شما اینجا هستید
خبری » دغدغه‌ی اصلی مردم اقتصاد است نه سیاست

Image result for ‫محمد رضا ملکشاهی راد‬‎
 

نماینده‌ی اصول‌گرای مردم خرم‌آباد  در مجلس شورای اسلامی در سلسله دیدارهای که با اصحاب رسانه و نشریات خرم‌آبادی دارد این بار در  دفتر هفته‌نامه‌ی شهاب آسمانی حضور یافت و با تحریریه این نشریه  دیدار کرد.

به گزارش بلوطستان  محمدرضا ملکشاهی‌راد  در این دیدار بر اهمیت نقش رسانه در توسعه لرستان و اطلاع‌رسانی تاکید کرد و با خبرنگاران این هفته‌نامه به گفت و گو پرداخت.

 در این دیدار نماینده مردم خرم آباد و دوره چگنی در مجلس شورای اسلامی، به سوالات شهاب آسمانی با محوریت توسعه لرستان، آموزش و پرورش استان، اشتغال، برنامه‌های نماینده و وضعیت سیاسی اردوگاه اصول‌گرایان و آخرین تحولات سیاسی و اصل تفکیک قوا  پاسخ گفت. به گزارش بلوطستان، مشروح این نشست به شرح ذیل است:

محوری‌ترین برنامه مدنظرتان برای پیگیری در مجلس شورای اسلامی چیست؟

امروز اساس و محور برنامه کشور نیز در حوزه اشتغال است ، چراکه اشتغال امروز دغدغه اصلی جامعه، مردم و جوانان است و موضوع اشتغال تمام حوزه‌های اجتماعیف امنیت روانی و اقتصادی را به هم ریخته است.کانون خانواده‌های امروز به دلیل بیکاری جوانان آنچنان گرم نیست چراکه همه دغدغه اشتغال را دارند، به نظر من امروز هر فرد ایرانی در هر حوزه‌ای که فعالیت دارد به این فکر است که مسئله اشتغال سروسامان پیدا کند.

Image result for ‫محمد رضا ملکشاهی راد‬‎

در مجلس به طور مشخص پیگیر این وضعیت شده اید ؟

ما هم در مجلس و هم در استان با کمک مسئولان به دنیال رفع گرفتاری‌های جوانان هستیم، در مجلس در بودجه سال ۹۶ مجمع نمایندگان با همراهی استاندار و مسئولان قدم‌هایی برداریم که موجب افزایش اعتبارات استانی شده و شرایط بهتری نسبت به گذشته فراهم شود، برای این کار باید خیلی فعال باشیم.

 به نظر من در جهت اشتغال نمایندگان و مسئولان استان هنوز انسجام لازم جهت یک حرکت جمعی را پیدا نکرده‌اند، نمایندگان ما تلاش‌های فراوانی می‌کنند و نمایندگان ما دغدغه‌های فراوانی دارند اما هنوز منسجم یک کار عمده انجام نداده‌اند و دغدغه‌های فراوانی مسئولان و نمایندگان دارند اما هنوز قدمی که منجر به نتیجه شود و دورنمای مثبتی داشته باشد، دیده نمی‌شود.

 به نظر شما گام های تاثیر گذاری برای بحث اشتغال در استان برداشته شده است ؟

اشتغال دغدغه همه مسئولان و نمایندگان است، نشان دهنده ضعف ما در برنامه‌ریزی، هدف‌گذاری و آینده نگری است، تجربه خوبی در جهت ورود به حوزه‌‎های ملی پیدا نکردیم، امروز استان لرستان به‌عنوان پایلوت اقتصاد مقاومتی انتخاب شده، کارهای زیادی انجام شده اما این بیکاری که ما داریم با این قدم‌های کوچک مشکلات استان حل و فصل نمی‌شوند، برای حل مسائل و مشکلات استان باید گام‌های بزرگ برداشت، ما هنوز درگیر قدم‌های کوچک هستیم، موانع زیادی داریم، رشد و توسعه استان گاهی درگیر بدفهمی‌ها و کج فهمی‌ها وبی‌سوادی برخی‌هاست.

