شما اینجا هستید
فرهنگی » خجسته پور؛ خجسته بماند

DSC_2666-1

همزمان با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید در کشور و جاری شدن موجی از امید در بین مردم، در استان لرستان نیز امیدواریها نسبت به دولت افزایش یافت و با روی کار آمدن مدیران تکنوکرات و تیم عملگرای مهندس بازوند به عنوان استاندار لرستان، تغییرات مدیریتی در این استان که امری معمول پس از تغییر دولتها در ایران می باشد، شروع شد. یکی از انتصاباتی که مایه امید و رضایت خاطر اصلاح طلبان، خصوصاً اصلاح طلبان مرکز استان را فراهم ساخت، انتصاب دکتر حبیب الله خجسته پور رئیس ستاد انتخاباتی دکتر روحانی در لرستان در کسوت فرمانداری مرکز استان یعنی خرم آباد بود. دکتر خجسته پور که از نسل دوم اصلاح طلبان استان لرستان است، خیلی زود توانست به عنوان یک چهره سیاسی شاخص در سطح استان مطرح شود و مهمترین آزمون پیش روی خود که یک بزنگاه سیاسی بسیار مهم در استان لرستان محسوب می شود را با سربلندی پشت سر بگذارد؛ این بزنگاه سیاسی همان انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۷ اسفند ۱۳۹۴ بود. مدیریت توانمند و قابل قبول دکتر خجسته پور در این انتخابات باعث شد تا تنها چهره اصلاح طلب لیست امید در استان از حوزه انتخابیه وی وارد مجلس شود. دکتر بیرانوندی که خود نیز مانند دکتر خجسته پور از نسل دوم اصلاح طلبان استان لرستان است، توانست با رأیی قاطع وارد مجلس شود. برخلاف سایر حوزه های انتخابی استان که به اتفاق نیروهای اصولگرا وارد مجلس شدند، در خرم آباد ملکشاهی راد به عنوان یک اصولگرا و دکتر بیرانوندی به عنوان یک اصلاح طلب راهی بهارستان شدند که البته مدیریت صحیح دکتر خجسته پور سهمی اساسی در توفیق اصلاح طلبان مرکز استان داشت. دکتر خجسته پور که توانمندی خود را در مرکز استان به اثبات رساند، خیلی زود توانست مزد این توانمندی را گرفته و بر صندلی معاونت سیاسی و امنیتی استانداری استان تکیه بزند؛ جایی که اتاق فکر سیاسی دولت در استان محسوب می شود. شایان ذکر است که سید سعید شاهرخی معاونت سیاسی و امنیتی پیشین استانداری لرستان مورد انتقاد جدی اصلاح طلبان استان قرار داشت و عملکرد نامطلوب وی در انتخابات ۷ اسفند ۱۳۹۴ یکی از دلایل اصلی باخت هشت به یک اصلاح طلبان در این انتخابات بود.

پس از انتخابات ۷ اسفند انتقادها نسبت به عملکرد شاهرخی افزایش یافته و نارضایتی اصلاح طلبان از عملکرد وی صورتی جدی تر به خود گرفت. همین امر باعث شد تا مهندس بازوند به ترمیم کابینه استانی خود پرداخته و دکتر خجسته پور را که مورد وثوق قاطبه اصلاح طلبان استان بود به جای سید سعید شاهرخی به عنوان سرپرست معاونت سیاسی و امنیتی استانداری منصوب کند. این انتصاب اگر چه کمی دیر صورت گرفت اما باعث امیدواری اصلاح طلبان نسبت به عملکرد آتی دولت تدبیر و امید در لرستان شد. اما مسیر پیش روی دکتر خجسته پور مسیر پر چالشی است و کار وی به هیچ وجه آسان نخواهد بود. به جرأت می توان گفت مهمترین چالش پیش روی دکتر خجسته پور، شکاف عظیمی است که در اردوگاه اصلاح طلبی به وجود آمده است و ترمیم این شکافها و اتحاد و انسجام دوباره اصلاح طلبان مهمترین چالشی است که پیش روی وی قرار دارد.

