شما اینجا هستید
طب سنتی » اعتبار ۲۸۲میلیارد تومانی، موتور گردشگری استان را روشن نمی‌کند

888888888

صنعت گردشگری از زیرساخت‌های توسعه و پیشرفت هر کشوری به شمار می‌رود، اما متاسفانه این صنعت حیاتی در لرستان به دلایلی ازجمله ضعف زیرساخت‌ها و نبود سرمایه‌گذاری بخش خصوصی با مشکلات متعددی روبه‌رو است و در روند توسعه استان تاثیرگذار نیست.
این در حالی است که لرستان به واسطه بهره‌مندی از ظرفیت‌ها و جاذبه‌های بی‌شمار تاریخی، طبیعی و فرهنگی، مکانی جذاب و قطبی مهم در صنعت گردشگری کشور به شمار می رود.این استان به واسطه داشتن آب‌های روان، آبشارهای زیبا، طبیعت چهار فصل و بناهای تاریخی و باستانی می تواند پذیرای خیل عظیم گردشگران در فصول مختلف سال باشد. به شرط آن که نهادهای ذیربط استان در بسط و گسترش این بخش اهتمام ویژه داشته باشند.

نیاز به ساخت هتل و مهمانسرا

یک فعال حوزه گردشگری در این زمینه به همشهری می‌گوید: لرستان با داشتن جاذبه‌های گردشگری فراوان مانند تالاب ها، آبشارهای زیبا، و ابنیه تاریخی به ویژه پل‌های باستانی منحصر به فرد گنجینه ای طبیعی و تاریخی در کشور محسوب می‌شود.”سیما بزرگی» با اشاره به این که ایجاد مراکز تفریحی بین راهی در استان در جذب گردشگر موثر است، می‌افزاید: همچنین ایجادزیرساخت‌هایی از جمله هتل و مهمانسرا در نزدیکی مناطق گردشگری در توسعه صنعت گردشگری استان تاثیر بسزایی دارد.

نبود اقامتگاه در کنار اماکن تاریخی

این فعال حوزه گردشگری در ادامه، نبود اقامتگاه در کنار اماکن تاریخی لرستان را از موانع جذب گردشگر عنوان می‌کند و می‌افزاید: در این صورت گردشگران تمایلی برای حضور در لرستان نخواهند داشت.بزرگی ادامه می‌دهد: اطلاع رسانی نامناسب و معرفی نشدن ویژگی‌ها و ظرفیت‌های گردشگری لرستان یکی دیگر از معضلات و تنگناهای جدی در این حوزه است.

پژوهش درباره میراث فرهنگی استان

بزرگی اظهار می‌کند: امروز گردشگری یکی از شاهراه‌های حیاتی اقتصاد و تبادل فرهنگی در جهان به شمار می رود. چراکه مانند اقتصاد نفتی تنها مختص جسم آدمی نیست، بلکه روح و فرهنگ‌ها را در برمی گیرد و ابعاد وسیع تری را به نمایش می‌گذارد.این فعال حوزه گردشگری لازمه شکوفایی این صنعت در لرستان را خودآگاهی عمومی مردم و مسئولان از پشتوانه‌های غنی تاریخی، فرهنگی و طبیعی می‌داند و می‌گوید: در مورد میراث فرهنگی لرستان و سرمایه‌گذاری در آن باید تحقیق و پژوهش اساسی انجام گیرد.

شرایط فراهم شود

یک باستان شناس نیز به همشهری می‌گوید: با ارائه خدمات استاندارد در حوزه گردشگری می توان میزان اقامت گردشگران را در لرستان افزایش داد.«علی شرفیان» می‌افزاید: ایجاد زیرساخت‌های لازم در حوزه گردشگری متناسب با جایگاه و ویژگی‌های گردشگری لرستان یک نیاز ضروری است که در رونق گردشگری و اقتصاد استان تاثیر بسزایی دارد. وی با تأکید بر لزوم توسعه گردشگری در لرستان می‌گوید: باید شرایط لازم برای جذب و حضور بیشتر گردشگران در حوزه‌های اقامتی، تفریحی، رفاهی و خدماتی فراهم شود.

