شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » معشوره، چاشنی شادی و غم مردم کوهدشت

سیاست تفرقه افکنی، نفاق و قومیت گرایی در بین اقوام لر و لک و اخذ امکانات و استفاده از قابلیت‌های موجود متاسفانه چندی است که توسط خود مسئولین ناخواسته در حال اجراست و لازم می باشد مسئولین امر بدور از هر گونه نگرش و منفعتی شخصی و در چارچوب اتحاد و همدلی برای استفاده از الفاظ و کلمات تفکر بیشتری نمایند. شهرستان کوهدشت دارای سابقه ای چند هزار ساله و فرهنگی زبانزد عام و خاص و آثار باستانی و تاریخی آن گواه قدمت این سرزمین است .
تاریخ معاصر انقلاب اسلامی ایران گواهی بر رشادت ها، دلاوری ها و نبرد جوانان این سرزمین در عرصه نبرد علیه دشمنان بعثی کشور بوده و هم اکنون حضور نخبگان و دانشجویان این شهرستان در کلیه دانشگاه های کشور و وجود ورزشکاران و قهرمانان این سرزمین در تمام عرصه ها بر کسی پوشیده نیست.

ما قصد بیان محاسن و توانایی ها و پتانسیل شهرستان را نداشته و صحبت در مورد نامهربانی مسئولین نسبت به این سرزمین محروم و از جمله جوابیه‌ای علمی به نماینده محترم شهرستان پلدختر بدهیم. در طول ۳۸ سال عمر پر برکت نظام جمهوری اسلامی و عشق و ارادت مردمان این شهرستان به ولایت فقیه ما همیشه علیرغم تاکید مسئولین عالی رتبه در خصوص توجه به مناطق محروم شاهد محروم تر شدن شهرستان کوهدشت بوده ایم .
در سالیان اخیر چالش ها و معضلات شهرستان کوهدشت بیش از پیش شده و مشکل خشکسالی‌های متوالی و پایین رفتن آب سفره های زیرزمینی و عدم توجه مسئولین جهاد کشاورزی به کشت محصولات کشاورزی آبدوست و یا عدم نظارت در کشت محصولات کم آب باعث تشدید کم آبی شهرستان شده و با توجه به اینکه اقتصاد این شهرستان بر پایه کشاورزی بوده عملا کل شهرستان با مشکلات عدیده ای از جمله پدیده مهاجرت جوانان و حاشیه‌نشینی در کلان شهرها و …مواجه گردید.
شهرستان کوهدشت بعلت قرار گرفتن در بین دو رودخانه بزرگ سیمره و کشکان متاسفانه چون کودک تشنه ای در حال جان دادن است . مسیر رودخانه سیمره که از استان های همدان و کرمانشاه عبور و وارد استان لرستان شده و بیشترین مسیر حرکت آن در استان لرستان بوده اما بهره کافی برای استان و شهرستان نداشته چرا که استان ایلام سد سیمره رو بر روی این رودخانه در همسایگی شهرستان کوهدشت احداث و تعداد زیادی از روستاها و مدارس و جاده های روستایی و زمین های کشاورزی این شهرستان عملا زیر آب رفته اما دریغ از ذره ای منفعت این سد عظیم برای شهرستان کوهدشت و شهرستان رومشکان.
اما رودخانه دیگر که این روزها چاشنی شادی و غم مردم کوهدشت می باشد رودخانه کشکان بوده که وعده اجرای سد معشوره بر روی این رودخانه و کلنک زنی این پروژه بذر شادی در دل مردمان این شهرستان کاشته ،اما افسوس اجرا نشدن طرح از یک طرف و سنگ اندازی های دوستان هم استانی و نمایندگان استان خوزستان از طرف دیگر باعث نگرانی و مهاجرت بی رویه جوانان و فرهیختگان شهرستان شده است.
علیهذا با تلاش استاندار محترم و نماینده محترم شهرستان کوهدشت و پیگیری سایر دوستان و مطرح شدن بحث غیر کارشناسی سد کرخه و وجود مطالعات در آن خصوص نمایندگان استان خوزستان با اجرای سد معشوره کنار آمدند اما در خصوص مطالب اخیر نماینده مردم شهرستان پلدختر در مجلس شورای اسلامی دو نکته را عرض می نماییم :
نکته اول برابر قوانین مربوط به ایجاد سد تحت هیچ شرایطی از میزان آب دهی به اراضی پایین دست کاسته نخواهد شد لازم به ذکر است با یک مطالعه دقیق علمی و بر اساس شیوه های تحقیق و پژوهش در حوزه آبریز این رودخانه و میزان آورد آب سیلاب سالیانه و خطرات احتمالی بابت سیلاب ها بر اساس تحقیقات با اجرای سد تمام این آورد سالیانه به نحوه ی در پشت سد نگه داشته می شود که در فصول گرم سال و فصل کم آبی بیشتر از میزان آب موجود در بستر رودخانه برای مناطق پایین دست آزاد شده و عملا هیچ وقت دیگر شاهد تخریب مناطق پایین دست نیز نبوده و هر فرد عادی در پایان یک فصل زراعی با قیاس میزان آب قبلی گواه بر مزایای بالای اجرای سد نموده و صاحب نظران نیز طبق مطالعات علمی به این نتیجه می رسند ،پس با ذره ای مطالعه و بدور از نگرش سیاسی و تفرقه افکنی شاهد مثبت بودن طرح فوق خواهیم بود پس نگذاریم بدون مطالعه باعث تخریب استان و شهرستان خود شویم و در کنار سایر نمایندگان مجلس شورای اسلامی با اتحاد و وحدت در پی اخذ امکانات و اعتبارات بیشتر باشیم .
نکته دوم در تمام استان های آذری زبان ما شاهد وحدت و برادری بوده و با مطالعه بر روی سدهای این استانها هم کمترین میزان هدر رفت زمان اجرای پروژه را داریم و هم بیشترین آب موجود در پشت سد و با حضور در شرکت های تابعه وزارت نیرو در حوزه آبریز خلیج فارس متوجه مسئولین آذری زبان بوده و عملا تا ما در حال سنگ اندازی و دعوا بر سر اجرای پروژه و اخذ اعتبار هستیم آنها فقط نظاره گر این دعوا بوده و گاهی به این بخل و حسادت ما به همدیگر می خندند.
علیهذا با توجه به دو نکته ارائه شده و با توجه به تشابهات اخلاقی و قومی و پیوند های خانوادگی بین دو شهرستان کوهدشت و پلدختر از جنابعالی درخواست داریم در کنار نماینده شهرستان کوهدشت برای تسریع و اخذ اعتبار اجرای سد معشوره تلاش کنید که یقینا نتیجه آن به خوبی برای شهرستان پلدختر لمس خواهد شد و معضلات بیکاری را در آن شهرستان از بین خواهد برد .
مطلب دیگری که لازمه عزم و توجه بیشتر مسئولین می باشد درخصوص قومیت گرایی و ایجاد جو دو دستگی در سطح استان توسط صدا و سیمای استان هستیم که بایستی با استفاده از کارشناسان مجرب و خبره و حضور کلیه اقوام در صدا و سیمای استان از هرگونه قومیت گرای لک و لر جلوگیری نمایند و عملا عدالت در بین این دو قوم را اجرا نمایند.
لازم است در پایان به حضور جناب آقای کامران بازوند فعال محیط زیست در ایام نوروز در برنامه زنده سه ستاره توسط به مجری گری جناب احسان علیخانی اشاره ای نموده که بعد از جریان توهین دو مجری قبلی خود نوعی توهین به اقوام رو در صدا و سیمای کشور نیز نشان می دهد و بایستی شدیدا این مسئله کارشناسی و از بروز هر گونه اختلاف و توهینی با توجه به شرایط منطقه و وجود دشمنان تا دندان مسلح جلوگیری نماییم .

