شما اینجا هستید
گفتگو و گزارش » چاه‌های غیرمجاز هم‌چنان در کمین

به گزارش خبرنگار مهر، در مراسمی با حضور مدیران کل حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی استان لرستان، نماینده مردم پلدختر در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسئولان اداره محیط زیست شهرستان پلدختر، عملیات اجرایی پاسگاه محیط بانی تالابهای پلدختر آغاز شد.

مهرداد فتحی بیرانوند مدیر کل محیط زیست استان لرستان عصر پنج شنبه در حاشیه این مراسم در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: در راستای حفظ و احیای تالاب ها و نگهداری هچه بهتر از تالاب های استان لرستان مبلغ ۹۰۰ میلیون ریال از محل اعتبارات تملک دارایی استان به اداره کل حفاظت محیط زیست برای احداث پاسگاه محیط بانی اختصاص یافت.

وی با بیان اینکه تالاب ها امروزه به عنوان یکی از مناطقی که می توانند در احیای اکوسیستم ها موثر باشند مطرح هستند ادامه داد: همچنین تالاب های پلدختر در مسیر مهاجرت پرندگان شمال به جنوب قرار دارند و از اهمیت بسزایی برخوردار هستند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان لرستان گفت: با توجه به تعرض شکارچیان به پرندگان منطقه و سایر حیوانات موجود در منطقه به همین دلیل اداره محیط زیست اقدام به احداث پاسگاه محیط بانی در تالاب های پلدختر کرده است.

وی اظهار امیدواری کرد که با افتتاح پاسگاه محیط بانی تالاب های پلدختر بتوانیم در راستای حفظ و نگهداری این اکوسیستم ها تلاش کرده و همچنین مباحثی که در ارتباط با بحث صیانت ازپرندگان مهاجر و سایر وحوشی که در منطقه وجود دارد را وظیفه خود را انجام دهیم.

فتحی بیرانوند در پاسخ به این سوال که تالاب های پلدختر به چه تعداد محیط بان نیاز دارند افزود: براساس دستورالعملی که برای این مناطق تعیین شده بین پنج تا هفت نفر محیط بان پیش بینی شده است که متاسفانه اداره محیط زیست استان هنوز قادر به تکمیل تشکیلات این اداره نشده است.

وی تصریح کرد: به واسطه عدم صدور مجوز برای استخدام مجبور هستیم با دو محیط بان پاسگاه محیط بانی تالاب های پلدختر را تجهیز و راه اندازی کنیم که به محض جذب نیرو مابقی نیروی انسانی پاسگاه را تکمیل خواهیم کرد.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به حفر چاه آب توسط اداره آب و فاضلاب روستایی و دیگر ارگان ها از جمله شرکت پلی اتیلن در نزدیکی تالاب های تنگ فنی آیا از سوی اداره حفاظت محیط زیست مجوزی صادر شده است گفت: چاه ها یک حریمی دارند و با توجه به وضعیتی که با بحران بی آبی در سطح کشور به ویژه در لرستان مواجه هستیم حتما همه مجوزها با نظر اداره محیط زیست صادر خواهد شد در غیر این صورت کار خلاف قانون است.

فتحی بیرانوند در پاسخ به این سوال که مردم در فاصله ۵۰ متری تالاب های تنگ فنی اقدام به کشت گندم در اراضی ملی کرده اند این اداره چه اقدامی انجام داده است افزود: در سال های گذشته در این مناطق کشاورزی بوده چنانچه در حاشیه تالاب ها از منابع آبی جدید استفاده شود به هیچ وجه اجازه حفر چاه داده نمی شود اما در موقعیت خاص بر اساس آن نقطه باید بررسی شود.

وی تصریح کرد: در زمین های حاشیه تالاب های تنگ فنی یک مورد کشت غیرمجاز صورت گرفته بود که پرونده آن به مرجع قضایی داده شد و کشت آن توسط این اداره از بین رفت.

 بنابر این گزارش تالاب های معروف پلدختر بر روی آهکهای خرد شده لنداسلاید سیمره (چل جایدر) واقع شده اند که حدود ۱۰ تا ۱۱ هزار سال پیش وقوع زلزله ای به بزرگی بیش از ۷ ریشتر موجب رانش لایه های سنگی یال شمالی طاقدیس کبیر کوه و مسدود شدن رودخانه های سیمره و کشکان و در نتیجه تشکیل دریاچه ای عظیم در جنوب شهرستان پلدختر و شمال شهرستان دره شهر و به دنبال آن شرایط تشکیل تالاب ها نیز فراهم شد که با این اوصاف قدمت تالاب های پلدختر در واقع معادل سن لنداسلاید سیمره است.

این تالاب که در بخش وسیعی از بلندی های مشرف به دشت جایدر و پیچ و خم های جالب توجه “تنگ فنی” قرار دارند از جمله سرمایه هایی که طی سالها اخیر با مخاطرات زیادی دست و پنجه نرم کرده اند و حال هر گونه اقدام شتاب زده می تواند منجر به نابودی آنها شود.

این تالابهای ۱۰ هزار ساله پس از دست و پنجه نرم کردن با تبعات و اثرات خشکسالی، حال نگران حفر چاههایی هستند که قرار است رگ حیات آنها را زده و دستهای خالی آنها را خالی تر کند تا این موضوع روایت افتادن تالابهای پلدختر از چاله به چاه باشد.

کارشناسان محیط زیست معتقدند که هر گونه حفر چاه در محدوده تالابها به عنوان اکوسیستم های حساس آبی باید با بررسی کامل نقشه آبهای زیرزمینی صورت گیرد و از هر گونه حرکتی که حیات تالابها را به مخاطره بیندازد باید جلوگیری کرد.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

بلوطستان | نشریه خبری _ تحلیلی بلوطستان