شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » ترکارانی: این نهاد می تواند در خدمت تغییر و تحولات جامعه و ارائه دهنده‌ی راه‌حل برای کاهش آسیب‌های اجتماعی باشد

دفتر دانشگاهی انجمن جامعه شناسی ایران با حضور محمد امین قانعی راد رئیس انجمن جامعه شناسی ایران و جمعی از فعالان اجتماعی و فرهنگی لرستان در این استان افتتاح شد. به گزارش بلوطستان مسئولیت، دفتر دانشگاهی انجمن جامعه شناسی ایران در لرستان  برعهده‌ی دکتر مجتبی ترکارانی است.  وی ضمن ارائه گزارشی از چگونگی تشکیل  این انجمن در دوره جدید، ابراز امیدواری کرد که انجمن جامعه شناسی در لرستان  بتواند با تمرین قواعد جمعی و کار مشارکتی، این نهاد علمی و مدنی را در لرستان فعال نماید.

photo_2016-05-21_16-59-20دکتر مجتبی ترکارانی خاطر نشان کرد: این نهاد می تواند به عنوان نهاد مؤثری در خدمت تغییر و تحولات جامعه و ارائه راه حل های کارشناسی و تلاش برای کاهش آسیب های اجتماعی قرار گیرد. این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه دفتر دانشگاهی از یک شورای مدیریت تشکیل شده؛ اظهار کرد: مجتبی ترکارانی، حسن بابایی، حسن اسماعیل زاده، علی رضا طهماسبیان، فرهاد نادری طهماسبی، میثم هاشمی نیا، مهیار صادقی، مریم ملکی صادقی و نرگس پیرحیاتی به عنوان اعضای شورای مدیریت دفتر دانشگاهی در حال فعالیت هستند.

محمدامین قانعی‌راد، رئیس انجمن جامعه شناسی ایران که در افتتاحیه دفتر دانشگاهی انجمن جامعه شناسی ایران در لرستان حضور پیدا کرده بود، طی سخنانی، یکی از اهداف سفرش به لرستان را، افتتاح و فعال کردن دفتر انجمن جامعه شناسی در این مرکز عنوان کرد.

به گزارش بلوطستان به نقل از مهر، این استاد جامعه شناسی، استان لرستان را دارای جایگاه تاریخی و فرهنگی دانست و اظهار کرد: این استان با توجه به ذخایر زیست غنی، نیروی گسترده و نیروی انسانی غنی و جاذبه های طبیعی و گردشگری می تواند جایگاه خودش را در توسعه کشور پیدا کند.وی با طرح این پرسش مهم که علیرغم اینکه لرستان یکی از کانون های تمدنی ایران بوده و ظرفیت های فراوانی دارد؛ چرا الان از این ظرفیت ها استفاده نمی شود؛ خاطرنشان کرد: نبض جامعه ما در حال تکاپو است و شاهد تحولی در جامعه هستیم که به همه جا کشیده شده است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه جامعه مدنی و انجمن ها یک فرصت است و نه یک تهدید؛ بیان کرد: وظیفه دانشگاه تربیت نیروی انسانی بوده و دانشگاه در سده۲۱ به یک عرصه گفتگو در جهان تبدیل شده  و فضایی را فراهم می کند که انسان های مختلف بتوانند در کنار هم بنشینند و با هم گفتگو کنند و به نتیجه برسند.

رئیس انجمن جامعه شناسی ایران، وظیفه اصلی دانشگاه را ایجاد گفتگو در سطح کشور دانست و گفت: باید دانشگاه به عنوان  رسانه ای ملی بتواند نخبگان در سراسر کشور را کنار هم بنشاند و فضای گفتگویی بین آنها ایجاد کند.

قانعی راد با بیان اینکه وظیفه دانشگاه این است که این فضای گفتگویی را ایجاد کند؛ تصریح کرد: جامعه شناسان بخشی از دانشگاه و بخشی از نهاد علم هستند و می توانند گفت و گوی اجتماعی با هدف توسعه را در جامعه نهادینه کنند و هدف این گفت و گو، حل مسئله توسعه است.