نقش مدیران استانی در بحث اشتغال از دیدگاه شما چیست ؟

در چنین فضایی مسئولیت اصلی برعهده مدیران است، با توجه به وضعیت فعلی جهان امروز مدیریت تعریف دیگری دارد و باید بازتعریفی از آن شود، این درحالی است که ما یک مسیر مدیریت سنتی را داریم که این مدیریت تا الان ناکارآمد بوده، درصورتی‌که امروز نیازهای جوانان متفاوت است و حتی اقتصاد، تولید، اشتغال و درآمد تعریف دیگری دارد، تعاریفی که امروز از همه نیازهای بشری می‌شود به یک مدیریت تعلیقی جدید با وظایف جدید نیاز دارد.

همه به آموزش و تفکر جدید نیاز داریم، چراکه امروز حتی اشتغال درد را درمان نمی‌کند و خیلی از افراد اشتغال دارند اما درآمد ندارند و زندگی آن‌ها نمی‌چرخد، به این نکته باید توجه کنیم که امروز پاشنه آشیل اقتصاد مردم روی درآمد می‌چرخد، یعنی اگر درآمد باشد معیشت و اقتصاد آن‌ها فراهم است، در نتیجه امروز همه ما مسئولان و نمایندگان مجلس باید خود را بیشتر از گذشته برای فضایی که راه‌حل منطقی داشته باشد آماده کنیم.

در برنامه‌ریزی هم راه حل کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت داریم، راه‌حل کوتاه مدت این است که بتوانیم به مشاغل ارزان‌قیمت و سرمایه‌گذاری‌های کوچک دسترسی پیدا کنیم، یعنی شرایطی فراهم کنیم که جوان ما امروز بتواند کار و فعالیت اقتصادی داشته و شغل پیدا کند، کار دراز مدت یعنی این‌که سرمایه‌گذاری کلان برای استان ایجاد کنیم، و برای صنعتی و کشاورزی شدن استان و داشتن تولید پایدار در استان برنامه داشته باشیم.

Image result for ‫محمد رضا ملکشاهی راد‬‎

در مسیر توسعه استان به نظرتان همدلی و همسویی بین نمایندگان و مدیران وجود دارد ؟

ما نمایندگان و مسئولان استان هیچ اختلافی با یکدیگر نداریم ولی باهم منسجم نیستیم، یعنی در یک مسیر واحد قرار نگرفتیم و انرژی‌هایمان در یک مسیر هدایت نشده است، که این کار باید انجام شود.فهم و درک مشترک و یکی کردن توانایی‌ها و نزدیک بودن تابعیت‌ها، تفکرات اقتصادی و برنامه‌ریزی و مدیریتی‌مان باید نزدیک به هم باشد که در این زمینه به آموزش نیاز داریم.

امروز یکی از مسائلی که خیلی ضرورت دارد همه به آن فکر کنیم بحث برنامه ششم توسعه است که تا پنج سال آینده نقش اساسی در تمام حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی ایفا می‌کند.ما امروز باید توانایی تأثیرگذاری مثبت در جهت اصلاح یا تأیید مواد برنامه ششم توسعه را به نفع ملت و استان لرستان داشته باشیم، که من احساس می‌کنم هنوز این آمادگی در ما وجود ندارد و باید آماده شویم.

باید با مردم بدون تعارف صحبت کنیم، مردم خیلی آگاه‌تر از این هستند که پنهان‌کاری کنیم، ما نمایندگان به‌دلیل این‌که وکیل مردم هستیم و قسم یاد کرده‌ایم نمی‌توانیم از مردم چیزی را پنهان کنیم و حتما باید آن چیزی را که به ضرر مردم و یا به نفع مردم است با آن‌ها درمیان بگذاریم، در نتیجه امروز انسجام نمایندگان و همه مسئولان استان یک ضرورت است.

