شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » اردی بهشت خردادی اعتدالیون

 آخر هفته جاری انتخابات ریاست جمهوری در روز جمعه ۲۹اردی بهشت برگزار خواهد شد و هشتمین رئیس جمهور نیز از سوی ملت برگزیده خواهد شد . این انتخابات شاید برای اصولگرایانی که برای یک دوره ایی کردن روحانی خیز برداشته و در اندیشه اجماع روی گزینه واحد هستند از این منظر که چهره ایی غیر قابل پیش بینی همچون محمود احمدی نژاد از فیلتر شورای نگهبان عبور نکرده شیرین باشد اما به طور قطع آنها با رقیبی مواجه خواهند بود که بر اساس همان سنت تاریخی گذشته می توان همچون مقام معظم رهبری ؛اکبر هاشمی رفسنجانی ،سید محمد خاتمی و محمود احمدی نژاد شانس بیشتری برای حضور در پاستور دارد . روحانی از اجماع اصلاح طلبان در حمایت از خود و همچنین حضور چهره ایی مسلط چون اسحق جهانگیری در مناظرات بهره می برد که او برای بیان کارنامه دولت با دست پر می تواند به کمکش بیاید.
صداوسیما امروز کمر همت بسته تا به عنوان یار و یاور رئیسی و قالیباف اذهان مردم را علیه دولت متمرکز کرده و شکل و شمایلی به انتخابات فرارو بدهد که در منظر اول شاهد مشارکت گسترده مردم نباشیم و در منظر دوم که طی روزهای گذشته در بخش های مختلف خبری آنرا شاهد هستیم کوبیدن بر طبل کشیده شدن انتخابات به دور دوم و تلاش برای تقویت این آرزوی اصولگرایان است که با کشیده شدن انتخابات به دور دوم روحانی زمین گیر شود.
با وجود سنگرگیری رقبای دولت پشت خاکریز بلند رسانه ملی اما دولت تدبیر وامید در عرصه بین الملل و دستاوردهایی چون برجام و نظام سلامت و مهار تورم و آرامش و عقلانیت در سطح جامعه موفق عمل کرده و به راحتی نمی تواند اصولگرایان را در دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده کامیاب کند.
روحانی شیخ میانه رویی که توافق هسته ای ۲۰۱۵ با قدرت های جهانی را دستاوردی خوانده که منجر به لغو بخش عمده ای از تحریم های مالی و بین المللی علیه تهران شده است در قبال همه هجمه ها در سه مناظره تلویزیونی به خوبی توانست از دستاوردهای دولتش و همچنین بی پشتوانه بودن رقبا از حیث برنامه تنظیم شده گام برداشته و توانسته است به مدد این مناظرات به خصوص پنج دقیقه آخر مناظره آخر شور و شوقی وصف ناشدنی به حامیانش تزریق کند که استقبال تاریخی مردم لرستان و اصفهان در یکشنبه هفته جاری نشان دهنده بیداری ملت در تکرار حماسه ۹۲و تداوم اعتدال گرایی عنوان مشی اثر بخش است.
در تاثیر سوگیری دولت بر مسیر حرکت کشور، همین بس که تغییر رویکرد کلان بالاترین نهاد اجرایی در سال ۹۲ از دولت به اصطلاح مهرورز به دولت اعتدال، مختصات سیاست داخلی، منطقه ای و خارجی را با تغییرات چشمگیری مواجه کرد و به تبع آن اسباب ترمیم و ارتقای اعتبار و جایگاه آسیب دیده ایران در معادلات منطقه ای و جهانی را فراهم کرد.
دولت یازدهم با جاری و ساری کردن مفاهیم مبنایی اعتدال گرایی چون عقلانیت، تعامل سازنده، تعادل، چندجانبه گرایی، تنش زدایی و … در سطوح مختلف سیاست داخلی و خارجی، توانست بسیاری از بحران هایی را که در نتیجه سوء مدیریت دولت پیشین ایجاد شده بود ، برطرف کند و ضمن بازگرداندن آرامش و ثبات به عرصه عمومی کشور، با بهره گیری بهینه از دیپلماسی در مسیر تدبیر بهینه امور و تامین بیشینه منافع کشور حرکت کند.
امروز اگرچه کشور در مقایسه با چهار سال پیش وضعیت بهتری را در حوزه های داخلی و خارجی تجربه می کند، اما تداوم سیاست های اعتدال گرایانه برای ثمردهی بذرهایی که دولت در این سال ها کاشته لازم و ضروری است.همچنین به قدرت رسیدن نیروهای راستگرای افراطی در آمریکا و تکاپوی آنان در شماری از کشورهای اروپایی، لزوم حفظ مواضع معتدل در ایران را تقویت می کند.
