شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » نگاهی به ناکامی های اصلاح طلبان در انتخابات های مجلس

farhangnews_124025-349929-1430219220

حکایت اصلاح طلبان لرستان حکایت عجیبی است. آنها بعد از انقلاب همواره در انتخابات مجلس یک طرف رقابت بوده اند و همواره نیز با آرای بیشتری در قیاس با اصولگرایان امروز و راست گرایان دیروز حائز اکثریت بوده اند اما این اکثریت رای منتج به بیرون آمدن از صندوق ها ی رای نشده است.
پس از شکل گیری رقابت های سیاسی بین دو جناح سیاسی کشور و تقسیم بندی های موجود در انتخابات مجلس سوم چپ های لرستانی تنها در آن مجلس بود که توانستند همه کرسی های لرستان را در سومین دوره مجلس تصاحب کنند و از آن دوران به بعد همواره در مقایسه با راست گرایان در موضع اقلیت بوده اند.
اولین شکست تاریخی چپ ها در مقابله با راست گرایان لرستان در مجلس چهارم شکل گرفت همان جا که البته درسایه رد صلاحیت ها در چند حوزه انتخابیه ،هر هشت نماینده مجلس در در هفت حوزه انتخابیه لرستان متعلق به راست گرایانی بود که بعضآ نیز ناشناخته بودند.
البته در مجلس پنجم پنج کرسی از هشت کرسی نمایندگی لرستان را چپ ها کسب کردند تا پس از ان دوران در هیچ دورانی اکثریت نمایندگان لرستان درخانه ملت با این طیف همسو نباشد .اسماعیل دوستی ،علی آل کاظمی ،غلامرضا عبدالوند، عبدالرضا سپهوند و کوروش فولادی اخرین نسل چپ هایی بودند که در مجلس حضور داشته و از آن مجلس به بعد دیگر نه تنها بخت به اصلاحاتی ها رو نکرد بلکه در برهه های نیز خود اصلاح طلبان با بی تدبیری بر بخت خویش لگد زدند.
با وجود راهیابی ۴نماینده اصلاح طلب (سید عیسی موسوی نژاد ، نظام الاسلامی ،احمدی و عبدالوند) به مجلس ششم اما باز این اصولگرایان بودند که دست بالا داشته و تکثر اصلاح طلبان در حوزه های انتخابیه خرم آباد ، پلدختر ،کوهدشت، سلسله و دلفان نه تنها خیری را نصیب چپ ها نکرد بلکه قدم اول انشقاق و چند دستگی های سیاسی بین چپ های جوان را باید پیامد منفی انتخابات مجلس ششم برای طیف همسو با دولت وقت اصلاحات تلقی کرد که به اصطلاح لری خودمان آن “کتل هی ها دی کنه ” یا به عبارتی ساده تر اختلافات دوستان اصلاح طلب اصلی ترین دستاورد برای آنها به حساب می آید.
در مجلس هفتم و هشتم و نهم نیز حکایت چندان برای اصلاحاتی ها دلچسب نبوده و شکست های متوالی و رد صلاحیت ها ی چهره های شاخص و بی رغبتی مردم دستاوردی بود که رقابت های انتخاباتی در سه دوره متوالی برای اصلاحاتی ها به ارمغان آورد.
