شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » ثبت جهانی دره خرم‌آباد در گرو ورود استاندار

Image result for ‫دره خرم آباد‬‎

 
بسیاری از باستان‌شناسان بر این باورند که شهر خرم‌آباد درون دره‌ای باستانی واقع شده که همه سیر تکامل بشر از دوره‌های غارنشینی تا شهرنشینی در این مکان شکل گرفته است.
نمونه بارز این موضوع را می‌توان با وجود چندین غار باستانی که یکی از سکونتگاه‌های اولیه بشر از ۴۰ هزار سال پیش بوده‌اند، مشاهده کرد.با توجه به شرایط ویژه دره خرم‌آباد و امکانات مورد نیاز زندگی انسان‌ها از قبل از تاریخ تاکنون هیچ‌گونه وقفه‌ای در این دره نبوده و نخواهد بود.اکنون در این دره بیش از ۲۲ اثر به ثبت ملی رسیده‌اند و همین موضوع نشان‌دهنده اهمیت بسیار ویژه دره خرم‌آباد به شمار می‌رود.
به دلیل همین ویژگی‌های منحصر به‌فرد تاریخی و بشری است که دره خرم‌آباد با محوریت قلعه فلک‌الافلاک اکنون در فهرست موقت ثبت جهانی است و فقط یک گام تا ثبت دائم فاصله دارد.
با وجود ظرفیت‌های بی‌شمار و منحصر به ‌فرد این دره اکنون بیش از چندین سال از ثبت موقت این اثرگرانبها می‌گذرد اما به دلیل تعلل‌های صورت گرفته هنوز شاهد ثبت دائمی جهانی آن نیستیم.
بسیاری از باستان‌شناسان بر این عقیده‌اند که با وجود موانع و مشکلات موجود بر سر راه ثبت جهانی شدن دره خرم‌آباد، تاکنون این موضوع به‌ صورت ویژه از سوی مسئولان ارشد استان مورد پیگیری قرار نگرفته است.
در صورت ورود استاندار و نمایندگان مردم می‌توان با جدیت هرچه بیشتری پیگیر ثبت جهانی این میراث گرانبهای مردم لرستان بود.با ثبت جهانی دره خرم‌آباد شاهد جهانی شدن شهرخرم‌آباد نیز خواهیم بود و این موضوع مصداق تبدیل شدن به مقصد گردشگران است.
تعلل‌ها برای ثبت دائم دره خرم‌آباد و پل‌های تاریخی لرستان همچنان ادامه دارد و به همین دلیل انتظار می‌رود با ورود استاندار و نمایندگان مردم پیگیری‌های ویژه‌ای برای تحقق آن صورت گیرد.
لزوم ورود مسئولان ارشد
در همین زمینه یک کارشناس ارشد حوزه میراث فرهنگی در گفت‌وگو با همشهری بیان می‌کند: با وجود این‌که چندین سال از ثبت موقت دره خرم‌آباد با محوریت قلعه فلک الافلاک و همچنین پل‌های تاریخی لرستان می‌گذرد، اما همچنان این آثار ثبت دائمی نشده‌اند.
«مهرداد زرین جویی»ادامه می‌دهد: با وجود این‌که تهیه مستندات و اسناد و رفع موانع و مشکلات اهمیت بسیار بالایی برای ثبت دائمی دره خرم‌آباد و قلعه فلک‌الافلاک دارد، باید مسئولان ارشد استان به این موضوع ورود پیدا کنند.
وی عنوان می‌کند: برای ثبت جهانی این آثار استاندار و سایر مسئولان ارشد استان باید با مسئولان میراث فرهنگی کشور وارد مذاکره مستقیم شوند و با پیگیری‌های مستمر و مکرر خواستار تحقق این موضوع باشند.
این کارشناس ارشد میراث فرهنگی اظهار می‌کند: باید مسئولان ارشد استان با دعوت از مسئولان میراث فرهنگی و کارشناسان یونسکو، زمینه را برای ثبت جهانی دره خرم‌آباد مهیا کنند.
زرین جویی بیان می‌کند: از سال ۲۰۰۷ تاکنون همچنان شاهد به تعویق افتادن ثبت دائم آثار ارزشمند و بسیار ویژه استان هستیم.وی ادامه می‌دهد: امیدواریم مسئولان استان زمینه را برای تحقق این مطالبه عمومی مهیا کنند.
ویژگی‌های منحصربه‌فرد دره خرم‌آباد
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان نیز به همشهری می‌گوید: پیگیری پرونده دره خرم‌آباد با محوریت قلعه فلک الافلاک اکنون برای ثبت دائم جهانی چند سالی است که در دستور کار قرار گرفته است.
«محمدرضا اسدی» ادامه می‌دهد: تاکنون چندین اثر طبیعی و تاریخی از کشورمان به ثبت جهانی رسیده‌اند که البته این آثار فقط شامل یک اثر یا یک مجموعه بوده و عناصر زیادی را در بر نگرفته‌اند.
وی عنوان می‌کند: به هر حال دره خرم‌آباد دارای عناصر تاریخی، طبیعی و فرهنگی بسیار زیادی است و به همین دلیل ثبت دائم آن دارای پیچیدگی‌های خاص خود است.
این مسئول می‌افزاید: در دره باستانی خرم‌آباد آثار تاریخی متعددی از دوران پیش از تاریخ وجود دارد و از دوران غارنشینی تا هم ‌اکنون شاهد جاری بودن زندگی در این دره منحصربه‌فرد هستیم.
