شما اینجا هستید
طب سنتی » باید‌ها و نبایدهای تغذیه در ماه مبارک رمضان

159153_616

 
خودداری از خوردن و آشامیدن از سپیده سحر تا شامگاه افطار و پرهیز از سایر محرمات از جمله دستورات دینی در ماه مبارک رمضان به‌شمار می‌رود.در این میان تغذیه سالم و صحیح درماه رمضان از امور مهمی است که باید افراد روزه دار رعایت کنند.
ماه مبارک رمضان علاوه بر جنبه‌های معنوی و دینی به عنوان ماهی برای استراحت بدن انسان و سیستم گوارش تلقی می‌شود.روزه داری دارای فلسفه است و از حیث سلامتی و استراحت بدن حکمت‌هایی در آن نهفته است.به طور کلی پیروی از یک برنامه صحیح تغذیه در ماه مبارک رمضان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است تا هم بتوان در مسیر حذف عادت‌های غذایی غلط گام برداشت و هم از برکت معنوی این ماه بهره مند شد.
صرف ۳ وعده اصلی
یک پزشک عمومی در این زمینه اظهار می‌کند: روش صحیح تغذیه در ماه رمضان باید توسط فرد روزه‌دار رعایت شود.«دکترحسین عزیزی» می‌افزاید: به طورکلی ۴ فاکتور زمان، میزان  و چگونگی غذا خوردن و انتخاب نوع غذا در تغذیه ماه رمضان باید مورد توجه قرار گیرد.
وی بیان می‌کند: در ماه رمضان زمان غذا خوردن اصلی ۳ مرحله انجام می‌گیرد.عزیزی  اضافه می‌کند: سحر، افطار و شام ۳ مرحله غذا خوردن محسوب می‌شوند که لازم است از هم مجزا باشند.
با عجله غذا نخورید
این پزشک عمومی ادامه می‌دهد: در سحرلازم است علاوه بر زمان کافی برای ذکر و دعا و عبادت زمان کافی برای غذا خوردن نیز در نظر گرفته شده باشد.وی با اشاره به این‌که سرعت درغذا خوردن در وقت سحر اشتباه است، می‌افزاید: اثرش مانند سنگینی معده، طی نکردن مراحل هضم طبیعی غذا در طول روز و ترشی معده بعد از چند روز روزه گرفتن در سیستم گوارش خواهد ماند.
تداخل نیافتن افطار و شام
این پزشک عمومی تأکید می‌کند: باید به زمان صرف افطار و شام توجه شود.وی می‌گوید: نباید بدون درنظر داشتن حجم غذای خورده شده در افطار وارد مرحله شام خوردن شد.کاییدی بیان می‌کند: صرف افطار باید در اولین فرصت ممکن صورت گیرد تا تداخلی با زمان شام خوردن پیش نیاید.
با شکم پر به رختخواب نروید
وی  می‌افزاید: فاصله زمانی افطار و شام باید آنقدر باشد که در موقع صرف شام غذای هضم نشده در معده نباشد. وی ادامه می‌دهد: زمان شام خوردن هم باید طوری برنامه ریزی شود که تا قبل از خواب زمان کافی برای هضم وجود داشته باشد و نباید با شکم پر به رختخواب رفت.
کم بودن حجم غذا
این پزشک عمومی می‌گوید: حجم غذای افطار باید بسیار کم باشد تا قبل از شام خوردن از معده خارج شود و امکان شام خوردن بدون اثر مضر جانبی وجود داشته باشد.
ضرورت استفاده از میوه و انواع سبزی
عزیزی  می‌گوید: فرد روزه دار به جای این‌که معده خود را از چندین نوع غذای پختنی پر کند از انواع میوه و سبزی، انواع صیفی، و نوشیدنی‌های سالم و چای‌های گیاهی متعدد استفاده کند.وی می‌افزاید: چای‌های گیاهی متعدد برای تصفیه خون، جگر، کلیه‌ها و شستن معده و روده و جلو گیری از افزایش کلسترول، قند، چربی و فشار خون موثرند.
استفاده نکردن از خوراکی های شیرین
این پزشک عمومی می‌گوید: تصور برخی روزه داران این است که چون با روزه داری قند خونشان افت کرده است، هنگام افطار باید خوراکی‌های شیرین استفاده کنند، در حالی که این باور کاملاً اشتباه است.
حذف سحری وزن بدن را کم نمی کند
وی  می‌افزاید: حذف سحری به بهانه کاهش وزن و رژیم اشتباه است و این کار باعث آسیب رساندن به بدن، بخصوص دستگاه گوارش می‌شود.
مصرف نکردن مواد گوشتی در سحری
وی  بیان می‌کند: مواد گوشتی بهتر است هنگام سحری مصرف نشود، زیرا مواد پروتئینی به دلیل نوع متابولیسم‌ در بدن نیاز بیشتری به آب دارد.این پزشک عمومی اظهار می‌کند: فردی که هنگام سحر گوشت مصرف می‌کند در ساعات اولیه روز احساس تشنگی بیشتری خواهد کرد.
استفاده از مواد غذایی چرب
عزیزی  با تأکید بر استفاده از مواد غذایی چرب در سحر می‌گوید: چربی‌ها آخرین دسته مواد غذایی است که معده را ترک می‌کنند.وی بیان می‌کند: اگر هنگام سحر مصرف شوند روزه‌دار کمتر احساس گرسنگی خواهد کرد.
پرهیز از آشامیدن آب زیاد در سحر
یک کارشناس تغذیه نیز  می‌گوید: مصرف آب زیاد در هنگام سحر باعث دفع زود هنگام آب در ساعات اولیه روز خواهد شد و در نتیجه ذخیره آب بدن کاهش می‌یابد.«هوشیار ویسکرمی» می‌افزاید: فرد روزه دار باید در وعده سحری حداکثر ۲ لیوان آب بنوشد و سعی کند آب مورد نیاز دریافتی خود را در فاصله افطار تا سحر تأمین و ذخیره کند.ویسکرمی با بیان این‌که فرد روزه دار در هنگام افطار از نوشیدن آب سرد امتناع کند،می‌گوید: آب جوش یا ولرم یا چای می‌تواند تشنگی را به سرعت برطرف کند.
عباس دارایی/بلوطستان

  1. محمد

    سپاس فراوان از مقالات زیباتون

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

بلوطستان | نشریه خبری _ تحلیلی بلوطستان