شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » خرم زال در مسیرِ خرم زار شدن!

Image result for ‫ریزش ازادره خرم زال‬‎

عملیات ساخت آزاد راه خرم آباد پل زال از سال ۱۳۸۴ در حد فاصل دو شهر خرم‌آباد و اندیمشک به طول ۱۰۴ کیلومتر، با صرف اعتباری بالغ ‌بر ۷۵۰ میلیارد تومان و با مشارکت ۵۰ درصدی بخش خصوصی آغاز گردید.

این آزاد راه که از ابتدای ساخت تا پایان بهره برداری حدودِ ۲ هزار هکتار از اراضیِ طبیعی استان لرستان را تخریب کرد، با عبور از نقاط بکر و طبیعت زیبای جنگل های بلوط جنوبِ لرستان، در تاریخ ۱۱ آبان ۱۳۸۹ با حضور محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور و حمید بهبهانی وزیر راه و ترابری دولت وقت به صورت رسمی افتتاح شد.

این بهره برداری در حالی صورت گرفت که خودِ احمدی نژاد به همراه هیئتی بلند پایه برای افتتاح این پروژه به لرستان سفر کرد و در آیین افتتاحیه آن عنوان کرد: “زمانی که آزاد‌راهی به بهره‌ برداری می‌رسد، پیشرفت، آبادانی و ثروت به دنبال دارد.”

احمدی نژاد در آیین افتاحیه نام “خرم زال” را برای این میراث دولت خود انتخاب کرد.پس از افتتاح این پروژه و در حالی که دولتِ وقت از آن با عنوانِ یک پروژه #بسیار قوی یاد میکرد انتقادات بسیاری نسبت به آن شروع شد چنان که در اولین نماز جمعه پس از افتتاحِ خرم_زال ، حجت الاسلام قاسم متقی نیا در خطبه های نماز جمعه ۱۴ آبان ۸۹ با اشاره به خسارات شدید این پروژه به طبیعت استان، خواستار پیگیری مسئولان برای جبران این خسارات شد (مهر ).

این انتقادات در حالی صورت پذیرفت که میزان عوارض دریافتی از مردم، خرم زال را به گرانترین عوارضی کشور تبدیل کرده و بسیاری از رانندگان را از تردد در این مسیر منصرف می کرد.همه این انتقادات ادامه داشت تا بارش باران ۲۲ آذر سال۹۲ موجب ریزش صخره‌ و ایجاد خسارت به یکی از تونل‌های آزادراه شد.خوشبختانه این حادثه تلفات جانی در بر نداشت ولی در جریان این اتفاق و ریزش تونل یک دستگاه تریلی عبوری از این محور دچار خسارت شد.

اما در تعطیلات نوروز ۹۳ حادثه ای دیگر باعث آسیب رساندن به سه نفر از سرنشینان یک دستگاه اتوبوس شد و خرم زال که قرار بود موجب تسریع تردد های شمال به جنوب در ایام شلوغ سال مانند تعطیلات نوروزی گردد را مسدود کرد.

این پایان زیرش خسارت های خرم زال بر سر مردم نبود!در فروردین ۹۵، بار دیگر خرم زال پس از گذشت فقط ۵ سال از ساخت آن مسدود شد و این حوادث ناگوار در سال ۹۵ با بارش بیشتر باران بارها و بارها اتفاق افتاد تا اینکه در آخرین قسمت از سریال مسدود شدن های خرم زال هفته گذشته و در ۲۲بهمن ماه شاهد تکرار این اتفاق بودیم، به شکلی که علی زندی‌ فر مدیرکل راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ای استان لرستان را بر آن داشت تا در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با اشاره به وضعیت آزاد راه عنوان کند: “اگر روند به همین شکل ادامه یابد و فکری اساسی برای رفع مشکلات این محور انجام نشود این خطرات و ریزش‌ها در نقاط دیگر نیز ایجاد می‌شود.”

این در حالی بود که بروز حادثه ای دیگر در آذر ماه و قبل از اتفاق بهمن ماه خسارت تقریبا ۶ میلیاردی را به آزاد راه تحمیل کرده بود؛ بشکلی که امام جمعه خرم آباد آیت الله میر عمادی نیز با انتقاد از وضعیت اخیر آزاد راه گفت : “چرا باید آزاد راهی که هنوز چند سال از عمر آن نمی گذرد دچار مشکل شود!” (مهر)

همه این انتقاد ها و خسارات هنگامی که با عوامل موثر در ساخت این آزاد راه ترکیب میشود این سوال را در ذهن متبادر میکند که چرا خرم زال به بهره‌ برداری رسید، اما پیشرفت، آبادانی و ثروت به همراه نداشت؟!؟!

چرا خرم زال به بهره برداری رسید اما به جای بیشرفت ، آبادانی ، کم شدن حجم ترافیک ، محدودیت مسیر ، کاهش هزینه رانندگان و تولید ثروت، هر روز شاهد صحنه های هالیودی نظیرِ ریزش و رانش کوه است؟!

امیدواریم باتوجه حادثه خیز بودن منطقه، این اتفاقات زنگ خطری جدی برای همه مسئولین و مردم باشد تا با تدابیرِ کارشناسیِ درست ، نه از جنس تدابیر غلط؛ غیر اصولی و غیر کارشناسی گذشته، مانعِ تبدیلِ خرم زال به خرمزار شوند و کاری کنند که این آزاد راه روز به روز خرم تر در مسیر پیشرفت و خدمت به کشور قرار گیرد.

محمد شکری / بلوطستان

عضو تحریریه صدای لرستان

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

بلوطستان | نشریه خبری _ تحلیلی بلوطستان