شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » امام حسین امام عاشقان ومجتهد جهاد

Image result for ‫یادداشت دکتر جلال جلالی زاده‬‎

امام حسین بن علی نوه خاتم پیامبران وبزرگ شده دامن فاطمه سرور زنان عالم است. تاکنون کتاب های زیادی درباره خصائل وفضائل این شخصیت بزرگوار نوشته شده است که هرکس از ظن خود یار وهوادار اوشده است وهرکس اورا به نفع خود مصادره می کند. یک سنت تاریخی وطبیعی است که بزرگان ومجاهدان ومبارزان درحال حیات تنها ومنزوی هستند اما پس از شهادت ویا مرگ طبیعی که هواداری از آنان موجب به خطر افتادن منافع نیست ویا دشمن روی آنان حساسیتی ندارد گروه های زیادی مشاهده می شوند که یا به سبب عذاب وجدان ویا استفاده از موقعیت ومحبوبیت رهبران از دست رفته شریک قافله ویا سهیم در منافع نهضت می شوند.
مسلمانان قرن هاست که هزینه عدم همراهی با این امام همام را می دهند واین احساسات وعواطف را که با حدت وشدت بیان می نمایند چون در راستای مسیر واهداف حسین نیست نمی تواند نقش زیادی در تثبیت برنامه های او داشته باشد.
هرچند امام حسن زمام اموررا به سبب روحیه صلح طلبی وایثار حق خود به خاطر وحدت کلمه مسلمین به معاویه سپرد.به شرطی که بعد از خود حکومت را به شورای مسلمین واگذار نماید وروش خلفای راشدین مجددا درجامعه حاکم شود. اما متاسفانه معاویه به عهد خود عمل نکرد وسیاست های کسری وقیصر را درپیش گرفت واین بدعت ارتجاعی را دراسلام بنیان نهاد. مغیره بن شعبه هم یزید را در این زمینه تشویق نمود وهم پدرش را .
اما هنگامی که معاویه به زیاد بن ابیه دراین باره نامه نوشت اورا نصیحت کرد که دراین باره درنگ نماید چون یزید شرط های لازم را ندارد ،معاویه به اندرز زیاد گوش داد اما پس از مرگ زیاد نامه ای به مروان بن الحکم در مدینه نوشت تا برای یزید بیعت بگیرد، با خواندن نامه درمسجد مردم به مخالفت برخاستند. عبد الرحمان بن ابوبکر گفت حکومت را سلطنتی می کنید؟ حسین بن علی وعبد الله بن زبیر مخالفت کردند .
سرانجام امام حسین (رضی الله عنه ) جانش را در راه مصلحت وحقوق مردم از دست داد ودر مقابل نظام ارتجاعی بنی امیه سر تسلیم فرود نیاورد .امام حسین نمی توانست با حکومت یزید که با رضایت مردم وبر اساس شورا انتخاب نشده بود بیعت کند واین بدعتی که معاویه دراسلام ایجاد کرد وظیفه مجتهد مجاهدی مانند امام حسین بود که به عنوان یک وظیفه دینی درمقابل این بدعت بایستد چون هیچ بدعتی از ایجاد یک سیستم سیاسی جاهلی وارتجاعی به نام دین بدتر نیست .لذا امام حسین براساس وظیفه دینی وبه عنوان شخصی که سخنش حجت است وظیفه داشت که درمقابل باطل بایستد تا این بدعت که دردین ایجاد شده بود در نسل های آینده جنبه سنت را به خود نگیرد.
اگر پیامبر جهاد خارجی را به امتش نشان داد، امام حسین جهاد داخلی را آموزش داد ت مسلمانان درمقاطع مختلف با تاسی به این امام همام با مستبدان وظالمان مبارزه کنند واز این رهبر مصلح پیروی کنند که برای اصلاح امت جدش ودفاع از سنت وسیره حضرت به عنوان الگو وسر مشق برای اصلاح طلبان درهمه ادوار تاریخ درآمده عنوان سرو آزادی بوستان رسول نمی توانست به بهای حفظ جان خود ورفاه خانواده اش ارزش هایی که جدش ویارانش سال ها برای آن زحمت کشیده بودند به پای حکومت کسی که بدون شورا ورضایت امت بر کرسی حکومت نشسته بود فدا کند.
آری امام عاشقان جانش را در راه عشق به دین، دانش، امنیت وگسترش عدل و داد و انصاف فدا کرد وبا نیک نامی رفت. وبا شادی وسرور از این دنیای فانی به دنیای برین پرواز کرد.
اما کسانی که نتوانستند به سبب سست عنصری ویا حفظ منافع زود گذر امام آزادی را همراهی نمایند دچار عذاب وجدان شدند واین حرکت دینی وعقلانی تبدیل به احساسی وعاطفی وخرافات کردند که برعلمای مصلح لازم است با شهامت وشجاعت با سوء استفاده از این حرکت ارزشمند مقابله کنند ونگذارند نا آگاهان با سوءاستفاده ازاین حرکت مهم دینی به اهداف مادی خود برسند.
بنابراین لازم است به سیره وزندگی حسین بن علی به عنوان یک مجدد ومصلح نگاه کنیم که با دوراندیشی وآینده نگری می دانست حرکت معاویه ویزید چه آثار زیان باری برجامعه اسلامی خواهد داشت که ما امروز آثار آن را به وضوح درعصر خود می بینیم.
امام حسین نظر به مکانت خانوادگی نیازی به حکومت وخلاف نداشت بلکه زندگیش را وقف استمرار ارزش ها واصول مهم اسلامی کرد که همانا حقوق اساسی مردم در اظهار رای وحکومت براساس شوری ونظر مردم بود . اما
وچه خوب شیخ رضا ی طالبانی شاعر بزرگ کرد در این باره گفته است :
لافت از عشق حسین است و سرت برگردن‌است
‌عشق بازی سر به میدان وفا افکندن است‌
گر هواخواه حسینی‌، ترک سر کن چون حسین‌
شرط این میدان به خون خویش بازی کردن است
سنی‌ام‌، سنی‌، و لیکن حب آل مصطفی
‌دین و آیین من و آباء و اجداد من است‌
شیعه و سنی ندانم‌، دوستم با هرکه او
دوست باشد، دشمنم آن را که با او دشمن است
وبا تاسی به اقبال لاهوری می گویم
ای صبا ای پیک دور افتادگان
اشک ما بر خاک پاک او رسان

یادادشت دکتر جلال جلالی زاده
دکترای فقه حنفی ونماینده اهل تسنن مردم سنندج در مجلس ششم

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

بلوطستان | نشریه خبری _ تحلیلی بلوطستان