• نشریه‌ی خبری-تحلیلی بلوطستان

    مدیرمسئول و صاحب امتیاز: محمد بساطی

    09169568480  📞

    baloutestan@yahoo.com ✉️

  • درباره‌ی اقوام زاگرسی لر، لک و کرد


    تاریخ نانوشته‌ی لرستان را در
    پرونده‌های بلوطستان بخوانید.
  • خانه / اخبار میانی / نقدی بر لایحه همه پرسی محلی

    بهزاد مومنی مقدم

    نقدی بر لایحه همه پرسی محلی

     

     

    اصل” پنجاه ونه ” قانون اساسی مربوط به “همه پرسی” و مراجعه مستقیم به “آراء مردم” درحوزه های سیاسی و اجتماعی و فرهنگی می باشد‌‌. به نحوی که دراین اصل آمده ممکن است در بعضی مسائل از راه همه پرسی و مراجعه مستقیم به رای مردم نیاز باشد و اجرایی شدن آن منوط به تصویب دو سوم نمایندگان مجلس است.

    این اصل به وضوح دخالت و مشارکت مردم در امورات مختلف جامعه را نشان می دهد ولی تاکنون این اصل از قانون اساسی به مرحله اجرا نرسیده و از پتانسیل و ظرفیت هایی که در این اصل برای کارآمدی هرچه بیشتر نظام اسلامی وجود دارد استفاده نشده و چند صباحی هست که شخص رئیس جمهور در مجامع و سخنرانی های مختلف از استفاده وبکارگیری از آن دفاع نموده و خواهان توجه وجدی گرفتن این مکانیزم مشخص که در قانون اساسی پیش بینی گردیده ، هستند.

    اخیرا درمعاونت حقوقی ریاست جمهوری جهت اصالت دادن به این اصل صحبت از لایحه ای می شود که در دولت در دست بررسی و آماده شدن در جهت بالفعل و عملیاتی کردن آن در قالب < اصل پنجاه و نه > نه در سطح ملی بلکه در روش و شیوه ای متفاوت تر در استانها و شهرها و روستاهای مختلف می باشند که بتوان از نظر و رای مردم در اداره امور استفاده کرد و در مسائل و مشکلاتی که بعضا در نحوه مدیریت محلی و نام گذاریهای اماکن عمومی و.‌‌.. بوجود می آید – مرجع نهایی برای کاهش وحل اختلافات صندوق رای در نظر گرفته شود.

    منطق و ادله ای که بانیان و ارائه دهندگان این لایحه در چرایی نیاز به آن مطرح می کنند که مردم فقط در مواقع رای گیری و مشارکت در انتخابات حضور دارند و بعد از آن دیگر نقش و جایگاه مشخصی برای حضور موثر و متداوم آنان در تصمیم گیریها در نظر گرفته نشده است و این لایحه و پیشنهاد می تواند نقش واقعی و حقیقی مشارکت مردم در تعیین سرنوشت در درازمدت را در واگذری برخی از حوزه ها را در ید اختیار و اراده شان قرار دهد و روند نهادینه شدن حضور ومشارکت هرچه بیشتر آنها را بوجود آورد .

    آنچه که قابل بیان و مطرح شدن هست هرلایحه و ایده ایی که در جهت زدودن تمرکزگرایی از قدرت در دولت و تصمیم گیریها بویژه در حوزه استانها و واگذری نقش و جایگاه به مردم باشد در خور تحسین و قابل دفاع هست ولی آنچه که در این لایحه مشخص می باشد رجوع به رای‌مردم در مسائل محلی بوده که می تواند یک طرح عمرانی و غیره باشد که اینگونه امور ، راه حل مناسب و منطقی رای و نظر افراد صاحب نظر و متخصص در حوزه ها ی گوناگون می باشد که بهتر و عمیق تر قادر خواهند بود نظر کارشناسی و حساب شده ارائه دهند و احتیاج به راه اندازی و تدارک صندوق رای ‌وکارهای زمان گیر و هزینه بر در مسائل جزئی احساس نمی شود ویک اصل راهبردی و مهم چون <اصل پنجاه ونه > را که مکانیزم آن کاملا شفاف و مشخص است معطوف به کارهای خرد وغیر ضرور کردن ، این اصل قانونی را لوث وبی اعتبار خواهد کرد. که مخاطرات و دردسرهای مرتبط بر آن نیز زیاد خواهدبود- امری که بویژه در مناطق و استانهایی که ساختار قومیتی بر آنان حاکم است می تواند تبعات منفی و اختلاف برانگیزی به دنبال داشته باشد و رقابت های کاذب قومی و محلی را دامن زند و نفس و فلسفه وجودی آن که توجه و عنایت به مشارکت مردم در امور خود در قالب نفع جمعی می باشد باعث اختلافات و تنش های بی حاصل و فرصت سوز گردد که بانیان و مطرح کنندگان این قبیل امور باید توجه داشته باشند که هر راهکار وبرنامه ای که در جهت توجه به نقش مردم در امورات خویش می باشد. باید ابعاد واضلاع گوناگون آن در نظر گرفته شود که نفع همگانی و خیر عمومی را به دنبال داشته باشد گزاره ای که محتاج توجه و بررسی افراد صاحب نظر و کارشناسان مربوطه در حوزه های اجتماعی ،سیاسی و … می باشد./ سیمره

    بهزاد مومنی مقدم / حقوق دان و وکیل پایه یک دادگستری

    یک نظر

    1. به نکات خوب وبا ارزشی اشاره داشتید و با آوردن مصادیق و ضعیف هایی که دراین لایحه می تواند متربط باشد نشان دادید که هر لایحه وطرحی که هرچند بر نیت صواب و درست مطرح شده باشد می تواند در پس اجرا و عملیاتی شدن آن دچار ضعف ها وکاستی ها یی باشد که نفس موضوع و تقویت امری که اراده شده تحت شعاع مسائل پیرامونی قرار گیرد ودر کلیت خود آفت زا ومشکل زا باشد

    پاسخ بدهید

    ایمیلتان منتشر نمیشود

    رفتن به بالا