مشکلاتی که استان لرستان دارد، به‌تنهایی نه با دولت حل خواهد شد نه با مجلس، بلکه برای رفع آن‌ها مردم و مجلس و دولت باید همگام و همراه یکدیگر باشند، و درک درستی از این مسئله پیدا کرده و آن‌را حل کنند.

ارزیابی تان از نقش بخش خصوصی و نقش مردم در ایجاد اشتغال و توسعه استان چیست ؟

امروز مشارکت مردم در حوزه‌های اقتصادی نیز حرف اول را می‌زند، به‌عنوان مثال ما شرایط این را داریم که قطب گردشگری باشیم، این موضوع شرایطی دارد که اولین آن این است که سرمایه‌گذار داشته باشیم که وارد این حوزه شود، هم مردم سرمایه‌گذاری کنند و هم امنیت را برای سرمایه‌گذاری فراهم کنیم و بالاتر از آن این است که باید بتوانیم مشاغل مربوط به حوزه گردشگری را احساءکنیم، اما یکی‌از مشکلات ما این است که هنوز مشاغل را شناسایی نکردیم و نمی‌دانیم چه شغل‌هایی را نیاز داریم.

یکی‌از ضروریاتی که امروز احساس می‌کنم در فضایی که در آن با کمبود شغل روبرو هستیم، وجود دارد و ما با آن روبرو هستیم، احساء مشاغل است، باتوجه به وضعیت طبیعی، جغرافیایی، آب و هوایی و امکانات گردشگری که در استان وجود دارد، ما امروز کمترین تولید ثروت را در حوزه گردشگری داریم، درصورتی که باتوجه به داشته‌هایمان این هنر را باید داشته باشیم که بیشترین درآمد و تولید ثروت را از حوزه گردشگری داشته باشیم، که این نشانه عدم آمادگی ماست.

آموزش‌های امروز فنی و حرفه‌ای ما باید پا به پای نیازهای روز جهان باشد، براساس فرمایشات مقام معظم رهبری باید اقدام و عمل داشته باشیم، وقتی می‌گوییم در فضای امروز مدیریت باید تعریف جدید داشته باشد، به این معنی است که یک مدیر باید به سرعت خود و امکانات را آماده کرده و باید تصمیم‌گیری کرده و آن‌را اجرا کند.

 در مورد عملمرد دستگاه تاثیر گذار آموزش و پرورش چه نظری دارید به نظرتان این دستگاه عظیم در راستای عمل به رسالت خود تا چه حدی موفق بوده است؟

آموزش و پرورش یکی از وزارت خانه‌هایی است که تاریخ آن طولانی‌تر از هر ارگانی است به همین دلیل یکی سری توانایی در وجود آن است که می‌تواند مدیرانش را مورد ارزیابی قرار دهد.

آموزش و پرورش تنها دستگاه عریض و طویلی است که همه خانواده‌ها به‌نوعی با آن سروکار و ارتباط دارند و همیشه مورد ارزیابی مردم قرار می‌گیرد، رضایت و عدم رضایت مردم از آموزش و پرورش واقع‌بینانه است، چراکه آموزش و پرورش با مردم و حتی احساس و عواطف آن‌ها ارتباط دارد.

آموزش وپرورش همیشه به دلیل حضور عناصر سیاسی در حوزه مدیریت تمایلش به سیاست بیشتر از آموزش بوده است،البته در سطوح مدیریت، چراکه معلمین قشر سالم و سخت کوشی هستند که با کمترین حقوق و ضعیف‌ترین پایه حقوق‌ها بزرگ‌ترین خدمت را به جامعه ارائه می‌دهند.

