• نشریه‌ی خبری-تحلیلی بلوطستان


    شماره تلگرام
    09169568480
    کانال تلگرام:
    telegram.me/baloutestan

  • درباره‌ی اقوام زاگرسی لر، لک و کرد


    تاریخ نانوشته‌ی لرستان را در
    پرونده‌های بلوطستان بخوانید.
  • خانه / اخبار میانی / محاسن و معایب سونا

    مهران یوسفی‌فر

    محاسن و معایب سونا

     با توجه به مشکلات روزمره زندگی و عدم تحرک ، تغذیه ناسالم افراد در معرض یکسری بیماری قرار می گیرند ازقبیل چاقی، لاغری، بیمارهای مفاصل ، مشکلات در سیتم عضلانی اسکلتی ، قلب عروقی که تا حدودی سلامت زندگی فردی و جامعه را به خطر می اندازد در اینجا به نقش سونا می پردازیم. سونا : مفرح و پر فایده است که اضطراب را كاهش داده، بدن را نرم و سموم را از بدن دفع می کند ،باعث مي شود كه فرد انرژيي بيشتري براي انجام كارهاي روزانه خود كسب كند. در حقیقت حمام سنتی مردمان اسکاندیناوی و به ویژه فلاندی ها است برخی دیگر در شمال روسیه و عده ای در در ترکیه می‌دانند.

    فرهنگ استفاده از سونا در کشورهای مختلف متفاوت است. در آلمان مردم «کاملاً برهنه» وارد سونا می‌شوند و تنها از یک حوله به‌عنوان زیرانداز استفاده می‌کنند سونا که از یک اتاق نه چندان درشت تشکیل می شود.دیواره های این اتاق تخته کوب شده و سکو های چوبی برای نشستن دارد معمولا از چوب نراد روسی یا سرو استفاده می شود.حرارت بسیار زیادی که از کوره های برقی ، هیزمی یا گاز سوز به فضای اتاق سونا انتشار می یابد، گرمای اتاق را تا 100درجه و گاه بیشتربالا می برد و باعث تعریق شدید استفاده کنندگان از سونا می شود.
    انواع سونا: به طور کلی سه نوع سونا وجود دارد1- سونای یک نفره که در سالن هیای بدن سازی کلینیک های لاغری جهت تناسب اندام ولاغری رواج دارد که این ادعا صحت ندارد. 2-سونای خشک 3- سونای بخار لازم به ذکر است حمام سونای خوب شامل سه قسمت است 1- رختکن 2- اتاق شستشو 3- گرماخانه (سونا)
    سونای خشک: بدن افراد هنگام سونا تقریباً برهنه است بطور معمول افراد بجز مایو آن هم از جنس نخی نباید چیز دیگری را بر تن داشته باشند که در بعضی موارد مشاهده می شود افراد باد گیر یا لباس زیاد می پوشند که این امر اشتباه می باشد نخستین گام قبل از ورود به سونا باید شستن سر و تن با لیف و صابون است تا منافذ پوست باز تر شوند عمل تعریق و تنفس پوستی در سونا آسان تر صورت می گیرد سپس باید وارد گرمخانه(سونا )شد. در هنگام ورود شخص به سونا احساس گرمای بسیار زیادی می کند زیرا حرارت محیط 95یا نزدیک به 100درجه سانتی گراد و گاه بیشترمی باشد. و دانستن این نکته ضروری است که درجه حرارت در قسمت های مختلف اتاق سونا یکسان نمی باشد. زیرا در اثر خاصیت بالا رونده هوای گرم، گرمای کف اتاق سونا کمتر از سکوهای بالیی است.برای هاهنگ کردن تدریجی بدن با دمای سونا پیشنهاد می شود به محض وود از نشستن در سکو های بالیی خودداری فرمایید.

    بهترین راه برای انتطباق دادن بدن با حرارت سونا و کمک به تعریق هرچه بیشتر و بهتر چند دقیقه نشستن در سکوی پایین و سپس سکوی دوم سرانجام سکوی آخر است. در این حالت گرم شدن بدن تدریجی است. خون گرمای محیط را از سطح بدن به خود جذب کرده و به قسمت های داخلی بدن هدایت می مند و این فرایند تا جایی ادامه می یابد که گرمای بدن به اوج می رسد.هنگام ورود به سونا رطوبت پوست به سرعت از بین می رود و احساس گرمای شدید تری به فرد دست خواهد داد اما به محض آنکه عمل تعرق(عرق) شروع شود درجه حرارت بدن پایین خواهد امد و فضای اتاق سونا قابل تحمل تر می شود.

