شما اینجا هستید
پیش‌خوان » «فرهنگ گویش لری»

نام کتاب: «فرهنگ گویش لری»

تألیف: محمد نظری

انتشارات: پازینه

شمارگان: ۱۱۰۰ نسخه

سال نشر ۱۳۹۳

IMG_۱۹۸۰۰۱۳۱_۲۰۵۹۳۶ copy

IMG_۱۹۸۰۰۱۳۱_۲۱۰۰۳۰

به گزارش بلوطستان محمد نظری شاعر و نویسنده ی جوان لرستانی است او سال ۱۳۵۳ در شهر کوهدشت متولد شد؛ وی پیش از این دو مجموعه از سروده های خود را  با عنوان «خوشه ای از درخت انگور»  و «پروانه ها گرد نور می گردند» را به زیور طبع آراست و مجموعه داستانهای «گربه ی روی شیروانی را» و نقد و بررسی آثار داستان نویسان برجسته ی ایرانی پیش از انقلاب با عنوان «توری پر از صید مروارید»  و «دست های پنهان» را نیز به چاپ رساند.  نظری مدتی است درباره ی گویش لکی و لری کار پژوهشی می کند او در ابتدای سال جاری کتاب «فرهنگ گویش لری» را منتشر کرد. این نویسنده ی که عضو تحریریه نشریه اینترنتی بلوطستان نیز هست درباره ی پژوهشش بر روی گویش لکی به خبرنگار ما گفت: «با پایان یافتن کار و در اولین فرصت «فرهنگ واژگان لکی» را روانه ی بازار نشر خواهم نمود.  جهت آشنایی مخاطبان فهیم بلوطستان به معرفی تازه ترین اثر این نویسنده می پردازیم.

«فرهنگ گویش لری» دارای پنج فصل مجزا است و مولف در تألیف این کتاب از دو روش کتابخانه ای و میدانی استفاده کرده است. فصل اول گلگشتی است کوتاه در جغرافیای مناطق لرنشین به استثنای مناطقی که لر بزرگ (بختیاری) در آن ساکن هستند. بخش اول این کتاب که مربوط به استان لرستان است به کوهها، جنگلها و مراتع، حیات وحش، زبان و گویش، رودها، آب و هوا، موقعیت جغرافیایی خرم آباد، چگنی و پلدختر می پردازد.

بخش دوم این فصل مربوط به استان ایلام است که شامل وضعیت جنگلها و مراتع این استان، گونه های جانوری، وجه تسمیه ایلام می باشد و موقعیت جغرافیایی دره شهر و آبدانان و دهلران و نیز قابلیت ها و پتانسیل هایی که در زمینه ی کشاورزی، آثار باستانی، دامداری و از لحاظ علمی این مناطق دارند را مورد بررسی قرار داده است.

بخش سوم فصل اول به استان همدان اختصاص یافته است و در آن به جایگاه تاریخی این استان، موقعیت جغرافیایی شهرهای نهاوند، تویسرکان و ملایر پرداخته می شود.

به گزارش بلوطستان فصل دوم «فرهنگ گویش لری»  گزیده ای از تاریخ لر کوچک است که با استفاده از منابع تاریخی حائز اهمیت آن را روایت می کند.  بخش اول این فصل شامل مناطق لر کوچک از قرن اول تا قرن پنجم؛ بخش دوم شامل اتابکان لر کوچک از زمان به دست گرفتن قدرت(۵۷۰ ه.ق) تا سقوط (۱۰۰۶ ه.ق)؛ بخش سوم به والیان لرستان و بخش چهارم شامل مناطق لر کوچک از زمان روی کار آمدن آغامحمدخان قاجار تا دهه ی پنجاه می باشد

فصل سوم زندگی و شعر دو تن از شاعران برجسته ی لر را شرح داده است که در بخش اول زندگی و شعر دوبیتی سرای دامان الوند- باباطاهر عریان-  بیان شده و نمونه هایی از دوبیتی های قدیمی اش آمده است. و در بخش دوم زندگی و شعر میرنورز در قالب مقاله ای ارائه شده و نمونه هایی از اشعار فارسی و لری این شاعر بزرگ نیز آمده است.

فصل چهارم «فرهنگ گویش لری» شامل نکات دستوری گویش لری و فصل پنجم را واژه نامه ی لری دربرگرفته است .

از نقاط قوت این اثر امانت داری مولف  است که سبب شده در تمامی صفحات کتاب هر جا از مطالب دیگران استفاده کرده به طور دقیق و علمی منابع مورد استفاده را ذکر نماید.

به گزارش بلوطستان طرح جلد «فرهنگ گویش لری» را سهیل توحیدی کشیده و از عکس های علیرضا فرزین استفاده گردیده است.  گفتنی است «فرهنگ گویش لری» اردیبهشت امسال در نمایشگاه بین المللی کتاب در معرض دید علاقه مندان فرهنگ اقوام ایرانی بویژه قوم لر، قرار گرفت.

  1. فریبرز سوری

    باسلام خدمت دوست عزیزمحمد نظری از اینکه وقت خود را صرف تالیف کتب و مقالات سود مند بومی می کنید نهایت تشکر وقدر دانی می نماییم

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

بلوطستان | نشریه خبری _ تحلیلی بلوطستان