• نشریه‌ی خبری-تحلیلی بلوطستان

    مدیرمسئول و صاحب امتیاز: محمد بساطی

    09169568480  📞

    baloutestan@yahoo.com ✉️

  • درباره‌ی اقوام زاگرسی لر، لک و کرد


    تاریخ نانوشته‌ی لرستان را در
    پرونده‌های بلوطستان بخوانید.
  • خانه / اخبار میانی / عوامل موثر در ایجاد یک شهر خوب

    ✍ فرود آزادبخت

    عوامل موثر در ایجاد یک شهر خوب

    تا سال ۲۰۳۰حدود ۵میلیارد نفر یعنی ۶۰درصد جمعیت دنیا در شهرها زندگی خواهند کرد و این برای مدیران شهری چالش سختی خواهد بود ،بسیاری از کشورهای در حال توسعه در مقیاس بی سابقه ای باید با روند شهرسازی مواجه شوند .
    کشورهای توسعه یافته هم که چشم انداز رشد ضعیف تری دارند با زیرساخت های قدیمی و منابع بودجه ای محدود درگیرند، همه این کشورها در تلاش هستند رقابت پذیری خود و در نتیجه رفاه ساکنان شهرها را تضمین کنند و همه آنها می دانند که اگر نتوانند روش های پایدار تر و غنی تری برای توسعه اقتصادهای محلی و مدیریت شهری پیدا کنند برای شهروندان آینده، میراث زیست محیطی بدی به جای خواهد ماند .
    عملکرد یک شهر باید به شیوه ای سنجیده شود که همه این نگرانی ها ،قدرت اقتصاد ،شرایط اجتماعی و محیط زیستی را نشان دهد .
    مطالعات مختلف این سه معیار عملکرد را با هم و به صورت جداگانه مورد بررسی قرارداده اند و بر این اساس شهرها را رتبه بندی کرده اند در حالی که این مطالعات می توانند در شناخت فاکتور های یک شهر عالی به ما کمک کنند ،اما نمی گویند مدیران شهری برای ساخت چنین شهرهایی باید چه کارهایی انجام دهند .چه چیزی عملکرد یک شهر را مدیریت می کند ؟
    بنابراین برای شناخت عملکرد شهری ،علاوه بر بررسی های فعلی ،در نظر گرفتن روند تغییر نیز اهمیت دارد .
    با در نظر گرفتن این موضوع موسسه مک کینزی تحقیقی انجام داده و گزارش آن را منتشر کرده است .
    در این تحقیق پایگاه داده ای جامعی از شاخص های عملکرد اقتصادی ،اجتماعی و زیست محیطی ایجاد و تحلیل شده است .
    آن دسته از مدیران شهری که گام های مهمی در توسعه شهرهای خود بر می دارند سه کار را به درستی انجام می دهند :
    ۱.به رشد هوشمند دست می یابند ۲.با کمترین منابع مالی بیشترین کار را انجام می دهند ۳.برای ایجاد تغییر حمایت جلب می کنند .

    چگونگی دست یابی به رشد هوشمند :
    کلیه مدیران شهری می خواهند اقتصادهای محلی آنها رشد کند اما رشد اقتصاد به طور خودکار باعث افزایش کیفیت زندگی برای شهروندان نمی شود و حتی اغلب به محیط زیست آسیب می رساند در واقع بسیاری از شهرها حتی مجبور می شوند اقدامات اصلاحی پر هزینه ای انجام دهند تا مشکلاتی را که رشد اقتصادی به وجود آورده جبران کنند .
    بنابراین نباید فکر کنیم هر رشدی خوب است بلکه باید بدانیم رشد هوشمند چگونه است رشد هوشمند به رویکردی استراتژیک بستگی دارد که بهترین فرصت های رشد را شناسایی و تغذیه می کند و تضمین می کند که کلیه شهروندان از رفاه شهری بهره مندند.

    اتخاذ یک رویکرد استراتژیک:
    در حالی که کلیه مدیران شهری به دنبال یافتن روش هایی برای ارتقای رفاه شهر خود هستند چیزی که بیش از همه مشخص است روش استراتژیک محوری است که برای رسیدن به هدف دنبال می کنند .معافیت های مالیاتی ،تصمیم گیری بدون تحلیل کافی در مورد اینکه آینده شهر در گرو آخرین صنایع نو ظهور است و استفاده از تکنولوژی های پاک ،اثر چندانی ندارد .