شکست های متوالی سوری و انشقاق بین هواداران او و فرج اله مومنی ،حمایت های اسماعیل دوستی از اصولگرایان و بی رغبتی اش به دوستان دیروز در کوهدشت ، رد صلاحیت های چهره های شاخص چپ در خرم آباد و ناکامی نامزدهایی با گرایش اصلاح طلبی در خرم آباد ، شکست فروتن و فرجام ردصلاحیت علی مرادی برای اصلاحاتی ها در پلدختر، شکست های کاظمی فقید در سلسله و دلفان ، رد صلاحیت عبدالوند در دورود و ازنا تنها نمونه هایی از رقابت های انتخاباتی در دوره های هفتم تا نهم بوده است.
حکایت دوره دهم اما برای اصلاح طلبان لرستانی کمی متفاوت تر بود،تفاوت از این حیث که این بار در قیاس با ادوار پیشین دست آنها برای انتخاب کاندیدا با وجود رد صلاحیت های صورت گرفته بسته نبود.
محمدی آزادبخت در کوهدشت ،دکتر مصطفی چراغی در پلدختر ،توکلی و داراب گنجی و مازیار قاسمی در الیگودرز ، صارمیان در بروجرد ،مهدی عبدالوند دقیقه نودی در دورود و ازنا ، بهزاد مومنی و محمد بیرانوندی و چند چهره دیگر در مرکز استان از جمله کاندیداهایی بودند که اندکی تدبیر و کار تشکیلاتی و مدیریت بحران در مقابله با ترفندهای رقبا می توانست حداقل پنج نماینده اصلاح طلب را در مجلس دهم از سوی لرستانیها روانه مجلس کند اما این امر محقق نشده و تنها بیرانوندی در خرم آباد آن هم با رای پررنگ تر طایفه اش به مرحله دوم راه یافت و مابقی به لطایف الحیل ناکام شده و در حسرت صندلی مجلس دهم بازماندند.
حقیقت این است که اصلاح طلبان با اتخاذ شیوه های نادرست انتخاباتی و محور قرار دادن چهره های آزمایش پس داده در کارزارهای تصمیم گیری نتیجه را این بار نه به رقیب بلکه به بی تدبیری خود وا دادند و از همان روزهای قبل از انتخابات تسلیم استراتژی غلط خود شده و در تلاطم سیاسیت ورزی لجوجانه و دعواهای بعضآ درون گروهی و محلی قافیه را واگذار نمودند.
در مرحله دوم انتخابات نیز آنطور که پیداست دست کم برای انتخاب پنج نماینده باید از بین ۹ کاندیدای اصولگرا چهار نماینده دلخواهی را انتخاب کنند که در بهترین حالت در صورت حضور در مجلس آینده به لاریجانی رقیب اصلی عارف اصلاح طلب رای خواهند داد و لذا تمام امید اصلاحاتی های لرستان به دنبال کامیابی محمد بیرانوندی مشهور به ” صید محمد خان”هستند که به فرض پیروزی نیز در بین هشت نماینده دیگر در اقلیت مطلق قرار خواهد گرفت.
-رقابت درون تشکیلاتی ، نداشتن برنامه و راهبرد مشخص، تقدم طایفه گرایی برخی چهره های سیاسی بر کنش گری سیاسی ،عدم توجه به خرد جمعی در تصمیم گیری و تصمیم سازی هاف هم آوایی با رقبا در برخی از حوزه های انتخاباتی ،انتخاب های نادرست نامزدهای مورد حمایت، آرایش غلط سیاسی، چهره سازی کاذب وضعف رهبری تشکیلاتی ،ضعف دولت در استان و خلا مدریت اصلاح طلبان در دولت تدبیر و عدم همو سویی اصلاح طلبان و حامیان دولت در برخی حوزه های انتخابیه و حمایت احزاب حامی دولت از رقبای اصلاح طلبان در دو سه حوزه انتخابیه از جمله دلایل شکست و ناکامی اصلاح طلبان لرستان در ادوار گذشته و بوِیژه دوره دهم انتخابات مجلس شورای اسلامی بوده است.

