• نشریه‌ی خبری-تحلیلی بلوطستان


    شماره تلگرام
    09169568480
    کانال تلگرام:
    telegram.me/baloutestan

  • درباره‌ی اقوام زاگرسی لر، لک و کرد


    تاریخ نانوشته‌ی لرستان را در
    پرونده‌های بلوطستان بخوانید.
  • خانه / اخبار میانی / استانداران مسافر ،لرستان توسعه نیافته

    محرومیت میراث ماندگار همه دولت ها در لرستان

    استانداران مسافر ،لرستان توسعه نیافته

     

     

     

    سید موسی خادمی اواخر شهریور ماه سالجاری بعنوان استاندار جدید لرستان منصوب و با حضور وزیر کشور معارفه شد.پیش از خادمی پانزده استاندار دیگر نیز مسنددار نمایندگی عالی دولت ها در لرستان بوده و او به عنوان شانزدهمین استاندار این استان در حالی از سوی دولت تدبیر و امید به این سمت مهم به کار گمارده شده است که با وجود خدمات انجام شده همه دولت ها در لرستان که در واقع خدمات نظام جمهوری اسلامی ایران ارزیابی می شوند تا کنون این استان نتوانسته است در روند توسعه طرفی ببندد و همچنان در زمره استان های توسعه نیافته کشور محسوب می شود.

    لرستان درحالي عليرغم اين پيشينه تاريخي وهمچنين پتانسيل بالاي طبيعي وغني باقرارداشتن دربهترين موقعيت سوق الجيشي مي توانست همانندمناطق همجوارازجمله اراك وكرمانشاه به يك استان بهره مندمبدل شودكه بالعكس همه اين امتيازات ناديده گرفته شده واين استان دررديف استانهاي ضعيف ازحيث توسعه اعم ازصنعتي وفرهنگي وسياسي و..قرارگرفته است و ورود و خروج پانزده استاندار در یازده دولت مستقر در نظام جمهوری اسلامی ایران عملا به تحقق آنچه نیاز بوده است در لرستان متناسب با ظرفیت هایش صورت گیرد منجر نشده است.

    یازده دولت گذشته هر کدام دارای خط مشی سیاسی مشخص ،الگوی توسعه مدون و شعاری کلیدی برای دولت داری در سطح کلان بوده و می بایست این الگو در همه مناطق به کار گرفته شود اما نکته مهم این است که استانداران مختلف با وجود همه تلاش ها و خدمات خود در دولت متبوع شان نتوانسته اند لرستان را به جلو آنچه مطلوب بوده سوق دهند .سوال کلیدی اینجاست چرا سازندگی هاشمی ،اصلاحات خاتمی ،عدالت احمدی نژاد و تدبیر وامید روحانی در لرستان به طور روشن و برجسته خود را نشان داده و کاری را در لرستان به عنوان میراث بر جای بگذارند که در قیاس با کارهای این دولت ها در سایر استان ها به عنوان میراث ماندگار ملموس باشد ؟

    در کرمانشاه امروز حوزه درمان و آموزش عالی و صنعت برجستگی خاص خود را داشته و دولت های وقت در این استان به طور برجسته در این زمینه ها میراث بر جای گذاشته اند، در اصفهان و کرمان ،اراک و تبریز و مشهد و..نیز صنعت و کشاورزی و توسعه صادرات و حمل و نقل و…این استان ها را از هر حیث از دیگر استان ها متمایز ساخته است اما در لرستان میراث ماندگار دولت ها مهاجرت هایی است که به گفته رئیس سازمان برنامه ریزی استان سالانه 12هزار نفر از لرستان مهاجرت می کنند که تامل برانگیز است .

    یک استاندار یا بر اساس الگوی دولت ها در سطح کلان باید فعالیت ها را در استان مد نظر قرار دهد یا برای توسعه بر مبنای ظرفیت های یک استان برنامه ای مدون و فعالیتی مشخص پی ریزی کند و بر همین اساس اگر بر کارنامه همه استانداران بعد از انقلاب نگاهی بیاندازیم متوجه خواهیم شد که استانداران در این زیمه بنا به دلایلی نتوانسته اند ظرفیت ها و پتانسیل ها را به کار گیرند و عملا یا به بن بست خورده اند ،یا روزگار گذرانده اند ،یا فعالیت ها را محدود به دو پروژه عمرانی در مرکز استان کرده و نهایتآ یا با وجود فعالیت ها برای گسیل سرمایه گذاری به استان و احیای چند ظرفیت راکد و …به دلیل آنچه موانع سیاسی و حواشی پیرامونی بوده عطای کار را به لقایش بخشیده از استان کوچ کرده اند.

    برهه هاوپيچ هاي تاريخي ازجمله سازندگي واصلاحات وعدالت گستري هم نتوانسته ناجي لرستان درباتلاق عقب ماندگي باشدورفت وآمدهاي پانزده استاندار و نزدیک به هشتاد نماینده  درقالب ده دوره مجلس شوراي اسلامي درس وهشت سال اخيردردي ازآلام بيشمارمردم لرستان رادرمان نكرده است.