همانطور که در مقاله ای به قلم نگارنده در ۹ آذر ۹۵ در نشریه بلوطستان تحت عنوان «سید سعید رفت؛ اگر چه خیلی دیر اگر چه خیلی دور»، ذکر شد دولت در استان لرستان با یک سه ضلعی پر تنش روبروست که در یک طرف آن اصلاح طلبان حامی لیست امید قرار دارند، در طرف دیگر اصلاح طلبان حامی نمایندگان اصولگرا و در ضلع سوم نیز نمایندگان اصولگرا و نیروهای اصولگرا قرار دارند که هرکدام از آنها به نحوی پی گیر مطالبات سیاسی خود بوده و دولت را در استان تحت فشار قرار داده اند.

در این میان اما مهمترین چالش پیش رو، همان شکافی است که در اردوگاه اصلاح طلبی بوجود آمده که بخش عمده ای از این شکاف را می توان میراث شوم عملکرد معاونت سیاسی پیشین استانداری دانست که با حمایت تلویحی خود از نمایندگان اصولگرا و تشویق بدنه ای از اصلاح طلبان به حمایت از آنهاف باعث شکاف عمیقی در این اردوگاه شد. این نیروهای اصلاح طلب که حامی نمایندگان اصولگرا هستند را نگارنده در یاداشتی تحت عنوان «دلالیسم سیاسی؛ پدیده ای نوظهور در سپهر سیاسی لرستان»، دلالان سیاسی خوانده و عامل اصلی انشقاق در اردوگاه اصلاح طلبی ذکر کرده است. این بدنه از اصلاحات که تبدیل به کاسبان رأی اصولگرایان شدند، مهمترین چالش دولت تدبیر و امید در انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ خواهند بود و آنجاست که این نیروها باید در یک بزنگاه سیاسی دیگر دست به انتخابی مهم بزنند؛ یا از نمایندگان اصولگرای خود حمایت کرده و یا با حمایت از دولت تدبیر و امید به پایگاه اصلی خود برگردند. و شاید مهمترین چالش دکتر خجسته پور هم در همین حوزه است که چگونه این نیروها را مجاب کند تا از نمایندگان اصولگرا فاصله گرفته و از دکتر روحانی حمایت کنند.
چالش دیگر دکتر خجسته پور در حوزه جامعه مدنی است. پس از رخوت و رکودی هشت ساله در جامعه مدنی خصوصاً پس از حوادث سال ۸۸ و دولت دوم احمدی نژاد، جامعه مدنی در ایران در رخوتی بی سابقه فرو رفته و بسیاری از احزاب و تشکلهای سیاسی و مدنی یا از فعالیت منع شده، یا لغو مجوز شده و یا انگیزه ای برای فعالیت سیاسی و مدنی نداشتند که مهمترین نمود آن انحلال خانه احزاب توسط احمدی نژاد بود. آنچه پیداست اینکه دولت روحانی در تقویت جامعه مدنی و توسعه سیاسی در کشور در طول عمر بیش از سه ساله خود توفیق چندانی نداشته و نتوانسته تغییر معناداری در فضای سیاسی کشور ایجاد کند. در استان لرستان نیز به تبع آن، احزاب و تشکلهای سیاسی و مدنی در بیش از سه سال گذشته دوره پررونقی را پشت سر نگذاشته و در این زمینه شاهد ضعفهایی اساسی بوده ایم که این امر می تواند نشاط سیاسی استان و به تبع آن، سبد رأی دکتر روحانی در انتخابات پیش رو را با آسیب جدی روبرو کند.

باتوجه به اینکه در سال آینده انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا را پیش رو داریم و در ایران همیشه فضای انتخاباتی فرصت مناسبی برای فعالیت احزاب و تشکلهای سیاسی و مدنی است، این فضا می تواند فرصتی طلایی برای دکتر خجسته پور ایجاد کند تا با استفاده از این فضای انتخاباتی به شکل گیری و فعالیت بیشتر احزاب و تشکلها و تقویت جامعه مدنی و بازگشت نشاط سیاسی به استان کمک شایانی بکند.
سومین چالش مهم پیش روی دکتر خجسته پور، ضعف اصلاح طلبان و نیروهای حامی دولت در بدنه مدیریتی استان می باشد. آنچه مبرهن است اینکه عزل و نصبهای مدیریتی صورت گرفته در عمر بیش از سه ساله دولت تدبیر و امید در لرستان در بسیاری از موارد مورد رضایت نیروهای حامی دولت نبوده و موجب رنجش خاطر این نیروها شده است.

