شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » ثبت جهانی در گرو حفظ و مرمت

http://lorestan.ichto.ir/DesktopModules/DnnForge%20-%20NewsArticles/ImageHandler.ashx?Width=300&Height=200&HomeDirectory=%2fPortals%2f29%2f&FileName=_DSC2943.jpg&PortalID=29&q=1
معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور پلهای باستانی لرستان را از شاهکارهای تاریخی جهان برشمرد و ثبت جهانی این آثار را در گرو احیا و نگهداری آنها دانست. به گزارش روابط عمومی و اطلاع رسانی اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان لرستان ، محسن حسن طالبیان صبح جمعه در جریان بازدید از پل شکسته خرم آباد در رابطه با ثبت پل های تاریخی لرستان در فهرست آثار جهانی گفت: مجموعه پل های تاریخی لرستان به لحاظ سازه ای، معماری، مهندس و مکان یابی جزء شاهکارهای تاریخی جهان به شمار می روند.وی با تاکید بر ضرورت حفظ و نگهداری و مرمت این آثار تاریخی منحصر به فرد تصریح کرد: پلهای تاریخی لرستان بایستی با یک مدیریت صحیح حراست شوند و سپس در فهرست آثار جهانی ثبت شوند.
طالبیان اضافه کرد: در همین راستا یک مجموعه مدیریتی برای پل های استان لرستان تعریف شده است که مجموعه پل های تاریخی را از دید مطالعاتی، پژوهشی، حفاظتی و مرمتی صیانت می کند و بر مرمت و بازسازی آنها نظارت مستقیم دارد.
وی با اشاره به اینکه برخی از پل های تاریخی لرستان در وضعیت نامطلوبی قرار دارند تصریح کرد: برای پل های تاریخی لرستان بایستی مسیر ویژه گردشگری و بازدید تعریف شود و بیشتر از پیش به موقعیت و حراست از آن ها توجه شود.
معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور بخشی از وظیفه حراست و حفاظت از پل ها و مجموعه آثار تاریخی لرستان را متوجه اهالی رسانه و صدا و سیمای استان دانست.
طالبیان بیان داشت: صدا و سیما و مطبوعات و رسانه های استان بایستی در این زمینه به صورت چند رشته ای عمل کنند و ضمن نشان دادن اهمیت این بناها برای مردم از تخریب غیر عمد این آثار توسط بومیان و مردم محلی جلوگیری کنند.
بنابر این گزارش، استان لرستان با موقعیت استراتژیک خود همواره در طول تاریخ به عنوان یکی از مهم ترین گذرگاههای شمال به جنوب کشور مطرح بوده به طوریکه این استان در دوره مادها، هخامنشی، ساسانی و اسلامی در مسیر هگمتانه ـ شوش در موقعیت ویژه ای قرار داشته و پل کشکان نیز در ۵۰ کیلومتری جنوب خرم آباد در این مسیر احداث شده است.
پل های گاومیشان، شاپوری، پل آجری، پلدختر، کلهر، کشکان و پل شکسته از جمله پلهای تاریخی لرستان هستند که بیش از هزار و ۴۰۰ سال قدمت تاریخی دارند و از معماری و هنر و پل سازی منحصربه فرد برخوردارند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

بلوطستان | نشریه خبری _ تحلیلی بلوطستان