حضرتعالی در مقطعی مدیرکل اموزش و پرورش استان بوده اید ،شما را یکی از سیاسی ترین مدیرکل های آموزش و پرورش لرستان قلمداد می کنند نظر تان در این خصوص چیست ؟

معمولاً مدیران آموزش و پرورش مدیران سیاسی هستند و کسانی هستند که با گرایش‌ها و جریانات سیاسی آمده و می‌روند، من نیز خود به‌عنوان یکی‌از مدیران‌کل آموزش و پرورش استان از این قاعده مستثنا نیستم، اما امروز آموزش و پرورش بیش‌از همه ادوار سیاسی است، به نظر من حتی مدیرکل آموزش و پرورش شخصاً اداره‌ کننده آموزش و پرورش نیست بلکه اتاق‌های فکر سیاسی از بیرون نظام آموزش و پرورش را مدیریت می‌کنند.

با توجه به شاخصه های که مطرح کردید شما عملکرد مدیر کل فعلی آموزش و پرورش را چگونه ازریابی می کنید؟

عملکرد آموزش و پرورش را از شاخص‌های آن می‌توان پیگیری کرد، وضعیت مدارس ابتدایی و راهنمایی و دبیرستان، جایگاه ما در کنکور و قبولی در دانشگاه‌ها، رشد و توسعه آموزشی و بهترین ارزیابان معلمین هستند، من به‌عنوان یک کارشناس آموزش و پرورش که در طول ۳۰ سال خدمت خود در آموزش و پرورش تمام مراحل را در این نهاد طی کرده و به‌عنوان کسی‌که با معلمین سروکار دارد، از نظام آموزش و پرورش ناراضی هستم، و به‌عنوان نماینده مردم عدم رضایت خود از مدیرکل آموزش و پرورش استان لرستان را اعلام می‌کنم و این مسئله را نیز به وزیر آموزش و پرورش نیز اعلام کردم، امیدواریم آموزش و پرورش در مسیری قرار بگیرد که موجبات رضایتمندی معلمین و اولیاء دانش‌آموزان را فراهم کند چراکه تعلل در این مسئله نیز موجب ضرر و زیان و خسارت جبران ناپذیر بر پیکره آموزش و پرورش است.

ارزیابی شما از تحولات سیاسی اصولگرایان در آستانه انتخابات سال ۹۶ چگونه می‌بینید؟

تحولات سیاسی استان‌ها شعباتی از جریانات سیاسی کشور هستند، فعل و انفعالاتی که معمولاً در حوزه مسائل سیاسی و انتخابات در استان‌ها انجام می‌گیرد همیشه از جریانات کشوری تأثیر می‌گیرند.

هنوز در رابطه با انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۶، تنوری روشن نشده و گرمایی احساس نمی‌شود و هیچ جریانی به‌صورت جدی ورود پیدا نکرده لذا باید مقداری در این رابطه صبر کنیم، اما آنچه باید در نظر داشته باشیم این است که دغدغه اصلی مردم اقتصاد است نه سیاست! ضمن این‌که مردم ما ۳۷ سال است در مکتب امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری درس آموختند، مردم ما مردم فهیم و آگاهی هستند و ضمن حفظ مواضع سیاسی خود اما دغدغه اصلی آن‌ها اقتصاد است و جامعه باید شرایطی را فراهم کند که حتماً به این دغدغه مردم توجه شود، چراکه شرایط آینده سیاسی در حوزه انتخابات تحت تأثیر دغدغه‌های مردم در حوزه اقتصادی است.

باتوجه به این‌که در دوره انتخابات روی اقتصاد مانور رفتید مردم هنوز منتظر اقدامات اقتصادی از سوی شما هستند، چه برنامه‌ای دارید؟

همه ما یک اشتباه بزرگ داریم و آن این است که فکر می‌کنیم یک نماینده مجلس، یک وزیر، استاندار یا مدیر است، که این فکر غلطی است، نماینده مجلس فردی است که می‌خواهد به نمایندگی مردم در حوزه‌های مختلف قانون‌گذاری کند، اما گرایش اقتصادی بیشتر در مجلس می‌چرخد، در طرح‌هایی که شرکت می‌کنیم و تدوین می‌کنیم طرح اقتصادی است.