    لرستان درشیب های تاریخی اسیرعوامل آسیب زابوده ودرحالی سی وسی وهشت  سال ازعمرانقلاب اسلامی می گذردکه باگذشت دولتهای مختلف ازجمله جنگ،سازندگی،اصلاحات وعدالت  و تدبیر و امید هنوزبه حق خودنرسیده است.حال که دربرهه کنونی نیزبه رغم تغیرات وهمچنین رویکرددولت تدبیروامیدبه توسعه اقتصادی ،بارقه ایی ازامیددربین مردم ایجادشد بایداذعان کردکه لرستان دراین پیچ تاریخی نیز همچون قبل به دلیل اشتباهات تاکتیکی دولتمردان ونبودنیروی شاخص واجرایی دربدنه اجرایی استان لرستان وضعف مدیریت ها بیش از انکه برنامه ریزی کرده و نتیجه بگیرد ،حواشی اجازه نداد آنچه می بایست انجام شود ،صورت بپذیرد.

    روزگاری این استان علیرغم غیرمرزی بودن خسارت‌های بسیاری در جریان جنگ ایران و عراق متحمل شد، به نوعي كه به عنوان دومین استان خسارت دیده از جنگ تحمیلی به شمارمي رفت.خسارات ناشي ازجنگ در لرستان ۱۰۵ میلیارد تومان به ارزش آن زمان یعنی یازده درصد کل خسارات جنگ”هزار میلیارد تومان”بود،امادردولت سازندگی هاشمی رفسنجانی سهم لرستان از بودجه‌ی بازسازی به کم‌تر از نیم درصد می‌رسد، این حادثه‌ی تلخ درست زمانی رخ می‌دهد که رئیس‌جمهور وقت آقای رفسنجانی در حال ارایه‌ی برنامه هاي دولت موسوم به سازندگي دراواخردهه شصت بوده است،قبل ازآن نیزدردولت موسوی پتروشیمی لرستان به اراک منتقل می شود،دردولت خاتمی پروژه اشتغالزاکه ایجادنمی شود،دارایی لرستان یعنی کشت وصنعت ویخچالسازی وپارسیلون یابه بخش خصوصی واگذاروویران می شودویاتعطیل می شوند،دولت محموداصولگرایان هم درهنگامه مصوب کردن طرح وپروژه های بی سرانجام وغالبابی فرجام درسفرهای استانی سهمی فراترازانتظارروی کاغذهابرای لرستان قائل می شودازلاستیک سازی ونوردخرم آباد،تاسیمان خرم آباد،پتروشیمی کوهدشت ،سیمان وپالایشگاه  پلدخترواحداث کارخانه نَوَردِ فولادِ خرم‌آباد به ظرفيت 500 هزار تن احداث کارخانه خودروسازيِ کوهدشت واحداث کارخانه نَوَردِ فولادِ پلدختر به ظرفيت حداقل 200 هزار تن، احداث و مطالعه استاديوم فوتبال 5 هزار نفري در دورود طي سه سال و..اماهمه درنطفه خفه نه صاحبی دارندونه نام ونشانی!

     دوره بازوند نیز که با وجود چند کار خوب از جمله تلاش برای احیای ظرفیت های راکد و توجه به زیر ساخت های حمل و نقل ریای ،هوایی و زمینی و همچنین کشاورزی و سد سازی می توانست به یک دوره طلایی مبدل شود به دلیل بکار گیری یا به عبارتی بهتر مدیران ضعیف و میراث خواری برخی حزب بادها و البته اختلافات بین نمایندگان و دولتمردان حواشی ایجاد شد و همین حواشی نتوانست لرستان را به جلو سوق دهد.

    نکات وسوالات قابل تاملی درخصوص لرستان وبرمودای مدیریتش وجوددارد،اینکه توسعه چرادراراک وکرمانشاه وهمدان بعنوان استانهای همجوارلرستان هم ملموس است وهم شدنی امادراستان لرستان یک حلقه گمشده است،اینکه چرادراراک یکسال یک طرح بزرگ پتروشیمی به بهره برداری می رسدامادرلرستان شهرک گلخانه ایی پلدختر  امان خدارهاشده است،اینکه چراکرمانشاه می تواندیکی از حوزه های شاخص پزشکی ودرمانی کشورباشد امادرلرستان یک امپول پادزهربرای کنترل زهرنیش عقرب وجودنداشته باشد،اینکه حتی ایلام محروم هم می تواندبه سوی صنعتی شدن حرکت کندامادرلرستان علیرغم وجودآبهای فراوان مردمش درروستاهاازآب بهداشتی سالم بی بهره باشند،دراستانهای همجوارماسالانه دههاکیلومترجاده چهارخطه احداث می شود اما مادرلرستان نزدیک به چهار دهه ازتوسعه راههابعنوان یک پیش شرط برای توسعه غافل بوده ایم  ،چرامدیران ماازنظام بودجه ومسائل پیش پاافتاده درحوزه اعتبارات بعضابی اطلاعند؟چرا در طول ادوار گذشته شهرداران بی تخصص وبی اطلاع ازعمران شهری انتخاب شده اندوبلافاصله استیضاح واتوبوسی هم سرپرست شهرداری می آیدومی رود؟چرامیانگین سنی مدیران استانداری واجرایی وفرمانداران دولت تدبیروامیددراستان لرستان بالای چهل وپنج سال است ودربرخی مواردیادرشرف بازنشستگی هستندویابازنشسته بوده وبکاراجرایی برگشته اند؟

