شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » فعالیت‌های باستان‌شناسی سیمره به‌دلیل گرمای هوا متوقف شد

فعالیت‌های باستان‌شناسی سد سیمره درحالی از اوایل تیرماه سال جاری به‌دلیل گرمای شدید هوا متوقف می‌شود که رییس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی از شروع مجدد فعالیت‌ها در شهریورماه امسال خبر می‌دهد.  به گزارش بلوطستان روز گذشته رییس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی کشور از سد سیمره و محوطه‌های باستانی این منطقه بازدید کرد. او در این بازدیدها به روند مثبت حفاری‌ها و همکاری‌های دوجانبه وزارت نیرو با میراث‌فرهنگی تاکید کرد.

http://www.chn.ir/Images/News/Larg_Pic/13-3-1393/IMAGE635373973691590219.jpg

 با این وجود «جلیل‌ گلشن» رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور درگفت و گو با خبرگزاری میراث فرهنگی می گوید: درحال‌حاضر به‌دلیل گرمای شدید هوا فعالیت‌های باستان‌شناسان در محوطه باستانی سیمره به‌طور موقت متوقف  و از شهریورماه امسال دوباره آغاز می‌شود. در این میان اعتبارات پژوهشی این فصل برای کاوش دوماه تامین شده و در این زمینه هیچ مشکلی ایجاد نشده است.

 او همچنین درباره روند فعالیت‌های باستان‌شناسان در محوطه باستانی سد سیمره گفت: با همکاری بسیار خوبی که مجموعه وزارت نیرو با میراث‌فرهنگی داشته سبب شده که فعالیت‌های باستان‌شناسی روند قابل‌توجه و مثبتی داشته باشد. چنانچه مسئولان سد سیمره و وزارت نیرو قول داده‌اند که برای شروع دوباره فعالیت‌های باستان‌شناسی در شهریوماه نهایت همکاری را داشته باشند.او همچنین درخصوص ثبت جهانی محوطه باستانی سیمره گفت: درحال‌حاضر پیگیری‌ها برای ثبت جهانی سیمره زود است مگر اینکه یکسری فعالیت‌های پژوهشی به‌طور کامل آماده شود. اما در حال حاضر هیچ اتفاقی نیفتاده و قرار نیست تا بررسی‌ها کامل و اتمام پژوهش‌ها اقدامی صورت بگیرد.

 سد سیمره در محدوده استان‌های لرستان و ایلام، ساخته شده و حوضچه آبگیری آن نیز در این دو استان پدید می‌آید. در حال حاضر بخشی از آبگیری سد سیمره انجام گرفته که تا کنون منجر به غرق ۱۰۰ محوطه باستانی از دوره پیش از تاریخ تا دوره اسلامی شده‌است.پیش از این باستان‌شناسان اعلام کرده بودند که هنوز ۵۰ محوطه از ۱۵۰ محوطه شناسایی شده در حوزه آبگیری سد سیمره باقی مانده‌اند که با آخرین مرحله آبگیری سد، این محوطه‌ها نیز غرق می‌شود. اتفاقی که سبب شد باستان‌شناسان به سیمره رفته و فعالیت‌های باستان‌شناسی را در مناطقی که آب کمتر نفوذ کرده به فعالیت بپردازند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

بلوطستان | نشریه خبری _ تحلیلی بلوطستان