زنگ مهر و مقاومت صبح امروز در سراسر مدارس لرستان به صدا درآمد. به گزارش بلوطستان مراسم آغاز سال تحصیلی جدید در هنرستان آفرینش خرمآباد و با حضور استاندار لرستان، نمایندهی مردم خرمآباد در مجلس شورای اسلامی، مشاور وزیر آموز و پرورش و مدیرکل آموزش و پروزش لرستان و جمعی از مسئولین رونق گرفت و زنگ «مهر و مقاومت» به صدا درآمد. در این برنامه هوشنگ بازوند، کریمیفر، صیدمحمد بیرانوند و مهناز احمدی سخنرانی کردند. در زیر گزارش تصویری-تشریحی بلوطستان از این مراسم تقدیم میگردد
استاندار لرستان: ما باید اقتصاد مقاومتی را به فرهنگ تبدیل کنیم
استاندار لرستان با اشاره به اینکه عنصر اصلی دانش بنیان بودن انسان، سواد، ابتکار و فکر او است، تصریح کرد: ما باید اقتصاد مقاومتی را به فرهنگ تبدیل کنیم، زیرا زمانی که اقتصاد مقاومتی به فرهنگ تبدیل شود به موفقیت دست خواهیم یافت. بازوند با تاکید بر اینکه برای موفقیت در اقتصاد مقاومتی مردم باید پای کار باشند، اضافه کرد: اقتصاد مقاومتی باید درونزا باشد یعنی ما هرچه توان داریم را برای تحقق آن به کار بگیریم. وی بر لزوم ایجاد خودباوری در بین دانش آموزان توسط معلمان آن ها تاکید کرد و گفت: اگر بخواهیم در استان موفق شویم باید اعتماد به نفس بالایی داشته باشیم لذا تاکید بر اعتماد به نفس و خود باوری در تعیلم و تربیت دانش آموزان باید به عنوان یک شالوده اصلی به کار گرفته شود.
کریمیفر: آموزش و پرورش بزرگترین و مهمترین فصل مشترک حاکمیت و ملت است
مدیرکل آموزش و پرورش لرستان گفت: عدالت آموزشی در سراسر مدارس استان برقرار شده است. گودرز کریمیفر در حاشیه این مراسم، در جمع خبرنگاران، آموزش و پرورش را بزرگ ترین و مهمترین فصل مشترک حاکمیت و ملت دانست و اظهار داشت: از آنجا که آموزش و پرورش امر تربیت دانش آموزانی خود باور و خدا باور را در دستور کار دارد معتقدیم باید دانش آموزان را دانشی و بینشی تربیت کرد. وی با اشاره به اینکه وظیفه آموزش و پرورش رفتار سازی است، افزود: دانش آموزان باید در مدارس دانش و بینش بیاموزند.
مدیرکل آموزش و پرورش لرستان با اشاره به اینکه در سند تحول بنیادین به دو عنصر مهم معلم و محصل در تعلیم و تربیت توجه شده است، عنوان کرد: معتقدیم در آموزش و پرورش معلمانی باید تقویت شوند که شاگرد نگر و درس نگر بوده و بتوانند دانش آموزان را خلاق و پرسشگر تربیت کنند. کریمی فر بر لزوم تربیت دانش آموزانی خلاق تاکید کرد و بیان داشت: معتقدیم خلاقیت در امر تعلیم و تربیت یک استعداد و مهارت است که قابل یادگیری و پروراندن است.
به گزارش بلوطستان، وی با اشاره به اینکه نقش سه عنصر محیط، مدرسه و منزل می تواند در همکاری، همیاری و هدایت دانش آموزان بسیار موثر باشد، تصریح کرد: باید آموزش را در خانواده، دانش را در جامعه و بینش را در تفکرات آموخت. مدیرکل آموزش و پرورش لرستان گفت: توجه به پنج برنامه اساسی شامل ایجاد فرصت های عادلانه دسترسی به آموزش و پرورش، ارتقاء کیفیت آموزشی، توسعه امور پرورشی – تربیت بدنی و سلامت دانش آموزان، توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات و تامین تربیت، بهسازی و اعتلای منابع انسانی در امر تعلیم و تربیت همواره مد نظر آموزش و پرورش استان بوده است.
کریمی فر با اشاره به اینکه عدالت آموزشی در سراسر مدارس استان برقرار شده است، افزود: با همت استاندار لرستان در روستاهایی که حتی یک دانش آموز دارند توانسته ایم پرچم پرافتخار جمهوری اسلامی را به اهتزاز در آوریم. وی بر لزوم کمک سایر دستگاه های اجرایی به آموزش و پرورش تاکید کرد و گفت: یکی از سیاست های آموزش و پرورش تمرکز زدایی است که در این راستا توفیقات خوبی توسط آموزش و پرورش استان کسب شده است به طوری که طی سه سال اخیر شاهد کسب رتبه های تک رقمی و دو رقمی کنکور، ارتقاء معدل نهایی پایه سوم، کسب رتبه های برتر در جشنواره های علمی و … توسط دانش آموزان لرستانی بوده ایم. مدیرکل آموزش و پرورش لرستان این نهاد اجرایی را مهم ترین مولد منابع انسانی که هدف آن ساخت انسان آگاه است، دانست و اضافه کرد: سه عنصر انگیزه، اندیشه و اراده گام های توفیق آمیز آموزش و پرورش لرستان بوده که توانسته است تعلیم و تربیت استان را سرآمد کند.
