شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » آمارهای کذایی،اشتغال کاغذی

photo_2016-11-25_16-29-47

آمار رسمی بیکاری در لرستان با واقعیت‌ فاصله دارد. این نکته را بارها منتقدین و کارشناسان مطرح کرده اند اما گویا برخی مسئولین استان اصرار دارند اینگونه وانمود کنند که بیکاری لرستان رو به کاهش داشته و وضعیت بازار اشتغال این استان مطلوب است.
مدیرکل تعاون ،کار و رفاه اجتماعی لرستان از جمله افرادی است که مکررا در برهه های مختلف با ارائه آمارهایی از کاهش بیکاری در لرستان خبر می دهد اما واقعیت این است که چنین آمارهایی یا اصالتآ بی پایه هستند یا حداقل از زوایه واقعیت تناسبی با آنچه در جامعه لرستان مشاهده می شود نداشته و متناسب با وضعیت اقتصاد لرستان نیست.
شنیدن خبر کاهش آمار بیکاری در لرستان شاید در نگاه نخست امیدوار‌کننده باشد، اما پس از اندکی تامل در خواهیم یافت که آنچه واقعیت دارد سیل جوانان بیکار است که با وجود تحصیلات دانشگاهی یا به شغل‌های کاذب مشغول هستند، یا برای فرار از بیکاری مشغول تحصیلات در مقاطع بالاترند، یا در آرزوی یافتن شغلی مناسب خانه‌نشین شده اند.
همه اینها در حالی است که براساس آمار مدیرکل کار استان که دائم بر طبل کاهش بیکاری غیر قابل لمس می زند نرخ بیکاری در تابستان۹۴، ۱۳٫۴ درصد بوده که تا تابستان ۹۵، ۱٫۴ درصد کاهش‌یافته است.وی در ارائه آمار خود عنوان کرده که لرستان هم اینک در رتبه پانزدهم بیکاری در کشور قرار دارد !!!!
به نظر می رسد این آمار با واقعیت‌های جاری در لرستان منطبق نیست و وجود صنایع راکد، بیکاری آشکار و تسهیلات بانکی اشتغالزای معطل مانده در بانک‌های عامل لرستان و نبوداشتغالزایی مولد در بخش کشاورزی و غیره موید وضع نگران‌کننده‌ای است که گویا مرکز ملی آمار آنها را نادیده گرفته است.آماری که بوسیله سامانه رصد ثبت می شود و توسط اداره کل کار لرستان به آن استناد می شود آیا قابل استناد است ؟
مساله بیکاری در لرستان ملموس و مشهود است و با آمار و ارقام مرکز آمار ایران کم یا برطرف نمی‌شود.گاهی اوقات آمار با واقعیات بسیار متفاوت است. به‌طوری که خبر مربوط به کاهش بیکاری در لرستان طی بهار امسال با واقعیت فاصله دارد.
اشتغال به مقوله‌ای گفته می‌شود که چرخه فعالیت، اقتصاد و تولید را فعال کند؛ یعنی وضع اشتغال کامل منابع به این معناست که همه عوامل تولید را به کار گرفته باشیم؛ امری که تا حالا با وجود تمام تلاش های غیر قابل انکار استاندار لرستان در حوزه های زیر ساختی که مقدمه توسعه اقتصادی است در لرستان محقق نشده است.
استاندار لرستان در جلسه رسمی اقتصاد مقاومتی آمار های فنی و حرفه ای را مورد تشکیک قرار می دهد و فرماندار خرم آباد نیز در جلسه شورای اداری خرم آباد به وضعیت نامناسب اشتغال لرستان گریزی زده و مدیر کل کار استان را به باد انتقاد می گیرد.
حبیب اله خجسته پور در جلسه شورای اداری خرم آباد در انتقاد از مدیر کل کار لرستان می گوید: “مدیر کل این اداره تنها متولی دادن آمار نیست و باید مکانی برای برای مراجعه جوانان جویای کار در استان ایجاد شود.”
وی ادامه می دهد:” همه دستگاههای اجرایی متولی ایجاد اشتغال هستند اما اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی متولی تنظیم روابط کار و توزیع مناسب افراد جویای کار در استان است.”
نکته قابل توجه در اظهارات استاندار لرستان و فرماندار خرم آباد این است که مسئولین ارشد استان و شهرستان خرم آباد نیز واقف هستند که آمارها کاغذی است و با واقعیات سازگاری ندارد اما نکته کلیدی تر که مجهول مانده این است که با وجود واقف بودن این مدیران تصمیم گیر بر کذایی بودن آمار های ارائه شده چرا همچنان مدیران ضعیف که فقط بر ارائه آمارهای غیر واقعی که با واقعیات جامعه ما مطابقت ندارند همچنان ترجیح می دهند کابینه مدیریتی دولت در حوزه لرستان به ویژه در بخش اقتصادی دست نخورده باقی بماند؟
