شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » مانندسایرین علایق ،سلایق و افکار و اندیشه ایی دارم که امکان خطا واشتباه در آنها فراوان است

khalasi-az-booye-sigar-1

ابتدا وظیفه ی خودم می دانم از همه ی خوانندگان فهیم ودانای نشریه سپاسگزاری نمایم به ویژه عرض سلام وادب دارم خدمت سرورانی که شعرحقیر را با عنوان “سروده ایی در نکوهش طایفه گرایی و قومیت گرایی“مطالعه فرمودند و با کمال صداقت و رعایت همه ی موازین اخلاقی وعدالت وانصاق به دور از هرگونه حب وبغض نظرات خود را ابراز فرمودند.
خدا راسپاس می گویم وبه خود می بالم که عضو کوچکی از جامعه ای هستم که چنین جوانان فرهیخته وموقر ومتین وآگاه در آن زندگی می کنند
عزیزانی مثل جناب آقای ابراهیمی که مستدل و مدلل پیرامون معضل طایفه گرایی سخن گفته اند وبه من ابراز محبت فرموده اند هرچند واقعا نمی دانم کدام یک از ابراهیمی ها هستند اما به داشتن چنین دوست وهمکاری افتخار می کنم.
عزیزانی بنام آقایان نظری ،براتی،و عزیزی ،عزیزی چم مهر که بزرگوارانه ابراز نظر فرموده اند و از طرح موضوع مردانه دفاع نموده اند،هم چنین آقایان درویشی ، پلدختری،منتقد ادبی وناشناس که ایشان هم به نوبه ی خود ضمن موافقت و همراهی با اصل موضوع در خصوص شعر وسراینده اش ابراز نظر کرده اند و اکثرا هم به درستی انتقاد کرده اند و دفاعی هم که ارائه فرمودند منطقی و متین می باشد.
آقایان سیاسی دان ، شهروند ، آبسری کلک بیشه، لطفی ،نصیری و دوباره عزیزی و نظری ، همه و همه رشد سیاسی و شعور اجتماعی خود را به درستی نشان داده وبا ذکر جزئیات به نقد منصفانه پرداخته اند.
باری عزیزان پرداختن به مسائل وناهنجا ری های اجتماعی واخلاقی آن هم درقالب شعر چندان کار آسانی نیست، حتی برای بزرگان شعر وادب نیز دشوار است،چه رسد به ای بنده که مبتدی هستم و بضاعتم در این زمینه اندک است.
به خوبی می دانم که شعر دارای اشکالات فراوان است ،چه به لحاظ شکل وچه به لحاظ محتوا،اما تنها انگیزه او این بوده که فتح بابی باشد و شما ها به عنوان فرزندان فرهیخته و آگاه وصاحبان آینده ی فرهنگ این مر ز وبوم دانش وتجربه ی خود را در اختیار همگان قرار دهید و رسالت علمی،اخلاقی،ادبی و اجتماعی خودرا به انجام برسانید.
برادران گرامی همان گونه که یکی از خوانندگان به درستی اشاره فرموده اند ، شایسته است ما وقتی قرار است نوشته ای را مرور نماییم اسم نویسنده را نادیده بگیریم و بدون پیش داوری بادقت مطالعه و نتیجه گیری کنیم و نکات مثبت آن را به ذهن بسپاریم وبا معایب ونکات منفی مقایسه نماییم
اگرچنین شود قضاوت و داوری ما تابع احساسات وحب وبغض ها قرار نمی گیرد وبه درستی توانایی اظهار نظر ونقد عالمانه نیز خواهیم یافت.امثال اکبری هم عضوی از جامعه هستند که مانندسایرین علایق ،سلایق وافکارواندیشه هایی دارند که امکان خطا واشتباه در آنها فراوان است واصراری هم ندارند که هرچه می گویند وهرطورفکرمی کنند حتما درست است.
بلکه سعی خود را در این راه معطوف و توان خود را بکار می گیرند تا نقشی هر چند اندک وناچیز درتغییرجامعه وحرکت به سمت تعالی وپیشرفت ایفا نمایند،بخصوص کسی که رسالت معلم بودن یعنی پیامبری و هدایتگری را پیشه ی خود کرده باشد ،غیر از خیرخواهی وسعادت جامعه هدف دیگری نخواهدداشت.
من هم فرزند عشایر وروستایی زاده ام ،قوم وعشیره ام را دوست دارم ،به اجدادونیکانم عشق می ورزم وباتمام وجود دوست دارم نظر جامعه در مورد آنها مثبت باشد،باشا دی آنان شاد وبا اندوهشان اندوهگین می شوم اماآنچه که عاجزانه از خداوند قادر مطلق تمنا دارم این است که هنگام قضاوت وداوری ،عقل وخر دم را از گزند تعصبات کور وبی منطق و جاهلانه برهاند و خودخواهی و خود پسندی باعث نشود که زشتی های خودم را زیبا وزیبایی های دیگران را زشت جلوه دهم.
اذعان می کنم که این امر به ظاهر ساده به قدری دشوا از که اگر لطف پروردگار قادر مطلق وعنایت معصومین «ع» شامل نشود به راحتی میسر نخواهدشد.

