شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » «قدردانی»

قبل از هر چیزی به تعریف کلمه قدردانی طبق لغت نامه «فرهنگ دهخدا» و «فرهنگ فارسی عمید» میپردازیم.
قدردانی: حاصل مصدر (عربی و فارسی) = قدر شناسی
قدر: اسم عربی به معنای اندازه چیزی،توانگری،توانایی، ارزش، اعتبار،سرنوشت،تقدیر،توانایی قدرت
دانی: دانندگی ،دانستن واین درترکیب آید چون : سخن دانی ،مندانی،غیب دانی، قدردانی
قدردانی: (حاصل مصدرمرکب) قدر شناسی
خوب بعد از تعریف کلمه قدردانی یا همان قدر شناسی میخواهیم به مفهوم وارزش واقعی این کلمه در میان اقوام لر بپردازیم که چه فراز ونشیب های را طی نموده است.
منشا و هویت قومی لرها:
اکثریت مورخین براین قول هستند.که لرها از اصل وتبار آریایی وبنابراین ایرانی هستند.وپیش از ورود تازیان وترک ها وتاتار در این سرزمین بوده اند. راولینسون مینویسد زبان آنها از فارسی  قدیم گرفته شده است که با پهلوی زمان ساسانی تبانی ولی از جهاتی با آن تفاوت دارد همین قدر کافی است که اعتراف کنیم که آنها را نسل و نسب ایرانی است.
گذشته لرها با منطقه زاگرس میانی گره خورده است.زاگرس میانی به منطقه ای میگویند که میان شیراز و کرمانشاه وایلام قراردارد و استان های لرستان ،ایلام،بختیاری،کهگیلوبه وبویراحمد ونیز شهرستان ممسنی را در بر میگیرد .این منطقه یکی از مناطق کهن جهان به شمار می رود.که در طول چهل هزار سال گذشته همواره جوامع انسانی وفرهنگ های مختلفی رو در دل خود پرورانده است و شاهد مراحل مختلف تکامل فرهنگ از دیرینه سنگی ،میانه سنگی،و نو سنگی تا مرحله شهر نشینی و تمدن بوده است.

