• نشریه‌ی خبری-تحلیلی بلوطستان

    مدیرمسئول و صاحب امتیاز: محمد بساطی

    09169568480  📞

    baloutestan@yahoo.com ✉️

  • درباره‌ی اقوام زاگرسی لر، لک و کرد


    تاریخ نانوشته‌ی لرستان را در
    پرونده‌های بلوطستان بخوانید.
  • خانه / اخبار میانی / روایتگر یک واقعیت اجتماعی

    نقد فیلم بلوطستان (فروشنده: اثر اصغر فرهادی)

    روایتگر یک واقعیت اجتماعی

    سینمای فرهادی، سینمای رئالیستی است . همواره نوع نگاه یا تفکر به جهان واقعیت به همان نحویی است که وجود دارد.نه با چهره ای که می خواهیم یا دوست داریم باشد. در این سبک از فیلم سازی،علایق شخصی،خیال پردازی یا فشار از بیرون وجود ندارد و آن چه مهم است . رسالت فیلم ساز است که آینه تمام نما و مسئول به تصویر کشیدن یک سلسله واقعیت اجتماعی است.اصغر فرهادی قهرمان نمی سازد. با دیدن فیلم هایش انسان نه هیجانی می شود و نه احساس قهرمان شدن
    دارد بلکه او انسان را همانگونه که هست معرفی می کند و به انسان به دید کرامت کاذب یا موجودی که منشاء همه خوبی هاست نگاه نمی شود. در این مقال به نقد فروشنده یکی از آثار فاخر اصغر فرهادی می پردازیم.
    فروشنده درامی اجتماعی است که روایت داستانی است که در آن زوجی به نامهای عماد و رعنا از طبقه متوسط شهری به ناچار با توجه به ترک برداشتن خانه به دلیل گود برداری توسط بیل مکانیکی ،مستاجر یک واحد آپارتمانی درمحله ای می شوند که مستاجر قبلی واحد نیمی از وسایلش را داخل یک اتاق جمع کرده و تا زمانی که مکان جدیدی پیدا کند در آن جا به امانت گذاشته است. مستاجر قبلی این واحد اپارتمانی زنی بوده که با مردان زیادی رابطه نامشروع داشته ، او خود فروشنده است.و این زوج جوان از این واقعیت بی اطلاع بودند. غفلت رعنا و بازگذاشتن درب منزل باعث شکستن حریم خصوصی او و تجاوز یک شخص با هویت نامعلوم به او می شود و این اغاز ماجراست.به دنبال این حادثه رعنا دچار ترومای روانی شده و عماد نیز با حس کنجکاوی خود به دنبال تجاوزگر می گردد. اما از دوراهی که پیش روی اوست به ناچار به دلیل حفظ آبرو تمایلی به پیگرد قانونی ماجرا ندارد و خود پی گیر ماجرا می شود. که در آخر هویت فرد مذکور را تشخیص می دهد.

    Image result for ‫فیلم فروشنده‬‎

    در فریم های اولیه فیلم نمایی از شکافی در بالای تختخواب این زوج ایجاد شده به نمایش در می آید که می توان فهمید شکافی بین این زوج از لحاظ عاطفی در سکانس های بعدی رخ خواهد داد. و زندگی آن ها در حال فروپاشی است.و آنچه در سکانس های اولیه فیلم مشاهده می شود بیانگر نقل مکان این زوج از یک مخروبه فیزیکی به یک خرابه اجتماعی ست.در فیلم شخصیت های اصلی داستان یکی عماد معلم ادبیاتی متین ، مهربان و صبور است که شخصیت درون گرایی داردو تکانه های حاصل از تعرض به همسرش او را شخصی خشن بار می آورد. و دیگری رعنا شخصیتی اجتماعی ،کنشگر و عاطفی ست که بعد از سکانس تجاوز نقش او کم رنگ شده و بیشتر زبان بدن اوست که با بیننده صحبت می کند.شهاب حسینی در ژانر درونگرای عماد و ترانه علیدوستی در نقش رعنا به خوبی ایفای نقش می کنند به گونه ای که احساسات بیننده را بر می انگیزند.
    فروشنده روایتگر یک واقعیت اجتماعی ست. که متاثر از فرهنگ طبقه متوسط جامعه ایرانی است.
    فروشنده حاشیه نگاری بر متنی است که تجلی گر زوال اخلاق در جامعه است.
    زن هرزه و بدکاره ایی که در فیلم فروشنده صحبت اوست اما تصویری از او در فیلم مشاهده نشده در واقع جریانی است که در زیر پوست شهر قارچ گونه باز تولید می شود.و تابوی صحبت از آن هنوز وجود دارد.در واقع فروشنده و فروشندگانی هستند که اجناسی مانند شرف و انسانیت خود را می فروشند چه از روی هرزگی و چه از روی فقر،بسط منکر در اجتماع به روشنی در سکانس هایی مانند تصاویر مستهجن در گوشی تلفن همراه دانش اموز وخیانت پیرمرد به همسر وفادارش مشاهده می شود.منکری که سن آشنایی با آن روز به روز در جامعه کمتر شده و به صورت خزنده ایی جامعه را فرا گرفته است. در بک گراند داستان اصلی فیلم داستان دیگری به صورت نمایشی روایت می شود که داستان {مرگ فروشنده} است.داستانی که بازیگران آن هم این زوج جوانندو سکانس های آن همزمان پیش می روند رعنا و عماد از آن تاسی گرفته وموجب تکوین شخصیتشان می شود.
    دید مثبت فرهادی دوام و بقای این زندگی را به تصویر کشانده اما یک سوال در ذهن من و شما متبادر خواهد شد که آیا همه مردها مانند عماد داستان فروشنده خواهند بود و آغوش محبت خود را برای زنی که مورد تجاوز قرار گرفته خواهند گشود.تا به زندگی برگردد؟و آیا تمام زنهایی که حریم خصوصی شان مورد تجاوز قرار گرفته به زندگی عادی برخواهند گشت. یا مشکل روانی یا ضربه روحی حاصل این تجاوز تا قیام قیامت با آن ها خواهد بود؟در این فیلم بلند اجتماعی ما ضعف هایی هم مانند در نظر گرفتن مدت زمان زیادی برای اسباب کشی به واحد آپارتمانی جدید و کم رنگ شدن شخصیت برخی از بازیگران از جمله رعنا و بابک به وضوع مشاهده شده است.اما در مجموع فروشنده از بهترین فیلم های سینمای ایران می باشد که برخلاف درباره الی و جدایی نادر از سیمین اصغر فرهادی فیلمی پایان باز است و بیننده را به تفکر در خصوص حل این پازل وا می دارد.

    مهندس حسین عبدی پور

    پاسخ بدهید

    ایمیلتان منتشر نمیشود

    رفتن به بالا