شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » سمندر لرستانی؛ سین نامبارک سفره هفت سین

Image result for ‫محمدبیرانوندی‬‎
 

نماینده مردم خرم آباد در مجلس با انتقاد از بازشدن پای سمندر لرستانی به سفره هفت سین نسبت به انقراض نسل این گونه هشدار داد.به گزارش بلوطستان محمد بیرانوندی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با انتقاد از اینکه بازشدن پای سمندر لرستانی به سفره هفت سین خطر انقراض نسل این گونه را افزایش داده است، گفت: سمندر گونه ای منحصر به فرد و در معرض انقراض است که در مرزهای جنوبی استان لرستان در بخش پاپی و شمال استان خوزستان یافت می‌شود البته در منطقه کرکی از توابع شهرستان پل دختر در چشمه‌ها ورودهای کوچک و آب شیرین این منطقه نیز تعدادی از این جانور زندگی می کند.

نماینده مردم خرم آباد در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه سمندر نماد استان لرستان است نسبت به انقراض نسل این گونه هشدار داد و ادامه داد: متاسفانه برخی افراد با بی توجهی نسبت به ارزش این گونه نادر از آن به عنوان یکی از سین ها بر سر سفره هفت سین استفاده می کنند در حالی که افراد نباید برای لذت خود و چند روز ایام نوروز از این آبزی نادر سر سفره هفت سین استفاده کنند.

بیرانوندی با یادآوری اینکه خرید و فروش و حمل سمندر لرستانی ممنوع است و مجازات دارد، تصریح کرد: سمندر لرستانی تحت حفاظت شدید اداره کل حفاظت محیط زیست استان قرار دارد و مشخص نیست افراد از چه طریقی این آبزی را به فروش می رسانند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه اداره کل محیط زیست لرستان باید با تشدید نظارت از خرید و فروش سمندر لرستانی جلوگیری کنند، گفت: انتظار می رود این دستگاه با تشدید نظارت حفاظت بیشتری را از این گونه در معرض انقراض داشته باشد.وی با هشدار نسبت به اینکه انقراض نسل سمندر لرستانی ضربه سهمگینی را بر پیکره محیط زیست وارد می کند، افزود: بهتر است سازمان حفاظت محیط زیست فرهنگ سازی مناسبی را در این رابطه داشته و مردم را نسبت به خطر انقراض نسل این گونه آگاه کنند.

نماینده مردم خرم آباد در مجلس دهم، با بیان اینکه تنها با فرهنگ سازی حفاظت از سمندر لرستانی تحقق نمی یابد.یادآور شد: بهتر است فرهنگ سازی در کنار تشدید نظارت ها مورد توجه قرار گیرد.

  1. لر اصیل

    ایشان مشکلات انسان ها را حل کرده و حالا به فکر حل مشکلات حیوانات است در دوره بعدی انتخابات حیوانات هم به ایشان رای خواهند داد

    • بیرانوند(خرمابادی)

      این هم جزئی از زیست بوم این منطقه است.اگر شخصی درک این موضوع برایش سخت است.دیگر مشکل اوست. کلا جماعت لرستانی کهری جز افراط و تفریط ندارند. واژه اصیل دیگر کاربرد گذشته را ندارد انکون انسان ها را با واژه اصیل خطاب نمیکنند. بلکه تنها انسان و الان تنها اصیل را برای یکسری جانداران بکار میبرند.
      انشالله بنده و این دوستداران طبیعت و زیست بومی که در ان زندگی میکنیم به همراه سمندر و بلوط های سوخته و زغال شده برای کباب درست کردن و همچنین خاک های فرسایش یافته به این آقا که بسیار هم کار درست هستند رای مثبت میدهیم.

  2. حمزه قبادی

    لراصیل عجب طنزباحالی فرمودند!!!امیدواریم دقت کامل صورت گیردورای دادن براساس شناخت وآگاهی وبدورازخرافات باشدتاریشه مشکلاتی که گریبانگیرجامعه است حل شود#

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

بلوطستان | نشریه خبری _ تحلیلی بلوطستان