باید توجه داشت که تجارب تلخ انتخابات هایی چون ۸۴که انشقاق در بین اصلاح طلبان و عدم مشارکت بدنه اجتماعی حامی اصلاحات منتج به ظهور چهره ای بنام احمدی نژاد شد امروز ایجاب می کند که مردم ضمن حضور گسترده و مشارکت بالا قدر و اهمیت دستاوردهای حضور چهار سال قبل خود را دانسته و بدانندتداوم گفتمان اعتدال در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، مسیر تعامل با طیف های گوناگون سیاسی در دیگر واحدهای ملی را هموار و کشور را از مزایای تداوم و تقویت ارتباط دوسویه برخوردار می کند.
زمانی که دولت تدبیر و امید زمام امور کشور را در تابستان ۹۲ در دست گرفت، جمهوری اسلامی ایران به واسطه کنش گری خارج از چارچوب قواعد و اصول روابط بین الملل و هنجارشکنانه و تنش آفرین دولت احمدی نژاد، به عنوان کشوری ناسازگار با نظام جهانی و عامل ایجاد بی ثباتی در جهان معرفی می شد.
چه بسیار منافع ملی کشور که به واسطه مدیریت ناکارآمد دولت پیشین در عرصه سیاست خارجی در هشت سال صدارت مهرورزان از دست رفت و راه های دستیابی به آن سد شد.
آغاز به کار دولت یازدهم، اما پایانی بود بر اتلاف ظرفیت های نظام و کشور برای تامین منافع ملی. اگرچه سیاست خارجی ایران در دوره های مختلف پس از انقلاب اسلامی گفتمان های مختلفی از آرمان گرایی تا واقع گرایی را تجربه کرده بود، اما روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، آغازی بر دوره تازه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بود؛ دوره ای که مسوولان اجرایی با بهره گیری از ظرفیت های «اعتدال گرایی» ضمن اینکه کشور را از ورطه مشکلات عدیده خارجی و داخلی رهانده و توانستند منافع ملی را هم به صورت بیشینه تامین کنند.
برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران که به خاطر فعالیت سیاسی مسوولان اجرایی کشور در دولت های نهم و دهم به مساله ای بغرنج در سیاست خارجی کشور بدل شده بود و اسباب اعمال تحریم های بین المللی گسترده ای علیه کشورمان را فراهم آورده بود، به سرانگشت تدبیر اعتدال گرایان گره گشایی شد و توافق برجام به الگویی از توافق برد- برد در نظام بین الملل بدل شد؛ توافقی که با رفع تحریم های بین المللی، روزنه های تازه ای را به روی اقتصاد ملی گشود و بخش هایی چون صنعت، بانکداری، حوزه های نفت و گاز و … را با تحولات و پیشرفت های قابل توجه مواجه کرد.
رقابت ۹۶رقابت روحانی با یک یا دو رقیب نیست بلکه رقابت بین دو جریانی است که یکی با محوریت عقلانیت و دیگر با تکیه بر پوپولیست رو در روی هم قرار گرفته اند. روحانی با اعتدال و تدبیر ،امید را به جامعه برگرداند و امروز گرچه صداوسیما یک تنه بلندگوی رقبای تخریب گر و بی اعتقاد به اخلاق مداری در عرصه رقابت های انتخاباتی است و هر آنچه از اتاق فکر رقبا تدوین می شود آنرا به خورد مردم می دهد اما مردم می توانند با حضور حماسی خود کار را تمام کرده و یکبار دیگر از گردنه سخت ۹۶برای گذار کشور به دوران پساتحریم یاری گیر منتخب دیروز خود باشند .
جمعه رویدادی مهم و تعیین کننده برای امروز و فردای همۀ ایرانیان است ، انتخابات دوازدهم “جمهور” گذرگاهی حساس و البته فرصتی ویژه است، فرصتی ویژه برای همه، برای آنهایی که دل در گروی ایران و اسلام دارند ، نباید از کنار این فرصت سرنوشت ساز آسان گذشت. باید از آن بهره برد و از میان دو آینده یکی را برگزید.در نبرد اخلاق مداری و انکار باید به واقعیت ها توجه کرده و با عبرت از شکست های گذشته ،روزهای خردادی را با حضور پرشور در ۲۹اردی بهشت رقم بزنیم .
امروز هر کس دل در گروی ایران و اسلام و مردم دارد باید به صحنه بیاید و تنها مسیری که می تواند ما را در تحقق اهداف و مسیرمان یاری دهد رای به روحانی و تداوم عقلانیت و تدبیر در مواجهه با آینده ای است که باید آنرا بسازیم.

این مطلب در ویژه نامه انتخاباتی سیمره منتشر شده است
عباس دارایی/ سردبیر بلوطستان

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

بلوطستان | نشریه خبری _ تحلیلی بلوطستان