بسیاری از این عزل و نصب ها تحت فشار نمایندگان اصولگرا بوده و بعضاً مدیرانی منصوب شده که هیچ نسبتی با دولت اعتدالی نداشته و در بسیاری از موارد نه تنها یارِ شاطر دولت نبوده که بارِ خاطر بوده اند. بنابراین تدبیر دکتر خجسته پور در این زمینه می تواند بسیار راهگشا بوده و امید را به اردوگاه حامیان دولت باز گرداند. از این رو دکتر خجسته پور باید از بین این سه چالش مهم دست به اولویت بندی زده و تمام اهتمام خود را صرف رفع این سه چالش مهم کند.
آنچه پیداست اینکه به نظر می رسد سبد رأی دکتر روحانی در استان لرستان خصوصاً در شهرستانهای جنوبی مانند کوهدشت و پلدختر به واسطه عملکرد نه چندان موفق دولت در این شهرستانها و کم توجهی به خواستهای اصلاح طلبان و حامیان دولت، دچار افت شده است. بنابراین دکتر خجسته پور باید تلاش کند تا دوباره اعتماد و نظر مساعد حامیان دولت را در استان جلب کرده و آنها را نسبت به عملکرد آتی دولت امیدوار سازد. لازمه این امر این است که وی در رفع چالشهای ذکر شده و اولویت بندی آنها تلاش جدی کرده و سعی در پوشش این ضعفها کند.

اما در این زمینه عاجل ترین، ضروری ترین و فوری ترین کاری که دکتر خجسته پور باید انجام دهد، جلوگیری از عزل مدیران حامی دولت و ممانعت از انتصاب نیروهای غیر همسو با دولت است. همچنین دکتر خجسته پور باید با ترمیم بدنه مدیریتی استان و کمک به تقویت نیروهای حامی دولت، از آنها دلجویی کرده و مانع از بی تفاوتی آنها نسبت به دولت شود. دولت دکتر روحانی و مدیران استانی این دولت، باید همواره این واقعیت را مد نظر قرار دهند که امید چندانی به حمایت اصولگرایان در انتخابات پیش رو نداشته باشند؛ چرا که اصولگرایان یا از دکتر روحانی حمایت نخواهند کرد و یا اگر بخشی از آنها نیز از وی حمایت کنند، شمار آنها به اندازه ای نخواهد بود که دولت بخاطر آنها موجبات رنجش خاطر اصلاح طلبان و حامیان راستین دولت را فراهم آورد. از این رو دولت استانی تدبیر و امید در لرستان باید از حالت بینابین خارج شده و در یک انتخاب مهم، چرخشی معنادار به سمت اصلاحات و نیروهای راستین حامی دولت داشته باشد تا فضای امید و نشاط سیاسی را در استان ایجاد کرده و به افزایش سبد رأی دکتر روحانی در استان کمک کند.

بنظر نگارنده اگر دکتر خجسته پور بتواند در این مدت کوتاه بر این سه چالش اساسی فائق آید، یعنی اتحاد و انسجام دوباره را به اردوگاه اصلاح طلبی باز گرداند، اصلاح طلبان و حامیان راستین دولت را در استان تقویت کند و احزاب و تشکلها و جامعه مدنی را در استان فعال کند(که البته این سومی نیاز به زمان بیشتری دارد) و شور و نشاط سیاسی را به استان باز گرداند، برای همیشه در تاریخ لرستان «خجسته» خواهد ماند. حال باید منتظر ماند و دید آیا در تاریخ لرستان خجسته پور «خجسته» می ماند؟

