شما اینجا هستید
اجتماعی » بزرگ‌داشت «تــُرکه‌میــر»، شاعر و عارف لک‌

بزرگ‌داشت «تُرکه‌میر» آزادبخت، شاعر و عارف نامی لک، هم‌زمان با سال‌روز درگذشتش به همت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان دلفان برگزار می‌شود؛ این همایش ساعت سه بعد‌اظهر روز بیست ویکم آبان ماه در مجتمع فرهنگی و هنری دلفان رونق می‌گیرد.
۹۹۲۷۰۶۳۱۱۹۱۶۸۵۸۲۸۴۸۹
به گزارش بلوطستان، «تُرکه‌میر» از برجسته‌ترین شاعران لک‌زبان است، که قدرت پیش‌گوی داشت و آن‌گونه که از برخی اشعارش پیداست در ستاره‌شناسی و نجوم هم دستی داشته است.
درباره‌ی تاریخ تولد و زادگاهش اطلاعات درستی در دست نیست، برخی می‌گویند، وی اهل طایفه‌ی آزادبخت از ایل دلفان بوده و در سرزمین ترهان، در ملکی به نام «گا نذری» می‌زیسته و شواهدی هم وجود دارد که ساکن روستایی به هم‌نام خود(تُرکه‌میر) بوده است. این روستا در بخش کاکاوند جنوبی، در دهستان ایتیوند جنوبی قرار دارد.
دلیل اصلی کسانی که این نظر را ابراز می‌کنند این است که مزارش در آن جا قرار دارد. به گزارش بلوطستان این شاعر بلند آوازه در سال ۱۲۳۶ه.ق درگذشته است.

  1. حاج حسین آزادبخت مومه وند

    باسلام حضور مدیریت گرامی سایت وزین بلوطستان می خواستم به عرض عالی برسانم که استاد ترکه میر آزادبخت موموند درسال۱۲۳۶ قمری درگذشتند از آن زمان تا اکنون که سال ۱۴۳۶ قمری است دویست سال از مرگ این استاد عالی قدرمی گذرد نمی دانم شما روی چه حسابی صدمین سال ایشان را ذکر نمودواین سنگ قبر که نشان داده مربوط به لکه میر پسر ترکه می میباشد خواهش منداست اگر اطلاعات جدیدی درموردسال فوت این استاد ومحل قبر اودردست دارید اعلام ودردیدهمه باتوضیح کامل قراردهید

  2. سیدمجتبی حسینی طرهان

    با درود .
    ۵ سال پیش از روستای ترکه میر و قبرستانی که در انجا دفن شده و همچنین سنگ قبر فرزندا ایشان را تصویربرداری نموده ام . چنانچه نیاز باشد در اختیار سایت قرار خواهم داد …

    • بلوطستان

      سید عزیز منتظر تصاویر هستیم.

      • سیدمجتبی حسینی طرهان

        چشم استاد .. البته در رابطه با حضرت ترکه میر صحبت زیاد است اما فعلاً باید به این نکته توجه داشته باشیم که ایشان در واقع دلفانی یا طرهانی بودنشان دردی را دوا نخواهد کرد و با این جزییات دوستان و علاقمندانش به بیراهه کشیده میشوند اما همه محققین و پژهشگران باید بقبولانند که حضرت ترکه میر یک شخصیت یارسانی و از پیروان و سرسپردگان خاندان معظم آتش بگی بوده است ، البته با یک تحقیق جامع و کامل از یارسانیان به این باور خواهند رسید زیرا این جماعت مدارک مستدل و مستندی دال بر یارسانی بودن حضرت ترکه میر در اختیار دارند که برای دیگران نیز اضهر و من الشمس است . از جمله گفتارههای ایشان یا همان اشعارش که جنبه ی عرفانی دارد، اغلب آنها در وصف خاندان آتش بگ سروده است و مبین اشعار حضرت خان الماس می باشد . ایشان با الهام گرفتن از اشعار حضرت خان الماس و به همان سبک و سیاق شعر سروده اند و این نوع سرودن نیز به دلیل علاقه شدید و یا همان راه پیر و مریدی ، از مقتدای خود را به ارث برده است .. لازم به ذکر است که اشعار این شخصیت بزرگوار به این اشعار پراکنده در گلزار ادب و یا فضای مجازی خلاصه نمیشود بلکه اشعارش در نزد یارسان بیشتر از این چند بند شعر است… سرودههای این شخصیت بلامنازع به حدی برای یارسانیان آتش بگی دارای تقدس است که با وضو و با نوای دلنشین تنبور در جمخانه و همچنین در کنار اشعار خان الماس مورد استغاده قرار میگیرد….. به تک بیتی هایی که در آخر هر بند سروده اند توجه داشته باشید:
        تُرکهَ میر یاری یار وَ ویرَت بو //// بلکَم خان آتش ویش دَسگیرَت بو ///
        تُرکَ امیر هَر چَن محیطِه خامَن///// جرگش جویا بی جویای کَلامَن///
        تُرکه کسی وَن برگ چاک چاکان /// تشنه ی رای حقن وینه هلاکان
        ایشان از اهالی طرهان و از خاندان آزادبخت ( شَه گَل) می باشد …..

  3. علی کرم زارعیان

    خدمت دوستان همراه سلام عرض می کنم
    از توضیحاتی که اقای سید مجتبی حسینی درباره تر ک امیر اظهار داشتند سپاسگذاری می شود
    به نظر بنده مهمترین مشخضه حضرت ترک امیر طی الارض بود ن این بزرگوار است که به گفته بزرگان روستای قمش وترک امیر حضرت ترک امیر از چنین موهبتی بر خوردار بوده اند وبه گفته ریش سفیدان محل ایت الله شیخ فرج الله کاظمی از مراجع تقلید وقت که در دلفان سکونت داشته اند عظمت روح ایشان را درک کرده به اتفاق همراهان مسافت یک کیلومتری از روستای قمش تا ارامگاه ان مرحوم را به احترام اوبا پای برهنه طی نموده وسپس به اتفاق همراهان بر مزار ان بزرگوار نماز می خواند
    بحث در باب شخصیت عرفانی ان بزرگوار در این مجال میسر نیست ان شاالله همه ما درشناساندن بزرگمردان قوم لک به هموطنانمان کوشا باشیم

  4. امرایی

    باسلام جناب زارعیان دراینکه ترکه میر شاعر برجسته ومهمی بوده شکی نداریم .ولی شخصیت مرحوم ایت الله کاظمی هم بسیار بالابوده ازاینکه برسر مزار این شاعر بزرگ رفته واحترام گذاشته وفاتحه خوانده است جای بحث نیست .ولی اینکه یک کیلومترپای پیاده وحتی برهنه اغراقی بیش نیست .مگر میشود شاعری را نعوذ بالله در حد پیامبر وامامی بالابرد .من که از نزدیکان مرحوم ایت الله کاظمی هستم وشرح احوالات ایشانرا شنیده وخوانده ام به چنین مطلبی نرسیده ام .

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

بلوطستان | نشریه خبری _ تحلیلی بلوطستان