    مدت زمان برای نشستن در سونای خشک متناسب با استعداد بدن و تحمل شخص است.معملا برای افراد سالمی که هیچ گونه عارضه و بیماری ندارند مدت زمان استفاده از سونای خشک15-10 دقیقه سونای بخار6-12 دقیقه می باشد. و مدت استفاده از خزینه(جکوزی) آب داغ10-5 دقیقه است. با این حال اگربه هر دلیل احساس ناراحتی به وجود آمد و عوارضی از قبیل سر درد، سر گیجه، رخوت بیش از حد و تپش قلب غیر عادی پیش بیاید باید فوراً سونا را ترک کرد. مرحله بعد خروج از گرمخانه سونا باید بلا فاصله دوش ولرم گرفته تا عرق ازتن زدوده شو. سپس مرحله خنک کردن بدن فرا می رسد که به دوصورت انجام می گیرد گرفتن دوش آب سرد یا غوطه ور شدن در حوضچه آب سرد.در هنگام غوطه ور شدن در حوضه آب سرد باید تمام بدن زیر سطح آب سرد قرار گیرد در غیر این صورت دوگانگی حرارت بین سر و دیگر قسمت های بدن به وجود خواهد آمد که خطراتی را در پی خواهد داشت. نکته:هیپو تالاموس ترموستات بدن می باشد. حداکثر جهت غوطه ور شدن در حوضچه آب سرد2تا3 بار است.فرو رفتن ناگهتنی در اب سرد یا دوش آب سرد گرفتن باعث تغییر در سیستم گردش خون از سطح به عمق می باشد و پیامد آن شوک لذت بخش و دلپذیری می باشد.

    سونای بخار:

    اتاقی گرم و اشباع شده از بخار آب است به همین دلیل کف اتاق ، سکو ها و دواره آن را سنگ مرمر می سازندسونای بخار باعث تلطیف و شستشوی سینوس ها ، مجاری تنفسی و ریه ها می شود و استفاده از اکالیپتوس در سونای بخار بی دخیل نیست افراد سیگاری و افرادی که در مناطق خشک و شهرهای آلوده زندگی می کنند می توانند نهایت استفاده از سونای بخار را ببرند. وجود شیر آب سرد در داخل سونای بخار می توان هرچند دقیقه یکبار دست و صورت و بدن خود را با آب سرد شست تا بتوان بخار سوزان سونای بخار را تحمل کرد.
    فواید سونا: در واقع مراحل مختلف سونا (گرمای زیاد و سرد کردن ناگهانی بدن ) باعث بروز حالتی مانند جزر و مد و جریان خون در سرتا سر بدن می شود که نتیجه مستقیم این فعل انفعال ، تحریک اعصاب و غدد است و انقباظ و انبساط به وجود می آید که خود نوعی ورزش عمومی برای اندام های داخلی بدن است. در هنگام سونا عروق بدن بدلیل گرم گشاد می شوند و باعث تغییر در فشار خون می شود. سونا اثرات روانی از قبیل نشاط انبساط خاطر خشنودی و ریلکس شدن افرادی که در فشار های روانی زندگی هستند دچار افسردگی شده مفید واقع شود. سونا باعث آرامش روحی و روانی می شود. سونا باعث می شود افراد عادی یا ورزشکاران به دلیل فشار بار تمرینی دچارکوفتگی و خستگی بعد از تمرین بخاطر تجکع اسید لاکتیک. و دیگر مواد زاید از بافت ای بدن سریع تر از بدن دفع گردد و باعث مصونیت از سرماخوردگی می شود.سونا باعث شادابی پوست بخاطر باز شدن منافذ و دفع مواد زاید و بهبود جوش از بدن خواهد شد.

    نتیجه تصویری برای سونا

     

    سونا سلول های ذهنی را باز کرده وباعث خلق و خوی بهتر خواهد شد. حمام سونا به عنوان يك محيط گرم اثرات فيزيولوژيكي و درماني فراواني دارد. حمام سونا به لحاظ درماني سبب تسكين دردهاي ناشي از ناهنجاريهاي عضلاني- اسكلتي گشته و حركت مفاصل را در بيماران مبتلا به روماتيسم بهبود مي بخشد علاوه بر اين، حمام سونا براي يك دوره طولاني سبب كاهش فشار خون ميشود و ميتواند براي بيماران قلبي ـ عروقي سودمند است حمام سونا براي بيماران مبتلا به نارسايي احتقاني قلب كاملاً مفيد است و هيچ تاثير منفي براي اين بيماران ندارد.