Untitled-1
در برنامه جناب علیخانی آقای کامران بازوند فعال محیط زیست را ۶۰۰ کیلومتر دعوت و ده دقیقه مانده به اتمام یک برنامه چهارساعته وی را به داخل استودیو دعوت و با پرسش های مکرر و بدون اجازه پاسخ گوی و حتی بدون پرسیدن نام و نام خانوادگی سریعا برنامه را به اتمام رسانده در صورتیکه برای مهمانان قبلی به قدری وقت داده شده بود که مهمانان محترم در باره تمام مسائل خانوادگی با فراخ بال پاسخ می دادند اما یک فعال محیط زیست را دعوت نموده که اصلا هدف از دعوت مشخص نبود چون حتی یک سئوال محیط زیستی هم پرسیده نشد چه بماند معرفی این مهمان محترم ،علیهذا از مسئولین محترم خواسته می شود هم نسبت به پیگیری دادخواست شکایت از دومجری قبلی و هم نسبت به تذکر به این مجری اقدامات لازم را انجام نمایند و حتی از این بابت از فعال محترم محیط زیست جناب کامران بازوند نیز عذرخواهی نمایند .
در پایان لازم است خود و همه سروران ارجمند را به اتحاد ،برادری و وحدت در چارچوب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران برای پیگیری اعتبارات بیشتر در سایه دولت محترم برای رفع محرومیت از چهره استان دعوت نمایم .


فرود آزادبخت؛ بلوطستان

  1. اشنا

    احسنت برشما جناب آقای آزادبخت بخاطر قلم زرینت

  2. حسابدار

    اقای ازادبخت شما چون در بین این مردم رندگی میکنید از درد انها اگاهید واز شما بخاطر پیگیری های مکرر سد معشوره بسیار سپاسگزاریم.ب امید پیروری در پروژه سد معشوره..

  3. مهدی اسدیان فیلی(خرمآبادی)

    این بازد در یک برنامه تلویزیونی در صدا وسیما استان با حضور کارشناسان و نمایندگان مورد بررسی قرار بگیرد و به قول معروف گره های این موضوع رفع و رجوع شود.
    حتی اگر استریو بزگی باشد مردم و اهل فن این دو شهر حضور یابند. مانند این برنامه وطن دار که مربوط به اتباع افغانستان در کشور ایرانه.
    اگر چنین برنامه ای ساخته شود. و مشکلات اینچنی استان در آن مطرح بسیار بهنر است. در ضمن هم کوهدشت لر دارد هم پلدختر هم کوهدشت لک دارد هم پلدختر. مشکل جایی دیگری است.
    در باب موضوع دوم که بجا مطرح کردن این آقایی علی خانی زمانی که مشت شما پر باشد احترام میگذارد غیر آن خیر.
    هرچند ما چقدر در شناساندن.
    این افراد هم استانی تلاش کرده ایم

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

بلوطستان | نشریه خبری _ تحلیلی بلوطستان