    این سوالات ذهن هر لرستانی را به خود مشغول می دهد و آنچه می توان از این توسعه نیافتگی دریافت این است که ما در لرستان اصولا با توسعه و توسعه یافتگی بیگانه بوده و استانداران ما نیز نه ابداع گر برنامه ای برای توسعه یافتگی بوده اند و نه حواشی اجازه داده است برخی از نیروی های توانمند در بین پانزده استاندار گذشته هنر مدیریتی خود را به منصه ظهور بگذارند و نه دولت ها در قبال لرستان به مانند برخی استان های برجسته مهربان بوده اند. بدون اغراق وباپرهيزازاحساس گرايي درپردازش به علتهاي توسعه نيافتگي لرستان بايدگفت ضعف روحيه مطالبه گر دربين مردم لرستان وضعف تاريخي محاسبات مردم اين دياردرانتخاباتهاي گوناگون اعم ازمجلس شوراي اسلامي وشوراهاي اسلامي شهردركنارضعف مديريت وبي تفاوتي آنها به پديده توسعه وبكارگيري افرادسياسي وبه عبارت ديگرسياست زده درامورات تخصصي اجرايي بويژه درحوزه فرمانداري،معاونت هاي استانداري،آموزش وپرورش ،فرهنگی وبالاخص انتخاب افرادكم اطلاع درحوزه هاي زيربنايي ونظام برنامه و بودجه بعنوان نماينده مجلس رابايدعلت العلل محروميت تاريخي لرستان دربرهه ها مختلف عنوان نمود.

    اینک سید موسی خادمی بعنوان شانزدهمین استاندار تاریخ لرستان منصوب شده و باید برای برون رفت از وضع موجود او را یاری داد. تعامل با لحاظ حفظ استقلال قوا ،بهره گیری از مدیران کارا ،وحدت در عین کثرت ،برنامه ریزی بر مبنای سیاست های کلان دولت و خلاقیت در خصوص ابداع برنامه ای بومی برای توسعه متناسب با ظرفیت ها و آمایش سرزمینی و مطالبه گری مردم و البته مهم تر از همه نقادی رسانه ها و ارائه راهکار از سوی رسانه ای ها و نخبگان از جمله مسائلی است که باید برای توسعه لرستان بکار گرفته است . سطح دیدگاهها و ارزیابی ها را بین صفر و صد قرار نداده و همواره نیمه های پر لیوان ها را نیز ببینیم ،هوشنگ بازوند اگر نقطه قوتی که داشته باید تداوم پیدا کند و ضعف های او و گذشتگان پیش از او هم باید به نقطه قوت تبدیل شوند.

    احساس گرایی خاص جوامع غیر مترقی و توسعه نیافته است که باید برای برون رفت از وضع موجود آنرا در پایین ترین سطح خود قرار داده و معقولانه و منطقی برای آینده لرستان همه آستین ها را بالا بزنیم .

    عباس دارایی/ سردبیر پایگاه بلوطستان

    این مطلب در شماره 319شهاب آسمانی منتشر شده است

    یک نظر

    1. امیر سوری لرستانی مقیم کرمانشاه

      علت ومعلول عدم توسعه یافتگی لرُستان بر می‌گردد به نبود مدیران شاخص وکار کشته در مدیریت سازمانها وادارات لرستان که مقصر اصلی این مهم استانداری وبه شخصه استاندار می باشد که با مامور و ساپورت کردن مدیرانی نا توان ونا متجانس بان آن سازمان عملا”کارایی و انگیزه ازکارشناسان خبره وبا تجربه آن نهاد را کم لم یکن تلقی می شود در حالی که در کرمانشاه استان همسایه این گونه نیست ومدیر از بدنه همان اداره ارتقاء پیدا کرده است ومدیر شده است صنعت آن استان به علل ذکر شده با لرستان قابل قیاس نیست استاندار جدید نیرویی توانمند وحامی دکتر روحانی از بدنه سازمان عریض وطویل صنعت معدن وتجارت لرستان انتخاب نماید در غیر این صورت امیدی در توسعه ورشد صنعت لرستان متصور نیست وبه نا کجا آباد تنزل خواهیم کرد

    پاسخ بدهید

    ایمیلتان منتشر نمیشود

    رفتن به بالا