وی با اشاره به اینکه اگر قرار است توسعه در کشور اتفاق بیفتد؛ نه تنها نیروهای امنیتی بلکه نیروهای سیاسی حتی سیاستمداران و نمایندگان مجلس، ادارات و صنایع نباید پیشگام فرایند توسعه باشند؛ بیان داشت: پیشگام فرایند توسعه دستگاه دانش یک جامعه باید باشد.

رئیس انجمن جامعه شناسی ایران، قوم گرایی در منطقه را یک بحران دانست و گفت: ما نیاز داریم یک نگاه فرهنگی در بخش توسعه و گفت و گو توسعه پیدا کرده تا بتواند گفت وگوهای ملی را در کشور ایجاد کند.

این استاد جامعه شناسی با ذکر این نکته که جامعه شناسان باید بتوانند در این گفت و گو پیشگام بوده و کانون هایی برای توسعه و تعامل در جامعه فراهم کنند؛ اظهار کرد: مهم ترین قضیه برای توسعه این نیست که شاخص های اقتصادی توسعه را گسترش بدهیم؛ بلکه باید زیرساخت های گفتمانی توسعه را فراهم کنیم.وی، مشکلات زیرساخت های توسعه در استانهایی مانند لرستان و ایلام را زیرساخت های ارتباطی وگفت و گویی یا به اصطلاح  زیرساخت های نرم افزاری دانست و تصریح کرد: تنها زیر ساخت های سخت افزاری جوابگو نیستند.

رئیس انجمن جامعه شناسی ایران به مثلت طلایی توسعه یعنی دانشگاه، جامعه مدنی و دولت اشاره کرد و گفت: نهادهای علمی می توانند در کنار نهادهای مدنی و در کنار دولت مسیر توسعه را به پیش ببرند.

این استاد جامعه شناسی، وظیفه اجتماعات علمی و نهادهای مانند انجمن جامعه شناسی در استانهای مانند لرستان و ایلام  را شناخت عمیق تر و فهم پیچیده تر از ابعاد فرهنگ این جوامع ذکر کرد و خواهان تعمیق دانش جامعه شناسی در میان دانش آموختگان جامعه شناسی این استان شد.

photo_2016-05-21_16-59-48

وی با یادی از مرحوم دکتر عبدالهی که لر تبار بود به مفهومی با عنوان  اعتماد تعمیم یافته اشاره کرد و بسط وگسترش این اعتماد تعمیم یافته را در جامعه کلید حل مشکلات توسعه اجتماعی و فرهنگی ایران و به ویژه در جوامعی چون لرستان و ایلام ابراز کرد.

رئیس انجمن جامعه شناسی ایران، اظهار امیدواری کردکه دانش جامعه شناسی بتواند نقش خود را در توسعه اجتماعی و فرهنگی لرستان به خوبی ایفا نموده و نیز لرستان بتواند سهم شایسته خود را در سطح ملی به جا آورد.

مشاور استاندار و مدیرکل امور بانوان استانداری لرستان با ابلاغ پیام استاندار لرستان جهت تقدیر از حضور رئیس انجمن جامعه شناسی ایران به لرستان در ادامه ی این مراسم گفت: نقش زنان برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار بر کسی پوشیده نیست.

سلاحورزی با تاکید بر لزوم اعتبار بخشی به جایگاه زنان به عنوان سرمایه‌های اجتماعی در راستای ارتقا سطح فرهنگی جامعه افزود: امیدواریم با تعامل، همدلی و همزبانی دو جانبه بتوانیم مسیر پیشرفت را برای زنان لرستانی فراهم آوریم.

وی اظهار کرد: فعالیت‌های حوزه زنان  به ویژه حول محور آموزش و افزایش سطح آگاهی و توانمندسازی زنان در عرصه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی مورد توجه استانداری لرستان است.

  1. لرستانی

    ترکارانی پلدختریه؟

  2. باقرپور

    ترکارانی دیگر چه صیغه ای

  3. محسن علایی پور

    درود بر دکتر ترکارانی عزیز
    موفقیت شما ارزوی ماست

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

بلوطستان | نشریه خبری _ تحلیلی بلوطستان