شما اینجا هستید
خبری » ایجاد منابع درآمدی پایدار/ راهکار مقابله با بحران های مالی شهرداری ها ، مطالعه موردی: شهرداری پلدختر

photo_2017-03-15_00-00-50

شهرداری ها، سازمان های محلی و نمایندگان آنها در شورای شهر، منتخب مردم هستند و باید در چارچوب قوانین مربوطه از محل درآمدهای محلی، امور خدماتی و عمرانی، شهر را اداره کنند. یکی از مسائل مهم شهرداری ها در سراسر جهان، کسب درآمد پایدار جهت تامین هزینه خدمات شهری است، اتکای بیش از حد بسیاری از شهرداری ها به درآمد ناشی از بخش مسکن، علاوه بر تاثیر آن در افزایش قیمت مسکن، و قطع کمک های مالی دولت بدون تعریف منابع جدید مالی، شهرداری ها را در مقاطع زمانی مختلف با مشکلات و بحران های مالی قطعی مواجه ساخته است. برای چاره جویی مقابله با بحران های مالی، شهرداران را باید به یافتن راه های جدید درآمدی رهنمون کرد. آنچه تمامی شهرداری ها در حوزه درآمدی باید در  پی آن باشند،  ایجاد ساختاری نظام یافته و منسجم است که منجر به کسب درآمدی  پایدار برای شهرداری شود. درآمد پایدار که در حال حاضر بخش اندکی از کل منابع درآمدی شهرداری ها را تشکیل می دهد، به درآمدهای گفته می شود که مداوم، سالم و مطلوب باشند، مداوم بودن به این معنا است که نوسانات اقتصادی، اجتماعی، تاثیری در دریافت و میزان آن نداشته باشد. سالم بودن از این جهت است که سلامت شهری را تضمین کند و آثار زیست محیطی منفی نداشته باشد. مطلوب بودن به این معنا که آثار اجتماعی مثبت داشته باشد، عدالت اقتصادی و اجتماعی را رعایت کند، سهل الوصول باشد و توسعه پایدار شهری را تضمین نماید.

بنابراین در میان بخش های مختلف مدیریت شهری، تامین منابع مالی و درآمدی شهرداری ها اهمیت ویژه ای دارد، زیرا از یک سو درآمد شهرداری ها تاثیر عمده ای در ارائه خدمات به شهروندان دارد و از سوی دیگر فقدان درآمد کافی نه تنها سبب عدم ایجاد خدمات ضروری در شهر می شود بلکه، اساساً اجرای تمامی طرح ها و برنامه های شهری را با مشکل مواجه خواهد ساخت، و منجر به افزایش نارضایتی شهروندان از عملکرد شهردار و اعضای شورای شهر می گردد.

پیشنهادهای جهت ایجاد درآمد های پایدار برای شهرداری پلدختر

    ۱- بازیافت زباله (طلای کثیف)، اجرای طرح مدیریت پسماند: درکشورهای پیشرفته دفن زباله صورت نمی پذیرد بلکه به عنوان مواد مفید قابل بازیافت تلقی شده و از آن کالاهای اقتصادی تولید و روانه بازار می گردد که با صرف هزینه ی اولیه جهت خرید تجهیزات مورد نیاز این کار ، هم می توان از معضل دپو غیر بهداشتی زباله ها و تخریب محیط زیست رهایی یافت و هم درآمدی سرشار به دست آورد. در غرب کشور، شهر کرمانشاه با  کارخانه بیو کمپوست و بازیافت زباله به عنوان پایلوت الگوی بهره برداری از زباله ها در سطح کشور متمایز است. در استان لرستان ، طرح جامع مدیریت پسامند در شهر بروجرد در حال اجرایی می باشد، بنابراین با توجه به پایین بودن مقدار زباله تولیدی در شهرهای پلدختر، رومشگان، دره شهر، معمولان و سایر دهستان های این مناطق، و صرفه اقتصادی نداشتن احداث و اجرای مدیریت پسماند برای تک تک این شهرها، می شود با احداث یک کارخانه بیوکمپوست به صورت مشارکتی به ایجاد منابع درآمدی پایدار برای این شهرداری ها اقدام نمود.

۲- شهرداری پلدختر با داشتن دو کارخانجات شن و ماسه و آسفالت با ظرفیت تولید آسفالت  ۱۲۰ تنی در ساعت می بایست در حال حاضر این پتانسیل های بالقوه به عنوان مهمترین منبع درآمدی پایدار شهرداری حساب می شد، متاسفانه به دلیل سو مدیریت شهری پلدختر  فاقد کارایی لازم می باشند، هر چند برای ایجاد درآمد پایدار از این کارخانجات، نیازی به مدیریت عملیاتی و بودجه کلان وجود ندارد، فقط فقط همت مدیریتی  را می طلبد. در صورت بهره برداری از این کارخانجات می توانن، به اداره راه و شهرسازی و بخش خصوصی شهر ستان پلدختر و شهرهای اطراف  با قیمت مناسب خدمات ارائه کند و یک منبع درآمد پایداری را  برای شهرداری به ارمغان آورد.

