شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » توهین های قومیتی ایران واحد را تهدید می کند

توهین یک خواننده زیرزمینی به قوم لک موجی از واکنش ها را در میان اهل قلم و رسانه ها و همچنین مردم لک زبان برانگیخته است.در نگاه اول هر فردی که اصالت فکری و ذهنیتی توسعه گرا داشته باشد و در درونش حس ایرانی بودن پررنگ باشد از هر گونه توهین نه تنها به قوم لک زبان بلکه به تمام اقوام ایرانی به عنوان بند بند وجود ایران عزیز و با صلابت که خون های زیادی برای تداوم و بقای آن بر زمین ریخته شده است نگران می شود.

در نگاه دوم ما ایرانی ها در دو بعد باید این توهین ها را زشت شمرده و آنرا تقبیح کنیم اگر در بعد ملیت به آن بنگریم باید بپذیریم که جامعه ایرانی در طول تاریخ خود جامعه‌ای متکثر بوده و باید به همه احترام گذاشت، زیرا جامعه ایرانی در برگیرنده اقوامی بوده که در کنار هم ایران عزیز را تشکیل می دهند و هر قوم آداب و رسوم و هنجارهای خاص خود را دارد که مورد احترام سایر اقوام و مردم ایران است.

اگر در سطح دینی نیز به آن بنگریم باید بپذیریم که اسلام به عنوان آئیین خاتم هر گونه فخر فروشی و نابرابریهای قومی را بر نمی تابد و به شدت آنرا تقبیح می کند زیرا از نظر اسلام ملاک برتری فقط تقوا و تقرب الهی است.

 وجود این تفاوت‌ها را براساس آیه شریفه، «انا خلقناکم من ذکر و انثی و جعلناکم شعوبا و قبائل لتعارفوا ان اکرمکم عندالله اتقاکم» به فرزندان‌مان آموزش دهیم و آن ویژگی‌ها را عامل برتری بر یکدیگر ندانیم و اگر هم خود را متمدن می‌دانیم باید بپذیریم که یک ارزش قطعی برای شناسایی یک جامعه متمدن از غیر آن میزان مخالفت آنها با برتری‌های نژادی و… است.

تحقیر های قومی و شکاف های فرهنگی و پیامک های جعلی و تمسخرهای مجازی و ..در باره قومیت ها سالهاست متاسفانه باب شده است اما باید تبعات این حرکات را در نظر بگیریم که ایران بزرگ را در بلند مدت تهدید می کند.

این تحقیر ها و تمسخرهای قومی شاید در نگاهی سطحی عادی قلمداد شود اما  در ادامه ممکن است به یک ذهنیت فرهنگی تبدیل شود و سایرین را هم آلوده کند و لذا باید باور کنیم که جامعه ایران در طول تاریخ خود متکثر بوده و اکنون هم بقای آن در احترام گذاشتن به این تکثر است.

توهینی آشکار نسبت به قومیت ها در لفافه یا طنز می تواند باعث ایجاد تنش و کینه بین قومیت ها شود و فرهنگ آنان را به تاراج ببرد . رفته رفته این جوک های   توهین آمیز در بین مردم جایگاه خود را در سایه بی توجهی ها پیدا کرده و به یک باور تبدیل شده است و در هنگامه ای که طنزهای قومی به عدت مبدل شده تحقیرها از راه رسیده و این بار خواننده ای زیرز مینی به مثابه برخی فیلم ها و سریال های تلویزیونی اخیر که قوم لر را مورد تمسخر قرار داده بود ،قوم لک را به عنوان مردمانی متمدن و پی بند به انقلاب اسلامی و ایران بزرگ تحقیر کرده که در هیچ سطحی پذیرفتنی نیست.

 این جریان با شیبی خاص سوژه های خود را تغییر داده و از قومیت ها عبور کرد و حتی کار را به جایی رسانده بود که شاهین نجفی یک خواننده نو ظهور در حرکتی غیر قابل باور حضرت امام هادی “علیه السلام ” را تحت یک آواز موهن هتک حرمت کرد.

فرهنگ ها و قومیت های ایرانی در زیر یک چتر از موهبت وحدت  بهره مند هستند و لذا اگر می خواهیم همه با هم بمانیم باید زبان فرهنگی مان را تمیز کنیم باید صلح را به   زبانمان ، خانواده هایمان ، اجتماعاتمان و در آخر به سبک زندگی ایرانی مان برگردانیم ، احترام، اعتماد ، مهربانی و روابط را تقویت کنیم و با هر گونه تخریب و تحقیر قومیتی مقابله کنیم. در هنگامه ای که واکنش ها به تحقیر قوم لک برانگیخته شده و خیلی از منتقدین معتقدند باید دستگاههای امنیتی و قضایی با این توهین کنندگان برخورد کنند باید پذیرفت تا زمانی که سطح برخوردها در فرهنگ ما نهادینه نشود و به آن از حیث فرهنگی مقابله نکنیم و به عنوان یک ناهنجار آنرا تلقی نکنیم برخورد های قضایی و امنیتی هم افاقه ای نخواهد کرد.

ما ایرانی ها یک مورد مهم را فراموش کردیم که جزوی از یک کل و یک بدنه واحد هستیم . شاید ایراد از آموزش و پرورش ماست که خوب به ما نیاموخته اند که جزوی از یک کل باشیم . به ما نیاموخته اند که وطن بی هموطن معنا ندارد اما بیاییم از خودمان شروع کنیم ،ایران کلی از اجزای قومیتی است که در یک پیکره واحد شکل گرفته است و باید این اجزا در کنار هم بمانند.

لر،لک،بلوچ ،ترکمن ،ترک ،عرب ،کرد و..همه پیکره ای واحد بنام ایران را تشکیل می دهند .به هم احترام بگذاریم اگر می خواهیم ایران بماند .

عباس دارایی/ سردبیر پایگاه بلوطستان

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

بلوطستان | نشریه خبری _ تحلیلی بلوطستان