    برای شناخت بهترین چشم اندازه های رشد رویکرد دقیق تری مورد نیاز است و به این معنی نیست که مدیران شهری باید خود را درگیر نوعی کسب و کار کنند ،بلکه در عوض رویکرد آنها باید با ارزیابی دقیقی از اینکه مزیت های رقابتی شهر در کجا نهفته شکل بگیرد .
    بنابراین اولین گام شناسایی مزیت های رقابتی یک شهر است و باید نشان دهد گروه های فعال موجود در یک شهر پتانسیل تقویت شدن را دارند مثلا شهرهای جنوبی آمریکا از جمله آتلانتا در جذب شرکت های خودرو سازی خارجی موفق بوده اند یا لندن در ایجاد یک گروه تکنولوژی موفق بوده است ‌.

    سرمایه گذاری برای رشد :

    سرمایه گذاری هدفمند بخش دولتی برای جذب کسب و کارها به سوی شهرها ضروری است در طرح پایداری ۲۰۱۱شهر نیویورک اشاره شده : امروزه پویایی انسان و سرمایه ،رقابت شدیدی میان شهرها ایجاد کرده است .
    ما برای جذب بهترین ایده ها و نیروی کار لایق رقابت می کنیم ،برای رشد اقتصادی باید فضای مناسب برای کارآفرینان با استعداد ایجاد کنیم .
    مثلا دبی سرمایه گذاری گسترده ای در بخش زیرساخت ها داشته تا به یک قطب اقتصادی و مرکز توریستی بین المللی تبدیل شود این فعالیت ها سهم ۲۵درصدی در تولید ناخالص داخلی سالانه دبی داشته اند .

    تفکر مشتری محور :
    شهرها می توانند از طریق گفت وگوی مداوم با رهبران صنایع و ایجاد ارتباط بین کسب و کارها، سرمایه گذاران و استعداد های مختلف و نیز برگزاری کنفرانس ها ،سازمان ها را دریک گروه انتخابی جذب کنند .شهرداری ها در این میان نقش مهمی دارند و می توانند از نفوذ و ارتباطاتی که دارند استفاده کنند .

    برنامه ریزی برای تغییر:
    رشد هوشمند به معنی برنامه ریزی برای آینده است ، دنیا مملو از نمونه شهرهایی است که به سرعت و بدون هیچ گونه برنامه ریزی خاصی رشد کرده اند .نتیجه این عدم برنامه ریزی در بهترین حالت هرج و مرج و بی نظمی است .اما این وضعیت اغلب مانع توسعه بیشتر است و کیفیت زندگی پایینی را برای شهروندان و البته محیط زیست به همراه دارد بنابراین مدیران شهری باید آینده نگر باشند و برای رشد و تغییرات جمعیتی و اثر آن برحمل و نقل ،مدارس ،بیمارستان ها و بسیاری دیگر از جنبه های زندگی شهری برنامه ریزی کنند.

    چشم انداز منطقه ای :

    مدیران شهری خوب به رشد منطقه ای فکر می کنند و نه فقط به رشد شهر خودشان ، چون با رشد کلان شهرها نیاز به همکاری با شهرداری شهرهای حومه و بخش های خدماتی منطقه ای به وجود می آید. در غیر اینصورت، رقابت محلی به کمبود یا مازاد سرمایه گذاری در زیر ساخت ها منجر می شود .چون این نگرانی وجود دارد که چه کسی برای چه چیزی سرمایه گذاری می کند و چه کسی از آن نفع می برد و در نتیجه بر سر نقش ها و مسئولیت ها بی نظمی ایجاد می شود .نمونه این امر منطقه دلتای رودخانه مروارید در چین است که در منطقه ای به وسعت ۱۰۰کیلومتر مربع ۵فرودگاه بین المللی ساخته شده و باهم رقابت می کنند تاخیر در پروازها ،هزینه اضافی سوخت و نگرانی در مورد امنیت پروازها، از عواقب چنین شرایطی است .

    انعطاف پذیر ماندن :

    شهرها به طور فزاینده ای از طرح های شهری انعطاف پذیری استفاده می کنند که مثل چارچوبی برای جادادن پروژه های پیشنهادی در سطح محلی عمل می کنند .این طرح ها به مجموعه اصول راهنمایی وابسته اند که به تصمیم گیری در مورد طرح های پیشنهادی جدید کمک می کنند در نتیجه این طرح ها با تغییر نیاز شهرها ایجاد می شوند و تضمین می کنند که شهر مسیر رشد را به سوی اهداف بلندمدت ادامه می دهد این نوع انعطاف پذیری نیازمند مهارت زیادی است و شهرهایی که در برنامه ریزی شهری سرآمد هستند بخش های منظم متعددی برای این برنامه ریزی ها دارند .