کمبود امکانات

رئیس مجمع نمایندگان لرستان در مجلس شورای اسلامی نیز در این زمینه به همشهری می‌گوید: میراث فرهنگی و گردشگری از زیرساخت‌های مهم اقتصادی لرستان به شمار می‌رود. بنابراین با حمایت دولت و بخش خصوصی می‌توان این ظرفیت استان را احیا کرد تا در توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال موثر واقع شود. «علی کائیدی» با اشاره به کمبود امکانات در این حوزه می‌افزاید: سالانه گردشگران زیادی به لرستان سفر می‌کنند، اما به دلیل نبود امکانات و زیرساخت هایی چون هتل و مراکز تفریحی بین راهی در استان، اقامت این گردشگران در استان طولانی مدت نیست. به همین دلیل است که صنعت گردشگری در لرستان تا این حد راکد است.

واگذاری مناطق گردشگری به بخش خصوصی

استاندار نیز با اشاره به این که باید مناطق نمونه گردشگری لرستان احصا و به بخش خصوصی اعلام شوند، می‌گوید: در این زمینه طی امسال بر اساس برنامه ریزی لازم، تعدادی از این مناطق نمونه گردشگری باید به بخش خصوصی واگذار شوند.«هوشنگ بازوند» می‌افزاید: در این زمینه میراث فرهنگی لرستان با انعقاد تفاهم نامه‌های لازم با این دستگاه‌ها باید سهم اجرایی آنها در واگذاری این مناطق گردشگری به بخش خصوصی را مشخص کند.
وی همچنین بر ضرورت تدوین برنامه‌های بلندمدت و کوتاه مدت حوزه گردشگری لرستان در سال جاری تا ابتدای بهمن امسال تأکید می‌کند و می‌گوید: میراث فرهنگی استان باید این برنامه‌ها را به تفکیک شهرستانی در استان تهیه و تدوین کند.

بودجه اندک

استاندار درباره اعتبارات حوزه گردشگری لرستان در سال ۹۴ عنوان می‌کند: با وجود ظرفیت‌های فراوان در حوزه گردشگری این استان متاسفانه تنها اعتباری معادل ۲۸۲ میلیارد تومان برای سرمایه‌گذاری در این حوزه پیش‌بینی شده است.
وی ادامه می‌دهد: اعتبار تعیین شده برای لرستان بسیار پایین است و لازم است که چندبرابر شود. بازوند همچنین اظهار می‌کند: باید با انجام اقدام‌های لازم، سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری لرستان در سال ۹۴ به هزار میلیارد تومان افزایش یابد تا در اقتصاد استان موثر واقع شود.وی عنوان می‌کند: سرمایه‌ گذاری در حوزه گردشگری لرستان تا حالا مطلوب نبوده است.

توسعه زیرساخت‌های گردشگری

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان نیز به همشهری می‌گوید: توسعه زیرساخت‌های گردشگری استان به حضور موثر بخش خصوصی و توسعه صنعت گردشگری و در نهایت ایجاد شغل و درآمد برای مردم لرستان منجر می‌شود.«محمدرضا امانی» درباره برنامه‌های میراث فرهنگی استان برای توسعه گردشگری لرستان می‌گوید: افزایش تعداد اقامتگاه ها، برقراری تعامل درون سازمانی و فراسازمانی، بسترسازی برای جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، احداث مجتمع‌های اقامتی و تفریحی و هتل‌های سه‌ستاره در دستور کار اداره کل میراث فرهنگی استان قرار گرفته است.
وی احداث کمپینگ‌های گردشگری را که در ۴ نقطه استان در دست ساخت است، از دیگر برنامه‌های میراث فرهنگی استان عنوان می‌کند.

عباس دارایی

 

عباس دارایی خرم‌آباد- خبرنگار همشهری

این مطلب در همشهری ۹۴/۳/۲۶منتشر شده است

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

بلوطستان | نشریه خبری _ تحلیلی بلوطستان