• نشریه‌ی خبری-تحلیلی بلوطستان


    شماره تلگرام
    09169568480
    کانال تلگرام:
    telegram.me/baloutestan

  • درباره‌ی اقوام زاگرسی لر، لک و کرد


    تاریخ نانوشته‌ی لرستان را در
    پرونده‌های بلوطستان بخوانید.
  • خانه / اخبار میانی / نگاهی به فیلم سینمایی ماجرای نیمروز

    نقد فیلم (حسین عبدی پور)

    نگاهی به فیلم سینمایی ماجرای نیمروز

    اختصاصی بلوطستان:

    محمد حسین مهدویان مستند ساز جوانی که پیش تر او را با آخرین روزهای زمستان(مستند زندگی شهید باقری) و ایستاده در غبا ر فیلم مستند گونه (سرگذشت حاج احمد متوسلیان) می شناختیم. این بار نیز با همین سبک با ماجرای نیمروز دست روی برهه زمانی حساسی می گذارد که تاریخ انقلاب درگیر منازعات سیاسی است.پس از عزل بنی صدر ، مسعود رجوی سرکرده گروهک منافقین در بازگشت از سفر فرانسه، به یک باره تصمیم به کادر سازی و تغییر تاکتیک از فاز سیاسی به فا ز نظامی می گیرد. و از 30 خرداد 60 بیم ترور در فضای سیاسی کشور حاکم می شود.

    Image result for ‫نگاهی به فیلم سینمایی ماجرای نیمروز‬‎

    چرا ترور؟

    سیاست هنر تکرار است . سیاسیون باید تمامی راهها را بیازمایند تا به نتیجه مطلوب برسند. اخلاق در سیاست بیانگر جمله معروف” هدف وسیله را توجیه نمی کند” است.که متاسفانه سازمان های تروریستی به علت ضعف در بسیج مردم و ناآگاهی از دموکراسی همواره با ترور و ارعاب آن را نقض می کنند.و آخرین چاره را به شنیع ترین چاره مبدل می کنند.
    داستان فیلم
    یک گروه 5 نفره خبره، از اطلاعات نخست وزیری در پی ترور مسئولین و ایجاد فضای ناامنی در جامعه و رعب و وحشت در نیرو های انقلاب در یک ماجرای پلیسی به دنبال یافتن مسببین حوادث و برقراری آرامش در کشور می شوند.آنها پس از کش و قوس های فراوان موفق به کشتن موسی خیابانی معاون سازمان مجاهدین خلق و سرکوب منافقین می شوند.

    ماجرای نیمروز بازگویی یک روایت تاریخی است.که تدوین آن آنقدر جالب بوده که به نوعی بازنمایی تاریخ است.فضاسازی شگرفی که بیننده را بر روی صندلی سینما میخکوب کرده و به سال 60 هجری شمسی می برد.
    فیلم ماجرای نیمروز برخوردار از جلوه های میدانی و کادر بندی دوربین فوق العاده زیبا و گریم و شبیه سازی بصری عالی به ویژه در مورد دکتر بهشتی است. که موسیقی مناسبی هم دارد.
    یکی از مهم ترین نقاط قوت فیلم ایجاد هیجان در بیننده است به گونه ای که بیننده مدام در حال قضاوت است و بعد از دیدن هر سکانس ، یک نفر را جاسوس معرفی می کند و همواره در بین شخصیت های داستان به دنبال خائن می گردد.
    انتخاب بازیگر و کارگر دانی خیلی مناسب بوده به ویژه در خصوص انتخاب مهدی پاکدل با چهره مقبول و مورد اعتمادش در فیلم های قبلی که این بار در نقش مسعود کشمیری،نیروی نفوذی منافقین در دفتر رجایی ظاهر می شود. و جواد عزتی و احمد مهران فر بازیگرانی که همواره در سریال ها و فیلم های مختلف در ژانر کمدی ایفای نقش کرده اند در این فیلم در یک نقش جدی و پلیسی به خوبی قابلیت بازیگری خود را نشان دادند.

    Image result for ‫نگاهی به فیلم سینمایی ماجرای نیمروز‬‎
    در فیلم با دو دیدگاه از نیروهای انقلاب مواجه می شویم.
    دیدگاه دکتر بهشتی که یک دیدگاه اعتدالی است و در خصوص برخورد با منافقین می گوید قصاص قبل از جنایت نباید کرد و دیگر ی دید گاه اقتدار گرایانه دادستان آن زمان اسداله لاجوردی است که تاکید به برخورد سریع با این نحله فکری دارد. علاوه بر نقد صادق زیبا کلام مبنی بر دولتی بودن این فیلم برخی نقدها به شرح ذیل بر فیلم وارد است.
    -عدم جذابیت فیلم نامه و داستان پردازی خشک و بی روح
    -پرداخت ضعیف کاراکترها


    -وجود عاشقانه ای در فیلم که گنک و بی مفهوم بوده و در داستان به حالت تعلیق درآمده است
    -عدم ورود فیلم به جزییات زندگی گروه تروریستی
    -پاس دادن و لرزش های دوربین که منجر به خستگی بیننده می شود
    -انتخاب نام فیلم هیچ سنخیتی با حوادث ندارد در واقع نیمروزی در کارنیست و رویدادهای تاریخی 8 ماه روایت شده است.
    با وجود این نقدها پایان فیلم مطابق با واقعیت این رویداد تاریخی رقم می خورد پایانی که یک پایان با شکوه و با زکاوت برای مهدویان است. او در لانک شات پایانی کمال(نیروی زبده و خشن اطلاعات امنیت ) را در حال نوازش و محبت به کودک مسعود رجوی به تصویر می کشد.
    در پایان باید گفت. محمدحسین مهدویان فیلم ماجرای نیمروز را با درون مایه نفوذ ساخته و غایت نهایی او هم افزایی بر بصیرت انقلابیون در تشخیص حقیقت است که با توجه به جلب نظر مردم تا حدودی موفق بوده است. اما جا داشته با ورود به جزییات زندگی منافقین پرده از زندگی خشک و بی روح چریکی منافقین بردارد و دم از احساس و عواطف مرده ایی در قلب انسانهایی بزند که ظاهرا فقط به عشق بنگ بنگ می تپد.

    پاسخ بدهید

    ایمیلتان منتشر نمیشود

    رفتن به بالا