دکتر شهریار فرجی نصیری/بلوطستان

دکترای علوم سیاسی و عضو هیأت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه آیت الله بروجردی

  1. س.س.م

    با توجه به شناخت کافی و وافی از شخصیت، توانایی ها و مناعت طبع کم نظیر و نیز رفتار توام با اخلاق نیکی که آقای خجسته پور همواره داشته و دارند؛ بی شک خجسته پور خجسته خواهد ماند…

  2. احمد شاهرخی- خرم آباد

    به اذعان وباور پنهان صفی خانی ( رئیس فعلی سازمان صنعت ،معدن وتجارت ) کسانیکه به دکتر روحانی با جسارت وشجاعت تمام رای داده اند انگار که گناه کبیره و یا از صرا ط مستقیم منحرف شده اند لجبازی وانتقام از همراهان دکتر روحانی گویای این واقعیت اظهر من الشمس عملکرد نا فرجام ونا بخشودنی ایشان طی یک سال وچند ماه گذشته می باشد تا جائیکه ادارات شهرستان عکس روحانی که پایان چهار ساله دولتش می باشد به خود ندیده جناب آقای خجسته پور که به حبیب اصلاح طلبان شهرت یافته باید هم دست به عصا حرکت نکند وهم در یک اقدام آنی هم چون مدیرانی که با عث ریزش طرفداران دکتر روحانی خواهند بود بر کنار کند از نویسنده توانمند مقاله که مطالب را شفاف گوش زد نمودند ونوعی اتمام حجتی است برای آینده انتخابات ریاست جمهوری تشکر وقدرانی می شود.

  3. شهروند پلدختری

    باسلام.جناب دکتر فرجی،برای چندمین باز خدمت شریف حضرتعالی عرض میشود که دولت اعتدال که شما هم روی ادای این لغت اصرار دارید دولت دوستان اصلاح طلب شما نیست.احزاب اعم از اصلاح طلب یا اصولگرا فقط میراث بر دولت ها هستند و عمده ی رای مردم جناحی نیست.دقت کنید:بیست میلیون رای دوم خرداد۷۶ خاتمی و ۱۷ میلیون رای سال۸۴ احمدی نژاد و همین حدود رای روحانی را…مگر میشود هر چند سال حزب مردم ایران عوض شود………نه نمیشود و این یک پیام دارد که عمده رای ملت جناحی نیست.وانگهی دولت فعلی باید شامل تمامی هواداران اعتدال باشد و سندش به اسم دوستان شما نوشته نشده است.اصلاح طلبان اگر مقبولیتی در جامعه داشتند کاندیدای خودشان که تایید صلاحیت شده بود را مجبور به استفعا نمیکردند چون مبرهن بود شانسی ندارند…علوم سیاسی فقط مدرک نحصیلی نیست بلکه درک وسیع تر از حقایق جامعه است که ظاهرا شما توجه چندانی به آن ندارید…
    روزتان پرفکر و اندیشه باد

    • جودکی

      با سپاس از دکتر فرجی نصیری گرامی بابت مطلب ارزشمندشان
      جناب شهروند پلدختری و همتبار عزیز، آقای دکتر روحانی رئیس جمهوری است برآمده از آراء اصلاح طلبان و این را هم تو دانی و هم من!… به جرات می توانم بگویم حمایت اصولگرایان از آقای روحانی در زمان انتخابات “تقریبا هیچ” بود! ( تو هم ز روی کرامت چنان بخوان که تو دانی) اما اینکه دولت روحانی خود را منتصب یا منتسب به اصلاح طلبان نمی داند این را هم ما قبول داریم و آن را یک اشتباه بزرگ استراتژیک می دانیم که آراء او را در انتخابات پیش رو بسیار شکننده کرده است. آقای روحانی اگر یک رقیب جدی در اردوگاه مقابل داشته باشد با توجه به اینکه از آراء اصلاح طلبی او کاسته شده و اصولگرایان نیز به او رای نخواهند داد، بی شک شکست خواهد خورد. مدیرانی که دل در گرو اصولگرایی دارند، به ظاهر موافق دولت روحانی هستند و در باطن کار دیگر می کنند… در مورد اینکه فرموده اید: “مگر میشود هر چند سال حزب مردم ایران عوض شود” باید بگویم دقیقا همینطور است، فقط سیاسیون رای شان عوض نمی شود. عامه مردم در دنیا عملکردها و برنامه را دائما رصد می کنند و به احزاب رای میدهند (به تعبیر شما حزبشان عوض می شود) کاش مجالی می شد تا با هم اندیشان شما حضوری بحث را توسعه می دادیم. با کامنت گذاری و پراکنده گویی و اشاره به مدرک تحصیلی دیگران… شاید نتیجه ای عاید نشود.

