• نشریه‌ی خبری-تحلیلی بلوطستان


    شماره تلگرام
    09169568480
    کانال تلگرام:
    telegram.me/baloutestan

  • درباره‌ی اقوام زاگرسی لر، لک و کرد


    تاریخ نانوشته‌ی لرستان را در
    پرونده‌های بلوطستان بخوانید.
  • خانه / اخبار میانی / ویتامین‌ها، انواع و نقش آن‌ها

    مهران یوسفی‌فر*

    ویتامین‌ها، انواع و نقش آن‌ها

    تغذیه: به عنوان یک علم به بررسی غذا ها  و آثار آن بر بدن انسان می پردازد.

    ویتامین ها: از آنجایی که ویتامین ها حیاتی ترین و ضروری ترین اعمال بدن را انجام می دهند و به آن ها vita (حیات  یا زندگی) و AMINE (پروتئین) یا پروتئین های حیاتی اطلاق می شود که بعاً به VITAMINE معروف گردید. نقش اساسی ویتامین ها مواد ارگانیکی هستند که به مقدار بسیار کم برای فعل و انفعالات درون سلولی ضروری هستند.گرچه ویتامین ها به عنوان کو آنزیم برای آزاد شدن انرژی در فعل و انفعالات  شیمیایی بدن عمل می کنند ولی منبع انرژی نیستند و مصرف زیاد آن انرژی را زیاد افزایش نمی دهد. ویتامین ها ترکیبات آلی هستند که به میزان کم در رژیم غذایی برای حفظ تعادل حیاتی ضرورت کامل دارند.عواملی نظیر سن، مصرف الکل، ممکن است موجب کمبود ویتامین ها شود.

    منابع ویتامین ها: ویتامین ها به طور کلی در برگ ، ساقه و میوه گیاهان به وسیله فتو سنتز ، از ترکیب آب گاز کربنیک و مواد معدنی ساخته می شود عناصر اصلی تشکیل دهنده ویتامین ها عبارتند از هیدروژن، اکسیژن ، نیتروژن و املاح است.

    نقش کلی ویتامین ها:

    1-رشد

    2- تولید مثل

    3-حفظ سلامتی بدن

    4- سلامتی بافت ها و مقاومت در برابر بیماری ها و عفونت ها5- فعالیت طبیعی دستگاه گوارش و اشتهای مناسب.

    5- تغذیه طبیعی برای آزاد سازی انرژی و متابولیسم.

     تقسیم بندی ویتامین ها: به طور کلی ویتامین ها به دو دسته 1- محلول در چربی  و 2- محلول در آب تقسیم می شوند.

    ویتامین های محلول در چربی: از طریق معده و روده ها با چربی جذب می شوند. و به آسانی از بدن دفع نمی شوند، باعث مسمو میت و  یک خطر جدی را برای کبد ایجاد می کند که عاملی بنام گرید یک، دو ،سه  یا(کبد چرب) را به دنبال خواهد اشت اگر مصرف بیش از اندازه آن ها متوقف نشود ، زیان ناشی از این امر می تواند زندگی فرد  را تهدید کند. و یتامین های محلول در چربی عبارتند از :ویتامینA وD

     ویتامینA اعمال زیادی در بدن انجام میدهد از جمله نگهداری و  سلامت غشاء سلول  های عبور هوا در صورت سالم بودن غشا فرد در مقابل سرما خوردگی ، آنفو لانزا ، آلودگی هوا و دود سیگار حمایت می شود. ودر فرآورده های لبنی هویج ،گوجه فرنگی طالبی کدو سیب زمینی  کاهو  کدو زرد آلو یافت می شود. عوارض کمبود و ازدیاد آن  عبارتند از شب کوری ، ناراحتی های پوستی .

    ویتامینD:  در رشد استخوان ها نقش بسزایی دارد. جلو گیری از پوسیدگی دندان ها ، افزایش ترشحات معده ، و کمک به هضم. کمبود آن باعث نرمی  استخوان  توقف رشد و شکنندگی در بزرگسالان می شود.  ودر لبنیات زرده تخم مرغ و جگر ماهی یافت می شود.

    ویتامینE: منجر به افزایش توان ، بهبود گردش خون  و افزایش اکسیژن به عضلات می گردد و همچنین جلوگیری از سفید شدن مو  ، پایین آورنده کلسترول ، سلامتی دستگاه تنفس می شود،  باعث لطافت پوست و مو ، یک انتی اکسیدان می باشد.تو صیه می شود که ویتامین E را با ویتامین  C مصرف کرد که به نوعی می توان گفت که مکل همدیگر می باشند. منابع موجود در ویتامین E  درروغنهای گیاهی مثل بادام زمینی،  سویا،  ذرت، آفتابگردان و جوانه گندم مهم ترین منابع غذایی ویتامین E  به شمار می روند. سایر منابع شامل دانه های روغنی،  بذرها،  دانههای کامل( سبوس دار) و سبزیهای برگ سبز است. بعضی از غذاهای اصلی مانند شیر و تخم مرغ،  گوشت، ماهی و مرغ حاوی مقادیر کمی از ویتامین E هستند.  به وفور یافت می شود.
    از جمله عوارض کمبود این ویتامین می توان گفت باعث افزایش احتمال ابتلا به سرطان و مشکلات قلبی و عروقی و اختلالات تولید مثلی می‌شود.همچنین کمبود ویتامین  E باعث ریزش مو می‎شود. یکی دیگر از عوارض دیگر کمبود ویتامین E خونریزی می‎باشد که ممکن است در مغز یا به وسیله لکه‎های وسیعی در زیر پوست و شکم پیدا گردد. مصرف بیش از اندازه
    http://rasekhoon.net/_WebsiteData/Article/ArticleImages/1/1388/farvardin/09/5470.jpg
    مشکلات مصرف زیاد ویتامین E نسبت به سایر ویتامین‌های محلول در چربی کمتر است، زیرا بدن تحمل مقادیر زیاد آن را نسبتاً دارد.  اما اگر مصرف بیش از اندازه و به صورت مصنوعی مانند آمپول یا قرص ویتامین E باشد، باعث مسمومیت‌های ویتامینی می‌شود.

