شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » لرستان در کانون "اقتصاد"


 

دکتر علی طیب نیا را رسانه ها با عنوان “آقای ضد تورم” معرفی می کنند.عنوانی که برگرفته از دغدغه های اقتصادی دولت تدبیر و امید در آغازین روزهای پیروزی دکتر حسن روحانی در انتخابات خرداد ۹۲ بود.روزهایی که برچسب قیمت کالاها و مایحتاج خوراکی،از صبح تا عصر تلاطم داشت و نبض تورم؛ نفس مردمان زیر خط فقر را گرفته بود.
تورم بالای ۴۰ درصد را تاریخ این سرزمین هرگز فراموش نخواهد کرد.موج سرکش و طوفانی افزایش قیمت ها، چشم اندازی تیره و هراسناک برای آینده اقتصاد ایران ترسیم می کرد.کمتر اقتصاد دانی حاظر بود ریسک پذیرش وزارت اقتصاد و دارایی را در این برهه بپذیرد.ویرانه اقتصادی بجای مانده از ۸ سال بی تدبیری،به مراتب سهمگین تر از مشکلات اقتصادی ناشی از ۸ سال دفاع مقدس بود.
در این شرایط، دولت تدبیر و امید مهمترین کارویژه خود را در حوزه اقتصاد،کاهش تورم دانست و تک رقمی نمودن نرخ تورم را هدف گذاری کرد.هدف گذاری که در ابتدا بسیار بعید می نمود و خوشبین ترین اساتید اقتصاد دان نیز این وعده را بلند پروازانه خواندند.
دکتر حسن روحانی برای تحقق هدف و وعده خود؛دکتر طیب نیا را در راس کلیدی ترین وزارتخانه اقتصادی قرار داد.طیب نیا که از نظر سیاسی به طیف اصلاح طلب نزدیک تر بوده و حتی وی را به عنوان یکی از سهمیه های دکتر عارف در کابینه قلمداد می کنند؛در میان تعجب همگان توانست بیشترین رای اعتماد را از مجلس اصولگرای نهم بدست آورد و با ۹۶٫۵ درصد آراء مجلس؛ رکورد دار رای اعتماد وزرا در تاریخ دولت های پس از انقلاب باشد.
حالا؛ دکتر طیب نیا به لرستان سفر کرده است.استانی که به یمن تلاشهای ارزنده دولت تدبیر و امید ،در مسیر پر سنگلاخ توسعه، گامهای خوبی را به پیش برده و راه روشن و امید بخشی را در برابر خود می بیند.
لرستان که سالها در لهیب بی توجهی ،خرمنی از بیکاری و فقر را برای نسل های متمادی به ارث گذاشته بود و خرابه های عمران و اقتصاد مضمحل شده در این استان بیداد میکرد؛با تلاش و رای زنی های مدیریت ارشد استان به عنوان یکی از ۳ استان پایلوت اقتصادی معرفی شد.
در ۴۰ ماه گذشته تاکنون شاهد حضور قریب به ۴۰۰ نفر از چهره های ارشد ملی اعم از وزرا و معاونین وزرا و همچنین معاونین رییس جمهور در استان لرستان بوده ایم که نشان از اهمیت ویژه استان لرستان برای دولتمردان و کابینه پرتلاش دکتر حسن روحانی دارد.در این بین حضور دکتر طیب نیا در لرستان را می بایست از افقی دیگر مورد تحلیل قرار داد.
دکتر طیب نیا که نسبت به سایر اعضاء کابینه، کمتر به سفرهای استانی می رود، اینبار مقصد خود را استانی انتخاب می کند که فقری مزمن زندگی مردم را به تنگ آورده است.فقری که میراث به جای مانده از سالها کم توجهی به این سرزمین است.سالهایی که بیشترین درآمد از فروش نفت نصیب کشور شد و سهم این استان از دلارهای نفتی هیچ بود.سالهایی که ذخایر نفتی ما برای استانهای برخوردار هزینه شد و سهم لرستان، آوارگی بیکاران در کوچه پس کوچه های تهران شد.
حضور دکتر طیب نیا در لرستان و شرکت در دومین کنفرانس بین المللی فرصت های سرمایه گذاری؛لرستان را- بیشتر از پیش -در کانون توجه تیم اقتصادی دولت قرار می دهد.
برگزاری منظم دومین کنفرانس بین المللی سرمایه گذاری در استان لرستان که با همکاری مشترک سازمان برنامه و بودجه،دانشگاه لرستان و استانداری انجام گرفت و حضور آقای دکتر طیب نیا به عنوان نفر اول اقتصادی دولت در این کنفرانس در کنار یک سال تجربه موفق این استان برای تحقق اقتصاد مقاومتی و حصول موفقیت هایی اعم از احیاء ظرفیت های راکد تولیدی و صنعتی؛گسترش حجم سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در استان و حضور میدانی و مداوم دولتمردان در جمع مدیران و سرمایه گذاران و نهایتا اجرای برنامه های اقتصادی و تحقق عملیاتی اقتصاد مقاومتی، لرستان را به عنوان یک” برند مدیریتی در حوزه اقتصاد “به سراسر کشور معرفی می کند.

بهرام رشید نیا / بلوطستان

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

بلوطستان | نشریه خبری _ تحلیلی بلوطستان