معاون میراث فرهنگی استان بیان می‌کند: دلایل مختلفی برای ثبت نشدن دائم این دره وجود دارد که یکی از مهم‌ترین آن را باید نداشتن اراده و تلاش لازم توسط مدیران و مسئولان گذشته دانست.
اسدی ادامه می‌دهد: یکی دیگر از عوامل موفق نبودن در این زمینه تبدیل نشدن آن به یک مطالبه عمومی است. باید ثبت جهانی این اثر گرانبها به یک درخواست همگانی از سوی مردم و مسئولان تبدیل شود.
وی می‌افزاید: اکنون ۳ اثر تاریخی دره خرم‌آباد با محوریت قلعه فلک الافلاک، پل‌های تاریخی لرستان و سایت چیاپهن کوهدشت از استان در فهرست موقت ثبت جهانی قرار دارند.
تلاش برای تکمیل پرونده
معاون میراث فرهنگی استان اظهار می‌کند: پرونده ثبت جهانی دره خرم‌آباد تشکیل شده و در حال تکمیل آن هستیم و نمی‌توان گفت که اقدام خاصی برای تحقق این هدف صورت نگرفته است.
وی بیان می‌کند: البته موانع موجود برای ثبت جهانی دره خرم‌آباد مشخص شده و در ۲ سال گذشته شاهد تلاش‌هایی از سوی مسئولان استان برای رفع برخی از این موانع هستیم.اسدی می‌گوید: به عنوان نمونه تلاش‌های ویژه‌ای برای ساماندهی عرصه و حریم قلعه فلک الا فلاک صورت گرفته و اعتبارات مورد نیاز نیز مصوب شده و منتظر تخصیص آن‌ها هستیم.
وی ادامه می‌دهد: به هر حال برای تحقق این موضوع نیازمند عزم همگانی و ورود مستقیم مسئولان ارشد استان هستیم، چرا که رسیدن به این هدف نیازمند تلاش‌های فرادستگاهی است.این مسئول اظهار می‌کند: به طور معمول سالانه پرونده یک یا ۲ اثر از کشورمان برای ثبت جهانی به یونسکو ارسال می‌شود. امیدواریم با رفع موانع کنونی و تلاش‌های مسئولان استان شاهد تحقق خواسته دیرینه مردم استان و خرم‌آباد در مورد ثبت دائمی باشیم.
ضرورت رفع موانع
در همین زمینه مشاور میراث فرهنگی استاندار نیز در گفت‌وگو با همشهری اظهار می‌کند: اکنون برای ثبت جهانی یک اثر سازمان یونسکو دارای قوانین و مقررات بسیار سخت‌گیرانه‌ای است.
«سیروس ابراهیمی» ادامه می‌دهد: در مورد دره خرم‌آباد و قلعه فلک الافلاک نیز باید گفت که اگر خواهان ثبت این آثار هستیم باید موانع و چالش‌های موجود را برطرف کنیم.وی عنوان می‌کند: برای ثبت جهانی دره خرم‌آباد با محوریت قلعه فلک الافلاک باید در ابتدا اقدامات لازم برای ساماندهی حریم این بنای تاریخی در دستور کار قرار گیرد، چرا که این موضوع از اهمیت زیادی برای یونسکو برخوردار است.
این مسئول می‌افزاید: البته با تلاش‌های مسئولان ارشد استان در سال‌های گذشته شاهد اقدامات ویژه‌ای برای ساماندهی حریم این بنای ارزشمند بوده‌ایم و با تخصیص اعتبارات گام مهمی برای ثبت جهانی این اثر صورت می‌گیرد.
لزوم تلاش بیشتر میراث فرهنگی
مشاور میراث فرهنگی استاندار اظهار می‌کند: البته انتظار می‌رود که سازمان میراث فرهنگی برای ثبت جهانی دره خرم‌آباد و قلعه تلاش بیشتری از خود نشان دهد.وی عنوان می‌کند: باید زمینه برای انجام اقدامات کارشناسی و حضور کارشناسان میراث فرهنگی و یونسکو و بررسی‌های دقیق در این دره تاریخی توسط میراث فرهنگی لرستان مهیا شود.
   ناشناخته بودن دره خرم‌آباد برای مردم
معاون میراث فرهنگی استان می‌گوید: دره خرم‌آباد و ویژگی‌های آن تاکنون برای بسیاری از مردم و مسئولان ناشناخته بوده است.وی در ادامه با اشاره به لزوم تأمین اعتبار برای ثبت جهانی دره خرم‌آباد می‌گوید: باید پذیرفت که ثبت دائم دره خرم‌آباد نیازمند به تأمین اعتبارات ویژه‌ای است چرا که باید اقدامات مختلفی همچون اسکن لیزر از عناصر شاخص شهر و مستند نگاری صورت گیرد.
«محمدرضا اسدی» بیان می‌کند: البته تاکنون اقدامات مختلفی نیز برای تحقق این هدف صورت گرفته و مطالعاتی نیز انجام شده و مستند نگاری‌هایی نیز آماده شده است.
وی ادامه می‌دهد: اخیرا شاهد عزم بیشتر سازمان میراث فرهنگی کشور برای تکمیل پرونده ثبت جهانی دره خرم‌آباد با محوریت قلعه هستیم، به نحوی که در چند ماه گذشته اقدامات پژوهشی، مطالعاتی در دستور کار قرار گرفته است.این مسئول اضافه می‌کند: حتی شاهد حضور کارشناسان میراث فرهنگی در استان و انجام اقداماتی برای تکمیل پرونده نیز هستیم.
علی کامیاب/ همشهری

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

بلوطستان | نشریه خبری _ تحلیلی بلوطستان