نتیجه تصویری برای «قدردانی»
با تعریف کلمه قدردانی وبیان پیشینه ای از  تاریخ مردمان لر حالا به تشریح این فرهنگ در بین مردمان لر می پردازیم.
قدردانی وتقدیر وتشکر با مدنظر قرار دادن آنچه افراد را خوشحال میکند وبر اساس مثال هایی از زندگی روزمره را برای شما خوانندگان بیان میداریم. روانشناسانی میگویند قدر شناسی روابط با دیگران را مثبت می کند،بخصوص وقتی که در مقابل انجام کاری باشد.افراد قدرشناس تر آدم های راضی تری هستند‌.آنان از زندگی خودشان بیشتر راضی هستند ورضایت از زندگی خود یعنی خوشبختی
احیاء فرهنگ قدردانی دربین مردمان لر که سابقه وپیشینه ی تاریخی آنان بر کسی پوشیده نیست نیاز به عزمی راسخ دارید دهه ی گذشته ما در هم سن و سال هایمان به عینه میدیدیم که پدرانمان چگونه در برابر هر خدمتی یا کمکی قدردانی و تشکر میکردن و همیشه به کمک هم می آمدند مثلا در بیموسسه تقدیر و قدردانی را در پی داشت.
قدرشناسی مشروط و منوط به توجه ، دید ونگرش ،به درون خود است . بدون یک توجه واقعی نمیتوان به وجود تعداد بی شماری از رخدادهای تکراری که به نفع ما در جریان است پی برد و آن را دید….
قدردان بودن خود به خود سلامت روحی و جسمی را افزایش می دهد.برخی عوامل قدر ناشناسی و بی سپاسی عبارتند از : بی توجهی و تاخیر  درسپاسگذاری ، فراموشی ، تنبلی ،….اینکه فرض را بر این می گذاریم که دیگران میبایست بدانند که چقدر من قدردانزیادآدرتان زیاده یا این که چرا در حیطه ی ما وارد شدند…. یا این که کار دیگران را کوچک جلوه بدهیم انتخاب دست ماست.
آیا میخواهیم توجهمان را معطوف به بخش نامطبوع وتاریک زندگی،مشکلات ،اشتباهات ،فشارها وناراحتی ها کنیم. خواهان یادگیری آن هستیم که قسمت خوب زندگی هم نادیده نگرفته و سپاسگزار باشیم.
آدمی به طبع آن اقوام لر میتوانند برای بسیاری از چیز ها متشکروقدردان  باشند.برای یک هدیه ، برای یک حرکت دوستانه ، برای زیبایی طبیعت ، برای سکوت بعداز سروصدا ،برای به دست آوردن دوباره سلامتی ،بری نور خورشید ، برای باران زیاد، برای خنده بچه ها میتوانیم شکر گزارتر باشیم.و از این باید قدردانی کنیم .
همیشه دربین اقوام آشنایان دیده ایم افراد بزرگ وقدردان وسپاسگذار ، راضی تر وخوشبخت تر از افرادی هستند که با دقت تمامی جهات منفی زندگی خود و دیگران را موشکافی وبایگانی میکنند اما جهات مثبت را نادیده می انگارند.
اگر دید وبینش خویش از جهان را به یک تصور ذهنی و رویایی محدود کنیم. زندگی در تمام قواعدش مارا نا امید و مایوس خواهد نمود اما اگر افق دید و بینش خود را بسط داده وبه شناسایی و توجه آنچه را که زندگی به ما عطا کرده است . بپردازیم متوجه خواهیم شد،  که با دنیای با درجات والای عنایات و نعمات  و حمایت های بی نظیر احاطه شده ایم.
پس تا اینجا متوجه شده ایم که قدردانی به چه معناست و اقوام لرچه پیشینه تاریخی دارند و درمیان این اقوام قدردانی چه جایگاهی داشت حالا سوال اینجاست چرا قدردانی با این معناو ذات زیبا وارزش والا در حال حاضر کم جلوه شده و جایگاه واقعی خود را از دست داده با نیم نگاهی به سطح منطقه و رشد و پیشرفت تمامی استان های همجوارو تبدیل شدن از جامعه ی سنتی به جامعه ی صنعتی خیلی از ارزش ها  کم رنگ تر شده و ارزش های جدید جای آن را گرفته اما آیا قدردانی باید کمرنگ شود ؟ نه چون قدردانی فرهنگ است که با گوشت و پوست و استخوان مردمان این دیارکهن آمیخته شده است.
تمامی خصایص خوب در بین بزرگان این نسل زبانزد عام وخاص بوده اما در حال حاضر نسل جدید با فرافکنی وپاس دادن و محول کردن این وظایف و ارزش های اخلاقی به دیگران خود از زیر بار مسئولیت اخلاقی و فرهنگی شانه خالی می نمایند .
نسل جدید با جایگزینی ارزش های جدید نسبت به قدردانی کم اهمیت تر بوده  و چنانچه کسی حرکتی یا قدمی بردارد از دید این ها هزاران دلیل دارد غیر از بحث خدمت و اینها نیز با تمام توان به آن حرکت مثبت حمله ور می شوند صرف نظر از این که یک دلیل از هزار دلیل آن خدمتگزار، خدمت صادقانه باشد و در این جاست که فرد غیر قدردان از دید حقیر یک مدعی می باشد که باعث سرکوب خادمیان این دیار خواهد شد. باید دید در کنار کم جلوه شدن قدردانی از دید این افراد مدعی آنان چه اهدافی دارند. گاهی اوقات در جوامع کوچک افراد ضعیف و کم توان به خاطر حسادت قادر به دیدن خدمات افراد بزرگ نبوده  و به جای قدر دانی سعی در تخریب می نمایند غافل از این که در نظر آن افراد خدمتگزار این افراد ناتوان و غیر قدر دان افرادی کوچک به حساب نیامده و بعنوان همشهری قابل احترام  بوده و برای هر کاری دست دوستی به شما این عزیزان دراز می نماید.

