شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » دولت دوازدهم و محیط زیست

بی شک دولت حسن روحانی را میتوان ملتزم ترین دولت به اصل پنجاهم قانون اساسی و ملاحظات محیط زیستی دانست. بعد از فاجعه ای به نام لغو فعالیت و موجودیت شورای عالی محیط زیست در دولت نهم، با احیاء این شورا در دولت یازدهم بارقه امیدی در دل فعالین محیط زیست روشن شد و وعده روحانی از بابت توجه ویژه به محیط زیست عملی شد. تصور کنید زمانی که روحانی اداره کشور را به عهده گرفت شرایط محیط زیست کشور چگونه بود، دریاچه ارومیه و تالاب هورالعظیم و شادگان و بختگان و جازموریان و هامون همگی خشک و تشنه بودند، عرصه های طبیعی و منابع ملی در معرض تصرف و دست اندازی، زباله از سر و روی شهرها بالا میرفت و سیاست ها و قوانین محیط زیستی به حیات خلوتی سوت و کور تبدیل شده بودند.

کار به جایی رسیده بود که مقام معظم رهبری بارها در این خصوص تذکر داده و رعایت قانون در حفظ محیط زیست را متذکر شده بودند، از جمله این سخنرانی معروف که : حفظ محیط زیست یک موضوع درجه دو و تجملاتی نیست. در هر صورت روحانی محیط زیست را همچون کشور بی نظم و بی سامان تحویل گرفت تا کار بزرگ و راه طولانی برای تحقق وعده های محیط زیستی ش داشته باشد. در این راه فشار بی سابقه و سیاست زده برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی کار را بر روحانی و تیم محیط زیستی او سخت تر می کرد.

اما این حسن روحانی و معصومه ابتکار و جواد ظریف بودند که قطار محیط زیست کشور را در داخل و خارج کشور روی ریل انداختند، نامه معروف صادق زیباکلام و مقایسه بودجه سالیانه محیط زیست کشور عمق بی مهری مجلس وقت را به دولت روحانی و محیط زیست کشور نمایان میکند. امروز اما با پر آب شدن ارومیه و شادگان و هورالعظیم این قلب مردم است که به آبادانی و التزام دولتمردان به تعهدات و وظایفشان امیدوار تر و روشن تر شده است.

دولت روحانی محیط زیستی ترین دولت ایران تا کنون بوده است. استمرار این نگاه و سیاست برای تکمیل فرایند عقلانی و کارشناسی حفظ محیط زیست در کشور ضروری ست، همین چند وقت پیش بود که لایحه هوای پاک تقدیم مجلس شد و توسط نمایندگان حاضر بررسی گردید ، همان لایحه ای که برخی نمایندگان قبلی با بی مهری آن را کنار گذاشتند تا دستاویزی برای دلواپسی داشته باشند.

به روحانی رای دادیم تا دوباره شورای عالی محیط زیست ساده انگارانه لغو نشود. به دولت تدبیر و امید دوباره رای دادیم تا کشور سبز و پایا باشد و بماند.به او و تفکرات محیط زیستی ش رای دادیم تا هوا برای نفس کشیدن داشته باشیم. به او رای دادیمم چون وطن را سربلند و مقتدر میخواهیم. امروز وظیفه فعالین محیط زیست و کنشگران اجتماعی دو چندان شده است. از این فرصت تاریخی برای محیط زیست و ایران نباید به راحتی عبور کرد.

دکتر مجید دریکوند/ بلوطستان
عضو شورای اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست کشور

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

بلوطستان | نشریه خبری _ تحلیلی بلوطستان