    حمام سونا سبب افزايش آستانه بيهوازي و تحمل اين بيماران براي ادامه تمرين ميشو [ رعایت برخی نکات هنگام استفاده از سونا: سونای عمومی واقع در استخرها و مراکز تفریحی لذت بخش مکانی اجتماعی عموی بوده لذا توصیه می شود از آواز خواندن و تعریف لطیفه بلند صحبت کردن خنده وشوخی بی جا خوداری شود چون باعث بر هم زدن تمرکز دیگران می شود. همان گونه که گفته شد سونا محلی است برای استراحت و افزایش توان روحی روانی پس لازمه سونا سکوت است. در هنگام نشستن در سونا استفاده از یک حوله مستطیل شکل و بلند که نشیمنگاه و پا ها روی آن قرار گیرد الزامی است چون قطره های عرق که از بدن سرازیر می شود به خود جذب می کند، عدم استفاده از حوله باعث بوی بد بدن ناشی از عرق و سموم دفع شده از بدن فضای سونا را بد بو کرده و اغلب باعث بهم خوردن حال بدن می شود
    رعایت برخی نکات هنگام بعد ازاستفاده سونا: با سونا حدود02/0 از وزن بدن کاهش می یابد که این کاهش به طور عمده به دلیل از دست دادن اب بدن از طریق عرق کردن است اما اگر اب موجود در سلول ها به سرعت کاهش یابد و نسبت طبیعی آن با املاح معدنی موجود در سلول به هم بخورد باعث اختلال در عملکرد الکترو لیک ها و غلظت مایع سلولی می شود و عوارضی از قبیل سردرد، سرگیج، تشنگی زیاد می شود. پیش از ورود به سونا یک لیوان آب نوشید و بین دفعات سونا و پس از آن این عمل را تکرار کرد. در سونا به جای هر نوشیدنی از آب خالص و خنک نه سرد استفاده شود این عمل در بهداشت و سلامت عمومی بدن بسیار موثر است ..
    هشدار ها: سونا همان طوری که طرفداران بی شماری در سرتا سر جهان دارد مخالفانی نیز دارد بیشترین انتقادی که از سونا می شود شوک ناشی از گرم و سرد کردن ناگهنی بدن است. تاثیر عمده در سیستم قلب و عروق بوده و همراه با افزایش قابل ملاحضه فشار خون. بدین ترتیب جهت استفاده از سونا باید از سلامت خود اطمینان داشته باشید.
    مبتلایان به صرع و و دیابت مجاز به استفاده از سونا نیستند.
    سونا هرگز نمی توتند جایگزین مناسبی برای کاهش وزن شود لذا ازنشستن طولانی مدت در سونا خود داری شود.
    هرگونه ورزش نرمش و ماساژ در سونا غلط است
    با ساعت مچی گردنبند و انگشتر یا دستبند فلزی نباید وارد سونا شد.
    قبل و بعد سونا از کشیدن سیگار خود داری شود.
    خوردن نوشابه گازدار و غذا قبل از سونا و و در میان دفعات سونا کاری بسیار غلط و زیان آور است.
    با معده پر نباید بلا فاصله وارد سونا شد.
    نباید بعد از ورزش های بسیار سنگین از قبیل دوچرخه سواربی ،دو میدانی، کوهنوردی نباید بلافاصله از سونا استفاده کرد.
    بخاطر بیماری های جلدی و مقاربتی و ریوی از حوله و دمپایی، توصیه می شود که نظافت شخصی را قبل ، حین و بعد از سونا را فراموش نکنید.
    استفاده از سونا برای ورزشکاران: ورزشکاران رشته های مختلف هرزشی بهتر است هفته ای یک بار از سونا استفاده کنند یا در نظر گرفتن این نکته که یک ساعت نیم بعد از تمرین مجاز به استفاده از سونا هستند. و هر جلسه می توانند سه نوبت وارد سونا شوند. حداکثر استفاده از سونا 15 دقیقه است. ضروری است بعد از سونا آب از دست رفته را با خوردن مایعات جبران کنند.

    گردآوری از کتاب بهداشت ورزش: محمدحسین اقبالی و جزوات درسی خودم.نویسنده مهران یوسفی فر کارشناس ارشد آسیب شناسی ورزشی و حرکات اصلاحی تربیت بدنی

    10 نظر

    1. خیلی خوبه اطلاعات مفیدی بود چون اغلب مردم از سونا بعنوان یک راهکار برای لاغری استفاده می کنند.

    2. استفاده کردیم امیدوارم باز ببینیم و تشکر از سایت وزین بلوطستان

    3. سپاس بیکران از جناب بساطی که تنوع داره سایت پر بیننده ش. و تشکر ویژه از جناب یوسفی فر گراوند.اطلاعات مفیدی بود خیلی سونا رفتیم و بی تفاوت بی اهمیت از کنار این مسائل رد شدیم.موفق باشی

    4. کار جالبی بود

    5. قبادی منفرد آیینه وند

      خیلی پرمحتوا و با ارزش بود بسیار جالبه.ممنون از نویسنده محترم

    6. حامدآرئین هم دوره خدمت آموزشی ارتش سمنان

      مهران جابن خوشحال شدم بعد سال ها دیدمت مطلب زیبات و عکس ت خیلی جالب بود درود بر شما و قلم زیبایت امیدوارم همیشه شاد سو سربند باشی کل لبخند بر لبانت و شهد شیرین زندگی و ایام به کام ت باد.

    7. اطلاعات مفیدی بود تشکر ازسایت بلوطستان و آقای مهران یوسفی فر

    8. کامبیز نجات پور

      سپاس از آقا مهران و بلوطستان دوست داشتني بسيار عالي

    9. محمد فرجی ازاد پلدختر

      ممنون از سایت بلوطستان و تشکر از دوست ارزشمند و جوان متفکرم هم دوره ارشد در کرج بسیار زیبا و قشنگ نوشتی امیدوارم شاهدکارهای جدیدت باشیم

    10. کاش استخرها حداقل در دو دقیقه به افرادی که به استخر می روند این مطالب مهم را یاداوری کنند

    پاسخ بدهید

    ایمیلتان منتشر نمیشود

    رفتن به بالا