شما اینجا هستید
گفتگو و گزارش » عذرخواهی می‌کنم/حمایت مدیرکل ارشاد مشکوک است

اعتراف می‌کنم در تئاتر «لیلی نام تمام دختران ایران زمین است» به شهدا توهین شد/حمایت مدیرکل ارشاد مشکوک است

کارگران تئاتر«لیلی نام تمام دختران ایران زمین است» گفت: این تئاتر با مجوزه اداره فرهنگ و ارشاد لرستان در استان روی صحنه رفت و اعتراف می‌کنم که در آن به شهدا توهین شد اما دلیل اصرا مدیر ارشاد استان در دفاع از آن را نمی‌دانم. بیست و هشتمین جشنواره تئاتر لرستان پنجم مهرماه هم‌زمان با هفته دفاع مقدس در استان لرستان برگزار و در این جشنواره تئاتری به نام «لیلی نام تمام دختران  ایران زمین است» اجرا شد که محتوای این قصه خیالی توهین و جسارت بی‌سابقه به ساحت مقدس شهدا و رزمندگان بود که سبب رنجش خاطر خانواده معظم شهدا و قشرهای مختلف مردم شد.

در روز اختتامیه جشنواره در کمال تعجب از این تئاتر و بازیگران ان تجلیل شد و مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان لرستان تمام قد از این تئاتر دفاع کرد و گفت: با قاطعیت می‌گویم در این تئاتر هیچ اهانتی به شهدا و ارزش ها نشده و از آن با قاطعیت دفاع و حمایت می‌کنم و کسانی که هیچ‌گونه تخصصی در این ارتباط ندارد حق اظهارنظر در رابطه با تئاتر ندارند.

پس از اجرای این تئاتر خیالی با چاشنی شهوت‌رانی که از سوی  اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان تائید شده بود، خانواده‌های شهدا، نماینده ولی فقیه در استان، نمایندگان مردم لرستان در مجلس،ائمه جماعات لرستان، هنرمندان انقلابی و اقشار مختلف مردم اعتراض خود را نسبت به اجرای این تئاتر سخیف اعلام کردند.

پس از واکنش برخی افراد صاحب‌نظر و ارزشی استان به اجرای این تئاتر و سخنان تعجب‌برانگیز مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و حمایت‌های مجدد و توخالی و معنادار وی از اجراکنندگان این تئاتر مردم استان، خانواده شهدا و نمایندگان استان لرستان نیز خواستار عزل وی شدند.

 خبرگزاری تسنیم لرستان برای چگونگی و چرایی اجرای این تئاتر در لرستان گفت وگویی با امیرمحمد سپهوندی کارگران تئاتر”لیلی نام تمام دختران ایران‌زمین است” انجام داد که در زیر آمده است:

مهمترین محورهایی که “سپهوندی” در مورد آن صحبت کرد بدین شرح است:

  • تئاتر با مجوز اداره کل فرهنگ و ارشاد لرستان روی صحنه رفت
  • مدیرکل فرهنگ و ارشاد لرستان تئاتر را دیده بود
  • اداره ارشاد هیچ اصلاحیه‌ای برای تئاتر به ما نداد
  • تئاتر  پس از تائید اداره ارشاد اکران عمومی شد
  • اعتراف می‌کنم در تئاتر اجرا شده به شهدا توهین شد محتوای تئاتر «لیلی نام تمام دختران ایران زمین است» با تئاتر اجرا شده در تهران متفاوت بود
  • به دلیل کم تجربگی از کارشناس نظامی استفاده نکردم
  • از تمامی ایثارگران، خانواده شهدا و جانبازان عذرخواهی می‌کنم
  • دلیل اصرار مدیر ارشاد در دفاع از “توهین به شهدا” را نمی‌دانم!
  • تاهمیشه خود را سرباز انقلاب می‌دانم

 کار تئاتر را از چه سال شروع کردید و چه هدفی از ساخت این تئاتر داشتید؟

 سال ۸۷ کارم را با نمایش «یک‌قدم تا مرز» شروع کردم، دغدغه ذهنی من کار دفاع مقدس است و به اجرای کار دفاع مقدس علاقه دارم از طرفی همیشه دوست دارم کارهای دفاع مقدس را به شیوه‌های نو اجرا کنم تا بچه‌های دهه ۷۰ و ۸۰  از این طریق با بحث دفاع مقدس کاملاً آشنا شوند.

در کارهایم از شیوه‌های سنتی اصلاً استفاده نکردم و این نبود که به دهه‌های قبل برگردم و  معمول تئاتری که اجرا می‌کنم در دوران خودمان اجرا می‌شود چون بازدید بیشتر است و مخاطبان عام می‌پسندید و این برای من مهم است.

برای اینکه مردم با دیدگاه‌های  دفاع مقدس آشنا شوند این کار را به شیوه جدید انجام دادم ولی قبول دارم که همه‌چیز اشتباه شد.