طرحی که قول داده‌ایم در آینده با حمایت نمایندگان به نتیجه برسد بحث بیمه جوانان تا زمان اشتغال است، یکی‌از راه حل‌های حل بحران بیکاری و جلوگیری از حقارت جوانان بیش‌از این و کمک به سلامت روانی جوانان بحث بیمه جوانان است، با تعدادی از دوستان پیگری می‌کنیم که در صحن مجلس به قانون تبدیل شود.

موضوع دوم پیگیری‌های ما در رابطه با افزایش اعتبارات استان است، افزایش اعتبارات یعنی رونق اقتصادی، زمانی‌که در بنگاه‌ها اقتصادی پیگیر هستیم و با مسئولان در سطح استان و کلان برای رفع موانع تولیدی کارخانجات استان درحال مذاکره هستیم، یعنی کار اقتصادی انجام می‌دهیم.

راه حل شما برای برون رفت از وضع موجود چیست ؟

من به‌عنوان یک فرد سیاسی اعلام می‌کنم که دغدغه اصلی من وضع اقتصادی و بحث اشتغال مردم است، آخرین نظرسنجی‌ها این‌گونه اعلام می‌کند که تنها ۹ درصد مردم دغدغه سیاسی دارند و بیش‌از ۵۹ درصد مردم دغدغه اقتصادی دارند، در نتیجه زمانی‌که دغدغه‌های مردم را شناسایی می‌کنیم به‌عنوان وکیل مردم موظف هستیم در جهت تأمین وحل دغدغه‌های آن‌ها حرکت کنیم، ما باید این شعور را داشته باشیم که بفهمیم مردم چه چیزی می‌خواهند، و مسیر مردم به چه مسیری منتهی می‌شود و ما نیز به سمت همان مسیر و کمک به آن گام برداریم، نه این‌که از آن جدا باشیم، به‌نظر من اگر برخلاف جهت مردم و برخلاف خواسته‌های مردم حرکت کنیم، از نمایندگی مردم ساقط می‌شویم.

ما در حوزه اقتصاد در یک نقطه سرنوشت‌ساز قرار گرفتیم، وقتی در حوزه صنعت برای هر شغل ۳۲۰ میلیون تومان پول نیاز است و در استان لرستان، با توجه به تخصیص بودجه سالانه ۸۰۰ میلیون تومانی که به لرستان تعلق می‌گیرد، اگر ۱۰۰ هزار بیکار در استان داشته باشیم به ۳۲ میلیارد تومان نیاز داریم، که تخصیص آن یک رویاست.

وقتی که حداقل یک میلیارد مترمکعب آب باید در لرستان ذخیره سازی کنیم و برای ذخیره کردن هر یک میلیون مترمکعب آب دو میلیارد ۴۰۰ میلیون تومان لازم است و برای ذخیره سازی یک میلیارد مترمکعب آب ۲۴۰۰ میلیارد تومان پول نیاز داریم درصورتی که سالانه ۸۰ میلیارد تومان اعتبار بابت ذخیره‌سازی و ساخت سد به لرستان تخصیص داده می‌شود، با این اعتبارات ۳۰ سال طول می‌کشد که نیاز امروز ما تأمین شود، این عدد و رقم‌ها نشان می‌دهد که در حوزه اقتصاد به حرکت، برنامه، جهش، گام و مدیریت دیگری و حتی تحول نیاز داریم، این تفکر ما که رسوب ۵۰ سال مدیریت سنتی در ایران است نمی‌تواند بحث اقتصاد نوین را حل و فصل کند.