    ویتامینK: ویتامین K مشخصه ای برای کلمه دانمارکی کویو لیشن که به معنی انعقاد خون یا بسته شدن است. در ساخت آن چندین پرو تئین مورد نیاز برای جلو گیری از لخته خون دخالت دارد. ودر سبزیجات سبز کاهو ، کلم  اسفناج  و جگر گاو یافت می شود. کمبود آن باعث کم خونی می شود.

    ویتامین های محلول در آب: این ویتامین ها در بدن ذخیره نمی شوندزیرا آن ها در آب محلول هستند و از طریق عمل ادرار از بدن دفع می شود. برای رشد و نمو طبیعی ، تولید مثل ، شیر دهی و بهبود بیماری ها اهمیت دارند. ویتامین های گروهB  رایج ترین آ ن ها شامل

     )تیامینB1)

    ( 2Bرایبوفلاوین)

     3B: یا( نیاسین)

     (6B)

     (12 (B

    1 B در حبوبات ، جگر و کلیه حیوانات ،پوسته غلات ، میوه ها و فرا ورده های شیری  یافت می شود. کمبود آن باعث بری بری   مشلات راه رفتن  عوارض قلبی  ضعف عضلانی  تب لاغری و بی اشتهایی می شود.

    B2: در جگر قلوه  شیر ، پنیر، تخم مرغ ،سبزیجات،غلات ، حبوبات یافت می شود.عوارض کمبود: عوارض پوستی ، ناراحتی های چشمی زخم لب ها ،در کودان توقف رشد.

    3 B: یا( نیاسین) در غلات ، گوشت ماهی ،  سبزی جات ،  شیر و تخم مرغ  عوارض کمبود:بروز لکه های رنگی در پوست ، اسهال ،  استفراغ  ، کاهش وزن ، بیماری های پوستی و روانی.

    ، درنان ها و بیسکویت های سبوس دار و جوانه گندم :B6.

    محصولات گوشتی خصوصاً مرغ و ماهی و جگر موجود است.

    • B6در میوه ها و سیزیجات مثل موز ( غنی ازB6

    مفید برای افراد مسن) ،هویج ، گل کلم، نخود فرنگی ، آب پرتقال ،
    گوجه فرنگی ، سیب و در مغزها وجود دارد. کمبود آن درکودکان صرع، تشنج ،درد های شکمی ،  اختلال در راه رفتن

    در بزرگسالان عصبانیت کاهش وزن ، کم خونی. .

    12 B: در غذا های حیوانی ، گوشت ، شیر ، پنیر ، تخم مرغ ،جگر حیوانات یافت می شود کمبود آن باعث اختلال در سیستم عصبی ، خستگی.

    نتیجه تصویری برای ویتامین ها حیاتی ترین و ضروری ترین اعمال بدن

    ویتامینC:

     ويژگي ها ااثرات:
    ویتامین C، یک ويتامين محلول در آب ضروري براي سنتز و نگهداري كلاژن و مواد داخل سلولي بافتهاي بدن، عروق خوني، غضروف، استخوانها، دندانها، پوست و تاندونها مي باشد. براي ترميم زخم و مقاومت در برابر عفونت لازم است. آنتي اكسيداني قوي و در حفظ تون و يكپارچگي عروق نقش مهمي ايفاء مي كند. از آنجايي كه بدن انسان قادر به سنتز ويتامين C نمي باشد، بنابراين بايد آن را به صورت روزانه و از منابع خارج از بدن تامين نمايد

    علائم کمبود ویتامین C

    ضعف در عملکردهای طبیعی بدن

     ابتلای مکرر به عفونت های تنفسی که به مدت طولانی ادامه پیدا می‌کند و امکان دارد روی حال عمومی بدن نیز تاثیر  منفی بگذارد.

     تاخیر در بهبود و التیام زخم

    درد مفاصل.

    * کارشناس ارشد تربیت بدنی و علوم  ورزشی

    .

     

    3 نظر

    1. خیلی خوب و کلی نوشتی کاش مربیان بهداشت و تربیت بدنی در مدارس حداقل در تابلوی اعلانات اطلاع رسانی کنند.در اخر تشکر از سایت وزین بلوطتستان واقای یوسفی فر

    2. جالب ، پرمحتوا بود استفاده کردیم

    3. جناب یوسفی دلت خوش هست انگار پول کجا بود کسی ویتامین بخره و‌بخوره و‌بگیره.همین…

    پاسخ بدهید

    ایمیلتان منتشر نمیشود

    رفتن به بالا