شما اینجا هستید
ادب زاگرسی » ئاسو سوو

بیلا وای شه مال  عه بیر شه ن بکه ی

بیلا   گولباخی    خه نه خه ن    بکه ی

بیلا    گول   دایم    بوشکی    وه    ناز

بیلا  ده   عاله م   پرِ  بوو   سدای  ساز

بیلا  نه شئه ی مه ی  بکه ی مه دهووشم

بیلا نه غمه ی نه ی په خش بوو ده گووشم

بیلا   بنیشیم   ده   وه ر    نساران

بکه یم  ته ماشای  ره وزه ی  وه هاران

بیلا سروه ی وا سه فا بیه ی وه  ده یشت

بیلا   دنیا   بوو   وه   باخ   به هه یشت

بیلا ئه لپه رِیم هه ر که س وه یه ی ته رز

شاواز    بکیشیم   وه    ئاواز   به رز

بیلا  شه و    بچوو رووژ  پاک  ئه لای

ده مان دور بکه ی کول قه زاو به لای

تا که ی هه ناسه، تا که ی خه مباری

تا که ی  وا وه یلا، تا وه که ی زاری

تا که ی په ژاره، تا که ی په شیوی

تا که ی  حاکم  بوو عاده ت  دیوی

بیلا   تووز  خه م، بیلا  ته م   شین

نه مینی ده رو ساراو سه رزه مین

بیلا  ئاسو سوومان   رووشن   بو

 بیلا رووشنی ولات پووشن بوو

  1. کوهدشتی

    با سلام
    یه آقای ظاهر سارایی ا ایره چه مکه -یه کرد پرست متعصب و ضد هرچه لر لکه

  2. لک

    درود بر ظاهر سارایی

  3. مهدی اسدیان بیرانوند

    با سلام خدمت سر دبیر محترم ولی
    ایشان بسیار آدم ناسیونالیست و رگه های متاسفانه فاشیستی هم دارند.
    البته جسارت بنده را ببخشید ولی میتوانستید از بزرگان ادبی که هستند مانند
    پرتو کرمانشاهی و دیگران بگذارید. ایشان متاسفانه بعضا ید طولایی در سرقت ادبی دارند نمونه
    غلامرضاخان ارکوازی را شاعری کورد معرفی کردند در حالی
    که شعر بابا یال ایشان لکی است.
    در تذکرت شعرا مرحوم اسفندیار خان امرایی هم آمده است و هر کس با دیدن واژگان و سبک شعری ایشان این موضوع را درک میکند.
    در مورد یک نکته ایشان گفته کوردی جنوبی و لکی را در زمره کوردی به اصطلاح جنوبی جایی دادند.
    لکی ساختار ارگاتیو دارد که در دیگر ویش های ان منطقه دیده نمیشود و اصولا ده آوا و یا مصوت از تمام لهجه های کوردی بیشتر دارد.
    و گورانی را نیز کوردی جنوبی خواندن در وبلاگ خویش ایشان گویا نمیدانند زازا-گورانی زبانی جداست از کوردی
    و در آخر غزلی زیبا از ماموستا هژار
    قه ت له دنیا دا نبوو بیجگه ل ناخوشی به شم
    مات وداما و وپه شیو وبیکه س و چاره ره شم
    سرده میک ئاواره بووم وماوه ییکیش ده س به سه ر
    نه م دی رووی ئاسو وده یی،هه رتووشی گیره و قرقه شم
    دابی کوردی وایه ،که س لا گیری لی قه ماو نیه
    بوچی سه رکو نه ی بکه م لیم زیزه یاری مه هو ه شم؟
    تیغی بی مه یلی وجه فای ئه و نازنینه دلره قه
    جه رگی له ت کردم به جاریک ئه نجنیویه سینه شم
    کوشتمی وشه ش خانی ئوممیدی له من گرتن حه ریف
    موره هه لداویم و بیهووده به هیوای دووشه شم
    نابینی زه رده له سه ر لیوی که سی له شاره دا
    گه ر خه م وده ردی دلی خومیان به سه ردا دابه شم
    خوشه ویستی گوشه که ی ته نیایی هه ر ئه ژنو که مه
    بویه روژ وشه و وها گرتوومه ته نیو با وه شم
    نایه لی دوژمن به ره نگه زه رده که ی من پی که نی
    تاده می مردم ئه من مه منوونی فرمیسکی گه شم
    شاعیریکی راست ویه کرووم وفیداکار و نه به ز
    کورده موحتاجی محه ک نیم زیری بی غه لل و غه شم

  4. بهار لَشَنی زَند حسنوند

    نه کُردم نه هم لُر نژادم لک است
    میان تبارها تبارم تک است
    من لکم مرا با نام نامی لک بشناسید
    ئآوآختم هَر یَسَ گه لَکستان هَر چه زوتراژ لورسون ئو کوردسون جیا بو
    لُر___________( لکستان )___________کُرد

  5. بسطامی

    سلام
    درود بر تمام اقوام ایرانی ، همه مطالب شما را خواندم بسیار خوب و جالب بودند
    متاسفانه بعضی از دوستان که خود ریشه لکی دارند و اصالتن لک هستند چنان دُچار (خود لُر پنداری) شده اند که انسان واقعا متعجب و متحیر میشود
    خودلُرپنداری و خودکُرد پنداری یک نوع بیماری هویتی است که شدیدا گریبانگیرتعدادی ازمردم قوم بزرگ لک شده است این بیماران هویتی تلاش و کمک میکنند تا قوم بزرگ لک را زیرمجموعه ی دیگر اقوام قرار بدهند و از این رفتار جاهلانه و احمقانه ی خود لذت می برند و با این رفتار خود تمام داشته های تاریخی و فرهنگی و آثار ارزشمند ادبی قوم لک را مفت و مجانی به نام اقوام دیگر مصادره میکنند ، الهی بمیرد آن لک بیسوادی که شناسنامه ی هویتی خود را ناآگاهانه و از روی جهل و نادانی زیر پاهایش له میکند ؟ لک فقط لک است با نظر خانم لشنی زند موافقم _ موفق باشید

  6. سیاهپوش

    گیانِم وََ فدای کل لکستان
    ایمه حسنون اصالتمو لک و لکستانَ

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

بلوطستان | نشریه خبری _ تحلیلی بلوطستان