• نشریه‌ی خبری-تحلیلی بلوطستان

    مدیرمسئول و صاحب امتیاز: محمد بساطی

    09169568480  📞

    baloutestan@yahoo.com ✉️

  • درباره‌ی اقوام زاگرسی لر، لک و کرد


    تاریخ نانوشته‌ی لرستان را در
    پرونده‌های بلوطستان بخوانید.
  • خانه / اخبار میانی / انحرافات وضعیتی کدامند؟

    علت درد در اختلالات وضعیتی چیست؟

    انحرافات وضعیتی کدامند؟

    داشتن وضعیت بدنی مطلوب در گرو عملکرد موثر ساختارهای عضلانی ،استخوانی، و مفصلی است. برای هر فردی چه ورزشکار و چه افراد عادی آشنایی با ساختار و عملکرد ستون فقرات و سیستن عضلانی اسکلتی امری ضروری به نظر می رسد.

    ساختار ستون فقرات:

    ستون فقرات محور مرکزی تنه را تشکیل می دهد و از قاعده جمجمه شروع شده و تمامی طول گردن و تنه را در بر می گیرد. این ستون از بهم پیوستن تعدادی از استخوان ها بنام مهره تشکیل شده که روی هم قرار گرفتنه و بوسیله رباط ها(لیگامان) دیسک های لیفی،غضروفی بهم متصل شده و طول ستون فقرات در شخص بالغ ۵۵-۶۵ سانتیمتر بوده و ازمجموع ۳۳مهره که۲۴تای آنها متحرک و ۹تای دیگر غیر متحرک هستند که بهم چسبیده و دو استخوان خاجی و دنبالیچه را می سازند.۲۳دیسک در ستون فقرات قرار دارد.

    تعریف تعادل:

    توانایی حفظ بدن در محدوده سطح اتکاء.انحرافات وضعیتی: به دلیل عدم هماهنگی بین بخش های مختلف بدن ایجاد می شود. و این عارضه را ناهنجاری می گویند. این ناهنجاری مادرزادی یا غیر مادزادی بوده باتوجه به گسترش روز افزون علم حرکات اصلاحی و فیزیوتراپی(طب فیزیکی) با جراحی و بدون جراح قابل اصلاح می باشد.

    علت درد در اختلالات وضعیتی:

    لیگامنت ها کپسول مفصلی ،تاندون،پوست،استخوان ها و عضلات و دیواره های عروق خونی دارای عصب دهی هستند به محرک های درد زا پاسخ می دهند از قبیل کشیدگی و فشار. برای حفظ و کنترل وضعیت بدنی،قدرت و استقامت عضلانی جزئی ضروری است. وضعیت های بدنی پیوسته و طولانی مدت،نیاز به هماهنگی های اندک اما ممتد در عضلات ثبات دهنده دارند تا بدن را در مقابل نیروهای وارد شده حمایت کنند. اعمال بار طولانی مدت و پیوسته باعث فشار مکانیکی شده و منجربه وجودن آمدن درد ،التهاب، به وجود می آیندعلمکرد بدن را تحت تاثیر قرار می دهند.آسیب بیشتر زمانی اتفاق می افتد که عضلات خسته شده باشند ودر واقع بدن اسید لاکتیک ترشح می کند.باید وضعیتی طبیعی و نرمال داشته باشیم که فشار مکانیکی بر عضلات و استخوان ها کم بوده تا در معرض آسیب نباشیم.
    سندرم های درد مرتبط با انحرافات وضعیتی:

    انحراف وضعیتی به وضعیت بدنی گفته می شود که از راستای طبیعی منحرف شده باشد،ولی دارای محدودیت های ساختاری نباشند. سندرم درد مرتبط با وضعیت های بدنی می باشند ناشی از فشار های مکانیکی در دوره طولانی مدت از قبیل الگو های حرکتی، تیپ،شغل،می باشد.عادات وضعیتی: عادات صحیح وضعیتی در بزرگسالان برای جلوگیری از سندرم های درد وضعیتی و اختلالات عملکردی وضعیتی ضروری است. همچنین تمرینات اصلاحی،شامل تمرینات مقاومتی،استقامتی و انعطاف پذیری برای تقویت عضلات و جلوگیری از چسبندگی و کوتاهی بافت های نرم ضروری است.در کودکان عادات وضعیتی صحیح از آن جهت مهم است که از اعمال‌ استرس های غیر طبیعی به ساختارها به ویژه استخوان های در حال رشد جلوگیری می کند و مانع از تغیرات تطابقی در عضلات و بافت های نرم می شود. ناهنجاری های وضعیتی ناحیه ستون فقرات باعث بوجود آمدن عارضه هایی از قبیل ناهنجاری سر به جلو،گرد پشتی ،کج گردنی(تورتیکولی) ، ناهنجاری شانه برابر،اسکیلیوز یا انحنای ستون فقرات،کایفوز،قوس کمری و کمر صاف. در پایین تنه هم ناهنجاری های ناحیه کمربند لگنی از قبیل لگن نا متقارن،اختلالت وضعیتی ناحیه زانو: ناهنجاری زانوی عقب رفته ناهنجاری زانوی خمیده،ناهنجاری زانوی ضربدری ناهنجاری زانوی ضربدری،قوس در ناحیه کف پا از قبیل کف پای صاف و منعطف،ناهنجاری شصت کج،ناهنجاری انگشت چکشی. انحراف جانبی لگن بعد از شناسایی آسیب ها. حرکات اصلاحی و طب فیزیکی وارد عمل خواهد شد.
    اهداف تمرینات اصلاحی:

    آشنا ساختن فرد با وضعیت بدنی مطلوب و اصلاح وضعیت بدنی غلط
    تصحیح وضعیت قرار گیری بخش های مختلف ستون فقرات نسبت به یکدیگر.
    تقویت عضلات ضعیف و کشش عضلات کوتاه
    کاهش فشار های مکانیکی وارد بر مفاصل و عوامل ثبات دهنده غیر فعال لیگامان ها و کپسول مفصلی.افزایش جنبش پذیری در ستون فقرات کمری و سینه ای.

    مهران یوسفی فر، بلوطستان

    کارشناس ارشد آسیب شناسی ورزشی و حرکات اصلاحی

    4 نظر

    1. علیرضا کیان

      با سلام خدمت استاد ارجمند .
      بسیار متشکر از این اطلاعات کاملی که به اشتراک گذاشتید

    2. قبل هرچیز تشکر از جناب بساطی بخاطر درج چنین مطالب ضروری و پرمحتوا و آفرین بر جناب یوسفی فر گراوند بخاطر مطلب ارزشمند و خواندنی که خیلی اطلاعت ارزشمندی به مخاطب هاش میده بازهم احسنت بر شما و قلم زیباتان.پاینده باد بلوطستان و جناب یوسفی فر

    3. خیلی عالیه استفاده کردیم همه چیز رو قشنگ شفاف و واضح توضیح دادی آرزوی بهترین برات دارم مستدام باشی

    4. کاش راجب علت کمردرد و قوس های کمز هم اشاره ای میکردی.به هرحال ممنون بابات مطلب زیبات

    پاسخ بدهید

    ایمیلتان منتشر نمیشود

    رفتن به بالا