شکی نیست که تلاش های استاندار لرستان در حوزه زیرساختی نظیر طرح توسعه فرودگاه خرم آباد و هزینه کردن نزدیک به ۷۰میلیارد تومان برای ساماندهی آن ،اجرایی شدن راه آهن ،احیای کشت و صنعت و برج های دو قلوی کیو ، آزاد راه خرم آباد- اراک و فعال شدن برخی پروژه های راکد ملموس است و اینها در واقع گام هایی برای جبران برخی عقب ماندگی هایی است که می بایست در دهه شصت و هفتاد در این استان اجرایی می شد اما وقتی منابع و عوامل تولید در لرستان به کار گرفته نشده است، وقتی کارخانه سیمان همچنان راکد است و یخچالسازی ورشکسته شده است، وقتی کشاورزی استان همچنان دیم است و از ۸۰۰‌هزار هکتار اراضی کشاورزی لرستان تنها ۱۹۷هزار هکتار آن یعنی معادل ۲۵درصد آبی است و اشتغال در این حوزه فراگیر ناقص است، وقتی از کارخانه‌ها و صنایع در این استان خبری نیست و یک استخر شنا در یک شهر گرمسیری روند ساختش هشت سال به طول می کشد یعنی آمار اعلام شده فقط کاغذی است و با واقعیت‌ها تناقض دارد.
تعریف مرکز آمار ایران از «شاغل» این است: «تمام افراد ۱۰ ساله و بیشتر که در طول هفته مرجع طبق تعریف کار حداقل یک ساعت کار کرده یا بنا به دلایلی به طور موقت کار را ترک کرده باشند، شاغل محسوب می‌شوند. »طبق این تعریف شاغلان به طور عمده شامل ۲ گروه حقوق بگیران و خوداشتغالان هستند و ترک موقت کار در هفته مرجع با داشتن پیوند رسمی شغلی، برای مزد و حقوق بگیران و تداوم کسب وکار برای خود اشتغالان، به عنوان اشتغال محسوب می‌شود. این تعریف ثابت می‌کند که خبر کاهش آمار بیکاری در لرستان آن هم ناگهان با قرار گرفتن در رتیه پانزدهم کاملا غیر منطقی است.
استاندار لرستان در یک جلسه ای تاکید کردند که برای کاهش تنها یک درصد نرخ بیکاری در لشکر بیکاران لرستان به حدود ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است. بنابراین اگر گفته وی را ملاک قرار دهیم، برای کاهش تنها دو درصد بیکاری در لرستان باید هزار و ۴۰۰میلیارد سرمایه‌گذاری صورت گرفته باشد آیا در طول یکسال اخیر این حجم سرمایه گذاری صورت گرفته است؟
این آمار های کذایی در حالی مطرح می شوند که همچنان جوانان ما در میادین شهرهای بزرگ به کارگری مشغول هستند و حتی کار به جایی رسیده که با مدارک لیسانس و فوق لیسانس – به گفته پیمانکار خدمات شهری شهرداری خرم‌آباد – خواهان استخدام به عنوان رفتگر در شهرداری هستند.آمار ارائه شده از سوی مرکز ملی آمار ایران مختص به لرستان نیست و در برخی از استان‌های دیگر هم این تناقض مشاهده شده است.
فرماندار خرم آباد در همین جلسه اخیر شورای اداری خرم آباد حرفی درست زده اند :
” این اداره کل(اداره کل کار) با این نام یک خطی اش متولی ایجاد توازن بین فرصت های شغلی و نیروی کار موجود در استان است که متاسفانه هنوز شاهد هیچ گونه اقدام موثری در این حوزه نبوده ایم و باید از آن ها پرسید که “چرا آن کسی که پارتی ندارد باید پشت در ادارات پرسه بزند و نتواند مشغول شود اما لیستهای آنچنانی وارد برخی از شرکتها بشوند!” من نمیگویم که اداره کار بیاید شغل ایجاد کند اما توزیع درست افراد جویای کار بر عهده این اداره کل است.”
پرواضح است که تحلیل فرماندار خرم اباد تحلیلی مبتنی بر واقعیات روز است اما مردم نیز حق دارند از خود سوال کنند وقتی که مدیران ارشد استان و تصمیم گیرندگان در حوزه عزل و نصب ها بر لنگ بودن “کار ” در لرستان واقف هستند چرا در راستای بهبود شرایط کاری اساسی تر انجام نمی دهند؟
در مجتمع کشت و صنعت لرستان ۳۰۰ نفر و در گلخانه چند نفر مشغول به کار شده اند، اما به جای آن نساجی بروجرد، ماشین سازی خرم آباد، پارسیلون و ده‌ها طرح راکد وجود دارد که بر آمار بیکاران می‌افزاید.باید بپذیریم که آمار بیکاری در لرستان هزار یا ۲هزار نفر نیست که کنترل شده باشد؛ بیکاری در لرستان بیداد می‌کند.
آمار مرکز ملی آمار ایران همانند کشورهایی تدوین شده که وضع تولید و اقتصاد در آنها مطلوب است و هماهنگی در آنها وجود دارد.در حالی که آمار اعلام شده در مورد لرستان منطبق با واقعیت‌های موجود در این استان نیست.

🔸این مطلب در شماره ۲۸۳شهاب آسمانی منتشر شده است

عباس دارایی/ سردبیر پایگاه بلوطستان

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

بلوطستان | نشریه خبری _ تحلیلی بلوطستان