در پایان یاد آوری می کنم که این شعر به دو موضوع پرداخته است یکی ذم طایفه گرایی از نوع مخربش ویکی هم بد گویی و هرزه زبانی و فخر فروشی ازاین رو بعضی ابیات آن با عنوان اصلی نامربوط به نظر می رسد، به شرط حیات و به شرط توفیق در آینده اشعار دیگری را تقدیم خواهم کرد وامیدوارم در لابلای خزعبلات چیز به درد بخوری هم پیدا شود.
اگر به همه ی سوالاتی که در ذهن عزیزان بوده به طور کامل نتوانسته ام پاسخ دهم عذر خواهی می کنم و رجای واثق دارم سروران بزرگوار به دیده ی عفو واغماض صرف نظرفرمایند.

پرویز اکبری /بیست و هشتم مرداد یکهزار و سیصد و نود و چهار خورشیدی

  1. پلدختری سرافراز

    برادر اکبری از توضیحات زیبای شما لذت بردم ،برادر اکبری انسان شریف، ارجمند است خواه ترک باشد و خواه کرد، خواه بلوچ باشد و خواه لر، خواه آبسری باشد خواه حیدوروند و کاییدی و شهسواروند و میر و جودکی و لک و … از هر نژاد و تباری که باشد و به هر کجای این کره خاکی که تعلق داشته باشد به صرف انسان بودنش قابل احترام است و اروز افتخار می کنم که همشهری شخصیتی شخیص مثل جنابعالی هستم و البته خوشحالم که جنابتان انسانی شریف و نوگرا هستید.

  2. پلدختری سرافراز2

    اینجا سرزمین جمله هاى وارونه نباید باشد ، جایی ک (( گنج )) (( جنگ)) م شود ، (( درمان)) (( نامرد)) و (( قهقهه)) ((هق هق )) !!!
    ولى (( دزد)) همان (( دزد)) باید باشد (( درد )) همان (( درد )) و (( گرگ)) همان (( گرگ)) …
    سرزمین جملات وارونه ، جایست که (( من )) (( نم)) زده باشد و (( یار )) (( راى)) عوض کرده و، (( راه)) گویى (( هار )) شود و (( روز )) ب (( زور )) بگذرد ، (( اشنا)) را جز در (( انشا )) نبینی
    اینجا پلدختر است مرکز بالاگریوه سرافراز جایی که جای وارونه شدن و ارونه کردن نیست برادری و ایمان و وحدت باید تقویت شود نه طایفه گرایی و تحجر و بدی و بدبینی و دشمنی و عداوت درود بر معلم عزیز پرویز اکبری نژاد

