شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » دوئل جهانگیری و قالیباف در حضور دو نامزد اصلی انتخابات

اولین مناظره زنده تلویزیونی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم به مجادله لفظی بین قالیباف با حسن روحانی رئیس جمهور و جهانگیری معاون رئیس جمهور در خصوص مسائل مختلف تبدیل شد.به گزارش بلوطستان حسن روحانی چهارمین کاندیدایی بود که پشت تریبون قرار گرفت تا به سوال مجری پاسخ بدهد. وی در پاسخ به این سوال که «مشکل ازدواج جوانان را ناشی از چه علتی می‌دانید و برنامه شما برای قشر جوان چیست؟» اظهار کرد: امروز مشکلاتی در زمینه ازدواج جوانان وجود دارد . اولین مشکل عدم وجود اشتغال است. به طورکلی برای حل این مشکل و مشکلات شببیه به آن باید در جامعه امید به آینده ایجاد شود.

این سخنان روحانی با نقد قالیباف روبرو شد که گفت: شما در آغاز دوره قول دادید که ۴ میلیون شغل را ایجاد کنید.در این جای مناظره روحانی به میان سخنان قالیباف آمده و گفت: یک سایت گمنامی می زند و یک روزنامه هم نقل می کند و شما هم از آن ها نقل می کنید و من هیچوقت هم چنین قولی ندادم این دروغ محض هست.

قالیباف خطاب به روحانی گفت: شما تحمل کنید اتفاقی نمی افتد.حتما، امید مهم است اما واقعا امروز افسردگی در جامعه ما چقدر شده است امروز شرایط بر اساس آمار دولت غیرقابل قبول شده است؟ شما می گویید زندگی خوش هست، شما مردم عزیز حستان این است که کسب و کار رونق یافته است آیا در ذهن شما هست که اشتغال ایجاد شده است.

بعد از قالیباف، جهانگیری به کنایه از قالیباف گفت: شما تحمل داشته باشید که یکی بیاید رقیب شما شود!وی خطاب به قالیباف گفت: چه کسانی به سفارت عربستان سعودی حمله کردند. ما نمی توانیم به سفارت حمله کنیم . حمله کنندگان به سفارت عربستان سعودی در ستاد کدام کاندیدا فعالیت می کنند. چه کسی به عاملان حمله به سفارت عربستان پول دادند. حمله به سفارت عربستان سعودی باعث شد سفر گردشگران شیعه به ایران قطع شود

روحانی هم در بخشی از سخنان تکمیلی اش گفت: من اگر نخواستم آقای قالیباف به حرف ادامه ندهد، برای این بود که به گناهش افزوده نشود. چون یک حرف دروغ بود. وگرنه همه وقت ما برای ایشان!

بر اساس قرعه کشی انجام شده در صداوسیما آقایان هاشمی طبا، روحانی، قالیباف، جهانگیری، رئیسی و میرسلیم به ترتیب در این مناظره شرکت کردند و شماره های یک تا شش را به خود اختصاص دادند. در آغاز این مناظره سرودملی جمهوری اسلامی ایران پخش و آیاتی از کلام الله مجید قرائت شد.

وقتی جهانگیری رودرروی قالیباف ایستاد

اسحاق جهانگیری اما بیش از روحانی توانست فضای این مناظره را گرم کند. او در یکی به دوها با قالیباف دست بالا را داشت. معاون اول رئیس جمهور پنجمین نفری بود که به پشت تریبون رفت و سوالش درباره کاهش بروکراسی اداری بود اما موضوع سخن به سوال محدود نماند. قالیباف او را به دلیل کاندیداتوری به بی اخلاقی متهم کرد و استدلالش این بود که نمی شود یک نفر با رئیس خودش رقابت کند و اینچنین بود که سخنان تند جهانگیری شروع شد. او گفت: قای قالیباف گفتند چرا کاندیدا شدید من نمیدانم شما چطور این حق را از کجا قائلید که این سوال را از من بپرسید، من سابقه کاریم از شما بیشتر و مهمتر است.

جهانگیری سپس به رقابت دو عضو کابینه دولت هفتم با سیدمحمد خاتمی اشاره کرد و گفت:‌ کاندیداتوری من چیز عجیبی نیست، در دور هشتم در مقابل جناب آقای خاتمی هم وزیر دفاعش کاندیدا شد و هم معاونش و هیچ کس نگفت این کار غیر طبیعی است. یک جریانی به نام جریان اصلاح‌طلب شما از همه حقوق محرومشان کرده‌اید و می‌گویید که نباید بیایند، من به عنوان یک جریان اصلاح‌طلب آمده‌ام که بگویم که بعضی‌ها چه کرده‌اند با یک جریان ریشه‌دار؟ می‌خواهم بگویم که دولت یازدهم در چه شرایط جدیدی تشکیل شد چرا عده‌ای با ژست جدید آمده‌اند؟
جهانگیری خطاب به قالیباف گفت: مشکلات اجتماعی نه با برخوردهای گازانبری و قضایی حل می‌شود و نه با کتک زدن دستفروشان در خیابان و تشکیل گروه ضربت.وی افزود: در مورد دریاچه رومیه کار کرده‌ایم. بنزین غیراستاندارد را حذف کردیم. قالیباف بگوید برای همین زباله تهران چه کرده است؟

