شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » «بلوطستان» نهم منتشر شد

نهمین شماره‌ی ماه‌نامه‌ی بلوطستان ویژه‌ی شهریور ماه ۹۵ منتشر شد.. تیتر نخست و عکس روی جلد این شماره‌ بلوطستان به سخنان الهیار ملکشاهی درباره‌ی معشوره اختصاص دارد و در  اغلب صفحات میانی آن به برنامه‌های  هفته‌ی دولت در لرستان بصورت ویژه بصورت پرونده‌ی « طـرح‌ها و پروژه‌های ادارات» پرداخته شده است.

baloutestan-9okok-1

گذری کوتاه به زندگی عباس خان غضنفری با عنوان «شهردار شاعر» به قلم محمد بساطی

اتابکان خورشیدی و کم‌توجهی مورخین به قلم علی‌محمد میرتیموری

نگاهی به نظام پارلمانی عصر پهلوی دوم در لرستان ،ایرج سوری

لرستان در پیچ تاریخی توسعه‌یافتگی نوشته‌: عباس دارایی

پست لرستان نیروهایش را کاهش داد / وقتی اخراج جای استخدام را می‌گیرد

از دیگر مطالب این شماره است، نهمین شماره‌ی بلوطستان در شانزده صفحه‌ی تمام رنگی و با بهای ۵۰۰ تومان منتشر گردید. علاقه‌مندان می‌توانند نسخه‌ی چاپی بلوطستان را در دکه‌های مطبوعاتی استان تهیه کنند.

