شما اینجا هستید
فرهنگی » تبارشناسی طایفه‌ی ضرونی مادیان‌رود منتشر شد

«کریم خان زند به روایت متون تاریخ و تبارشناسی طایفه‌ی ضرونی» کتابی است که توسط کامران ضرونی و ناهید القاصی گردآوری و تألیف شده و دارالنشر اسلام ( قم) آن را منتشر کرده است.  این اثر با شمارگان ۱۵۰۰ نسخه و در ۲۵۰ صفحه با قیمت ۲۰ هزار تومان روانه‌ی بازار نشر شد. علاقه‌مندان می‌توانند جهت تهیه آن به دکه‌های مطبوعاتی استان لرستان مراجعه کنند. و یا با شماره تلفن ۰۹۱۸۹۴۴۹۳۴۹ تماس بگیرند.

Untitled-1

 بخش نخست کتاب، به زندگی کریم خان زند به روایت متون تاریخ پرداخته و در بخش دوم آن ابتدا نگاهی گذرا به ایلات و طوایف طرهان بزرگ (ایل سوری-امرایی) انداخته شده و سپس شجره‌نامه‌ی طایفه ضرونی و بزرگانش بطور مفصل آمده و در کنار شجره‌ی هر تیره و دودمان تصاویر برخی از افراد شناخته شده و بارز آن تیره درج گردیده است. مهم‌ترین و جذابترین بخش کتاب تبارنامه نوادگان مشرف‌الدین زند (ضرونی) می‌باشد، که بر طبق ادعای نگارندگان گردآوری‌اش حدود دو دهه زمان برده است. جهت آشنایی بیش‌تر خوانندگان فرهیخته، مقدمه‌ی کتاب در زیر می‌آید.

«در میان شاهان ایران و در نظام تاریخ شاهنشاهی ایرانی تنها کسی که لقب شاهی را برای خویش صلاح ندید و خود را وکیل الرعایا خواند کریم خان زند بنیانگذار سلسله زندیه است و شاید به همین دلیل و البته به علت ویژگی های پسندیده و تاثیر گذارش نامی نیک در تاریخ ایران به یادگار گذاشته است و در نگاه اکثر نظام‌های سیاسی اجتماعی ایران و نیز مورخین و صاحبان قلم مقبول افتاده است.

کریم خان و به پیرو او سایر شاهان زندیه که از قوم بزرگ لر برخاسته اند به گواهی تاریخ‌نویسان شایستگی خود را به عنوان شهریاران ایرانی تبار و والامنش نشان داده اند و همواره از سلسله زندیه به ویژه کریم خان به بزرگی و مردم‌داری یاد می شود و خدمات آنها در میان جمله‌ی شاهان ایرانی مشهود و برجسته در نظر می آید. از سویی دیگر در کنار کریم خان، سرداران و مردان بزرگی که بیشتر آنها از قوم لر و از وابستگان به وی بوده اند، پرورش یافته که منشا اثر تحولات ایران در عصر زندیه و پس از آن نیز در وقایع منطقه‌ای و محلی بوده اند. از جمله آنها می توان به مشرف الدین{فرزند یکی از سرداران زندیه} اشاره نمود که امروزه طایفه ای بزرگ با نام ضرونی که بطور عمده در غرب لرستان (در محدوده جنوب کوهدشت) و غرب ایران زندگی می‌کنند، نواده های وی می باشند.

 نگارنده سعی نموده که در این رهگذر ضمن آنکه ماجرای زندگانی و حاکمیت کریم خان را به اختصار به روایت متون تاریخی بررسی نماید، اشاره‌ای گذرا به طایفه‌ی مورد اشاره (ضرونی) داشته باشد و مطالبی را گزیده‌وار در تبارنامه و اوضاع جغرافیایی و اجتماعی آنها ارائه کند. باشد که در این کار توفیق حاصل گردد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

بلوطستان | نشریه خبری _ تحلیلی بلوطستان