شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » شهرداران غیر متخصص حاصل نهادینه شدن ناکارایی در سطوح مختلف


 

در هفته ای که گذشت همایش استانی مجریان، ناظران و بازرسان انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا لرستان برگزار شد. استاندار لرستان در این همایش در بخش پایانی سخنان خود گریزی به انتخابات شوراها و ضرورت تغییر نگرش مردم در انتخاب اعضای شورای شهر و روستا در لرستان شده است.

استاندار لرستان در این همایش گفته است :”   باید چتر سیاسی بر روی شوراهای اسلامی شهر و روستا کمرنگ شود ، موقع آن رسیده که افراد غیر متخصص از شوراهای اسلامی شهر و روستای استان خارج شوند و باید برای انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا افراد متخصص کاندید شوند.

استاندار لرستان در حالی در این همایش چنین اظهاراتی را مطرح کرده است که همگی واقف هستیم امورات تخصصی در یک شهر باید به افراد کاردان و متخصص و کارآ سپرده شود و در این بین شهرداران بواسطه جایگاهشان در مدیریت شهری ضرورت تخصص و کارآیی شان بر کسی پوشیده نیست.

جستجوی مشکلات کار دشواری نیست چرا که سازمان ها و افراد بدون مشکل نیستند اما مهم تر از خود مشکلات احتمال عادی شدن آنها است. لذا یافتن اهمیت و دوام مشکلات نقش تعیین کننده تری پیدا می کند. مسائل شهرداری های لرستان  مشکلاتی کم اهمیت و کم تاثیر نیستند . پرواضح است که بواسطه برخی انتخاب های غلط ملهم از طایفه گرایی و بی بهره از شاخص های کارآیی در انتخابات های شورای شهر همواره در ادوار مختلف شهردارانی از سوی این انتخاب های مردمی صورت گرفته که اوضاع شهرداری ها را نه تنها نسبت به گذشته بهبود نبخشیده اند بلکه خود یکی از عوامل ناکارایی ها و موانع توسعه شهری بوده اند.

در این بین آنچه که جای تامل دارد این است که در ادوار اخیر همواره حوزه شهری به عرصه تاخت و تاز افراد بی تخصص و بی بهره از کارای شهری تبدیل شده و خاصل این تاخت و تازها انتخاب شهرداران ضعیف بوده که در برخی ادوار البته شهرداران قابلی هم وجود داشته اند که قربانی دخالت ها و اختلافات درون شورایی شده و این حوزه یه یک حوزه بی ثبات مبدل گردیده است .

در ماده ۵۲  قانون قانون شهرداری ،شوراها و اصلاحیه هاآمده است : ” حکم انتصاب شهردار پس از معرفی فرماندار از طرف وزارت کشور صادر می‌شود.” بر این اسا س مهم ترین نقد وارده بر سخنان استاندار لرستان در همایش مجریان و ناظران و بازرسین انتخابات شورای شهر و روستا این است که “هوشنگ بازوند”به عنوان ارشد ترین مقام اجرایی استان و به نوعی رئیس جمهور لرستان تا چه حد بر اساس این ماده قانونی از حق خود در عدم جلوگیری از انتصاب افراد ناکارا و فاقد تخصص منتخب شوراها برای شهرداری های استان استفاده کرده است که امروز از مردم می خواهد از ورود افراد غیر متخصص به شوراها جلوگیری کنند ؟او تا چه میزان توانسته است سازوکاری برای انتخاب شهرداران در قالب شاخص های اساسی برای انتخاب شهرداران لرستان تدوین و به لحاظ قانونی از اختیاراتش برای عدم تنفیذ رای شوراهای شهر و انتخاب شهرداران فاقد صلاحیت تخصصی استفاده کند؟

نقد دیگر بر سخنان استاندار لرستان این است که او به عنوان نماینده عالی دولت نمی تواند از مردم بخواهد به افراد غیر متخصص رای ندهند زیرا این امر در هیج ماده و تبصره و قانونی قید نشده و اظهارات “هوشنگ بازوند”از پشتوانه قانونی و کارشناسی برخوردار نبوده و او قبل از هر چیز باید خواهان مشارکت مردم در انتخابات و افزایش داوطلبان شوراهای شهر و روستا فارغ از هر گونه تخصص باشد زیرا او در بدنه مدیریتی خود از مدیرانی بهره می برد که از بدیهی ترین اصول مدیریتی یعنی شناخت و تجربه و کارایی بی بهره بوده و مردم شاید همین الگوی نامتوزان در مدیریت ها را مشاهده و بر اساس نهادینه شدن اصل ناکارایی در بدنه مدیریتی زمینه شکل گیری نگاه ناکارا و فاقد تدبیر در برخی افکار نیز فراهم گردیده و نمی توان به انتخاب مردمی خرده گرفت که خود به این دولت رای داده و حاصل رای شان استقرار برخی مدیران ناکارا و همیشه مدیر در بدنه های مدیریتی استان است . رای مردم در شوراها نیز برگرفته از همین فرهنگ غلط استقرار مردان همیشه مدیر در عرصه های مدیریتی است و در گام اول باید زمینه نهادینه شدن فرهنگ درست “هر کس در جای خودش”فراهم شود و در این بین بازوند به عنوان نماینده عالی دولت اگر از مردم بیشتر نقش نداشته باشد از آنها کمتر نمی تواند نقش آفرین باشد.