photo_2017-03-11_04-05-20
با بررسی بیشتر به این نتیجه می رسیم که فرهنگ غنی این مردمان هنوز قدردانی را در دل خود دارد اما شاید بعضی از مشکلات جامعه کنونی از قبیل بیکاری ، تورم و مشکلات اقتصادی آستانه تحمل این دوستان عزیز ما را کاهش داده و دیگر با ربط دادن تمامی مشکلات به هم فرافکنی می نماید اما کاش این عزیزان هر چیزی را در جای خود قرار داده و با عدالت به تمام مسائل اطراف خود بنگرند. ما می خواهیم به مانند گذشته سعی در ایجاد این فرهنگ بزرگ نماییم یعنی قدردانی از زحمات همه حتی اگر خدمتی نکرده باشند با این حرکت باعث ایجاد انگیزه خدمت بشویم.
در هفته ی گذشته که به نام هفته ی درختکاری و منابع طبیعی نام گرفته بود تمامی سازمان های مردم نهاد در راستای حفظ منابع طبیعی و محیط زیست با مشارکت گستره ی مردم و همدلی و همراهی سعی در ایجاد فرهنگ حفظ محیط زیست و منابع طبیعی نمودند.
سازمان مردم نهاد هنارس با مشارکت شرکت جهان پخش کاسیت که از شرکت های فعال تهران می باشد به عنوان اسپانسر این سازمان مردم نهاد در شهرستان کوهدشت مبادرت به کاشت ده هزار اصله از انواع درختان کاج ، سرو و بلوط نموده وتعداد ۳۲۰ لوح سپاس و تندیس برنز را به مردم و مسئولین شهرستان تقدیم نمود.
حالا سوال اینجاست که درختکاری که بنام روایات و احادیث دارای جایگاه زیر می باشد:
حضرت رسول (ص) ؛ خداوند درخت را برای انسان آفرید ، از این رو او باید درختان را بکارد آن را آبیاری کند و درحفظ آن بکوشد.
امام علی (ع) ؛ هر که آب و خاکی به دست آورد وآنگاه فقیر وتهی دست بماند خدایش از خیر و رحمت بدور دارد اگر درختی نکارد.
امام صادق (ع) ؛ خداوند برای پیامبرانش کشاورزی و درختکاری را برگزید تا از بارش باران ناخشنود نباشند.

photo_2017-03-11_04-05-37
با بیان این سه روایات که ذره ای از روایات در مورد درختکاری است اهمیت درختکاری را می بینیم ودر مورد قدردانی نیز کلی مطلب عرض نمودیم سوال اینجاست آیا دوستان سازمان مردم نهاد هنارس از مسئولین شهرستان و حافظان محیط زیست و منابع طبیعی قدردانی نمودند چرا توسط عده ای از دوستان مورد تخریب قرار گرفتند و در مصاحبه های مختلف و سایت های گوناگون دادن تندیس رو به تمسخر گرفتند ما دست این عزیزان را به گرمی میفشاریم و می گویم ما نیز چون شما قصد دلسوزی و خدمت داریم و همه در کنار هم با همدلی و همراهی بایستی شهرستان و استان خود را آباد کنیم هیچ بغل و حسادتی به هم نورزیم خریدن تندیس از پول بیت المال نبوده صرفا سرمایه  شخصی شرکت می باشد که از اهداف این سازمان مردم نهاد آگاه بوده و همراهی کرده که این نیت خیر ادامه یابد. علیهذا هرگاه دیدیم دوستان و مسئولین از حرکتی یا اقدامی تقدیر و تشکر نمودند ما به جای جبهه گرفتن و رد کردن این اقدام خدا پسندانه بیاییم از کار نیک آنان تشکر کنیم تا باعث شود فرهنگ قدردانی در بین نسل های آینده نهادینه شود.

نتیجه تصویری برای فرود آزادبخت

فرود آزادبخت؛ بلوطستان

  1. بیرانوند(خرمابادی)

    کلا برخی هیچ کاری نمیکنند یه عده وظیعه شناس کاری صورت میدن . اینها در حال ژکان و ناله و نفیرن هستند بنده بعنوان کمترین فرد دیت این عزیزان حامی محیط زیست را میفشارم امیدوارم کارشان را به دیگر شهرستان ها گسترش دهند.

  2. حسابدار

    مگه میشه ازادبخت بزرگوار سازمان هنارس که این مدت ب نحو احسن خودش رو نشون داده فراموش شه و ازقلم بیفته.
    اگه مسئولین تشکر نکردن فقط بخاطر منافع و مسائل سیاسی خودشون هست، مهم این که مردم کوهدشت با تمام وجود از شما تشکر میکنند و قدر دان زحمات شما هستند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

بلوطستان | نشریه خبری _ تحلیلی بلوطستان