  3. فرهنگی

    از مهم‏ترین رویدادهاى زندگى بشر، پیدایش خط و راه افتادن قلم بر صفحه کاغذها یا سنگ‏ها بود. و همان بود که دوران تاریخ را از ما قبل تاریخ جدا کرد. گردش نیش قلم بر صفحه کاغذ، سرنوشت بشر را رقم مى‏زند؛ لذا پیروزى و شکست جوامع انسانى به نوک قلم‏ها بستگى دارد.
    جناب آقای اکبری شعر شما تاثیرش را گاشت و این تاثیر را در واکنش ها می توان فهمید بعضی ها البته که از شعر شما منافع شان به خطر افتاده بود زبان سب را چاشنی کردند و بعضی ها هم حرفی نداشتند بهانه جویی کردند که چنین است و چنان اما از این امر استقبال باید کرد و از شما برارد عزیز تشکر می کنیم زیرا به زبانی سخن گفتید که گیرایی داشت .
    برارد اکبری عزیز همانطور که می دانید قلم حافظ علوم و دانش‏ها، پاسدار افکار اندیشمندان، حلقه اتصال فکرى علما و پل ارتباطى گذشته و آینده بشر است و حتى ارتباط آسمان و زمین از طریق لوح و قلم حاصل شده است!
    قلم، انسان‏هایى را که از نظر زمان و مکان جدا از هم، زندگى مى‏کنند، پیوند مى‏دهد؛ گویى همه متفکران بشر را در تمام طول تاریخ و در تمام صفحه روى زمین در یک کتابخانه بزرگ جمع مى‏بینیم! قلم، رازدار بشر و خزانه‏دار علوم و دربرگیرنده تجربیات قرون و اعصار است. بعضى از دانشمندان گفته‏اند: «بیان، دو گونه است: بیان زبان و بیان قلم، بیان زبان با گذشت زمان کهنه مى‏شود و از بین مى‏رود ولى بیان قلم تا ابد باقى مى‏ماند». و نیز گفته‏ اند: «پایه امور دین و دنیا بر دو چیز است: قلم و شمشیر و شمشیر، زیر پوستش قلم قرار دارد.
    و چه خوب است که گاهی از جدالها بپرهیزیم و فقط با زبان قلم بر هتاکی و هوچی گری مغالطه های غیر اخلاقی چیره شویم.

  4. رحمتی،پلدختری مقیم خرم آباد

    پدیده قومیت گرایی و طایفه سالایر مورد اشاره پرویز اکبری که الحق از بزرگان و اندیشه ورزان لر تبار می باشد خطری است که اگر هوشمندانه با آن برخورد نشود می تواند همه چیز را در معرض تهدید و آسیب قرار دهد؛ نـاسـیـونـالیـسـم قـومـی در کـارکـرد تـجـزیـه کـنـنـده اش عـامـل تـهدیدی برای جامعه ما محسوب می گردد. بویژه زمانی که به عنوان اهرم فشار و حـربـه ای در دسـت بـازیگران کارگزدانان پشت پرده نشین وشکست خورده که در اندیشه ورود به قدرت هستند و می خواهند از دو سه بچه با عنوان طایفه فلان و فلان استفاده ابزاری کنند به کار می رود.
    این کسانی که الان می گویند طایفه ما و طایفه چه می کند و..کسانی هستند که به فکر بر هم زدن هاژمونی الان و به صحنه آوردن کسانی است که بیشتریت ضربات را بر پیکره هویتی بالاگریوه وارد کرده اند اما نمی تواننمد چون رای دیگر به صورتی نیست که یکی بگوید فلانی و همه بگویند چشم.
    جناب اکبری هم با خردورزی و اندیشه ورزی و فرهیختگی مثال زدنی اش خوب به هدف زده است ،خسته نباشی سالار

    • پلدختری

      اقای رحمتی .شما شاید ادم کوچکی باشی که سراینده یه شعر محلی را ادم بزرگی بدانی ولی بدان واگاه باش لرستان وپلدختر اندیشمندان و بزرگان ومفاخر زیادی داشته و داره .نمیشه که هر کس از نزدیکان ویا بستگان شما شعری یا نظر یا مصاحبه با نشریه ای کرد بشه از بزرگان لر تبار

