شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » پنج راه‌کار برای ایمن ماندن به‌هنگام استفاده از WiFi در فضای عمومی

نیاز روزمره انسان به در‌ دسترس‌ بودن اینترنت در هر مکانی باعث بوجود آمدن تکنولوژی وای‌فای شده است. گاهی اوقات نیاز به استفاده از این تکنولوژی در فضای عمومی همچون کافی‌شاپ، محوطه دانشگاه، فرودگاه و… داشته باشید؛ اما قبل از آن بایستی یک سری نکات امنیتی را رعایت نمایید تا دچار مشکلات بعدی نشوید.
اگر عادت به خرید و انجام امور بانکی به صورت آن‌لاین دارید نیز بایستی به این نکات دقت کنید زیرا هکری که یک روتر و یک نرم‌افزار ایجاد نقاط دستیابی تقلبی وای‌فای در اختیار داشته باشد می‌تواند به راحتی شما را در دام خود گرفتار کرده و به جاسوسی از شما پرداخته و حتی شما را به سمت وب‌سایت‌های مخرب جعلی هدایت کند.
کوچکترین کاری که این هکرها می‌توانند انجام دهند این است که شماره حساب و مشخصات حساب بانکی شما را دزدیده و شما را با مشکل مواجه سازند. علی‌رغم تمامی این خطرات، محافظت از خود در برابر تمامی این‌ها امری آسان است؛ به شما توصیه می‌کنیم برای داشتن ایمنی بیشتر نکات زیر را رعایت کنید.
به اشتراک‌ گذاری خود را غیر فعال کنید؛
گاهی اوقات ممکن است فایل‌ها و پوشه‌ها در لپ‌تاپ و یا تبلت شما در حالت به اشتراک‌ گذاری باشند و شما از آن بی‌خبر باشید. در ویندوزهای ویستا، ۷ و ۸ کار برای کاربران راحت‌تر شده است. زمانی‌که می‌خواهید از یک شبکه وای‌ فای استفاده نمایید، حتما اطمینان حاصل کنید که آن‌ را بر روی حالت عمومی “Public” قرار دهید؛ این کار امنیت اطلاعات اشتراکی شما را در بهترین حالت قرار می‌دهد.
برای سیستم‌های مک، به System Preferences>>Sharing رفته و اطمینان پیدا کنید که تیک تمامی گزینه‌های به اشتراک‌گذاری “Sharing” را برداشته باشید. اگر در خانه و یا محل کار به اطلاعات‌های خود نیاز داشته داشتید دوباره به همین ادرس آمده و گزینه‌های مورد نظرتان را تیک گذاری کنید.
به صورت خودکار به شبکه وای‌فای متصل نشوید؛
اتصال خودکار به شبکه خانگی و یا کاری شاید داری خطرات بسیار کمی باشد ولی هنگامی که در محیط عمومی هستید؛ هکرها می‌توانند با دادن نام عمومی مانند کافی‌شاپ و غیره به روتر خود، شما را فریب دهند که به یک شبکه امن متصل شده‌اید. تنظیمات دستگاه خود را به غیر از شبکه خانگی و کاری بر روی حالت اتصال دستی قرار دهید و زمانی که در فضای عمومی به شبکه ‌وای‌ فای متصل شدید از کارمندان آن محل (تجاری یا کافی‌شاپ)، در مورد موجود بودن نام دستگاه خود در شبکه آن‌ها سوال نمایید.

نتیجه تصویری برای ‫ایمن ماندن به‌هنگام استفاده از WiFi‬‎
درمورد خرید اینترنتی و انجام امور بانکی به صورت آن‌لاین بسیار مواظب باشید؛
تا جایی که امکان دارد سعی کنید که این امور را در خانه انجام دهید اما اگر به هر دلیلی نیاز به انجام این امور در بیرون از فضای خانه شدید سعی کنید که از اینترنت سیم‌کارت خود برای این کار استفاده نمایید.
در انجام امور بانکی به صورت آن‌لاین حتما از برنامه‌ای که توسط بانک در هنگام گشایش حساب به شما داده می‌شود، استفاده کنید و اگر تاکنون این برنامه را دریافت و نصب نکرده‌اید با مراجعه به نزدیکترین شعبه و یا سایت رسمی بانک این برنامه را دریافت کنید.
حتما از نرم‌افزار امنیتی استفاده کنید؛
لپ‌ تاپ شما باید نرم‌افزار امنیتی مشابه رایانه خانگی (دسکتاپ) شما داشته باشد، فعال بودن فایروال هنگامی که شما در فضای عمومی قرار می‌گیرید نیز جزء نکاتی است که هرگز نباید فراموش شود. با نصب کردن برنامه‌ها امنیتی بر روی گوشی همراه، آی‌پد و غیره می‌توانید از قرار گرفتن در معرض یک شبکه وای‌فای نامطمئن ایمن بمانید. علاوه بر شناختن شبکه‌های نامطمئن؛ این برنامه‌ها نقایص موجود در دیگر برنامه‌های نصب شده بر روی سیستم عامل شما را نیز شناسایی می‌کنند و نیز با دادن اخطار مانع از کلیک کردن شما برروی لینک‌های مشکوک می‌شوند.

مواظب اطراف (پشت سر) خود باشید؛
همه خطرات تنها در فضای مجازی رو به روی شما وجود ندارد؛ گاهی اوقات هنگامی که شما درگیر جستجو در فضای سایبری هستید یک آدم فضول و یا دزد می‌تواند با نگاه کردن از فراز شانه‌های شما پی به نام‌کاربری و گذرواژه ایمیل شما و یا کارت عابر بانک شما ببرد و در فرصت مناسب از آن بهره لازم را ببرد
هموطنان عزیز جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به سایت پلیس فتا به آدرسwww.cyberpolice.ir بخش آموزش مراجعه کرده همچنین در صورت مواجهه با موارد مشکوک آن را از طریق لینک مرکز فوریت‌های سایبری، گزینه ثبت گزارش مردمی به پلیس فتا اعلام نمایند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

بلوطستان | نشریه خبری _ تحلیلی بلوطستان