      • پلدختری

        باسلام.تشکر از توجه آقای جودکی به نظر بیان شده.
        اگر منظور شما اینست که سیاسیون اصولگرا به دولت روحانی رای ندادند تا حد زیادی این مطلب درست است (البته نه کامل)اما منظور بنده اینه که نباید احزاب اعم از اصولگرا و اصلاح طلب این دولت را مصادره کنند زیرا که همگان می دانند خود آقای روحانی از سیاسیون جامعه روحانیت مبارز(با گرایش سیاسیی اصولگرا) هست و دولت اعتدال و گفتمان ایشان در فاز اجرایی به استفاده از گروه های سیاسی مختلف(مانند دولت مرحوم آیت الله هاشمی) اعتقاد داشته است.اما در سطح مردمی عمده مردم رای به جناح نمی دهند و بلکه در هر برهه بر اساس مشکلات روز و نیازهای خود و برنامه های منتخبین رای می دهند.تعجب بنده اینست که عده ای اصرار دارند که این دولت را مانند دولت آقای خاتمی فرض کنند که حقیقتا اشتباهی فاحش است و از طرفی جامعه دوست دارد بداند چرا اصلاح طلبان حاضر نشدند از دکتر عارف که تایید صلاحیت هم شده بود حمایت کنند؟جوابهایی هست اما واقعیت رای نیاور بودن این تشکیلات سیاسی بود.

        • جودکی

          سپاس از نظرات شما؛
          به نظر می رسد برداشتمان از موضوع یکی است اما محل اختلاف آنجاست که چرا دولت روحانی و شخص رئیس جمهور که پیروزیش مدیون اصلاح است، عرصه را برحامیان تنگ کرده و در مقابل عرصه را برای رقیبان فراخ نموده؟ این با منطق سیاست سازگار نیست و شکست، سرنوشت محتوم و مختوم این رویه است، حتی اگر یک موفقیت نسبی در انتخابات پیش رو کسب کند! گاهی از خود می پرسم به راستی اگر آقای روحانی سه وزیر امورخارجه، وزیر بهداشت و وزیر نفت را نداشت الان چه حرفی برای گفتن داشت؟ اما باز خود را اینگونه قانع می کنم که در قیاس با دولت های قبل، کابینه روحانی کابینه قدرتمندی است … واما در سطح استانها که می بایستی کابینه های کوچکتر و البته موثرتر و اجرایی تری وجود داشته باشد، این موضوع اصلا اتفاق نیافتاده است. شما معاون محترم پشیبانی استانداری را ببینید… من کابینه بازوند را که می بینم بجز معدودی افراد، واقعا دلم می سوزد به حال این استان محروم و مغفول. (البته استاندار می فرمایند نگوئید محروم!) استان محروم لرستان با وجود کابینه استانی آقای بازوند احمدی نژادی راه به جایی نخواهد برد (علیرغم چند فعالیت محدود و البته کم رمق در زمینه احیاء برخی کارخانه جات تعطیل شده و پروزه های ناتمام). همگان واقفیم که تاکنون هم با گفتار درمانی دوگانه بازوندها (بازوند استاندار و بازوند صدا وسیما)توانسته اند همه ما اعم از موافق و مخالف و چپ و راست را مدیریت کنند و در کارشان هم موافق بوده اند.
          اما کلام آخر؛ ما علیرغم انتقاداتی که از دولت روحانی داریم، فعلا از بین تمام گزینه های مطرح شده، ایشان را خیرالموجودین امی دانیم و با تمام توان از ایشان حمایت خواهیم کرد. اما بعد از پیروزی دیگر در مقابل مطالباتمان که عمدتا با محوریت توسعه استان و البته شهرستان پلدختر خواهد بود کوتاه نخواهیم آمد. مانا باشد.