 ما فکر می‌کنیم مشکلاتمان با کارخانه‌های بزرگ حل می‌شود، در صورتی که امروز در دنیا رقبای بزرگی در برابر صنعت ما وجود دارد، چین امروز صنعت کشورها را در خود کشورها زمین‌گیر کرده است که نشان می‌دهد اقتصاد تعریف دیگری دارد.

 ارزیابی شما از اصل تفکیک قواچیست ؟

براساس قانون اساسی قوای جمهوری اسلامی ایران از یکدیگر تفکیک هستند و عملاً مداخله‌ای در امور یکدیگر ندارند، به نظر من نیز مداخله‌ای وجود ندارد و احساس نمی‌شود.یکی از وظایف اصلی مجلس نظارت بر قانون است، گاهی ممکن است از دولتمردان سؤال داشته باشد و این یک مجرای قانونی است که این اجازه را به او داده است، امروز خوشبختانه قوا با یکدیگر درگیر نیستند.

در حوزه اطلاع رسانی و ارائه عملکرد خود به مردم به چه شیوه ای عمل می کنید؟

تیم‌هایی تحت‌عنوان کارگروه در جهت تقویت حضور خود در مجلس تشکیل داده‌ایم، که بتوانم به‌عنوان یک نماینده قوی با داشتن اطلاعات در مجلس حضورپیدا کنیم، لذا تشکیل کارگروه‌هایی در زمینه‌های مختلف که تولید محتوا کنند و اطلاعات ما را افزایش بدهد ضرورت داشت، که کار خود را آغاز کرده است.

یکی از این‌ تیم‌ها، تیم رسانه است، که دو وظیفه دارد، یکی از بدنه مردم اطلاعات را می‌گیرد و مشکلات و درد مردم را به ما منعکس می‌کند، چراکه یکی‌از وظایف نماینده مردم این است که از مشکلات مردم باخبر باشد، یکی‌از وظیفه‌های ما نیز اطلاع‌رسانی است که فعلاً در حوزه کانال‌های تلگرامی فعالیت داریم، سعی ما این است که با اصحاب رسانه ارتباطات نزدیک و تنگاتنگی داشته باشیم و خودمان را در معرض پرسش رسانه‌ها قرار دهیم و اعلام می‌کنم که هیچ واهمه‌ای از هیچ سؤالی ندارم، چون چیز پنهان شده‌ای از مردم نداریم، درحال تقویت تیم رسانه هستیم.همه بزرگان رسانه استان اگر قبول کنند، ما جزء تیم آن‌هاهستیم چراکه امروز رسانه در لرستان خوب رشد پیدا کرده و واقعاً زحمت می‌کشند.

ارتباطات مردم با ما خود شاخصی است که به ما نشان می‌دهد به آینده امیدوار هستیم، ازدحام مردم در دفتر ملاقات عمومی خوشحال کننده نیست چراکه نشان دهنده گرفتاری‌های مردم است اما از طرف دیگر نشان دهنده اعتماد مردم به ماست.

  1. ناشناس

    ملکشاهی هیچ مشکلی به چشم نمیبینه غیر از اینکه گیر بیجا بده به مدیرکل اموزش وپرورش دقیقا راهی که اقا محمدی در دوران نمایندگی طَی کرد. بابا تو روخدا بس کنید بیکاری جوانان تحصیل کرده ،فقر ،طلاق ،اعتیاد، بدبختی تمام استان و فرا گرفته شما بندش کردید به یک مدیرکل بخاطر اینکه هم فکرشما نیست

  2. ناشناس

    باسلام ای کاش بقیه نماینده ها حداقل حداقل یک هزارم دغدغه شما رو داشتن من تهران بدم علارغم دیدی که نسبت به شما داشتم از هیچ تلاشی کوتاهی نمی‌کردی نماینده مردم همه مردم بودی نه فقط چند نفر از طایفه خودت …خسته نباشی مرد…مارو ببخش بخاطر همه بی مهری هوایی که بهت کردیم

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

بلوطستان | نشریه خبری _ تحلیلی بلوطستان