  1. الف.ب

    بزی

  2. سیدصادق محمدی وفایی

    به نام خداوند جان و خرد
    بیست درس از فوتبال
    خوانده بودم دانشمندی گفته بود هرکسی روزی ۵۰هزار چیز به ذهنش می­آید. و دیده بودم روایتی از امام رضا(ع)که نماز هرکسی هزار در دارد و پشت هر دری شیطانی است و هر شیطانی منتظر فرصتی است،تا نهاد و ضمیر نمازگزار را ، از آن خود کند . امروز که سه شنبه و ۱۶شهریور ماه است اذان ظهر فضای منزل را عطرآگین کرد.به ندای موذن لبیک گفتم و وارد مسجد و نماز ظهر شدمتا شاید توشه ای برای آخرتم ذخیره کنم.نیت نماز ظهر را بستم. دری یا چند دری از نمازم به روی شیطان باز شد و یاد مسابقه فوتبال ساعت چهاری ایران و چین دلم را فرا گرفت! در لابه لای همین نماز تصمیم گرفتم یادداشتی در مورد فوتبال و درسهای آن بنویسم! از این کهنتوانستم هزار در نمازم را به روی شیطان ببندم ونمازی با طعم فوتبال تقدیم آستان الهی کنم احساس شرمساری کردم .با این حال هنوز هم امید ثواب بردن از آن نمازرا از دست نداده امزیرا طرف حسابم خدای است که سرچشمه ی همه کرمهاست .یادش به خیر استاد قرائتی فرمودند شخصی صبح بیدار شد و متوجه شدوقتی برای وضو و تیمم نمانده است به ناچار دستی برزمین زد و نمازش را خواند و گفت خدایا اگر مردی این نماز را قبول کن و گرنه تو خدایی و نماز با وضو و تیمم را حتما قبول خواهی کرد .او خوابید و در عالم خواب دید تنها نمازی که از او قبول شده است همین نماز بوده است.
    واقعا این فوتبال چه می­کند و این همه محبوبیت را از کجا آورده است که هزاران هزار نوجوان ، جوان ، میانسال و…را به ورزشگاه می آورد و چشمان میلیونها انسان ، از هر صنف و قشری و قاره ای را به تلوزیون می دوزد!
    ای فوتبال هرچند به دل نمازم زدی و بد وقتی ضمیرم را اشغال کردی ولی خردم می گوید از تو هم می­توان درسهای فراوانی گرفت که به برخی از این درسها اشاره میکنم:
    یکم: نظم در امور:
    عقل ونقل و تجربه می­گویند در هر کاری اگر به نظم توجه شود، بازدهی خیره کننده ای خواهد داشت. مربی و باشگاه نیزسعی می کنند نظم در همه امور ورزشی از جمله ساعت تمرین ، چینش بازیکنان ، ساعت بازی و…نهادینه شود.در زندگی نیز کسی موفق تر است که در امور زندگی منظم تر است.
    دوم : امیر و فرمانده داشتن
    در بازی فوتبال یک نفر حرف آخر را می زند .او می گوید کدام بازی کن ها بازیو کدام یک ذخیره باشند. او معین خواهد کرد چه کسیو در چه دقیقه ای باید تعویض و کدام بازی کن وارد زمین شود.او سیستم بازی را انتخاب میکند.
    در همه این موارد دیگربازیکنان تسلیم دستورات مربی تیم هستند. وقتی در فوتبالمربی لازم است ، در خانواده و کشور نیز رهبر و امیر لازم است و باید به بایدها و نبایدهای او احترام گذاشت.
    از سویی با این که هر تصمیمی که داور و مربی می گیرد بهترین تصمیم نیست ، ولی با این حال کسی به آنها بی احترامی نمی کند. در زندگی خانوادگی نیز اگر برخی از تصمیمات والدین اشتباه بود نباید بهانه ای برای بی احترامی به آنها و یا به خانه سالمندان فرستادن والدین باشد.
    سوم:
    استفاده از تجربه با تجربه ها
    در تیم های فوتبال بازیکنان جوان و نوجوان را در کنار با تجربه ها به کار می گیرند تا بازدهی مورد انتظار حاصل شود. در زندگی نیز برای پیشرفت امور باید از تجربه ی دیگران استفاده کرد.
    چهارم:
    پرهیز از جنجال و حاشیه آفرینی
    با این که همه تصمیمات یک مربی خالی از اشتباه نیست، ولی چون در فوتبال این قانون نهادینه شده است که سخن سرمربی و مربی چه جایگاهی دارد ، بازیکنان به خودشان اجازه نمی دهند در مقابل دستورات عالی جناب تیم، جنجالی برپا کند.
    پنجم:  ذخیره داشتن
    هیچ باشگاهی فقط ۱۱ نفر فوتبالیست جذب نمیکند بلکهبازیکنهای ذخیره ای را نیز خریداری می کند. در زندگی نیز باید طوری زندگی کرد که برای حوادث غیر منتظره ذخیره لازم وجود داشته باشد.
    ششم : هدف داشتن
    در یک مسابقه ی فوتبال هدف امتیاز جمع کردن و گل زدن است .همه بازیکنان با تمام توان به آن سمت حرکت می کنند.در زندگی نیز باید هدف را فراموش نکرد و بر خلاف هدف حرکت نکرد.
    هفتم:وحدت داشتن
    در یک مسابقه ی فوتبالهمه بازیکنان با هر گرایشی و مذهب و دینی چه در خارج از کشور زندگی کند و چه در داخل ، در یک مسیر حرکت می کنند.در منزل و کشور هم نباید اختلافات سلیقه ای باعث شکاف شود.
    هشتم : به روز بودن