شما این تئاتر را از تئاتر اجرا شده در اوایل سال ۹۵ در  تهران الگوبرداری کرده بودید؟

 نه اصلا. هیچ‌وقت نشده کاری انجام بدهم که قبل از آن فیلم ببینم و بعد خودم اجرا کنم چون شیوه ذهن خودم محدود می‌شود و نمی‌توانم یک کار نو و خلاقانه‌تر انجام دهم.

متن این تئاتر را از کجا تهیه کردید؟

من متن این تئاتر را از نویسنده آن امیر مهندسیان خواستم چون می‌دانستم این کار اجراشده است.

شما می‌دانستید این تئاتر قبلاً توقیف‌شده است؟

 نه اصلا نمی‌دانستم وقتی جلوتر رفتم دیدیم این اتفاق افتاده است.

وقتی نمایش‌نامه را از مهندسیان گرفتید آیا شما تغییراتی در آن ایجاد  کردید؟

بله در تئاتر اجرا شده در اوایل سال ۹۵ در تهران متن نمایش، کارگردان، بازیگران و صحنه‌آرایی با تئاتر اجرا شده در لرستان تفاوت داشت و بعضی کلمات و مباحثی که اینجا جنجال ایجاد کرد را خودم اضافه کردم حتی در متن اصلی یک نفر شهید می‌شود ولی در اجرای تئاتر من همه شهید می‌شوند.

 برداشت اکثر مخاطبان از این تئاتر این است که به شهدا توهین شده است خودتان به این نتیجه رسیده‌اید؟

 من این را ندیده بودم کور و کر بودم و مشکل اینجا بود که برای این تئاتر از کارشناس نظامی استفاده نکردم ولی بعد متوجه شدم که به شهدا توهین شده است.

 مگر قبل از اجرا ناظران این تئاتر را ندیده بودند؟

بله این تئاتر تائید شد. شش ماه قبل از فراخوان جشنواره باید سه نسخه متن برای دبیرخانه ارسال می‌شد که با ارسال متن این تئاتر و تائید آن اجازه تمرین داده شد و اتاق تمرین در اختیارمان قراردادند.

در مرحله بازبینی داورهای ارشاد آمدند که وقتی کاری برای جشنواره تائید می‌شود موظف است ۱۰شب اجرا برود برای وارد شدن تئاتر «لیلی نام تمام دختران ایران‌زمین است» به جشنواره ما دو شب عمومی اجرا رفتیم.

مدیرکل ارشاد لرستان فیلم تئاتر را دیده بود، راجع به کار حرف زده بود و حتی صحنه هایی هم که به شهدا توهین می شود را دیدو یادداشت کرد ولی از اداره ارشاد هیچ اصلاحیه‌ای به ما ندادند.

 بخش های جنجالی را خودتان در این تئاتر اضافه کردید؟

بله نسبت به تئاتر اجرا شده در تهران خودمان اضافه کردیم و نمی‌دانستم این اتفاق می‌افتد.

چرا در تئاتر اصرار بر این بوده که یک سری کلمات و حرکات سخیف استفاده شود؟

:قبول دارم اشتباه بوده و نمی‌خواهم توجیه کنم. من بر اساس کم‌تجربگی این کار را کردم ولی چرا کسی نیامد به من بگوید این درست است و این اشتباه؟! چرا اداره ارشاد آن را تائید کرد؟

باتوجه به بیانیه عذرخواهی شما در همان هفته نخست، علت اصرار مدیر ارشاد لرستان در دفاع از این تئاتر توهین کننده به شهدا چیست؟

 من نمی‌دانم این سیاست کجاست و چه کسی دارد چه‌کاری انجام می‌دهد و اصلا چرا مدیر ارشاد این تئاتر را سیاسی کردند!

 تجلیل از تمامی ارکان تئاتر در اختتامیه سبب تعجب خیلی از هنرمندان شده بود؛ خود شما فکر می کردید که از همه تجلیل شود؟

 تا دقیقه ۹۰ به من گفتند تئاتر حذف‌شده ولی در روز اختتامیه همه برنده شدیم که تعجب کردم و حدس زدم خبری پشت پرده هست و وقتی همه بلند شدند و دست زدند ولی من از جایم تکان نخوردم و نشسته بودم و نگران بودم.

چرا مدیرکل فرهنگ و ارشاد لرستان بااینکه صحنه‌هایی که به شهدا توهین شد را دیده بود ولی در روز اختتامیه از تئاتر تمام قد دفاع و اعلام کرد هیچ توهینی نشده است؟

 نمی‌دانم برای خود من نیز سؤال بود ولی نفهمیدم.دقیقاً مانند یک زنجیره عمل کردند، از طرفی صحنه های توهین به شهدا را دید و یادداشت کرد، در روز اختتامیه از تئاتر تمام قد طرفداری کرد و  از طرفی الآن تمام تقصیرها را گردن من می‌اندازد. که کار را مشکوک کرده است!

