شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » استقلال حوزه انتخابیه الشتر ،مطالبه دیرین مردمی

Image result for ‫نقشه شهرستان الشتر‬‎

از سال‌های پیش، به هزار و یک دلیل، عقلای قوم را بنا بر این بوده که یک نماینده به جمع نمایندگان استان لرستان افزوده شود، تا مرهمی باشد بر درد «سلسله و دلفان».ما «لرستان» را در «خرم‌آباد» خلاصه نمی‌بینیم و دردهای این سرزمین کهن در جای جای آن، دردهای هر لرستانی دلسوز است.
«سلسله و دلفان» محروم‌ترین حوزه از حوزه‌های انتخابات لرستان است. بین این دو شهرستان که از دیرباز و در طی هزاران سال، پیوند مستحکم برادری حاکم بوده و مبانی و بافت‌های عاطفی زیبای مشترک فراوانی دارند، مع‌الاسف، «انتخابات»، این نهاد مدرن میمون، و نامتوازن بودن آن در این حوزه، سبب کشمکش‌های سیاسی و مسایل چالش‌برانگیز زیادی شده که شرح آنها از حوصله‌ی این مجیزه خارج است.
لکن بر سبیل اجمال معروض می‌دارم که در این دیار مبتنی بر مودت دیرین، دیری است که در انتخابات گذشته، فتنه‌هایی بسیار برخاسته است!جنگ و جدال صورت گرفته است!شهرها آتش گرفته است!این شد که عقلای قوم و دلسوزان اندیشیدند تا این نماینده‌ای که قرار است به استان اضافه شود، بنا به ملاحظات سیاسی و امنیتی، و خصوصاً جلوگیری از تشدید اختلافات محلی، و در راستای تثبیت «برادری و وحدت ملی و دینی»، جهت رفع معضل دلفان و سلسله کارسازی شود.
باری، از حدود ۲۰ سال پیش مهم‌ترین مطالبه‌ی مردم «سلسله و دلفان» بوده است.از زاویه‌ای دیگر که به موضوع بنگریم، می‌بینیم که «دلفان» محروم‌ترین شهرستان استان است.بسیاری از روستاها هنوز برق و آب آشامیدنی ندارند!روستاهای منطقه‌ی محروم دلفان مدارس کپری دارند!فقط دربخش کاکاوند دلفان، حدود ۳۰۰ روستا وجود دارد، مردم این روستاها از بسیاری از شاخص‌های توسعه جا مانده‌اند.
خود این شهرستان نیازمند یک نماینده‌ی مستقل است و یک نماینده برای هر منطقه کافیست تا رسانای دردها، رنج‌ها و کاستی‌های یک منطقه به مراکز امدادرسانی باشد.
از طرفی دیگر منطقه ی «زشت و قلایی» در «سلسله» هنوز راه شوسه هم ندارند! عمق محرومیت این منطقه چنان است که قابل توصیف نیست.
ضرورت استقلال حوزه انتخابات «سلسله» بر کسی پوشیده نیست، این که واقع‌گرا نباشیم و با تفکر شوینیسمی کمپین امضاء راه‌اندازی کنیم، کار درستی نیست.مردم لرستان، مردمی یک‌پارچه و هم‌دل و هم‌دین و هم‌دردند؛
چو عضوی به درد آورد روزگار
دگر عضوهارا نماند قرار!
«خرم آباد» مرکز این استان یک‌پارچه و هم‌آواست، همه‌ی دل‌های هم‌استانی‌ها، در چهارگوشه‌ی لرستان با نام «خرم‌آباد» می‌تپند.چرا باید کاری کنیم که بین مردم تفرقه ایجاد شود؟ این نماینده‌ای که قراراست به استان لرستان اضافه شود، از مجلس چهارم به دلایل اجتماعی، جغرافیایی، توسعه‌ای و امنیتی، قول و قرارش به منطقه‌ی «سلسله و دلفان» داده شده است.
راه اندازی کمپین برای اختصاص این نماینده به شهرستان خرم‌آباد، یک حرکت احساسی، غیرواقع‌بینانه، ناشیانه و غیر‌علمی و جفا در حق دلفان و سلسله است.
شاخص «جمعیت» تنها یکی از شاخص‌های تعلق نمایندگی است، بسیاری از شاخص‌های دیگر که یادآوری گردید، هم ملاک است.مهم این است که نماینده‌ای به جمع نمایندگان استان افزوده می‌شود و در حقیقت قدرت لابی‌گری استان بالا می‌رود، از طرفی چالش سیاسی و اجتماعی بین دو شهرستان «سلسله و دلفان» حل می‌شود، چه ضرورتی دارد که به یک مطالبه‌ی غیرعلمی دامن بزنیم؟!
آیا غیر از این است که چنانچه این نماینده به نمایندگان خرم‌آباد افزوده شود، بی شک شهرستان سلسله هم به حوزه‌ی انتخابات خرم‌آباد افزوده می‌شود، و در این صورت، بسیاری از معادلات قومی به هم می‌خورد؟ از این روی، همین کسانی که کمپین امضاء راه‌اندازی می‌کنند، فردا دادشان بالا می‌آید!! و صد البته، خود کرده را تدبیر نخواهد بود!
نماینده‌ی محترم «سلسله و دلفان»، بدون شک باید پی‌گیر اختصاص این نماینده به شهرستان «سلسله» باشد چرا که در مرحله‌ی نخست، این حق شهرستان محروم «دلفان» است که یک نماینده‌ی مستقل داشته باشد و حوزه‌ی انتخابات سلسله از دلفان که مطالبه‌ای دیرینه است، مستقل شود و در مرحله‌ی بعدی، شهرستان سلسله، با بیش از ۱۰۰ هزار تن جمعیت و موقعیت جغرافیایی بی‌نظیر برای سرمایه‌گذاری و عمق محرومیت روستاهای آن و مطالبه‌ی دیرینه‌ی مردم، نیازمند یک نماینده‌ی مستقل است.همه‌ی نمایندگان استان باید دراین باره واقع‌بین باشند، که هستند و تسلیم جوسازی‌های احساسی نمی‌شوند.

جمعی از کنشگران سیاسی و اجتماعی لرستان

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

بلوطستان | نشریه خبری _ تحلیلی بلوطستان