وی ادامه داد: دولت یازدهم نگاه امنیتی و آمرانه به مسائل اجتماعی را تغییر داد. بیشترین عدم رضایت مردم از شهرداری، بانک‌ها و دستگاه قضایی است، در امور اجتماعی با برخوردهای گازانبری و قضایی مشکل حل نمی شود و با کتک زدن دستفروشان در خیابان و تشکیل گروه ضربت مشکل حل نمی شود. برخوردها باید علمی باشد، اینکه آقای قالیباف می پرسند چرا کاندیدا شدی باید بگویم شما از کجا چنین حقی برای خود قائلید که چنین سئوالی را از من می کنید؟ من از شما مسئولیتم بیشتر بوده است.

معاون اول رئیس جمهور گفت: شما اصلاح طلبان را از همه حقوق محروم کرده اید و حالا می گویید یک کاندیدا هم نداشته باشند که حرف این جریان را بزند. من به عنوان نماینده اصلاح طلبان آمده ام که مشکلات را بگویم و بگویم بعضی با کشور چه کردند. این جریان سیاسی با امثال آقای هاشمی رفسنجانی و ناطق نوری چه کردند. دولت قبلی با کشور چه کرد؟او سپس به شدت از عملکرد دولت آقای احمدی نژاد در دادن وعده ها و برخورد با مسائل اقتصادی انتقاد کرد.

شهردار تهران در این مناظره آخر شد. موضوع سوال محمدباقر قالیباف محیط زیستی بود. او از فرصت استفاده و دوباره دولت روحانی حمله کرد و گفت صادق نیستید. اما جهانگیری توپ را به زمین قالیباف برگرداند و با اشاره مشکل جمع آوری زباله در تهران،‌گفت: شما پاسخگوی عملکردت در شهرداری باش. وقتی بحث بالا گرفت، قالیباف از مفسدی یاد کرد که روحانی از او تقدیر کرده بود.سخنان قالیباف باعث شد، وقتی حیدری موضوع زمان تنفس را مطرح می کرد، رئیس جمهور خواستار وقتی برای پاسخ به ابهامات مطرح شده ازسوی قالیباف شود.

راستی‌آزمایی؛ منشا ریزگردها داخلی است؟

محمدباقر قالیباف، شهردار تهران دولت را متهم کرد که در زمینه ریزگردها برای مردم خوزستان کاری نکرده است. او گفت منشا ریزگردها داخلی است و دولت می‌تواند جلوی آن را بگیرد.کارشناسان بر خلاف نظر آقای قالیباف می گویند بخش کمتری از ریزگردها داخلی است و بیش از ۶۰ درصد آن از بیرون ایران می‌آید. درباره با توافق با کشورهای تولیدکننده ریزگردها یعنی عراق، عربستان و سوریه به نظر می‌آید هیچ تعامل بین المللی نتواند کاری بکند چون عراق و سوریه درگیر جنگ داخلی هستند و کم‌آبی معضلی منطقه‌ای است.اما درزمینه ریزگردها با منشا داخلی، شماری از کارشناسان محیط زیست با نظر آقای قالیباف موافق هستند که می‌گوید در زمینه داخلی پیش‌بینی و پیشگیری انجام نشده است، با این حال سازمان محیط زیست ایران می‌گوید تالاب هورالعظیم را که یکی از منابع تولید ریزگردهاست از هشتاد درصد خشک بودن به جایی رسانده که ۷۰ درصد آن آبگیری شده است.

حمله قالیباف به دولت روحانی:

قالی باف : آقای جهانگیری به اخلاق اشاره کردید ای کاش خودتان اخلاق را رعایت می‌کردید.این هم از پدیده‌های عجیب است که معاون اول رئیس جمهور به عنوان رقیب آمدید. صداقت شما چند روز آینده معلوم خواهد شد که هستید یا نیستید.صدور مجوز احیای بافت فرسوده در تمام تهران رایگان است و می‌توان بررسی کرد.من متعجبم از شما به عنوان مدیر اجرایی که دستاویز سیاسی می‌شوید. این درست نیست،اگر بحث می‌شوید به مردم اختیار بدهیم بسیار خوب است. ما شورایاری‌ها را درست کردیم. دولت دو ماه پیش گفت نمی‌شود.اشکال اصلی دولت شما این است که در مجموع یا می‌گوید نمی‌شود، نمی‌توانیم، نمی‌آید، یا اینکه از منافع کسانی دفاع می‌کنید که جزو ۴ درصد هستند.