نمی‌دانم چه اتفاقی می‌افتد، من یک هنرمند هستم که برای مردم کار می‌کنم و دیدگاهم این بود که مردم را به سالن بکشانم؛ من آدم سیاسی نیستم و بیهوده من را به این سمت کشانده‌اند. نمی‌دانم دعوای سیاسی‌شان به چه دلیل است، مردم عام برای من مهم هستند که از دفاع مقدس با خبرشوند و قبول دارم اشتباهاتی  نیز رخ‌داده است.

 اگر به قبل از اجرای تئاتر برگردیم  این تئاتر  را دوباره اجرا می‌کنید؟

 نه اصلا، به‌هیچ‌وجه حاضر نیستم این تئاتر را دوباره اجر کنم. اجرای این تئاتر بر اساس کم‌تجربگی بوده و من نمی‌دانستم این اتفاقات می‌افتد.

در حال حاضر فضا خیلی سیاسی شده است و افرادی استفاده سیاسی می‌کنند چه حرفی باکسانی که استفاده سیاسی می‌کنند دارید؟

 الان برخی‌ها سعی دارند من را وارد بازی سیاسی کنند چون هرکدام به فکر خودشان هستند تا کار خود را گسترش دهند اگر واقعاً می‌خواهند کمک کنند حرکتی انجام دهند تا من نوعی آموزش‌های تخصصی‌تر را ببینم؛ طرفداری مدیرکل ارشاد لرستان را نمی‌خواهم، اگر طرفداری  او نبود این قضیه به اینجا نمی‌کشید و به دعوای سیاسیون تبدیل نمی شد

 بین خانواده شهدا و رزمنداگان که به این تئاتر معترض هستند و معتقدند به شهدا توهین شده و سیاسیونی که دنبال  سیاسی کردن تئاتر هستند و از آن حمایت می کنند حق را به چه کسی می‌دهید؟

 قطعا حق با خانواده‌های شهدا، جانبازان و رزمندگان است و در همین جاز بازهم از همه آن‌‌ها عذرخواهی می‌کنم و من را ببخشند و از طرف دیگر نمی‌خواهم که آقای “حنان” مدیرکل فرهنگ و ارشاد لرستان  از این تئاتردفاع کنند  و این موضوع را سیاسی کنند و بهتر است که تقصیرات و اشتباهات خود و اداره فرهنگ و ارشاد را بپذیرند تا بیش از این استان دچار حاشیه و جنجال نشود

منبع برای بلوطستان: سفیر افلاک
 

  1. ع-همشهری.

    از کجا که جناب کار گردان،در هر ساتس بنا بر میل خود
    دیالوگها را دستکاری نکرده،
    کارگردان در نمایش‌های سمعی بصری باید آگاهترین فرد
    به موضوع باشد ولی حرف های این کارگردان عجیب است،
    خودش اعتراف به ندانستن وگول خوردن می کند،ولی دیگران
    را متهم می کند،شمایی که به اعتراف خودتان،نمی دانید،چرا
    در متن پیست ونمایشنامه شخص دیگری تغییر ایجاد کردی،
    شاید دکتر حنان هم پی به ندانستن وزود گول خوردن شما
    برده است ونخواسته شخصی باچنین خصوصیاتی که از سادگی و ندانستن خود دم می زند را با خشم کنار بزند،شما
    با این خصوصیات در کاری که نمی دانید چرا وارد شده اید،پس به حرمت خون شهدا توبه کن ودور تیاتر راخط بکش،
    چون هم سیخ را می سوزانی وهم کباب را،

  2. محمدی

    جالبه!!!!
    از ترس میخان گناه خودشونو گردن دیگری بندازن.
    برادر من مرد باش و اشتباهتو گردن بگیر

  3. ع،میر تبموری،

    با سلام اینجا دیگر کمال بی انصافی است،که باز دکتر حنان را مقصر جلوه دهیم،دکتر علم غیب که ندارد کارگردان در هر اجرا دیالوگ ها را تغییر می دهدو….خاطر جمع باشید که عرق و تعصب دکتر حنان نسبت به شهدا و خانواده های محترم آنها،کمتر از کارگردان و دیگرانی که او را مقصر می دانند نیست،بهتر اینست که جناب کارگردان نمایش را بدون کم و زیاد کردن دیالوگ ها اجرا کند،و از دکتر حنان و همه مردم عذر خواهی کند،

  4. pharmacious

    is chloroquine safe
    clorochina
    do erectile sprays work
    erectile restoration centers llc
    hcq medication
    dominique martin ansm
    erectile means
    hydroxychloroquine plaquenil
    tadalafil prescription
    ۴۰ mg tadalafil
    do i need a prescription for zithromax
    zithromax price

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

بلوطستان | نشریه خبری _ تحلیلی بلوطستان