۳- یکی ازمهم ترین مشکلات شهر پلدختر, عدم ساماندهی و نظارت بر وسایل حمل و نقل  برون شهری پلدختر برای شهر کوهدشت، رومشگان و معمولان و سایر روستاهای اطراف  پلدختر می باشد، که برای شهر ارتباطی مانند پلدختر این بی نظمی، و سو مدیریت شهری هرگز زیبنده شهروندان نخواهد بود، حال شهرداری پلدختر می توانند با احداث یا در نظر گرفتن نقاطی برای ساماندهی  ترمینال(جایگاه) که هم  در شان رانندگان و مسافران باشد، و هم  این چشم انداز نازیبایی که امروز یکی از مشکلات مدیریت شهری پلدختر می باشد،  راه حل و فصل نماید و هم درآمد پایداری برای خود ایجاد کند. نه مانند کار غیر کارشناسی که در سال ۹۲ انجام دادند و بابت هیچ گونه خدماتی و صرفاً پارک کردن وسائل نقلیه در خیابان امام (رض) از مردم پول دریافت می کردند.

متاسفانه در ادوار گذشته شوراها اسلامی شهر، شهرداری پلدختر هر زمانی که مورد عنایت و پیگیری های مجدانه نماینده محترم مردم در مجلس شورای اسلامی در مورد کمک های نقدی و غیر نقدی بوده اند، عملکرد قابل قبولی در راستای خدمات رسانی به شهروندان داشته اند و هر زمانی مورد حمایت نماینده نبوده اند، به دلیل نداشتن منابع پایدار درآمدی و عدم رایزنی و پیگیری های اعضای شورای شهر و شهردار برای دریافت کمک های مالی و غیر مالی از سازمان ها و نهادهای کشوری و استانی دچار مشکلات عدید مالی و بحران در خدمت گذاری بوده اند. حال امید است ثمره انتخابات درست مردم شریف و نجیب شهر پلدختر در اردیبهشت ۱۳۹۶ اعضای شورا شهر و شهردار مستخرجی باشد که در وهله اول  به دنبال دست یابی به درآمد های پایدار از طریق بهره برداری از پتانسیل های شهر پلدختر باشند، تا دیگر شاهد فروش اموال منقول و غیر منقول شهرداری برای تامین منابع مالی آن نباشیم  و  مدیریت هزینه، که به منظور پرهیز از دوباره‌ کاری ‌ها، کارهای کارشناسی نشده، حرکت بدون برنامه ریزی ، سلیقه‌ای و یا بخشی تصمیم گرفتن و عدول از تصمیمات گذشته که در ادوار گذشته شورای شهر و شهرداران قبلی به وفور مشاهده گردیده، را در سرلوحه عملکرد خود قرار دهند،  زیرا هر یک از این تصمیم گیری‌های غلط هزینه ‌های زیادی را بر شهروندان تحمیل می نماید. لذا همان گونه که در ابتدای سال برنامه های عمرانی مشخص می گردند می بایست برنامه های مدیریت هزینه نیز تعیین شود.

مهدی مهدی نسب/ عضو تحریریه بلوطستان
 
 
 

  1. کاندید شورا

    با سلام
    متاسفانه در عمرا چهار دوره گذشته شورای شهر پلدختر، با انتخاب های اشتباه ماها، شهرداران بومی پلدختر نه تخصصی داشته اند و نه توان مدیریتی، و فاقد طرح و برنامه کارشناسی برای پیشرفت پلدختر بوده اند.

  2. نصیری

    انشالاه ثمره انتخابات شورای شهر پلدختر در سال ۹۶ِ. انتخاب شهرداری تخصصی باشد. نه افراد گم نام و ناکار امد

  3. شهسواری

    انشالاه در سال جدید شورا جدیدی با افراد داذای فکر نو انتخاب نردم بشن. هر چتد در وصع موجود با این افراد امیدی به تغیر نیست

  4. کارمند شهرداری

    خدایا به حق ابروی محمد هر چه سریعتر عمر کاری این شورا و شهردار… و …. رو تمام کن، جالبه مدتیه که نفر ۷ شورای شهر پلدختر سال ۹۲ با روی خوش از ارباب رجوع شهرداری استقبال و برای سهولت انجام کارهاشون رایزنی و برای تخفیفات مالی چک و چونه می زنه، ۴۵ ماه کجا بودی که از اسفندماه و پایان عمرا شورا پیدات شده، نمونه بارز ترویز و نفاق

  5. فرهاد ن

    متاسفانه شهردار پلدختر نسبت به انتقادها فقط فرافکنی و تهدید به شکایت می کنند. حتی شتیده ها حاکی است که وقتی انتقادهای شهروتدان رو بهش انتقال می دهند. با خیالی اسوده می گوید که فکر زندگیتان باشید. وقتی نیامده ..رو با خودش اورد شهرداری چیری نشد و کسی چیری نگفت حال ….

  6. اکبری

    ایندگان خواهند گفت که اقای جهانگیر اکبری بهترین شهردار ادوار پلدختر می باشد.

  7. کاییدی

    اقای اکبری مدعی است که در زمان شهردار بودن اقای شرفی ۱۰۰ هکتار یا به عبارتی یک میلیون متر مربع از زمین های شهرداری فروخته شده, الله اعلم

  8. ابسری

    خانم اکسون یادشون رفته گه ۲۰ میلیون تومان برای درختان دانشگاه ملاثانی ضرر به بیت المال زده, الان میگه مقصر شهردار بوده. ادم دروغگو حافطه نداره اکسون خانم

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

بلوطستان | نشریه خبری _ تحلیلی بلوطستان