    ادغام تفکر زیست محیطی:
    روشی که مدیران شهری محیط زیست را با تصمیم گیری های اقتصادی تلفیق می کنند ،برای رشد هوشمند بسیار مهم است .در حال حاضر شهرها عامل تولید ۷۰درصد گازهای گلخانه ای دنیا هستند که بیشتر آن از مصرف انرژی در ساختمان ها و حمل و نقل شهری ایجاد می شود این میزان تولید آلودگی خسارت زیادی به محیط زیست محلی و جهانی وارد می کند .بعنوان مثال ازدیاد ترافیک شهری هم هزینه کسب و کارها را بالا می برد و هم آلودگی هوای ناشی از آن تهدیدی برای سلامت شهروندان است .با توجه به کاهش منابع ،عدم توجه به پایداری نیز تهدیدی برای چشم انداز رشد بلندمدت است .
    رویکرد بهینه برای رشد زیست محیطی هزینه های تخریب محیط زیست را در نظر می گیرد ،بنابراین اهداف زیست محیطی را با فرآیند برنامه ریزی تلفیق می کند. برنامه ریزی و ساخت زیر ساخت ها به شیوه سازگار با محیط زیست و استفاده از ترکیب قیمت گذاری قوانین و کمپین های اطلاعاتی برای تشویق شهروندان به حفاظت از منابع طبیعی ،می تواند به تحقق این اهداف کمک کند.

    ایجاد زیرساخت های سبز:

    با سرعتی که روند شهرسازی طی می کند ،شهرهای دنیا به روی هم ،بین سال ۲۰۱۰تا۲۰۲۵سالانه ۶۵میلیون سکنه را می پذیرند. در نتیجه تقاضا برای ایجاد زیرساخت ها به حدی می رسد که سالانه مثلا شهرهای هند باید فضای شهری معادل کل فضاهای مسکونی و تجاری شیکاگو ایجاد کنند. بنابراین رشد پایدار به سرمایه گذاری در زیرساخت ها بستگی دارد که انتشار کربن ،تولید زباله و مصرف آب را کاهش می دهند .

    فرصت سازی برای همه :

    پیشنهاد ارزشی یک شهر بزرگ فقط به تشویق کسب و کارها محدود نمی شود بلکه فرصت هایی را برای کلیه ساکنان شهر با هدف کاهش نابرابری و حفاظت از آسیب ها ایجاد می کند .
    برای ایجاد فرصت های برابر و افزایش کیفیت زندگی برای همه شهروندان روش های بی شماری وجود دارد این تحقیق به سه مورد مهم اشاره می کند :
    ۱.ارتباط حومه های شهر را حفظ کنید افرادی که در حومه های شهر زندگی می کنند ممکن است احساس کنند نادیده گرفته می شوند و یافتن شغل برای آنها سخت است بنابراین برای ارتباط دادن آنها به مرکز شهر باید سیستم حمل و نقل مناسبی وجود داشته باشد.
    ۲.یکپارچگی اجتماعی ایجاد کنید مدیران شهری مترقی طرح هایی را برای یکپارچه سازی آسیب پذیرترین اقشار جامعه اجرا می کنند
    ۳.مسکن ارزان قیمت بسازید در کل دنیا حدود یک میلیارد نفر یا ۳۲درصد کل جمعیت کره زمین در مناطق نامناسب فقیر نشین زندگی می کنند تحصیلات و اشتغال زایی اولین ابزارهای کمک به این قشر و انتقال آنها به ساختارهای مناسب شهری است اما با افزایش استانداردهای زندگی ،دستیابی به مسکن مناسب به امری حیاتی تبدیل شده است ،شهرهای بزرگ از جوامع مختلف تشکیل شده اند ،دولت هنگ هنگ با دانستن این موضوع فراخوان ساخت مسکن دولتی ارزان قیمت را در ازای اعطای مجوز ساخت املاک تجاری برای سازندگان داده است ،در سنگاپور بیش از ۸۰درصد جمعیت در مسکن های یارانه ای دولتی زندگی می کنند که برای کلیه سطوح درآمد طراحی شده اند.
    لازم دانستم با تحقیق اجمالی در خصوص موارد مطرح شده و وضعیت کنونی لرستان از مدیران محترم استدعا داشته باشم که با مشارکت متخصصین حوزه های مختلف تصمیمات اصولی و علمی بگیرند و از هرگونه دوباره کاری و صرف هزینه ها و اتلاف سرمایه ها پرهیز نمایند .

    ✍ فرود آزادبخت؛ بلوطستان

    پاسخ بدهید

    ایمیلتان منتشر نمیشود

    رفتن به بالا