پاسخ جهانگیری به قالیباف

جهانگیری: در امور اجتماعی با برخوردهای گازانبری و قضایی مشکل حل نمی شود و با کتک زدن دستفروشان در خیابان و تشکیل گروه ضربت مشکل حل نمی شود. برخوردها باید علمی باشد.

اینکه آقای قالیباف می پرسند چرا کاندیدا شدی باید بگویم شما از کجا چنین حقی برای خود قائلید که چنین سئوالی را از من می کنید؟ من از شما مسئولیتم بیشتر بوده است.

شما اصلاح طلبان را از همه حقوق محروم کرده اید و حالا می گویید یک کاندیدا هم نداشته باشند که حرف این جریان را بزند. من به عنوان نماینده اصلاح طلبان آمده ام که مشکلات را بگویم و بگویم بعضی با کشور چه کردند. این جریان سیاسی با امثال آقای هاشمی رفسنجانی و ناطق نوری چه کردند. دولت قبلی با کشور چه کرد؟

پاسخ های روحانی و حرکت احمدی‌نژادی قالیباف

روحانی اما به ستاد تبلیغات اعتماد نکرد و از وقت باقیمانده در بخش دوم برای پاسخ به سه دروغ قالیباف استفاده کرد (اینجا) او از قالیباف خواست که از یک مفسد نقل قول نکند و به تکذیب ستادش مبنی بر پول گرفتن از فردی که نامش برده نشد اما منظور باک زنجانی بود، اشاره کرد.

قالیباف برای اثبات ادعایش درباره ایجاد شغل، تصویری را در مناظره امروز رو به دوربین نشان داد که یادآور حرکات محمود احمدی‎نژاد در مناظره‎های سال ۸۸ بود.

شهردار تهران گفت: این پرینت سایت رئیس جمهور است که نشان می دهد او این حرف را زده بوده است. من فیلم و صدای سخنان رئیس جمهور در این باره را هم دارم ولی به من اجازه ندادند که آن را از صداوسیما پخش کنم. من هم گفتم که آن را در فضای مجازی منتشر کنند.

اگرچه از قالیباف پرسیده شده بود که برای جمعیت جوان و خطر پیر شدن جمعیت مهمترین طرح شما برای افزایش نرخ رشد جمعیت کشور چیست؟؛ او بی توجه به این سوال به اظهاراتش ادامه داد و گفت: آقای روحانی گفت فلانی درست نمی گوید. اما با پدیده ای روبه رو هستیم که به دوربین نگاه می کنیم و حرفی می زنیم که درست نیست. ایجاد ۴ میلیون شغل یا متحول کردن اقتصاد در ۱۰۰ روز را آقای روحانی گفته بودند. اما الان می گویند که اینها در سایت هایی بی نام و نشان مطرح شده است. این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در پایان سخنانش برگه پرینتی که در دستش بود را به روحانی تحویل داد .

راند آخر

در بخش آخر این مناظره، هر یک از کاندیداها پاسخ های کوتاهی به سوالات مجری دادند. رئیسی از اپوزوسیون شدن دولت‌ها بعد از چهار سال گلایه کرد. روحانی برنامه هایش برای اشتغال زنان و میرسلیم برنامه هایش برای حل مشکل ترافیک را مطرح کرد .

جمع‌بندی روحانی، مشاجره با قالیباف

روحانی در پایان گفت که در سه مورد نسبت نادرست به او داده شده. او گفت من یک برنامه صد روزه داشتم که پس از صد روز آمدم و توضیح دادم. در مورد شغل هم گفتم که اگر بتوانیم گردشگران را جذب کنیم می تواند فلان مقدار شغل ایجاد کنیم. در مورد دادن جایزه به یک محکوم (بابک زنجانی) هم ماجرا این است که سالها پیش از من دعوت شده بود و صادر کنندگان خودشان می خواستند به کسانی جایزه بدهند که به دست ما دادند و ما به آنها دادیم اصلا او را نمی شناختم.

قالیباف در اینجا گفت: رئیس قوه قضائیه گفته که آن محکوم اعتراف کرده که در انتخابات قبلی به ستاد شما پول داده است. روحانی با وجود اینکه مجری برنامه تلاش می کرد جلوی ادامه بحث را بگیرد، گفت که این حرف دروغ است و او یک محکوم است و چنین ادعایی کرده و رئیس قوه قضائیه هم نگفته که او راست می گوید، فقط گفته که چنین ادعایی کرده است.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

بلوطستان | نشریه خبری _ تحلیلی بلوطستان