شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » ماه رمضان، سنجق سلطان

به نام خداوند جان و خرد

نکته اول : ماه مبارک رمضان در ره آمدن است هر چند امام علی(ع) فرموده‌اند: من عاشق روزه گرفتن در روزهای طولانی تابستانم ولی بسیاری ازمردم همزمان شدن ماه روزه و تابستان خوش آیندشان نیست. برخی نیز هرگز روزه ی واجب ماه خدا را به رسمیت نمی‌شناسند! این گروه از افراد برخلاف روزه داران که دل و روح را صفا می دهند با شکم پروری پیمانی ابدی دارند!
نکته دوم: علامه طباطبایی«ره»فرمودند: « خودسازی مهمترین کار هرکسی است» و ماه مبارک رمضان اول سال خود سازی است و با توجه به این که ماه رمضان دارای لیله القدر است و شیطان ها زنجیر شده اند و ثواب ها مضاعف شده اند می توان ره صد ساله مهذب شدن را در آنی پیمود. امام هادی (ع) فرمودند: «دنیا بازار است…» مولانا می گوید که من در این بازار گم شده بودم و خدا مرا یافت. ماه رمضان یکی از صیدگاه های است که خدا وند گم شدگان را در می یابد.

بار دگر آن دلبر عیار مرا یافت / سرمست همی گشت به بازار مرا یافت ،
پنهان شدم از نرگس مخمور مرا دید / بگریختم از خانه ی خمار مرا یافت ،
چون آهو از آن شیر رمیدم به بیابان / آن شیر گه صید به کُه سار مرا یافت ،

نکته سوم: در گذشته وقتی پادشاهان می خواست از محلی عبور کند در جلوی او علم دارانی قرار می دادند تا همگان از آمدن پادشاه خبر دار شوند و از هدیه های شاهانه بهره مند شوند. در اصطلاح این را سنجق سلطان می گویند. مولوی می گوید ماه رمضان سنجق سلطان است که از محله ی آدمیان عبور خواهد کرد و هرکسی به اندازه ظرف و ظرفیتش استفاده خواهد برد. کسی که دست خود را نگاه می دارد به اندازه ی کف دست او به او می دهند . دیگری یک جان اقیانوس گونه می آورد و جان نازنین او از رحمت و برکات خداوند پر می شود .

آمد شهر صیام سنجق سلطان رسید / دست بدار از طعام مایده جان رسید
جان ز قطیعت برست دست طبیعت ببست / قلب ضلالت شکست لشکر ایمان رسید

انسان پاک به دنیا آمده است و خداوند دوست دارد پاک از دنیا ببرد . او می خواهد بهانه ای پیدا کند و انسان را پاک تحویل بگیرد. اگر چهل نفر شهادت بدهند که فردی خوب بوده خدا هم قبول می کند . دستور خداوند این است که برای اموات نماز میت بخوانید. در فرازهایی از نماز میت آمده است: خدایا ما جز خوبی از این انسان سراغ نداریم. (حتی اگر انسان خیلی بدی هم بوده است) گاهی کوهی را به کاهی می بخشد. ماه مبارک رمضان از همان بهانه هاست. پیامبراکرم (ص) فرمود: «اگر ماه رمضان تمام شود و خدا کسی را نبخشد، خیلی آدم بدبختی است.» خیلی زشت است کسی کنار اقیانوس باشد ولی صورت خود را نشسته باشد.
نکته چهارم : امیرالمومنین می فرماید : «ما یک مسافرت طولانی در پیش داریم که هرچقدر هم که ما توشه داشته باشیم باز هم کم است. در ماه رمضان مسابقه ی خوش اخلاقی و انواع مسابقه ها قرار داده شده است . مسابقه ی افطاری دادن . مسابقه ی فقیرنوازی .مسابقه در کسب فضائل اخلاقی و… پیامبر (ص) به مردم می فرمود:اگر پول ندارید که به دیگران کمک کنید ، چهره ی گشاده که می توانید داشته باشد . او فرموده اند: «اگر کسی در ماه رمضان خودش را کنترل کند تا کمتر عصبانی شود، ویزای رد شدن از پل صراط را دریافت خواهد کرد.»
امام حسین (ع) می فرماید : شما مثل باران باشید یکسان بباریید . حتی اگر کسانی که از شما تشکر نمی کنند . روزی آنها هم خواهند فهمید و تشکر خواهند کرد. پادشاهی گفت به فقیران زمین خواهیم داد ،زمینی که خواهیم داد به تلاش خودتان بستگی دارد . اوگفت : هر کس که از صبح شروع به دویدن کرد و تا شب دوید تا همان مقدار به او زمین می دهیم. بنابراین داشتن کاه یا کوه و یا کهکشانی از ثواب در این ماه مبارک به تلاش انسان ها بستگی دارد.
نکته پنجم: روزه‌داری در واقع یک استراحت کلی برای بدن است .حکما گفته‌اند بیش از هفتاد نوع از بیماری ها در اثر بی‌ملاحظگی غذاها و زیاده‌روی در خوردن و آشامیدن است و بهترین راه جلوگیری از این مرض ها امساک از خوردن و مخصوصا روزه گرفتن است.
روزه همانند خانه‌تکانی و غبارروبی و پاکسازی و نظافت کل سیستم های بدن انسان است. همانطور که قلب انسان لحظه‌ای کار می‌کند و لحظه‌ای استراحت، بدن انسان هم بعد از ۱۱ ماه کار مداوم، نیاز به یک استراحت یک ماهه دارد.دانشمندان جانور شناسی و گیاه شناسی می گویند روزه یکی از شیوه های معالجه در سراسر طبیعت است که حیوانات و حتی گیاهان به طور غریزی از آن بهره می‌گیرند.
دکتر اوتوبو خنگر می گوید: «در مدت پنجاه سال که از تآسیس درمانگاه من می‌گذرد، بیش از پنجاه هزار بیمار در این درمانگاه توسط روزه درمان شده ‌اند»
دکتر کارل (فیزیولوژیست بزرگ فرانسوی)می گوید: «لزوم روزه داری در تمام ادیان تأکید شده است. در روزه ابتدا گرسنگی و گاهی نوعی تحریک عصبی و بعد ضعف احساس می شود، ولی در عین حال کیفیات پوشیده ای که اهمیت زیادی دارند، به فعالیت می افتند و بالاخره تمام اعضا مواد خاص خود را برای نگهداری و تعادل محیط داخلی و قلب قربانی می کنند.»