مهناز احمدی: پروژه مهر مهمترین رویداد فرهنگی کشور است
احمدی با بیان اینکه کیفیت آموزشی در صورتی محقق می شود که همه افراد و دستگاه ها به آموزش و پرورش کمک کنند، عنوان کرد: در صورتی که نهادهای تربیتی و دستگاه های دولتی با آموزش و پرورش همسو نباشند کیفیت آموزشی محقق نخواهد شد. وی یکی از سیاست های مهم وزیر آموزش و پرورش را ساماندهی نیروی انسانی بیان کرد و گفت: این سیاست به معنای این بوده که ما در همه جا بر اساس نیاز، نیروی متخصص تربیت کرده باشیم تا تفاوتی بین دانش آموز روستایی و دانش آموز شهرنشین وجود نداشته باشد. مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: عدالت آموزشی ایجاب می کند ما شرایط را به گونه ایی فراهم کنیم که هیچ دانش آموزی به دلیل نبود امکانات و مدرسه از تحصیل باز نماند. احمدی با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۱۰۰ مدرسه تک دانش آموز داریم، گفت: در مناطق دور و صعب العبور باید مدرسه وجود داشته باشد تا دانش آموزان از تحصیل باز نمانند. وی جلوگیری از تحصیل دانش آموزان را موجب پیگرد قانونی دانست و گفت: بعضی از خانواده ها اجازه ادامه تحصیل را پس از پایان مقطع ابتدایی به فرزندان خود نمی دهند که این امر درست نیست.
مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده وزارت آموزش و پرورش افزود: یکی از کارهای بزرگی که وزیر آموزش و پرورش همه استان ها را به آن مکلف کرده است اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است. احمدی با اشاره به اینکه با اجرایی شدن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بسیاری از مشکلاتی که امروزه در مدارس وجود دارد برطرف خواهد شد، تصریح کرد: سند تحول بنیادین سندی فرابخشی بوده و تنها متعلق به آموزش و پرورش نیست لذا برای اجرای مناسب این سند آموزش و پرورش نیازمند کمک همه دستگاه ها و همه مسئولین است. وی با تاکید بر اینکه اولویت اول مسئولین باید آموزش و پرورش باشد، افزود: مسئولین آموزش و پرورش جز ارتقاء کیفیت آموزش و پرورش نباید نگرانی دیگری داشته باشند.
مدیرکل امور بانوان وزارت آموزش و پرورش بیان داشت: ما از مجلس و دولت انتظار داریم که دغدغه مندی و باور به رشد و پیشرفت آموزش و پرورش را عملیاتی و محقق کند زیرا در دنیا ثابت شده که دانش آموزان ما بالاترین بهره هوشی را در منطقه دارند و حیف است از این بهره هوشی به درستی استفاده نشود. احمدی یکی از دغدغه های اولیاء و مسئولین را استفاده دانش آموزان از فضای مجازی دانست و عنوان کرد: بسیاری از وقت دانش آموزان صرف فضای مجازی می شود لذا خانواده ها برای استفاده فرزندان خود از فضای مجازی باید برنامه ریزی داشته باشند زیرا یکی از مصادیق اعتیاد در حال حاضر استفاده بیش از حد از فضای مجازی است. وی با بیان اینکه حفظ امنیت عاطفی و آرامش اعضای خانواده یکی از نکات مهمی است که می تواند به روند رشد فرزندان کمک کند، افزود: خانواده نباید جلو فرزندان خود و نسل جوان مجادله داشته باشند.
مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده وزارت آموزش و پرورش گفت: ایجاد روحیه استقلال طلبی و پرسشگری در بین دانش آموزان یکی از مطالبات رئیس جمهور است لذا باید به دانش آموز اجازه دهیم که پرسش گر باشد. احمدی با اشاره به اینکه آموزش مهارت نه گفتن، گفت وگوی مسالمت آمیز و … به فرزندان بسیار مهم است، افزود: دانش آموز ما باید به سلامت جسم و روح خود توجه کافی داشته باشد. وی همچنین بر لزوم توسعه و تقویت کتاب خوانی در بین دانش آموزان تاکید کرد و بیان داشت: هیچ چیزی نمی تواند جای کتاب را بگیرد لذا دانش آموزان باید کتاب را دریابند چرا که اگر جامعه و مردمی با کتاب، مطالعه و تاریخ کشور خود بیگانه شوند هرگز رنگ پیشرفت را نخواهند دید.
محمد بیرانوندی: نگاه به آموزش و پرورش نباید بخشی و جزیرهای باشد
بیرانوندی با اشاره به اینکه ناملایمات زیادی در جامعه تعلیم و تربیت ما وجود دارد، بیان داشت: ما تا رسیدن به ایدهآلها خیلی فاصله داریم. به گزارش بلوطستان وی همچنین تصریح کرد: اولیاء دانش آموزان نباید بعد از سپردن دانش آموزان خود به مدرسه آن ها را رها کنند، زیرا معلمین به تنهایی نمیتوانند این امانت را به سر منزل مقصود برسانند لذا اولیاء نیز باید معلمین را در امر تعلیم تربیت دانش آموزان یاری دهند.
نماینده مردم خرم آباد و دوره چگنی در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مدیران مدارس نباید نگاه بخشی و جزیره ای داشته باشند، عنوان کرد: نگاه به آموزش و پرورش نباید بخشی و جزیره ای باشد زیرا آموزش و پرورش همانند سقفی بوده که اگر چکه کند همه از آن آسیب خواهند دید لذا تمام افراد جامعه باید نسبت به مجموعه تعلیم و تربیت احساس ویژه ای داشته باشند.
عکاس: سجاد درویشی؛ بلوطستان