۸۱۷۷۵۴۰۱۶۲۵۵۱۷۵۰۱۹۱۸

عباس دارایی/ بلوطستان

  1. مرادی

    عشق منی بااین تحلیلهات

  2. جوان اصلاح طلب پلدختری

    سلام آقای دارایی درست فرمودید اصلاحات واقعی درپلدختر/ان شاءالله در انتخابات ریاست جمهوری نشان خواهند داد به چه کسی رای بدهند به کسی رای میدهیم که حامی مردم مظلوم باشد

  3. فرجي

    من خودم اصلاح طلبم ولی با این دوگانگی که بین اصلاح طلبان رخ داده احتمال میرود فقط اقای بیرانوند به مجلس رَآه پیدا میکند گزینه دوم أصول گرا هست واین بار هم اقا محمدی دیگری جایگزین میشود همه این ها بی تدبیری حزب اصلاح طلب میباشد متاسفانه سید عزیزخیلی بی برنامه عمل میکند.

  4. اصلاح طلب

    چپ لرستان بازی را قبل از اتتخابات می بازند و خودشان خو دشان راشکست می دهند

  5. شهروند

    باسپاس از تحلیل شما-البته نویسنده محترم فقط یگطرف قضیه را موجزومختصربیان کردکه جالب بود لیکن طرف رقیب اصلاح طلبان یعنی اصولگرایان نیزدرلرستان براساس سنت دیرینه اعتقادبیشتری به تشکیلات وهرم سیاسی واحترام به راس وابعاد هرم قدرت دارند.شماملاحظه کنیدمثلا”درپلدخترنیروههای اصولگرای نماینده فعلی برای منتخب مردم دراین دوره جانفشانی کردندلیکن بعنوان مثال فرهنگیان اصلاح طلب درظاهردرنشست کاندیداصلی اصلاح طلبان که بعدا”تاییدنشدشرکت میکردندولی درعمل با سایرکاندیداها همپیمان میشدندومنتظرگذشت زمان بودندکه با نیروههای اصولگراومعتدل همراه شوند.چون این نیروهها بقول خودشان دریک سطح متوسط سیاسی بودند نسبت به هم رشک میبردند.عده ای از اصلاح طلبان قدیمی پلدخترنیز چون شاهددعوت مهره های قدیمی وخنثی(ازبعداثرگذاری درجامعه هدف )توسط دوسنانشان بودندلذاکم میل به جریان سیاسی اصلاح طلبان باکاندیدای اصولگرا همراه شدند.ولی اصولگرایان صرفا”منتظرآمدن دیگران از مرکز استان و….نیستند هرچندارتباط دارندو از مرکز نیز خط میکیرندولی به داشته های خودبسنده میکنندواعتمادبه نفس بیشتری دارند.دراین انتخابات بااینکه عملا”کمتراز۲۰درصدازفرهنگیان حامی منتخب مردم بودند ولی بدلیل احترام به همدیگروانسجام درونی وراهبری سیاسی توسط چندنفرازجنس خودشان(برخی ازحامیان قبلی سیدونیروههای حامی نماینده فعلی دردورگذشته )موفق شدنداثرگذارتر از فرهنگیان صاحب قدرت عمل کنند.درسایرطبقات اجتماعی هم به همین شکل.البته بنظرمیرسددرلرستان کار حزبی نمیتوان کردوبایدمولفه های گوناگون را درنظرگرفت وفعالیت سیاسی کردکه دراین زمینه اصولگرایان واعتدالیون بهترعمل کردند.و……

  6. کامیبیز نجات پور

    اصلاح طلبان برای پیروزی باید دو گام را بردارند ۱- حساب منفعت طلبان را از اصلاح طلبان جدا کنند ۲-لیدرهای اصلاح طلب دست از انحصار طلبی بردارند.
    چه دلیلی داره چند نفر از اصلاح طلبان سخن خود را وحی منزل میدانند و هیچ انعطافی ندارند و میخواهند نماینده نوکر و حلقه به گوش آنان باشد. و در نهایت کاندید با انگیزه معرفی کنند نه مثل انتخابات دور دهم

  7. نوری

    محمدی نیا پیروز شود به عارف رای می دهد با تمام تحلیلت موافقم

  8. الف

    لرستان نابودشده همین چپ هاست که لرستان روبه خاک سیاه نشوندن

  9. جودکی

    با سلام،نویسنده محترم که دو دوره از مجلس یعنی هشتم ونهم را لیدر کاندیدای متعصب پایداری (کاییدی)بوده چگونه به انتخاب اصلاح طلبان خرده می گیرد/رطب خورده کی منع رطب کند

  10. میرزایی

    داماد مرسی بابت تحلیل هات

  11. عبدی پور

    تحلیلی منطقی باروایتی تاربخی است آفرین برعباس داراییی

  12. عبدالهی

    اصلاح طلبان اگرردهم نمی شدند هیچگاه به دلیل اختلافات درونی قادر به جریان سازی نبود و همان بهتر زیرسایه راست باشندبرای همیشه

  13. عبداله کرمی

    تحلیل کمی بارنگ و لعاب تردیددر قوت اصلاحات نوشته شده است

  14. چه فا یده

    دوستان زمین که سفت است گاو از جشم گاو می بیند مشکل انها یی بودند که خا نی پو ر را …. کردند

  15. ناشناس

    برادر عزیز چجناب. آقای دارایی
    ضمن تقدیر از تحلیل. خوب تان. به نظر میرسد در استان لرستان باید یک تیم صدرصد دلسوز مردم نهاد از چهره های علمی باتجربه وآگاه کارهای اجرایی هرچه سریعتر تشکیل وبدون هیچگونه. وابستگی منافع جویانه شخصی به جناح های سیاسی وطایفه ای دقیقا متناسب با سند آمایش سرزمین تشکیل (البته اگر سند آمایش درست تدوین شده باشد ) و بایک شیوشناسی علمی مدیریتی نسبت به شناسایی ضعف ها وقوت های مدیران اقدام ودر جهت انتخاب مدیران ارشد. و میانی و همچنین انتخاب یک تیم ۹نفره جهت کاندیداتوری جهت تصائب ۹کرسی مجلس. ومعرفی این تیم به مردم استان اقدام. نمایند چقدر خوب است که تیم معرفی شده افراد با تجربه و آگاه به کارهای اجرایی ودارای تخصص مرتبط کمیسیونهای متفاوت مجلس باشند. واز همه مهمتر منطقی. موافق با دولت هم باشند یکی از ضعف های استان درطی ادوار گذشته انتخاب افراد غیر همسو مخالف با دولت بوده. وهست. در سایر انتخاب ها ازجمله شورای شهر هم به همین شکل اقدام گردد. البته از ظرفیت طوایف هم میتوان با یک کار علمی به عنوان یک سازمان مردم نهاد. بزرگ استفاده نمود.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

بلوطستان | نشریه خبری _ تحلیلی بلوطستان