شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » -اخذ اطلاعات شخصی شهروندان از طریق مهندسی اجتماعی

1460748545_05

مهندسی اجتماعی روشی است که در آن با استفاده از اصول روانشناسی اجتماعی کاربران را فریب می دهند تا آنها به دست خودشان اطلاعات مهم و حساس خود را فقط با یک تماس تلفنی لو دهند.
اصولا در روش‌های مهندسی اجتماعی ایجاد جذابیت و در مرحله بعد ایجاد اعتماد کاذب باعث می شود، تمایلات و گرایش‌هایی مثل کنجکاوی یا طمع کاری افراد تحریک شود و اطلاعات حساسی مثل اطلاعات کارت های بانکی یا رمزهای عبور یا اطلاعات خصوصی خود را از طریق تلفن در اختیار کلاهبردار قرار دهند که مورد سوء استفاده قرار می گیرند.
یکی از روش‌ها، روش تماس صوتی است که در این روش مجرم خود را به‌عنوان شخصی مورد اعتماد و نماینده موسسه یا شرکتی معتبر معرفی ‌کرده و اطلاعات مهم قربانی را از طریق تلفن دریافت می‌کند.
اخیراً مشاهده شده است، اشخاصی با استفاده از فیشینگ تلفنی(تکنیک‌های مختلف تخلیه اطلاعات از طریق تماس تلفنی و ارسال پیامک)، با بکارگیری روش‌های مهندسی اجتماعی و استفاده از ترفندهای مختلف از کاربران می‌خواهند اطلاعات محرمانه مربوط به کارت یا حساب بانکی خود را اعلام کنند. یا بعضا در برخی مواقع با کشاندن افراد به پای دستگاه عابر بانک به روش های مختلف (زدن کد ، انتخاب زبان انگلیسی و ..) اقدام به کلاهبرداری از آنها می نمایند.
همچنین افرادی سودجو از طریق ارسال پیامک‌ و دادن وعده اعطای جوایز چند ده میلیون تومانی به مشترکان تلفن همراه، آنان را دعوت به وارد کردن اطلاعات حساب بانکی خود نظیر شماره کارت، رمز اینترنتی، کد اعتبارسنجی ( CVV2) و تاریخ انقضای کارت در سایت‌های مختلف کرده و از این طریق اقدام به برداشت از حساب آنان می‌کنند.
یکی از سریع‏‌ترین و ارزان‏ترین روش‌های جمع‌آوری اطلاعات تخلیه تلفنی است، گفت: برخی افراد با تقلید صدا، غصب عنوان مراکز دولتی و موجه، پوشش‌های شغلی مختلف و ترفندهای بسیار جالبی اقدام به کسب اطلاعات از دیگران می‏‏‌نمایند.
کاربران مواظب باشند، حتی برخی افراد حرفه‌ای نیز ممکن است فریب خورده و ناخواسته اطلاعات ارزشمندی را در اختیار تماس گیرنده قرار ‏دهند؛ پس هرگز به مکالمات تلفنی افراد ناشناس اعتماد نکنند.

هر چقدر بیشتر بدانید،بیشتر در امنیت خواهید بود ، منابع آموزشی آنلاین از جمله سایت پلیس فتا را در آدرس http://www.cyberpolice.ir مطالعه کنید و همچنین در صورت وجود هرگونه ابهام و جرمی در فضای مجازی آن را از طریق نشانی اینترنتی پلیس فتا به آدرس http://www.Cyberpolice.ir بخش ارتباطات مردمی اطلاع دهید.
فرماندهی انتظامی شهرستان کوهدشت – پلیس فتا

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

بلوطستان | نشریه خبری _ تحلیلی بلوطستان