  4. پلد ختری

    خا طرات تلخ به یاد ماندنی دولت اصول گرای احمدی نژاد به این زودیهای زود از ذهن مردم ایران پاک نخواهد شد لجن پراکنیها تهمتها ، بی اخلاقیها ،غارت وچپاول بیت المال قطع ارتباط با مجامع بین المللی وتحریمهای ظا لمانه وکوشنده که دست آورد حرکات وسکنات ودر یک کلمه مدیریت نا فرجام ونا موفق ایشان بودکشور را به لب پرتگاه برده بود پس باید این طور نتیجه بگیریم که دولت اعتدال باید برپاشنه آشتیل دولت سابق بچرخد تا مورد پسند طرفداران آن دولت باشد واین امر از محا لات است مگر اینکه دولت اصول گرای احمدی نژاد دوباره بر گردد.

    • شهروندلرستانی

      مجامع جدیدبین المللی مرتبط باما کدامند؟درماههای گذشته وایام اخیر وایام آینده اخبارفسادنزدیکان دولت محترم ومعشوق های شما بزرگوار؛منعکس شده ومیشود-مغلوب شدن ومنفعل شدن دربرابرعربستان درکدام دولت بود؟برجام چه شد سه سال انرژی کامل دولت را گرفت وآخرهیچ!!آیا به ماها هم حق میدهیداینگونه مسائل را مطرح کنیم؟

  5. سیروس روزبهانی -بروجرد

    هم استانی با صفا دست آقا یان توی یک کیسه است به نظر من رفتن شاهرخی و آمدن خجسته پور باعث نخواهد شد که این گونه مدیران که… برای دولت تدبیر وامید مشخص ومبرهن است بر کنار شوند چرا که با لابی گری و بده بستان کرسی ریاست را تصاحب کرده اندنزدیک به هشت ماه است اعتراضات شدید وبدون وقفه بر علیه این مدیر به راه افتاده ازبس که پارتی دارد آب از آب تکان نمی خورد چرا که از طریق لابی استانداری پشتیبانی می شود کسی هم به فکر ریزش آرای دکتر روحانی نیست این ها همه حرف است وشعار ما به این آن دل خوش کرده ایم آنها این طور که ما فکر می کنیم نمی اندیشند.

  6. اصولگرای ده پلدختر ازدیاردیگری

    احسنتم شهروند پلدختری،به جا وقاطع فرمودی.چرا ما این عادت رو ترک نمیکنیم؟پزدکترای فلان رشته را دادن زیاد پسندیده نیست.اگه ماحصل عمل وعلم مون را جامعه مدنی حس ولمس کردند پز وافتخار داره

  7. اکبر ایمانی-خرم آباد

    با عنایت به شنا ختی که از درایت وبه روز بودن جناب خجسته پور متصور است ودر زمان معا ونت سابق غیر قابل تصور، رفتن وخدا حافظی صفی خانی از این سازمان حتمی وبی شک آثارش در انسجام وخود باوری و وحدت اصلاح طلبان واعتدالیون نقش به سزایی ایفا خواهد کرد.

  8. باقری

    به اعتقاد بنده آقای صفی خانی یکی از مدیران موفق استان هست خواهشا منافع شخصی رو مطرح نکنید

  9. کارشناس استانداری

    دوست عزیز این گونه که شما اعتقاد دارید نیست مثلی معر وف است که می گوید از آن نترس که هیاهو دارد از آن بترس که سر به تودارد ایشان با وجو این همه نیروی جوان بیکار در استان بازنسته و صاحب امتیاز بیمه دی در استان می باشد که با رانت ولابی گری وارد این سازمان شده است واطلاعات موثق حاکی است که رفتن ایشان حتمی است

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

بلوطستان | نشریه خبری _ تحلیلی بلوطستان