ما هم باور داریم در مدیریت شهری ورود افراد ناکارا و غیر متخصص به بدنه شوراها و شهرداری ها امروز شهرهای لرستان را کانون ناهنجاریهای نظیر عدم بهسازی محیط شهری و مبلمان نامتوزان و غیر متناسب با بافت شهری و حاشیه نشینی و..کرده است و انتظار این است که حداقل اگر مردم انتخابی درست ندارند و حاصل این انتخاب درست شهرداران غیر متخصص است حداقل دولت و نمایندگان دولت در استان ها و شهرها بر اساس حق قانونی خود زمینه ای ایجاد کنند تا شهرداران فاقد صلاحیت بر صندلی های مدیریتی تکیه نزنند.

استاندار لرستان قطعا مستحضر است که اقتصاد مقاومتی بعنوان یک الزام جدی پیش روی مدیریت و اداره شهرها از این رو دارای اهمیت است که بخش ‏عمده ای از درآمدهای شهرداری‌ها (حدودا ۷۰ درصد) ناپایدار و ناشی از عوارض مربوط به ساخت و ساز ها و تغییر کاربری هاست. این وابستگی به درآمدهای ناپایدار در شرایط رکود مسکن مشکلات و ‏چالش های جدی پیش روی اداره شهرهای استان  قرار می دهد و عمدتا کسری‌های بودجه به سمت فروش املاک و ‏دارایی های سرمایه ای شهرداری ها سوق داده می شود. حقیقت این است که تا اکنون شوراها و شهرداری ها همواره در تامین بودجه اداره شهرها با چالش ها و مشکلاتی دسته و پنجه نرم کرده اند که تبعات و تاوان آن به گردن شهروندان بار ‏شده است. لذا ایجاب می کند  با پرداختن به الزامات اقتصاد مقاومتی در اداره شهرها، راهکار هایی را ‏مدیریت حوزه شهری استانداری لرستان و معاونت عمرانی استانداری  که کمک حال مدیران و سیاستگذاران شهری در اداره شهرها هستند اتخاذ کرده تا بیش از این شهرداری ها در اداره مدیریت شهری به بن بست نخورند.

فساد مهمترین آفت یک اقتصاد مقاومتی است. اگر در مجموعه ای خدای ناکرده ‏ویروس فساد شروع به تکثیر کند، بی نهایت ضرر مادی ومعنوی از خود برجای می گذارد. در حوزه مدیریت شهرها از آنجا که جنس کار ها با مسائل مالی، ملکی و اطلاعاتی ارتباط دارد، تهدید ‏فساد بیش از هر چیز دیگر بر سر اقتصاد مقاومتی آن سایه انداخته است. اگر فساد چه در سطوح ‏بالادست و چه در سطوح پایین دست، وارد عرصه مدیریت شهرها شود علاوه بر این که به تاراج ‏سرمایه ها و درآمد ها منجر می شود، انگیزه اجتماعی مردم در کاهش مصرف، پرداخت عوارض، ‏همکاری و مشارکت، مسئولیت پذیری در اجرای وظایف شهروندی و … را کاهش می دهد. بعلاوه ‏سایر نهاد ها را نیز در پرداخت نکردن عوارض به مدیریت شهری جری تر می کند تا طلبکارانه دست ‏تعدی بر درآمد های مدیریت شهری نیز دراز کنند. لذا پیشنهاد این است که تشکیل دیوان محاسبات مالی برای ایجاد شفافیت هزینه کرد ها و درآمد ‏هاست. به این شکل مجاری فساد، رانت و اختلاس به خودی خود بسته شده وروند درست مالی شکل ‏می گیرد.امید که استانداری لرستان به عنوان نهاد بالادستی شوراها و شهرداری ها در این زمینه پیش قدم شده و حداقل در سطح رایزنی ها و ارائه پیشنهاد به دولت در این خصوص گامی محکم بردارد.

این مطلب در اخرین شماره شهاب آسمانی در سال ۹۵منتشر شده است

عباس دارایی/ سردبیر پایگاه بلوطستان

 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

بلوطستان | نشریه خبری _ تحلیلی بلوطستان