  5. دوستدار فرهنگ

    جواب جناب اکبری بسیار زیبا و منطقی بود امید که در گفتار،کردار و نوشتار خود همیشه حقگو باشیم و منصف ،

  6. مصطفی براتی

    من ازاستادعزیزم جناب آقای اکبری تشکرمیکنم وانتظار دارم که نه فقط به این مسأله بلکه درحدتوان به مساءل دیگرنیز توجه شودپارافراترگذاشته بعدازاین شعرمقالاتی درموارد خاص مثل دلایل بیکاری وفقروعقب ماندن نسبت به سایرنقاط استان وکشوربپردازندتاشایدبه کمک همدیگروسلایق وافراد مختلف به ایدالهابرسیم حداقل برروی کاغذوبعدآن راعملی کنیم همه باهم وبرای هم تاآینده گان به گذشتگان که ماباشیم درودبفرستنداین سرزمین بزرگان واندیشمندان ودلاوران زیادی رابه خوددیده که امثال استاداکبری که خود ازآنان است آنهارابه اشکال مختلف به قلم بیاوردتااین سبب دوستی وقدرشناسی بیشتری بشود

  7. میرزایی مقدم

    همه ما باید بدانیم که زبان اندیشه قلم است و هر کس که قلم برمی دارد دین برگردن دارد و باید واقعیات را بنویسد طایفه گرایی بد است اما کسی منکر ارتباطات فامیلی و افتخارات هویتی نیست . ما می توانیم به نیاکان خود افتخار کنیم اما طایفه گرایی نباید افتخاری باشد که در ان بگوییم ما سید و سالار فلان جماعت هستیم .
    در باب شعر همکا رگرامی جناب آقای پرویز اکبری نژاد هم تبین درستی از روزگار و فضای ناموزون قومیت گرایی و تبعات ان بود. شمس قیس رازی در کتاب المعجم فی معاییر اشعار العجم در تعریف شعر می‌نویسد: «بدان که شعر در اصل لغت، دانش است و ادراک معانی به حدس صایب و استدلال راست و از روی اصطلاح سخنی است اندیشیده، مرتّب، معنوی، موزون، متکرّر، متساوی، حروف آخر آن به یکدیگر ماننده»و چه زیبا پرویز اکبری همکار گوهر بار گویم این دانش و معانی موصوفه را خوب و نیک بیان کردند.

  8. شاعر

    ﺍﻧﻌﮑﺎﺱ ﭼﯿﺰﯼ ﺑﺎﺵ
    ﮐﻪ ﻣﯿﺨﻮﺍﻫﯽ ﺩﺭ ﺩﯾﮕﺮﺍﻥ ﺑﺒﯿﻨﯽ!

    • ..

      وقتی کسی ذائقه قوی دارد و اندیشمند است نباید این اندیشه به باد تخریب گرفته شود این مرد از بزرگان منطقه ماست الکی هم بزرگ نشده پس تخریبش نکنید به جرم اینکه از رفتار برخی از مابا زبان شعر انتقاد کرده است

  9. جودکی

    جناب اقای اکبری در تند باد تهمت و افترا و سب بعضی کوتوله های کند ذهن اسیر نمی شود و با اندیشه و ذهن خلاق خود قلم می زند و این قلم باعث آزار این افرادی می شود که منفعت خود را از خاموشی و دید بسته می دانند.

  10. شاکرمی

    بلوار شهر و خیابان های رها شده و کنده کاری شده پاسخی است به کسنی که طایفه را محور سیاست می دانند

  11. داریوش جودکی

    سالها به عنوان شاگرد در مکتب برادر اکبری درس خوانده ام ایشان همواره چهره ایی دوست داشتنی بود و بی حاشیه بریا ایشان رد هر جایی که هستند آرزوی سلامتی و صحت دارم/

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

بلوطستان | نشریه خبری _ تحلیلی بلوطستان