دکتر کارلو آمریکایی می گوید:
«روزه ای که اسلام واجب کرده، بزرگترین ضامن سلامتی بدن است.او در مورد فواید روزه می گوید: روزه درمانی دراز مدت برای موارد زیر تجویز می شود: ۱- فشار خون زیاد،۲-تَصَلُّب شرائین که تازه آغاز شده،۳-گرفتگی مجاری خون و لنف،۴-آسم قلب،۵-آنژین قلبی،۶- سرطان خون،۷- امراض عصبی،۸-اختلالات دستگاه متابولیسم (چاقی، نِقرِس، ورم مفاصل، رماتیسم،۹-امراض کبد،۱۰- ورم کیسه صفرا،۱۱-امراض معده و روده،۱۲-یبوست مزمن،۱۳-ورم لوزه مزمن،۱۴-زکامهای حلق و بینی،۱۵-زکامهای نای و نایژه،۱۶-ناراحتی های کلیه و مثانه،۱۷-امراض زنان (تورم لگن خاصره، اختلالان قائدگی، نازایی، یائسگی)،۱۸- اگزما،۱۹-دمل،۲۰-کورک و کهیر،۲۱-امراض چشمی مثل آب سبز،۲۲-سر درد مزمن،۲۳-افسردگی،۲۴- ضعف جنسی،۲۵-هیجان شدید،۲۶-وسواس،۲۷- نوالژی، مخصوصاً میگران،۲۸- صعب العلاج،۲۹- سرطان قبل از آشکار شدن آن. در گستره ای فراتر از خوردن و آشامیدن می‌توان روزه را وسیله ای برای اصلاح بسیاری از مشکلات فردی و اجتماعی به کار گرفت.
نکته ششم: جسم انسان چون خسته گردد با استراحتی ، نشاط پیدا می کند ولی روح انسان با یاد گرفتن نکات ظریف دینی و معارفی جان می یابد. البته بین روح و جسم تنیدگی فوق العاده ای وجود دارد. دکتر رفیعی فرمودند « من یک گزارش از شصت بیمار مبتلا به زخم معده را خواندم، که منشأ پنجاه موردش اضطراب، نگرانی ها و به هم ریختگی های اخلاقی بوده است».
ازسویی انسان هرچه هم دانشمند باشد، تذکر و موعظه او را به کمالات بیشتری می رساند به همین دلیل سیره بندگان خاص خدا نیز بر گوش دادن و نصیحت پذیری بوده است.
پیامبر اکرم(ص) به ابن عباس فرموده اند قرآن را برمن بخوان ! و چون ابن عباس می فرماید تو رسول خدایی و قلبت فرودگاه آیات قرآن است چه نیازی به قرآن خواندن من داری؟ فرمودند در این خواندن ها فایده های دیگری هست. علاوه بر این که گوش دادن به یک حکمت بهتر از یک سال عبادت است ، گاه یک حکمت در همین دنیا نیز نجات بخش خواهد بود.

جاهل اربا تو نماید همدلی / عاقبت زخمت زند از جاهلی
دوستی جاهل شیرین سخن/ کم شنو کان هست چون سم کهن
گرگ اگر با تو نماید روبهی/ هین مکن باور که ناید زو بهی

استاد قرائتی فرمودند شخصی اصرار داشت پایم را ببوسد ! به اوگفتم چرا می خواهی پایم را ببوسی؟ گفت فشارهای روحی خودکشی را نشانم داد به همین بهانه طناب برگردن و پا بر صندلی شدم .با کنار رفتن صندلی طنابم بریده شد و پایم به کنترل تلوزیون خورد و روشن شدن تلوزیون همان و سخنرانی شما در مورد خودکشی همان .آن بیانات جنابعالی باعث شد از تصمیم شیطانیم برگردم و اکنون زنده بودنم را مدیون جنابعالی می بینم.

سیدمحمدصادق محمدی وفایی

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

بلوطستان | نشریه خبری _ تحلیلی بلوطستان