شما اینجا هستید
گفتگو و گزارش » کلاس‌های صنایع‌دستی درب‌گنبد الگویی مناسب برای همه

اختصاصی بلوطستان؛ ایجاد اشتغال یکی از مباحث مهم و کلیدی است و از دغدغه‌ی محوری مردم و مسئولین به شمار می‌آید، بدون تردید تأمین شغل پایدار، مولد و مؤثر برای نیروی کار وارده به بازار اصلی ترین موضوع برای برنامه‌ریزان و تصمیم‌گیران کشور است. هر کسی وارد حوزه‌ی صنایع دستی شود با استفاده از سرمایه اندک می‌تواند صاحب شغل و سرمایه شود، در این بین مهم هنر و تخصصی است که فرد باید یاد بگیرد. سازمان فنی حرفه‌ای و اداره‌ی میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری از ارگان‌های مرتبط و متولی این امرند، خوب می‌دانیم که بیکاری فزاینده‌ی استان لرستان و شهرستان کوهدشت قصه‌ی پر غصه‌ی سالیان همه‌ی ماست بگونه‌ای که گفتن از آن هم ملال آور شده است چه رسد به تجربه کردنش.

DSC00545
با این وصف اگر شخص، ارگان یا نهادی در این راستا گامی بردارد خدمتی ماندگار به محرومیت زدایی منطقه کرده و بر همه‌ی ماست او را یاری کنیم. باخبر شدیم که مدتی است کلاس‌های آموزش صنایع دستی در بخش درب گنبد شهرستان محروم کوهدشت برگزار می‌شود و نتایج قابل ملاحظه‌ای در بر داشته است. در راستای پاس‌داشت زحمات کسانی که در این حوزه فعالیت می‌نمایند و به منظور برگزاری کلاس‌های مشابه و ترویج آن اقدام به تهیه گزارشی از چند و چون آن کرده‌ایم. مجری این کلاس اداره‌ی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان است که به همت محمد آبباریکی بخشدار درب گنبد برگزار شده‌است به همین خاطر گفتگویی کوتاه با ایشان کرده‌ایم و سپس پاسخ چند پرسش را از خانم ژاله علزاده مربی کلاس‌ها گرفته‌ایم که در ادامه تقدیم مخاطبان فهیم نشریه می‌گردد.
محمد آبباریکی در این باره به خبرنگار بلوطستان گفت: دوره‌ای که هم‌اکنون در حال برگزاری است کلاس آموزش کیف چرم است که هزینه‌ی برگزاری آن توسط معاونت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان تأمین می‌شود. بخشدار درب گنبد تصریح کرد: این کلاس‌ها برای نخسیتن بار در این بخش شروع به فعالیت نموده و ۳۰ نفر از بانوان بی‌کار بسیجی طی این دوره طریقه‌ی ساخت کیف چرم را می‌آموزند بگونه‌ای که در پایان دوره می‌توانند انواع کیف‌چرم را تولید نموده و بعنوان صنایع دستی شهرستان در ایام عید به بازار عرضه کنند

محمد آباریکی؛ بخشدار
آبباریکی در پاسخ به این سوال که چطور شد که به برگزاری چنین کلاسی روی آوردیدخاطر نشان ساخت: بخش درب گنبد از مناطق محروم استان لرستان است که متاسفانه آمار بیکاری بالای دارد، اما در کنار این وضعیت باید یادآور شد که درب گنبد از مناطق گردشگر پذیر استان به حساب می‌آید و در طول سال مسافرین زیادی به منظور زیارت امامزاده به این شهر سفر می کنند ما نیز برای استفاده از این پتانسیل چاره در این دیدیم که صنایع دستی تولیدی بانوان منطقه را بدان‌ها عرضه کنیم تا هم بوسیله‌ی آن‌ها مسافرین را با فرهنگ منطقه آشنا کنیم و هم منبع درآمدی برای علاقه‌مندان فراهم آوریم و هم بدان‌ها مهارتی بیاموزیم که برای همیشه از آن بهره گیرند.
بخشدار درب گنبد برگزاری کلاس های صنایع دستی برای علاقه‌مندان را مصداق آموختن ماهیگیری دانست و اظهار داشت شرکت کنندگان این دوره برای همیشه مهارتی می‌آموزند که با کمک آن می‌توانند ممر درآمدی داشته باشند. ایشان هزینه ی برگزاری چنین کلاس‌های را نسبت به دست‌آوردهای فراوان آن‌ ناچیز دانست و توصیه کرد سایر بخش‌ها هم از نتایج مثبت آن استفاده کنند.
خانم ژاله علیزاده مربی این دوره هم با تشکر از هم‌کاری صمیانه سپاه ناحیه درب گنبد و بخشدار منطقه، خاطر نشان ساخت: این دوره بدون هم‌کاری و پی‌گیری جدی بخشدار محترم درب گنبد میسر نبود؛ زیرا وی در این راستا هیچ گونه مضایقه‌ای نکرد و تلاش‌های بسیاری برای برگزاری کلاس‌ها انجام داد. این مربی از سپاه ناحیه نیز بخاطر در اختیار گذاردن مکان مناسب برای برگزاری کلاس سپاسگزاری نمود.
مدرس کلاس‌های صنایع دستی شهرستان کوهدشت در ادامه به بلوطستان گفت: این دوره‌ها بصورت رایگان و بدون محدودیت خاص برای کلیه‌ی کسانی که بدان علاقه نشان بدهند برگزار می‌شود. وی با تأکید بر اینکه این دوره‌ها می‌توان نتایج مفید و خوبی به دنبال داشته باشد، خواستار برگزاری دوره‌های مشابه شد و اظهار امیدواری کرد که با رونق چنین کلاس و دوره‌هایی تحول چشم‌گیری در اشتغال و بهبود معیشت مردمان محروم منطقه بوجود آید.
کارآموزان در گفتگو با خبرنگار نشریه اظهار امیدواری کردند که در ایام نوروز با فروش محصولات تولیدی به زوار و مهمانان نوروزی که به زیات امازاده محمد می‌آیند درآمد خوبی برای خود و خانواده‌هایشان داشته باشند. از ویژگی‌های مثبت صنایع دستی تولیدی درب گنبد این است که واسطه و دلال نمی‌تواند در آن نقش بارزی داشته باشد زیرا به واسطه اینکه درب گنید یک مکان سیاحتی-زیارتی است هرساله خیل زادی از هم‌وطنان برای زیارت امام‌زداده محمد بدانجا سفر می‌کننند و در نتیجه‌ی حضور آن‌ها تولید کننده می‌تواند محصول خود را بی‌واسطه به مسافرین عرضه کند. امید است میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری لرستان حرکتی مثبتی که شروع کرده را تداوم بخشد و افراد متخصص و مربییان باتجربه مرکز اطلاعاتی در زمینه گردشگری بخش درب گنبد را تقویت کند زیرا توجه به این مقوله می‌تواند زمینه برای بهبود شرایط اقتصادی و امکان اشتغال‌زایی را فراهم آورد.

DSC00539

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

بلوطستان | نشریه خبری _ تحلیلی بلوطستان