شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » حادثه آتش سوزی پلاسکو و مدیریت ضعیف بحران

photo_2017-01-20_23-19-16

روز پنجشنبه آخرین روز دی ماه در حالی وقوع حادثه آتش سوزی پاساژ پلاسکو به فاصله ده روز از رحلت آیت اله هاشمی رفسنجانی ،مردم ایران به ویژه تهران را در بهت فرو برده است که وقوع این حادثه زنگ خطر را برای مردم پایتخت به صدا درآورده است . این حادثه در قیاس با بحران هایی نظیر یازده سپتامیر در آمریکا یا حوادث تروریستی لندن و پاریس و حوادث تروریستی ترکیه و زلزله ژاپن و … اصلا قابل قیاس نیست و روند کند امداد و نجات و ناتوانی شهرداری در مهار آتش و پس از آن ضعف در مدیریت بحران و همچنین نبود تجهیزات پیشرفته امداد و نجات مردم را نگران کرده است.
مدیریت ضعیف شهرداری در حادثه پاساژ پلاسکو قطعا افکار عمومی را متوجه ضعف های قالیباف و تیم او خواهد کرد و این امر را به ذهن متبادر می سازد که برای برخورد با حوادث گسترده تر آمادگی لازم برای مدیریت بحران وجود ندارد.
شهرداری در مدیریت بحران یک پاساژ ۱۷طیقه ناتوان بود اما سوال این است که اگر بحرانی در سطح یک زلزله ۵ریش تری پایتخت ایران را در بر بگیرد مسئولین و به ویژه شهرداری تهران چه تدابیری را برای مدیریت بحران می اندیشند؟ سردار قالیباف بی توجه به انتقادات مردمی در خصوص نحوه عملکرد یازده ساله اش در شهر تهران امروز صبح راهی قم شده بود تا به بهانه دیدار با علمل و مراجع عظام تقلید سازوکارهای انتخاباتی خود را در شهر مقدس قم ترسیم کند اما پرواضح است شخصی که در مدیریت بحران یک پاساژ ۱۷طبقه عاجز است چگونه می خواهد کشوری با جمعیت ۸۰میلیون نفری را مدیریت کند؟
حادثه تهران یک نوع آزمون برای شهر تهران بود که نشان داد عملکرد مسئولان نسبت به مدیریت بحران چگونه است. بدون شک اگر حوادث مشابهی و یا گسترده تر همچون زلزله در شهر تهران به وقوع بپیوندد بخشی از خسارت ها ناشی از عدم توانایی در مدیریت بحران خواهد بود. یکی از عواملی که به ناتوانی ما در مدیریت بحران دامن زده نبود مدیریت یکپارچه ای است که متاسفانه کشور اسیر آن شده به گونه ای که در هر حادثه ای هر بخشی برای خود دارای مسئولیت است و همین عامل مدیریت متمرکز را تضعیف می کند.
جزیره ای عمل کردن و عدم اعتقاد به کار جمعی و خرد در مدیریت بحران در حادثه پلاسکو ملموس بوده و خلا مدیریت یکپارچه در آن مشهود است.بند ۱۴ ماده ۵۵ قانون شهرداری ها مصوب ۱۱/۴/۱۳۴۴ با اصلاحات بعدی بدین شرح است : بند ۱۴- اتخاذ تدابیرموثر و اقدام لازم برای حفظ شهر از خطر و حریق و همچنین رفع خطر از بناها و دیوارهای شکسته و خطرناک واقع در معابر عمومی و کوچه ها واماکن عمومی ودالانهای عمومی و خصوصی و پر کردن و پوشاندن چاههاو چاله های واقع در معابر و جلوگیری از گذاشتن هر نوع اشیاء در بالکن ها و ایوان های مشرف و مجاور به معابر عمومی که افتادن آنها موجب خطر برای عابرین است و جلوگیری از ناودانها و دودکشهای ساختمان که باعث زحمت و خسارات ساکنین شهرها باشد.
تبصره: در کلیه موارد مربوط به رفع خطر از بنا ها و غیره و رفع مزاحمت های مندرج در ماده فوق شهرداری پس از کسب نظر مامور فنی خود به مالکین یا صاحبان اماکن یا صاحبان ادوات منصوب ابلاغ مهلت دار مناسبی صادر می نماید و اگر دستور شهرداری در مهلت معین به موفع اجرا گذاشته نشود شهرداری راسا با مراقبت مامورین خود اقدام به رفع خطر یا مزاحمت خواهد نمود و هزینه مصروف را به اضافه صدی پانزده خسارت از طرف دریافت خواهد کرد.
مقررات فوق شامل کلیه اماکن عمومی مانند سینماها،گرمابه ها مهمانخانه ها،دکاکین،قهوه خانه ها،کافه و رستورانها ،پاساژها و امثال آن که محل رفت و آمد مراجعه عمومی است نیز می باشد.ابر اساس همین مواد قانونی و مدیریت ضعیف بحران از سوی شخص قالی باف به نظر می رسد تنها چاره کار در راستای کاهش آلام مردم استعفای شهرداری است که این روزها برای بار سوم سودای پاستور را در سر دارد .
در قضیه حادثه قطار تبریز – مشهد صداوسیما و دلواپسان دولت را نشانه گرفته و آنرا نشانه ضعف دولت در بروز بحران توصیف کردند که درواکنش به حادثه در عملی بی سابقه مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران از سمت خود استعفا داد . حادثه پلاسکو اما گویا در حکم مرغ همسایه است که نمی خواهند آنرا برجسته کنند و گویا سردار می خواهد در دوازدهمین سال مسند نشینی اش بر صندلی شهرداری تهران رویایی ورودش به پاستور و یک دوره ای کردن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری را محقق کند.

عباس دارایی/ سردبیر پایگاه بلوطستان

  1. مردآزما

    جناب دارایی شما چقدر به امور شهری واقفید؟ و چقدر سابقه حل بحران دارید؟. لطفا در زمینه تخصص خود صبحت کنید تا این که افکارخوانی کنید، دلواپسان نشان دادند در قضیه برجام که آینده نگرند و پیش بینی آنها به واقعیت پیوست هر چند عده ای نمی خوهاند بپذیرند

  2. شهروند لرستانی

    زحمت بکشید عامل حادثه منا-حادثه قطار-و….. را اعلام کنید!

  3. شهروند لرستانی

    براساس قانون وبررسی مساله پلاسکو درآخرین جلسه باحضوراعضا؛وزارت کارمسئول پلمب ساختمان بوده نه قالیباف.خبرها را بخوانیدوسعی کنیم دیگران راتخریب نکنیم.چون خلاف اخلاق است

  4. کامبیز نجات پور

    فاجعه پلاسکو نتیجه عدم مدیریت متمرکز در کشور است
    شهرداری ۱۴ بار نامه نوشته و خواستار ایمن سازی پلاسکو شده اما چون اختیار قانونی نداشته نتونسته کاری از پیش ببرد
    از یکطرف وزارت کار در میانه از طرف دیگر دادستانی حکم نداده واز سویی هم بنیاد مستضعفان

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

بلوطستان | نشریه خبری _ تحلیلی بلوطستان