و در خور انقلاب خواهیم داشت و توانمند‌ترین افراد در سراسر کشور با رأی مردم انتخاب خواهند شد و ثمره‌ آن موجب استحکام نظام مقدس جمهوری اسلامی خواهد شد. توصیه من این است که مسئولان استانها، ساز و کار‌های لازم فعالیت سیاسی و حزبی قانونمند را، هرچه سریع‌تر برای احزاب و گروههای شناسنامه‌دار فراهم کنند تا فعالیت حزبی، رونق بگیرد و از سوی دیگر، مردم هم با شعور و نشاط سیاسی، در چند ماه آینده، وارد صحنه‌ی سرنوشت‌ساز انتخابات مجلس شوند.
منبع: هومیان‌نیوز

  1. دوست

    جناب اقای دارایی
    با سلام وعرض تبریک برای شروع زندگی جدید
    چند صباحی هست که به روزنامه اینترنتی ندای لرستان دسترسی نداریم.چند تا از مقاله های شما که در آرشیو ندای لرستان هستند میخواهم در پایان نامه خود لحاظ کنم.( با ذکر منابع ) .اگر برای شما میسر است راهنمایی کنید که چطور میشود به ارشیو ندای لرستان دسترسی پیدا کرد؟

  2. شفیعی

    ملک آسا دیگر رنگ مجلس را به چشم نخواهد دید مگر به رهگذری

  3. عباس دارایی

    کاربر محترمی که با نام دوست کامنت گذاشته اید برای دسترسی به آرشیو ان نشریه شما می توانید نام مقاله را در گوگل سرچ کرده و یا به ارشیو ماهیانه و سالیانه آن پایگاه اینترنتی مثلا فروردین ۱۳۹۳یا مهر ۱۳۹۰و..مراجعه کنید

  4. دوست

    اصلا نشریه باز نمی شود

  5. راشد

    باسلام
    آقای دارائی باچاپ مطالبی درمورد ملک آسا ، سیدمهدی موسوی و……. به دنبال چی می گردید ؟

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

بلوطستان | نشریه خبری _ تحلیلی بلوطستان