    هر مربی و باشگاهی جد و جهد می کند آخرین دستاوردهای علمی و پژوهشی را در مورد بازیکنانش به اجرا بگذارد.در خانواده و کشور نیز باید خردمندانه ترین و علمی ترین تصمیم ها به اجرا گذاشته شود.
    نهم : کارت زرد و قرمز داستن
    داور گاهی به بازیکنی فقط تذکر می دهد و گاهی کارت زرد و گاهی کارت قرمز ، در امور زندگی وتربیتی نیز بر حسب نیاز گاهیباید تذکر داد و گاهی کارت زدو در صورت لازم کارت قرمز داد .
    دهم : تشویق کردن
    در فوتبال بارها و بارها تجربه شده است که بازیکن فوتبال هرچند هم دارای تجربه باشد،با تشویق تماشاگران ،بازی بهتری را انجام می دهد .در زندگی هم باید تشویق کردن فراموش نشود
    یازدهم :تمرین و بازی تدارکاتی
    هر بازیکنی دهها تمرین و سختی و دوری از منزل و غریب نشینی را تحمل می کند و هر تیمی قبل از بازی رسمی به تمیرین و بازی های تدارکاتی روی می آورد.تمرین کردن مقدمه ای برای پیروزی است . در امور زندگی و خودسازی نیز به تمرین کردننیازمندیم.
    دوازدهم: آسیب شناسی کردن
    در هربازی فوتبالی احتمال شکست وجود دارد .اگر تیمی شکست خورد ،به آسیب شناسی روی می آورد و سعی می کنند ضعف ها را ،از بین ببرند تا در بازی های بعدی جبران کنند.زندگی نیز به آسیب شناسی نیاز دارد . در امور زندگی نیز، تهذیب نفس و اصلاح امور نیز گاه گاهی ، شکست وجود دارد، ولی این مغلوب شدنها نباید باعثناامیدی شود.
    سیزدهم:
    توجه به جنبه های جسمی و روحی و روانی بازیکنان
    در یک مسابقه فوتبال علاوه بر تقویت بنیان جسمی ، توجه به امور روحی روانی بازیکنان نیز امری حیاتی است.در امور زندگی نیز توجه به مسائل روحی روانی امری حیاتی است و سر و حال نگهداشتن اهل و عیال در پیشرفت امور بسیار راهگشاست.
    چهاردهم: شایسته سالاری
    مربی،بازیکنان شایسته ها را در تیم جای می دهد.اگر آن مربی هم عزل ودیگری جانشین شود ،مربی جدید به بهانه های باندی و جناحی بازیکنان لایق را کنار نمی گذارد . چه زیباست در عالم سیاست نیز این شایسته سالاری رعایت شود.
    پانزدهم: راز نگه داری
    هر مربی برای هر بازیی تاکتیک هایی دارد ولی هیچ بازیکنی اسرار تیم را فاش نمیکند.از سویی هیچ باشگاه یا تیمی بدون مشکل نیست و بازیکنی که در فلان کشور یا باشگاه است بیش از همه به ضعف ها و …آگاه است ولی هرگز به خود اجازه نمی دهد آن تاکتیک ها و یا آن ضعف و انتقادهای درون باشگاهی را رسانه ای کند و در اختیار تیم مقابل قرار دهد.به یقین خانواده ای موفق ترند که رازنگهدارترند.
    شانزدهم : احترام به تیم مقابل
    هر تیمی و سرمربیی سعی می کند با تکریم و احترام از تیم مقابلش میزبانی کند . خوانده شدن سرود تیم مهمان و …در این راستا خلاصه می شود.احترام به اعضای خانواده و همسایه و تکریم افرادی که با آنها سر و کار داریم آرامش آفرین و باعث پیشرفت است.
    هفدهم: به کار گرفتن همه توان
    در فوتبال اگر زمین بازی ، مربی ، بازیکن وتدارکات تیم در کنار هم باشند ، زحمت ها به ثمر خواهد نشست. وگرنه اگر پیروزی هم به دست آید اتفاقی خواهد بود.
    هجدهم:شناسایی نکات ضعف و قوت تیم حریف
    شناسایی بازیکنان و راز و رمزهای بازی آنها و در جریان گذاشتن تیم خودی به قانونی برای همه ی تیم های فوتبال تبدیل شده است. در زندگی نیز باید آگاه به زمان بود و برای شناساییجریانات و اهداف آنها، آگاهی لازم را پیدا کرد.
    نوزدهم :تخصصی کار کردن
    در فوتبال کسی که مدافع است در پست حمله قرار داده نمی شود و کسی که دروازه بان است در پست حمله قرار داده نمی شود.اگر فرزندانمان عشق و علاقه به تخصصی داشتند و یا در فلان کار متخصص بودند به زور آنها را به کاری دیگر مجبور نکنیم.
    بیستم: پشتکار داشتن
    یک بازیکن برای همیشه تمرین می کند و برای همیشه فوتبال می کند.مورچه ای ۷۰۰بار یک طعمه را برد و هفتصدبار سقوط کرد و در ۷۰۱بار موفق شد آن دانه را به مقصد برساند.  
    به هر حال یادداشت بنده به پایان رسید ولی هنوز هم نمی­توانم بگویم از هزار در نمازم چند در به روی شیطان باز شد که این چنین نمازم فوتبالی شد!  

  3. امیدی

    انتشار بلوطستان را به مدیر مسئول این نشریه پربار تبریک می گویم

  4. ماهان لطفی

    سلام وخداقوت برای خسته گی هایت
    امیدوارم رویکرد مردم به رسانه ها آنگونه باشد که هیچوقت خستگی معنا نداشته باشد
    بردوام باشی

  5. الف.ب

    نماینده کوهدشت. است.نه مردم کوهدشت.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

بلوطستان | نشریه خبری _ تحلیلی بلوطستان